[H][wb]Bonte (goedgekeurde) dekhengst gezocht voor Samber me

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Re: [H][wb]Bonte (goedgekeurde) dekhengst gezocht voor Samber me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:31

Wat interessant dit! Ik heb nooit iets van bont afgeweten, maar zo een topic door te lezen, leer je toch nog wat. Haha.
Moet toegeven dat ik die Clochard en Haico echt ontzéttend mooi vind zeg! Heb er weinig gezien die én bont waren én nog over een dosis "gezonde" kwaliteit beschikken! Lachen

Neskolay

Re: Bonte (goedgekeurde) dekhengst gezocht voor Samber merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:20

Vorstin schreef:
janderegelaa schreef:
Edit: Hij komt er natuurlijk nooit zo op als je wilt Verdrietig

Misschien een keer een beroepsfotograaf inhuren? Haha! Flauw.........ik weet het.

1) Net als Tamar doe ik volgend jaar een Friese merrie onder een bonte warmbloed hengst. Wel het liefst 1 met een expressieve draf. Het veulen zou ik graag laten registreren. Iemand inmiddels tips of dit bij het Barockpinto Stamboek (Deense) kan?

2) Weet Jan bijv. hoe het zit met een voorlopig papierloze kruising: Ik heb een merrieveulen gekocht uit een KFPS moeder (uit hele goede stam) en papierloze vader (Bonte Bart van manege Vrieswijk, zit WPN bloed in). KAN ik nu toch op de 1 of andere omweg manier een papier bij dit veulen krijgen? Bijv....AES? Tips welkom. (PS veulen loopt nog bij moeders)

Ik heb een nakomeling van de bonte Gaye van manege Vrieswijk, loopt ook nog bij moeders, zij is een merrie van Rolex.
Staat jouw veulen bij manege Vrieswijk?

Hoe organiseer je zo'n papier stap voor stap en wat zijn de kosten ben ik wel benieuwd naar? Bloos

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:15

kent er iemand iets meer over de bonte hengst Limbo (concorde x voltaire)
zou homozygootbont zijn en echt super springen. Heb er pas een nakomeling van zien lopen die écht fenomenaal was!!! daarom mijn interesse (omdat deze nakomeling uit dezelfde stam komt als mijn 6j merrie) Weet iemand of hij nog ter dekking staat en waar?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:20

Limbo kán nooit homozygoot zijn. Daar heb je 2 bonte ouders voor nodig. Volgens mij is hij dood maar als hij dat niet is staat hij in Frankrijk.

Vorstin

Re: Bonte (goedgekeurde) dekhengst gezocht voor Samber merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:04

Ans schreef:
Ik heb een nakomeling van de bonte Gaye van manege Vrieswijk, loopt ook nog bij moeders, zij is een merrie van Rolex.
Staat jouw veulen bij manege Vrieswijk?

Hoe organiseer je zo'n papier stap voor stap en wat zijn de kosten ben ik wel benieuwd naar? Bloos

Hoi Ans, nee 'mijn' veulen staat nog bij de fokker in Friesland. Ik heb nog geen idee hoe ik er papieren bij moet krijgen. De moeder staat natuurlijk wel volledig Fries geregistreerd. Vader is een papierloze kruising.....dus die afstamming blijft giswerk.
Er is me wel geadviseerd om een Europees erkend stamboek te gebruiken, zoals het ECHA in Zwitserland/Duitsland. De eigenaar van Bonte Bart en Gaye reageert overigens niet op mail, dus ik zal eens langs moeten gaan...maar wij wonen in Brabant, 3 UUR rijden van de manege.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:19

Vorstin: De moeder van mijn veulen is ook volledig KWPN met papier.. zit dus ook met een papierloze vader welke volgens mij wel ergens goede afstammelingen heeft zitten, maar door de kruising van 2 rassen zelf geen papier.
Heb ook geen idee hoe papieren bij het veulen te krijgen, maar aangezien de mijne een hengstje is weet ik ook niet of dat zo belangrijk is voor mezelf... maar wil me er wel es in verdiepen.

Als je me je vragen aan hun pb't kan ik ze wel even vragen evt?
Kom er een paar keer per week ivm mijn veulentje.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:20

Ik neem aan dat je zelf een bonte merrie hebt, als je een hengst zoekt die wat bouw betreft goed met je merrie klikt, kun je zo ook een veulentje fokken, en dan hopen dat het de bont genen van zijn moeder erft.

Misschien dat dat verstandiger is dan simpelweg op kleur fokken. Neem me niet verkeerd, ik begrijp dat je ook naar kwaliteit op zoek bent!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 09:30

janderegelaa schreef:
Limbo kán nooit homozygoot zijn. Daar heb je 2 bonte ouders voor nodig. Volgens mij is hij dood maar als hij dat niet is staat hij in Frankrijk.

Dan heb ik het verkeerde woord gebruikt denk ik, maar ik bedoelde gegarandeerd een bont veulen.
Dat las ik net op een site.
Hij is inderdaad dood, maar misschien dat er nog ergens diepvries te verkrijgen valt?
moest iemand dit weten, let me know Lachen

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:22

Limbo gaf niet gegarandeerd een bont veulen want ik ken een bruine.

Als je gegarandeerd een bont veulen wilt zijn er wel een paar andere hengsten die je kunt gebruiken.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:06

janderegelaa schreef:

Als je gegarandeerd een bont veulen wilt zijn er wel een paar andere hengsten die je kunt gebruiken.

o nee hoor, zeker niet... kleur maakt me echt ontzettend weinig uit.
Maar omdat ik zoveel goeds al gehoord heb over hem van de weinige mensen die de hengst kenne, maar ik weet niet waar hij stond/staat.. daarom mijn vraag.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:06

janderegelaa schreef:

Welke als ik vragen mag?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:07

Charaz schreef:
janderegelaa schreef:

Welke als ik vragen mag?

James Bont Junior, homozygoot voor bont getest op DNA Knipoog

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:55

Bijvoorbeeld James Bont Junior dus. Mooie hengst met mooie bewegingen. Absoluut een aanrader.