[H][KWPN-tuig]Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

My_Lady

Re: [H][KWPN-tuig]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 10:29

[***] schreef:
Eh, dat is al wel bewezen, gebruik de zoekfunktie eens.

Mij is altijd verteld dat het het niet doorgegeven word aan het veulen. Maar kan het ook fout hebben.
Ik wil gewoon zien wat voor veulen eruit komt.
Dat is toch niet zo gek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:03

Dit is dus even off-toppic.
[***] schreef:
Eh, dat is al wel bewezen, gebruik de zoekfunktie eens.

Nou ik heb even de zoek functie gebruikt en kwam bij het volgende stukje algemen vragen over zomereczeem welke vermeld staat in het centrale topic over zomereczeem.

Citaat:
Erfelijk of niet?? Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de
erfelijkheid van zomereczeem, maar een duidelijk
antwoord is er nog niet. Er zijn dieren met
eczeem-ouders die geen eczeem hebben en dieren van
gezonde ouders die wel eczeem hebben.
De gevoeligheid voor eczeem zou erfelijk kunnen zijn ,
maar een kind van eczeem-ouders hoeft niet per
definitie die gevoeligheid te erven en als een dier
de gevoeligheid erft hoeft dat niet per definitie te
betekenen dat het dier eczeem krijgt, maar
de mogelijkheid is wel aanwezig , het ligt er aan wat de
oorzaak van de eczeem is bij de ouderdieren is .

Ik meende dus al dat het nog niet bewezen was, maar we hoeven hier dus geen discussie over te beginnen aangezien de toppic hier niet over gaat.

On-toppic Schangah hier op bokt heeft een Negro x Fabricius merrie, ook een hele mooie merrie vind ik.
Negro schijnt wel aardig te passen bij tuigpaardmerries (of te wel gelderse)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:28

Sammie schreef:
Anne_GTI schreef:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=130682

Maar goed dat de fokker van dit paard nooit naar adviezen heeft geluisterd en gewoon zijn eigen kop volgde. Knipoog

Ooit wel eens van het spreekwoord "1 zwaluw maakt nog geen zomer" gehoord?

Sorrie maar dit is natuurlijk ook niet echt terrecht.
Er zijn wel meerdere paarden bekend waarvan ze deels tuigpaardenbloed bezitten alleen besteed het K.W.P.N. daar geen aandacht aan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:07

Tot nu toe zijn er zelfs 3 Touristen die Gp hebben gelopen, maar dan nog kun en mag je er niet van uit gaan dat élk tuigaard dat zal halen. Teneerste zijn ze daar niet voor gefokt (zeker het huidige tp niet), tentweede is het aantal spring/dressuurgefokte paarden die daar komen vele malen groter. Dat lijkt mij ook wel logischer ook.

Ik denk dat je uit deze merrie best een leuk gebruikerspaard kunt fokken, maar niet één die met de top mee zal komen.

nathalie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:08

Hoi Hoi

Wij hebben de merrie laten dekken door Painted Black. De merrie komt uit een tuigpaarden familie.
Wij hebben de hengstehouderij opgebeld Fam. Uytert en we hebben hun laten uitzoeken welke hengst er het beste bij paste.
Uiteindelijk kwamen zij met de hengst Painted Black.
Pas heb ik een recente film/clinic van painted black gezien en wie durft te zeggen dat zijn draf en galop niet goed zijn, raad ik aan om een dagje bij Anky te gaan kijken.
Houdt er rekening mee dat Painted Black nog behoorlijk jong is en dat alles nu steeds beter gaat ontwikkelen. Paar jaar geleden scoorde hij nog niet zo goed op Ermelo, maar kijk wat hij nu presteert op naar de A klasse.

Succes met het zoeken van een hengst

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:11

nathalie1980 schreef:
Pas heb ik een recente film/clinic van painted black gezien en wie durft te zeggen dat zijn draf en galop niet goed zijn, raad ik aan om een dagje bij Anky te gaan kijken.
Kun je nagaan hoe goed ze kan trixen. (al blijf ik de draf en galop bagger vinden)

Citaat:
Houdt er rekening mee dat Painted Black nog behoorlijk jong is en dat alles nu steeds beter gaat ontwikkelen.

