[H][KWPN] Wellicht laatste kans, welke hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [H][KWPN] Wellicht laatste kans, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:44

En hoezo is dat dan van toepassing in dit topic en bij deze merrie? Waar zou ik genoemd hebben met een springhengst te willen dekken die geen dressuurproef door komt? (als die uberhaupt al bestaan)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:06

Ik haakte in op Ilegra en jij gaat vervolgens daarop in. Dus je hebt deze discussie geheel aan jezelf te danken. Misschien toch maar eerst beter gaan lezen alvorens van de hoge toren te blazen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:38

[***] schreef:
Wederom, lees het topic eens helemaal door ipv de laatste 2 reacties, kijk naar de eerdere hengstenkeuze's en je hebt je antwoord.

Dat heb ik gedaan.

Ik vind het niet echt positief voor jou getuigen dat jij vragen niet als bijdrage ziet en dat je een zelf aangezwengelde discussie hier niet wilt. Open dan geen topic, kennelijk weet je prima waar je mee wilt dekken.

Maar ik wil best even het topic voor je samenvatten hoor.
Je eerdere keuzen: Odermus geeft naar jou smaak niet het juiste karakter, Sirius fokte wel heel klassiek, Parcival vind je goed. Verder: Vitens vind je goed, Numero uno wat karakter betreft niet voor herhaling vatbaar, wv Saron is een kanshebber, geen Groninger. Je gaat niet op m'n vraag naar Holstein in, terwijl dat toch een springpaardenstamboek is dat regelmatig zeer goed bewegende paarden geeft. Cantos, Sydney en Casantos noem je dan, maar zoals het daar staat niet echt als potentiële partners. Furore niet vanwege de beweging. Daarna zijn jou reacties eigenlijk alleen nog maar geïrriteerd doordat je zelf het één en ander niet juist leest. Dan wordt Carolus II genoemd en die ga je op de show bekijken, er blijkt niet uit of je die evt. ziet als passend.
Conclusie: je hebt eigenlijk nog helemaal niet genoemd wat volgens jou nou past, behalve Parcival en Flemmingh, die je echter liever niet nog een keer gebruikt.

Veel succes met fokken.

Roelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:38

Overgens Furore doet het heel goed op de wat klassieke paarden. En hij geeft hele goede bewegingen...Lopen zelfs een paar dressuur. Zelf heb ik er een veulen van en die werd in Ermelo geroemd om zijn opvallende bewegingen. Ik vindt het voor jouwn paard echt geen gekke hengst. Hij is mischien niet 'in' zoals bijvoorbeeld de indoctro's maar hij kan wel iets speciaals geven. Bijkomstigheid dat het karakter heel goed is van zijn nakomelingen. Je herkent ze er meteen uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:56

Aimee schreef:
Veel succes met fokken.

Ik fok tenminste, als je er ook ooit eens mee begint zul je wel merken dat het vaak een compromis sluiten is en niet zo zwart wit als 'die hengst die je daar noemt past geweldig'. Dat weet je trouwens sowiezo 10 jaar later pas.
Volgens mij werd jij juist geirriteerd omdat je Weyden weer noemde, waarom ontgaat me op deze springmerrie, en dan als argument dat Parcival ook een dressuurhengst is Ach gut

[***] schreef:
Duits lijkt me op zich wel wat, zolang het maar geen diepvries is en er gewoon in mijn woonplaats vers sperma geleverd kan worden. En een KWPN papier moet er ooit ook bij kunnen.

Aimee daar heb ik ook antwoord op gegeven, ik moet mezelf blijven herhalen bij jou. Het is een 21 jarige merrie, daar ga je niet mee naar Duitsland reizen en vers sperma is ook een vereiste.
En van bijv. een Carolus II, die idd op het lijstje staat, kan ik moeilijk zeggen of hij past als ik de hengst en nakomelingen niet in het echt heb gezien, wat ik dus nog ga doen.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:37

Ik wou nog (een poging doen) een nuttige bijdrage te leveren maar gezien de reacties die je geeft zie ik het nut er niet echt van in. Zoals Aimee zegt: ik heb ook het idee dat je heel goed weet wat je wilt dus misschien handig om daar ook wat meer voor uit te komen ipv (bijna) iedere reactie af te wijzen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:25

[***] schreef:
Ik fok tenminste, als je er ook ooit eens mee begint zul je wel merken dat het vaak een compromis sluiten is en niet zo zwart wit als 'die hengst die je daar noemt past geweldig'. Dat weet je trouwens sowiezo 10 jaar later pas.
Volgens mij werd jij juist geirriteerd omdat je Weyden weer noemde, waarom ontgaat me op deze springmerrie, en dan als argument dat Parcival ook een dressuurhengst is Ach gut

