Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Waves schreef:Je wil een koel paard zeg je. Je draver is een heethoofd. Waarom dan fokken met je merrie? De kans is net zo groot dat ze het temperament van de moede erft, en veelal worden veulen in hun gedrag beinvloed door de merrie. Het veulen kijkt naar de moeder hoe het sich moet gedragen, waar het bang voor moet zijn enzovoorts.
Overigens ken ik geen koelere paarden dan arabieren. Dat arabieren heet zouden zijn is een misvatting. Maar als je een wat steviger paard wil dan kan je ook een new forest over wegen, of een leuke kruising.
mukkes schreef:Waves schreef:Je wil een koel paard zeg je. Je draver is een heethoofd. Waarom dan fokken met je merrie? De kans is net zo groot dat ze het temperament van de moede erft, en veelal worden veulen in hun gedrag beinvloed door de merrie. Het veulen kijkt naar de moeder hoe het sich moet gedragen, waar het bang voor moet zijn enzovoorts.
Overigens ken ik geen koelere paarden dan arabieren. Dat arabieren heet zouden zijn is een misvatting. Maar als je een wat steviger paard wil dan kan je ook een new forest over wegen, of een leuke kruising.
Heb nergens gezegt dat mijn merrie een heethoofd is.
speedfiets_2 schreef:Ik las de OP als dat ze graag een hengst wilde met rustig karakter. Niet dat er staat dat ze het karakter van haar merrie wil verbeteren.
Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de gekozwn hengst
Citaat:De hengst moet mijn merrie verbeteren in de achterhand, rustig karakter, niet snel ergens van onder de indruk zijn, dikkere kont en stevigere nek en stevigere benen.
Waves schreef:Je wil een koel paard zeg je. Je draver is een heethoofd. Waarom dan fokken met je merrie? De kans is net zo groot dat ze het temperament van de moede erft, en veelal worden veulen in hun gedrag beinvloed door de merrie. Het veulen kijkt naar de moeder hoe het sich moet gedragen, waar het bang voor moet zijn enzovoorts.
anjali schreef:Het is duidelijk dat iedereen hier zijn eigen lievelingsrassen zit te promoten.Niet dat dat erg is.Maar het valt me op.
Barcelano schreef:Dat is niet helemaal waar.
Op dit soort types kan je selecteren.
Ik kan bij het kwpn ook dieren die qua bouw min punten hebben en bij ieder ander ras.
Arabieren zijn over het algemeen van vroeger af aan gebruikt om te veredelen/verbeteren.
Dat je tegenwoordig bepaalde mode trends ziet , overgins in alle rassen betekend niet dat er nog steeds goede hengsten en merries bij zitten..
Plus dat je bij het nrps hoge kontjes ziet is niet altijd er in gefokt door de hengst...moederlijn telt nog altijd mee.
En betreft promoten ras.. feit is dat er bewust gekruist is met draver x arabier voor de hogere endurance sport...daar is op geselecteerd.
Dat zegt ook wel wat...
Kabayo schreef:Barcelano schreef:Dat is niet helemaal waar.
Op dit soort types kan je selecteren.
Ik kan bij het kwpn ook dieren die qua bouw min punten hebben en bij ieder ander ras.
Arabieren zijn over het algemeen van vroeger af aan gebruikt om te veredelen/verbeteren.
Dat je tegenwoordig bepaalde mode trends ziet , overgins in alle rassen betekend niet dat er nog steeds goede hengsten en merries bij zitten..
Plus dat je bij het nrps hoge kontjes ziet is niet altijd er in gefokt door de hengst...moederlijn telt nog altijd mee.
En betreft promoten ras.. feit is dat er bewust gekruist is met draver x arabier voor de hogere endurance sport...daar is op geselecteerd.
Dat zegt ook wel wat...
Volgens mij wil ts geen endurance rijden? Ik zie het nergens staan..
En veredelen? Ik zie een edel paard staan die ongunstig gebouwd is.
Nee.. ik vind een arabier niet geheel passend bij deze merrie, sorry