PB wordt 10 jaar, zo behoorlijk jong vind ik dat nou niet hoor. Hij is iig uitgegroeid, dus wat dat betreft is de ontwikkeling puur rijtechnisch en bij fokken komt er ook een grote dosis natuurlijke aanleg kijken (en bij de rij natuurlijke aanleg voor draf en galop stond PB achteraan)

nathalie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:19

kwam er net achter dat het eerste bericht 3 jaar geleden gepost is hihi. Haha!
Je moet ook wel een klein beetje geluk hebben, dat er een goed veulen uitkomt.

PB is idd 10 jaar behoorlijk jong is misschien iets overdreven, maar hij is jong.

Meningen verschillen gewoon. Ik ben gek van PB en zal hem met veel punten verdedigen. Waarschijnlijk heb jij ook een paard wat voor jou helemaal goed is. Pling Pling

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:23

Nee, ik ben en blijf kritisch. Een paard(h/m) kan bij mij wel hoog in waardering komen, maar ik blijft altijd zo objectief mogelijk naar een paard kijken. En dat hoeft niks af te doen aan het paard zelf, maar als je fokt moet je altijd kijken naar wat er verbeterd/ verankerd/verminderd moet én kan worden worden. Zodra je dat niet doet, vermeerder je enkel en ga je niet vooruit, maar op den duur achteruit.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:36

Welke hengst zou jij adviseren Sammie?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 07:06

[***] schreef:
een gelderse hengst op deze tuigmerrie geeft een gelders veulen, zowel qua type als papier.

Dat is niet helemaal waar. Er mag niet meer dan 12,5% veredelingsbloed/Hackney in zitten om hem gelders geregistreerd te krijgen. De merrie is een dochter van Cambridge Cole dus het veulen zal altijd 25% Hackney hebben. Geen Gelders papier dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:48

Hoe kom je daar bij? Het is een type fokkerij geworden. Je kan er met een hele hackney nog heen als het op een gelder lijkt.

nathalie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:29

De fam. Uytert (hengstenhouderij) waar Painted Black van is. Hebben mij geadviseerd om Painted Black te kiezen, omdat hij goed bij onze merrie past. Wat je het beste kan doen is zelf een hengstenhouderij bellen om te vragen of zij kunnen kijken welke hengst bij jou merrie past. Desnoods bel je meerdere dekstations op en vertel je wat je doel is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:22

nathalie1980 schreef:
De fam. Uytert (hengstenhouderij) waar Painted Black van is. Hebben mij geadviseerd om Painted Black te kiezen, omdat hij goed bij onze merrie past. Wat je het beste kan doen is zelf een hengstenhouderij bellen om te vragen of zij kunnen kijken welke hengst bij jou merrie past. Desnoods bel je meerdere dekstations op en vertel je wat je doel is.

Ze adviseren uiteraard altijd hun eigen hengsten. Tuurlijk zegt van Uytert dat PB goed past.
Als iets niet moet doen voor objectief advies is het een hengstenhouderij bellen.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:30

Negro schijnt inderdaad ook vaak een hele goede match te zijn met tuigtypische/gelderse merries!
Je zou hem ook eens onder de loep kunnen nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:47

Het gaat niet perse om de match maar eerder om zijn bloedvoering, die is nog voor een groot gedeelte gelders, net als Farrington, Cabochon e.d.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:55

[***] schreef:
Hoe kom je daar bij? Het is een type fokkerij geworden. Je kan er met een hele hackney nog heen als het op een gelder lijkt.

Ik heb nog even de stamboekrichtlijnen erop nageslagen maar het klopt toch echt hoor. Niet meer dan 12,5% veredelingsbloed en zelfs niet meer dan 6.25% Hackney of sadelbredbloed. Gelderse registratie zit er dus echt niet in.

