Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dracarys

Re: Hengst voor dravermerrie (liefst koudbloed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 20:30

Dat klopt zeker. Het kan ook alle negatieve punten erfen..

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 21:50

Waves schreef:
Je wil een koel paard zeg je. Je draver is een heethoofd. Waarom dan fokken met je merrie? De kans is net zo groot dat ze het temperament van de moede erft, en veelal worden veulen in hun gedrag beinvloed door de merrie. Het veulen kijkt naar de moeder hoe het sich moet gedragen, waar het bang voor moet zijn enzovoorts.

Overigens ken ik geen koelere paarden dan arabieren. Dat arabieren heet zouden zijn is een misvatting. Maar als je een wat steviger paard wil dan kan je ook een new forest over wegen, of een leuke kruising.

Heb nergens gezegt dat mijn merrie een heethoofd is.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:52

mukkes schreef:
Waves schreef:
Je wil een koel paard zeg je. Je draver is een heethoofd. Waarom dan fokken met je merrie? De kans is net zo groot dat ze het temperament van de moede erft, en veelal worden veulen in hun gedrag beinvloed door de merrie. Het veulen kijkt naar de moeder hoe het sich moet gedragen, waar het bang voor moet zijn enzovoorts.

Overigens ken ik geen koelere paarden dan arabieren. Dat arabieren heet zouden zijn is een misvatting. Maar als je een wat steviger paard wil dan kan je ook een new forest over wegen, of een leuke kruising.

Heb nergens gezegt dat mijn merrie een heethoofd is.

Je somt in je OP op waarin de hengst je merrie moet verbeteren en karakter is 1 van die punten. ;)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 08:23

Ik las de OP als dat ze graag een hengst wilde met rustig karakter. Niet dat er staat dat ze het karakter van haar merrie wil verbeteren.

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de gekozwn hengst

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:58

speedfiets_2 schreef:
Ik las de OP als dat ze graag een hengst wilde met rustig karakter. Niet dat er staat dat ze het karakter van haar merrie wil verbeteren.

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de gekozwn hengst

Citaat:
De hengst moet mijn merrie verbeteren in de achterhand, rustig karakter, niet snel ergens van onder de indruk zijn, dikkere kont en stevigere nek en stevigere benen.

Ik lees verbeteren van karakter en aard.

Maar goed ts wil een complete make over van haar merrie en mi kan ze dan beter een veulen kopen, kan ze uitzoeken wat ze wil, geslacht, kleur, bouw etc.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 12:26

Ik hoef geen complete make over van mijn merrie, ja ze is van nature geen rustig paard! Maar geen heethoofd, dat zou ik graag in een veulen terug zien, daarnaast bedoel ik met stevigere benen niet de dikte maar sterkte.

Kleurtje zou leuk zijn maar is geen vereiste!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:33

Waves schreef:

Plus binnen de Arabische volbloeden heb je ook de robuuste types.
Russische of spanjaarden bijvoorbeeld.

Arab x draver is een combi die regelmatig gemaakt wordt.
Veelal voor endurance.
Commercieel gezien zit je dan ook niet heel slecht..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 12:18

Dat laatste had ik ook al aangegeven.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:23

NatasjavE schreef:
Dat laatste had ik ook al aangegeven.

Zag het inderdaad....
Persoonlijk zou ik alleen een combi overwegen in deze richting...dan zit je nog redelijk in dezelfde richting.
En mocht je het dier toch moeten verkopen om welke reden dan ook...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:08

Het is duidelijk dat iedereen hier zijn eigen lievelingsrassen zit te promoten.Niet dat dat erg is.Maar het valt me op.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:11

anjali schreef:
Het is duidelijk dat iedereen hier zijn eigen lievelingsrassen zit te promoten.Niet dat dat erg is.Maar het valt me op.

Klopt. En passend is het niet :o
Ik zie helaas veel arabieren met een hoog kontje. En dat zie je ook terug in het NRPS (arabier gefokt stamboek)

Ik zou hier eerder een kwpn opzetten die mooi opwaarts is gebouwd

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:36

Dat is niet helemaal waar.
Op dit soort types kan je selecteren.
Ik kan bij het kwpn ook dieren die qua bouw min punten hebben, en bij ieder ander ras.

Arabieren zijn over het algemeen van vroeger af aan gebruikt om te veredelen/verbeteren.

Dat je tegenwoordig bepaalde mode trends ziet , overgins in alle rassen, betekend niet dat er geen goede hengsten en merries bij zitten..

Plus dat je bij het nrps hoge kontjes ziet, is niet altijd er in gefokt door de hengst...moederlijn telt nog altijd mee.

En betreft promoten ras.. feit is dat er bewust gekruist is met draver x arabier voor de hogere endurance sport...daar is op geselecteerd.
Dat zegt ook wel wat...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:49

Barcelano schreef:
Ik kan bij het kwpn ook dieren die qua bouw min punten hebben en bij ieder ander ras.

Arabieren zijn over het algemeen van vroeger af aan gebruikt om te veredelen/verbeteren.

Dat je tegenwoordig bepaalde mode trends ziet , overgins in alle rassen betekend niet dat er nog steeds goede hengsten en merries bij zitten..

Plus dat je bij het nrps hoge kontjes ziet is niet altijd er in gefokt door de hengst...moederlijn telt nog altijd mee.

En betreft promoten ras.. feit is dat er bewust gekruist is met draver x arabier voor de hogere endurance sport...daar is op geselecteerd.
Dat zegt ook wel wat...

Volgens mij wil ts geen endurance rijden? Ik zie het nergens staan..
En veredelen? Ik zie een edel paard staan die ongunstig gebouwd is.

Nee.. ik vind een arabier niet geheel passend bij deze merrie, sorry

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:18

Kabayo schreef:
Barcelano schreef:
Ik kan bij het kwpn ook dieren die qua bouw min punten hebben en bij ieder ander ras.

Dat je tegenwoordig bepaalde mode trends ziet , overgins in alle rassen betekend niet dat er nog steeds goede hengsten en merries bij zitten..

Plus dat je bij het nrps hoge kontjes ziet is niet altijd er in gefokt door de hengst...moederlijn telt nog altijd mee.

Dat zegt ook wel wat...

Volgens mij wil ts geen endurance rijden? Ik zie het nergens staan..
En veredelen? Ik zie een edel paard staan die ongunstig gebouwd is.

Nee.. ik vind een arabier niet geheel passend bij deze merrie, sorry

Dat zeg ik niet wat ik bedoel dat het een combi is wat in de hogere sport zelfs wordt gebruikt.
En dus geen lukrake combi is.
Maar een doordachte kruising.

En zoals ik al zei er zijn meerdere types binnen de arabieren.
En niet wat men als plaatje in hun hoofd heeft, wat in hun ogen een arabier is.

Men noemt al gauw een kruising of nrps ook een arabier zonder zich eens te verdiepen in het ras...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:19

Ik ben wel degelijk verdiept in het ras, dat zit wel goed