Dit soort reacties zijn echt nergens voor nodig
Het is helemaal niet mijn bedoeling om te fokken en ik heb nergens gezegd dat je helemaal geen compromis moet sluiten, noch dat het allemaal zwart wit is.
Verder heb ik al helemaaaal niet geïrriteerd gereageerd n.a.v. Weyden.... die kwam niet uit de lucht vallen, ik heb er precies bij gezet waarom hij in me op kwam. Dat hij niet bij al je eisen past... tja.... soms moet je een compromis sluiten hè.
Verder loopt Parcival LT dressuur.... kan jij wel stellen dat ie springen vererft, vooralsnog bewijst hij zichzelf vooral als dressuurhengst. Maar dat zal wel niet binnen jou plaatje vallen en dan noem je het maar net even anders... handig Vork

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:30

Oh ja.... en over Holstein... of zoals jij het dan noemt; duits.... er zijn ook Holstein hengsten in Nederland beschikbaar dus misschien was dat antwoord van jou eigenlijk wel helemaal geen antwoord op mijn vraag.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 07:49

Janne ik begrijp dat je Sperma wilt en geen dekking. Wij gaan ook niet met Sentina (21) aan de reis en kiezen uit hengsten die kunnen verzenden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 08:48

Oregon schreef:
Ik wou nog (een poging doen) een nuttige bijdrage te leveren maar gezien de reacties die je geeft zie ik het nut er niet echt van in. Zoals Aimee zegt: ik heb ook het idee dat je heel goed weet wat je wilt dus misschien handig om daar ook wat meer voor uit te komen ipv (bijna) iedere reactie af te wijzen.

Ik wijs niet iedere reactie af. Maar ik heb duidelijk aangegeven waar ik naar op zoek ben, zomaar een hengst noemen die je leuk vindt zonder dat ie ook maar in de richting van het gevraagde komt wijs ik dan af ja.

Aimee: als je Parcival een dressuurhengst blijft noemen heb je helemaal niks begrepen van het fokdoel van een gelders paard. En het gaat niet om wat de hengst zelf voor kunstje laat zien (hij had ook goede springcijfers trouwens) maar om wat hij vererft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:45

Trouwens yootha, kan je me iets meer vertellen over de afstamming van dat luxe vosje waar je laatst foto's van had? Vind ik een plaatje.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:19

Kan niet echt info over hem vinden, of ie in de sport gelopen heeft en dergelijke. Hij is een beetje hetzelfde type als mijn merrie. Komt de beweging van Circe van de vader of moeder denk je?

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:17

Hij heeft als sportnaam Himalaya. De beweging hebben ze allebei. Zowel moeders als vaders kan goed bewegen.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:52

[***] schreef:
Ik wijs niet iedere reactie af. Maar ik heb duidelijk aangegeven waar ik naar op zoek ben, zomaar een hengst noemen die je leuk vindt zonder dat ie ook maar in de richting van het gevraagde komt wijs ik dan af ja.

Ik ben benieuwd waar je dit op basseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:09

Yootha schreef:
Hij heeft als sportnaam Himalaya. De beweging hebben ze allebei. Zowel moeders als vaders kan goed bewegen.

Ik google me suf maar kan hem niet ontdekken. Wat heeft hij in de sport gelopen?
En weet je toevallig hoe die keuring van het EASP volgende week werkt? Komen de ggk hengsten daar zelf ook?

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:43

Ik vind dat je helemaal niet zo raar reageert, hoor Janne....Sommige suggesties worden 100x gedaan terwijl er toch al duidelijk is dat je geen goed gevoel bij de betreffende hengst hebt (Furore, Weyden etc.). Het is toch geen topic waarin Janne overtuigd moet worden van het fokvermogen van sommige hengsten, maar toch over de keuze bij haar merrie??!!

Van Cantos heb ik over het algemeen wat popperige paardjes gezien. Niet al te groot, WEL goed bewegen en netjes springen.+

Edit: nog even wat ideetjes:

Ginus: Groningse merrielijn, pak je lijnenteelt op de Nini stam mee. Ken de hengst zelf niet zo goed, heb hier en daar wel gehoord dat zijn nakomelingen fijne karakters hebben en echte allrounders.

Vainqueur: Nakomelingenrapport viel wat tegen geloof ik, maar de hengst zelf sprak me echt aan vorig jaar op de hengstenshow van Reinie Tewis. Fok je terug op de R lijn (ramzes).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:04

Dank je Viennanova
Ik vind Cantos zelf om te zien niet zo luxe, maar ik heb er wel heel fijne nakomelingen van gezien met uitstraling. Hij blijft een serieuze optie. Zijn zoon Casantos vind ik ook een mooie hengst.
Ginus vind ik een superhengst! Mijn zus heeft veel paarden van zijn fokker gereden en je pikt ze er zo uit! (Helaas) kleine sympathieke paarden die katachtig springen. Ik vond het heel terecht dat hij weer van de wacht af werd gehaald, ik had toen een merrie van Daimler, heel bloederig, als ik haar niet verkocht had was ze onder Ginus gegaan. De keurmeester raadde hem bij mijn merrie af, omdat hij bloedmerrie's nodig heeft en mijn merrie vrij ouderwets is. Ik vind hem nog wel een optie voor de dochter van deze merrie, zal het KWPN ook eens om een fokadvies vragen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:16