Neemt natuurlijk niet weg dat je wel een paard uit kan fokken die in het Geldersetype staat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:25

Hackney en volbloed percentage klopt idd, maar met een Krack c x Ferro die in het Gelderse type staat mag er gewoon mee naar de keuring worden gegaan.

nathalie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 09:13

Suzanne F. schreef:
nathalie1980 schreef:

Ze adviseren uiteraard altijd hun eigen hengsten. Tuurlijk zegt van Uytert dat PB goed past.
Als iets niet moet doen voor objectief advies is het een hengstenhouderij bellen.

Ik heb meerdere hengstenhouderijen gebeld. PB kwam er als beste uit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 09:18

Ik geloof niet dat als jij Van Maanen of Nijhof gebeld hebt, dat die PB aanraadde..
Dat zal alleen Van Uytert gedaan hebben. De overtuigingskracht, aardige woorden etc etc, allemaal de kracht van een hengstenhouder en de laatste is daar gewoon erg goed in.

Ik ben blij dat ik zelf kan kiezen welke hengst ik gebruik. Als ik dat aan een hengstenhouder vraag krijg ik nooit objectief advies.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 09:37

Er zijn toch wel meer paarden die op deze merrie passen? Voor het karakter zou je misschien niet bij Koss moeten zijn maar volgens mij kun je daar ook wel een leuk veulentje van fokken. En wat te denken van Oscar? Zit je ook nog een beetje in het Gelders bloed en zijn nakomelingen doen het ook wel goed de laatste tijd...
Parcival zou weer wat front toe kunnen voegen, maar is misschien ook nog wat te heet. Zijn nakomelingen zijn wel gewild overigens. Zijn goedgekeurde zoon Vitens, ook redelijk rijtypisch maar daar weet ik dan niet van hoe de nakomelingen zijn omdat het nog een redelijk jonge hengst is...

Wellicht dat je eens contact op kunt nemen met de HBC Stal, die zijn op beide gebieden wel redelijk thuis... Niet voor een dekadvies (zie Suzanne's reactie hierboven) maar voor informatie. Gewoon vragen wat ze van je merrie vinden... Vragen staat vrij... Knipoog

Succes verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:39

De HBC raad natuurlijk een tuigpaardhengst aan, want die hebben ze staan. Vitens had een positief veulenrapport en is een werkwillige hengst. Ik ben zelf nogal gek van de Parcival's omdat ze braaf en speels zijn, ze zijn ook idd gewild en hij combineerd heel goed met tuigpaardmerrie's.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:43

HBC heeft ook wel rijdpaardhengsten staan maar voor een dekadvies zullen ze inderdaad geneigd zijn naar tuig, wat met zo'n papier ook niet meer dan logisch is eigenlijk...

nathalie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:04

Suzanne F. schreef:
Ik geloof niet dat als jij Van Maanen of Nijhof gebeld hebt, dat die PB aanraadde..
Dat zal alleen Van Uytert gedaan hebben. De overtuigingskracht, aardige woorden etc etc, allemaal de kracht van een hengstenhouder en de laatste is daar gewoon erg goed in.

Ik ben blij dat ik zelf kan kiezen welke hengst ik gebruik. Als ik dat aan een hengstenhouder vraag krijg ik nooit objectief advies.

Nijhof en Van Maanen hebben ook hun voorkeurshengsten. Wij hebben ook onze eigen keuze gemaakt, want ik laat me niet vertellen door iemand wat ik MOET nemen. We hadden een paar hengsten in onze gedachten, waaronder zeker PB die stond voor ons al op nr. 1. Aangezien Fam. Uytert ons het beste hielp en met tips kwamen hebben wij voor deze hengstenhouderij gekozen.

Vindt het alleen jammer dat mijn post eigenlijk bedoeld was om er een leuke topic van te maken, om iedereen zijn mening te geven. Bij jou Suzanne heb ik het idee gekregen dat alleen jouw punten goed zijn. Nogmaals misschien lees ik jouw verhaal te serieus en bedoel jij het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:37

Suzanne bedoeld dat je voor een hengst moet kiezen die bij je merrie past en niet voor een hengstenhouderij, zoals jij nu gedaan hebt, omdat je dan nooit een objectief advies zal krijgen.
Ik zou PB een rare keus vinden op deze merrie.