Ik vind dat [***] af en toe wel een beetje vreemd reageerd.
Ze opent een topic over hengsten keuze, mensen denken met haar mee en krijgen een grauw of een snauw omdat het niet in haar straatje past.
Als ze idd al een hengst op het oog heeft hoeft ze ook geen topic te openen.
Als ik een post plaats in 1 van haar topics reageerd ze zowieso niet. Toeval ? Zou kunnen, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik haar nog nooit iets gedaan heb.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:19

Vainqueur: Nakomelingenrapport viel wat tegen geloof ik, maar de hengst zelf sprak me echt aan vorig jaar op de hengstenshow van Reinie Tewis. Fok je terug op de R lijn (ramzes).[/quote]

Afstammelingen 2006 (veulens)
Vainqueur toonde een uniforme collectie voldoende ontwikkelde, rijtypische veulens met veel uitstraling die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is zeer sprekend. De nek is wisselend van lengte. De hals is goed van vorm en lengte en staat er soms verticaal op. De schoft is voldoende ontwikkeld. De schouder is ruim voldoende van lengte en ligging. De rug is goed van lengte, enkele keren gezonken. De lendenen zijn goed aangesloten en bespierd. De croupe is goed van ligging en bespiering, maar kort. Het voorbeen is correct gesteld. Het achterbeen is meermalen lang. Het fundament is correct afgewerkt en teer.
De stap is voldoende van ruimte en souplesse. De draf is voldoende van ruimte. Het gebruik van het voorbeen is vlak. Het achterbeen wordt goed gebogen en treedt voldoende onder. De veulens galopperen makkelijk aan, maar zouden zich dan losser moeten laten. De veulens bewegen in draf en galop met veel houding.

Kort samengevat: Uniforme collectie voldoende ontwikkelde, rijtypische veulens met veel uitstraling die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan. De veulens bewegen met veel houding en voldoende ruimte maar zouden zich meer moeten loslaten in de bovenlijn.

De collectie bestond uit 11 door het KWPN aangewezen en drie door de eigenaar geselecteerde veulens. Eén door het KWPN aangewezen veulen is gestorven. De door de eigenaar geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.
De veulens werden gepresenteerd op een zandbodem.
De kwaliteit van de moeders was matig.
Getoond: 13 veulens uit 55 in 2005 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig: 5; voldoende: 6; ruim voldoende: 7; goed: 8.

Paringsadvies 2006
Vainqueur lijkt geschikt voor royaal ontwikkelde springmerries met een correcte voorstand die in beweging veel souplesse hebben.

@ vienna Gezien de matige merries die er liepen vond ik dat hij het zeer keurig gedaan had... Knipoog
Ik heb er dit jaar mijn merrie drachtig van. fok terug op de stam van rigoletto.. karakter van de hengst is zeer aansprekend, fokt bloed, mooie koppies, oppassen voor een zwakke rug..

@ Janne 19 Ik vind dit eigenlijk niet zo'n gek idee, hij veredelt, goed karakter heeft hij zeker, zou me verbazen als hij dit ook niet doorfokt, mede gezien Lordanos zelf.. Eerste nakomelingen vond ik niet heel groot.. maar dat hangt ook vnl. van de merrie af.. en zoals geschreven, die waren niet best..
Deze was wel leuk.. http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=6 , blijft geen bewezen hengst natuurlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:18

Maat is bij mijn merrie niet zo'n probleem, ze is 1.68. De zwakke rug misschien wel, maar ik weet niet of mijn merrie een weke rug heeft of dat het gewoon van de veulens komt. Ze fokt het in ieder geval niet door.
Ben benieuwd naar je veulen martichr!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:41

Vriendin van mij heeft haar Ulster x Wahtamin xx x Rigoletto drachtig van hem. Dus zij fokt ook terug op de R-lijn. Ze zal als het veulen er is ook wel foto's plaatsen (haar boktnaam is Vajramani).

Wat mij opviel aan Vainqueur is dat hij echt lekker kon bewegen, achter ook nog wat deed, braaf was en normaal aan de hand voorgebracht kon worden. Op 19 maart er is een hengstenshow bij Reinie Tewis waar ze hem vast wel laten zien, in Westdorp. Misschien toch even kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:53

Ik woon op Terschelling, ben dus wat selectief met het bekijken van hengstenshows, want het kost me 2 dagen. Gelukkig heb ik wel gemerkt als ik opbel en de situatie uitleg dat er vaak wel een videoband oid te ritselen is, dat kan ik natuurlijk wel even proberen...

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:09

[***] schreef:
Maat is bij mijn merrie niet zo'n probleem, ze is 1.68. De zwakke rug misschien wel, maar ik weet niet of mijn merrie een weke rug heeft of dat het gewoon van de veulens komt. Ze fokt het in ieder geval niet door.
Ben benieuwd naar je veulen martichr!

Ik ook.. Haha! Verwacht haar.. Bloos half april.. zal dan wel wat foto's sturen..eerst maar zien of er een levend gezond veulen af komt..

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 09:25

Even een corectie!!
De hengstenshow bij Reinie Tewis is op 10 maart!!