Haflinger x ??? Wat vindt bokt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:14

sigrid1182 schreef:
Ik zou er een russische/pools gefokte arabier op zetten.

Die zijn kwa karakter top, willen hard werken.

Zitten goed in elkaar.

dat zou mijn persoonlijke fantasie zijn, maar ik de haflinger van to zou niet mn keuze zijn om mee te fokken.

Deze russische hengst is 1.63 geeft maat en beweging

Je behoud het robuuste met een tikje veredeling.
Zijn NRPS zoon jaarling heeft een 1e premie.

Afbeelding

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:42

Joolien schreef:
Freya6 schreef:
Een combi arabier x haflinger kan echt heel goed uitpakken.

Ik vind de 'rasnaam' halfbier dan wel leuk :D

:D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Haflinger x ??? Wat vindt bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:50

waarom niet een paint of een quarter? die zijn er in de maat die je zoekt en vaak fijne en stabiele dieren. bonus ze hebben ook vaak een leuk kleurtje

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:58

Resistance: Een NZ zou ik er echt niet opzetten, ben het ook niet met je eens dat die niet verschillen. Een NZ is een licht trekpaard (tenminste, je laat nu het bruckhast type zien), kans dat het veulen te breed is om lekker soepel eruit te komen is dan toch wel aanwezig. Daarnaast ligt de gemiddelde stokmaat toch ook wel hoger, deze Haf is 1.45 en de NZ die ik ken zijn tussen de 1.55 -165. Breder en hoger zou ik zeker niet doen en TS zoekt naar een rijtypisch dier.

Daarnaast is het ook lastig uit te voeren omdat er geen (goedgekeurde) hengsten in NL zijn en sperma importeren vanuit Zweden zo goed als onmogelijk is voor zover ik heb begrepen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:19

Ik heb een Quarab staan (Quarter x Arabier)
Moeder 1,65m , vader 1,60m en veulen is maar max 1,47m groot geworden :)

Buiten de leeftijd , zou ik gewoon iets van warmbloed op zetten.
En wil je toch voor een iets soberder ras gaan, sokken kan je nog altijd permanent wegscheren ;)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:29

_Alarm_wlkp schreef:
Ik heb een Quarab staan (Quarter x Arabier)
Moeder 1,65m , vader 1,60m en veulen is maar max 1,47m groot geworden :)

Buiten de leeftijd , zou ik gewoon iets van warmbloed op zetten.
En wil je toch voor een iets soberder ras gaan, sokken kan je nog altijd permanent wegscheren ;)

Ja ben ik ook helemaal weg van!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:25

Freya6 schreef:
Een combi arabier x haflinger kan echt heel goed uitpakken.

De oorspronkelijke Hafliinger was een kruising van Tiroler landpaardmerrie met een Arabische hengst.Dus dan fok je niet buiten het ras. Al blijft er tegenwoordig niet veel tiroler landpaard over door een te hoog Arabiergehalte!

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:35

Ik heb een bonte New Faflinger, paardenlijf op korte pootjes en een fijn koppie. 't is lastig goede foto's maken maar in het echt is het gewoon een lekker compact proppie met een speknek en een sterk gestel. Ze leert ons erg veel aangezien het een pittige tante is, maar kan absoluut met alles aankomen zonder dat ze er van onder de indruk is. Ze is ook net voor de kar beleerd, wat ze prima doet.
Foktechnisch is het een vuilnisbak, maar zo'n gouden dier <3

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:35

Lienek schreef:
Mijn oude paard was dit... kan je zeggen dit was 100% arabier. Rustige ritjes zaten er niet in. Heel sensibel paard en vooral snel paniekerig. Perfect voor de sport en om te trainen maar niet voor een rustig ritje of buitenrit. Dit was haflinger moeder en arabier vader

Dus.. dat ligt aan de arabische vader?
Echt onzin, arabieren zijn niet paniekerig of nerveus. Wel sensibel inderdaad!

Ik heb een haflinger merrie gehad en nu een arabische merrie, beide schatjes en houden allebei van werken, maar de haflinger was wel dubbel zo pittig/heet onder het zadel als de arabier

Ik vind beide rassen leuk, maar ben persoonlijk niet zo heel erg weg van deze kruising. Ik ken er een paar die qua bouw toch niet zo mooi gelukt zijn en het zijn niet de makkelijkste karakters.
Arabische volbloeden hebben sowieso vaak prettigere karakters dan halfbloeden, vind ik.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:33

Ireen_ schreef:
Lienek schreef:
Mijn oude paard was dit... kan je zeggen dit was 100% arabier. Rustige ritjes zaten er niet in. Heel sensibel paard en vooral snel paniekerig. Perfect voor de sport en om te trainen maar niet voor een rustig ritje of buitenrit. Dit was haflinger moeder en arabier vader

Dus.. dat ligt aan de arabische vader?
Echt onzin, arabieren zijn niet paniekerig of nerveus. Wel sensibel inderdaad!

Ik heb een haflinger merrie gehad en nu een arabische merrie, beide schatjes en houden allebei van werken, maar de haflinger was wel dubbel zo pittig/heet onder het zadel als de arabier

Ik vind beide rassen leuk, maar ben persoonlijk niet zo heel erg weg van deze kruising. Ik ken er een paar die qua bouw toch niet zo mooi gelukt zijn en het zijn niet de makkelijkste karakters.
Arabische volbloeden hebben sowieso vaak prettigere karakters dan halfbloeden, vind ik.

Ja want zijn vader was precies zo... dus zeker arabier.. dat waren geen haflinger trekjes.
Ik geef alleen aan hoe deze arabier was en dus nee geen onzin. En er zijn meerdere die zo zijn van wat ik weet. arabieren zijn gewoon een stuk sensibeler en als je een rustig paard wil raad ik dat niet aan.

Bentley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:01

Wij hebben in het verleden (1992) onze Haflingermerrie laten dekken door een Arabier. Kwam een schitterend veulen uit. Net iets hoger op de benen (werd ong. 1.54, moeder was rond de 1.43, vader iets van 1.56), wel ook vos met lichte manen en witte benen met een bles. Het was een heerlijk dier. Zat pit in, maar voor de volle 100% betrouwbaar. Wel al op tijd laten castreren, liet weten dat hij er was. Tegen de 4 jaar beleerd en sindsdien waren wij dikke maatjes.
Kon er alleen mee op pad, ook bijvoorbeeld na twee weken rust ivm drukte rond tentamens. Heb er L2 mee gereden tussen de paarden en kwam regelmatig thuis met oranje linten.
Helaas kreeg hij een blessure en ook nog eens cushing. Het was niet eerlijk hem daarmee door te laten lopen en hebben we op ruim 17 jarige leeftijd afscheid moeten nemen.
Heb nu een geweldig verzorgpaard, maar zo een als ik had krijg ik noooooit meer....

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:40

ik denk dat het heel lastig is om wat te zeggen over het karakter. Je zou zeggen dat mijn Haflinger x Groninger een paard zou zijn dat cool is in het hoofd, relaxed en niet zo zeer geschikt voor dressuur.
Het is een paard geworden met een enorme werklust, heethoofdig en zeker niet zo cool in t hoofd. Mijn bijrijdster is er Z2 startgerechtigd mee geworden.
Tja, fokken is ook gokken zullen we maar zeggen.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:51

mijn merrie is zelf een keer door een Fries gedekt, links is het resultaat en rechts mijn haflinger.

Afbeelding

Iemand op bokt heeft een kruising Groninger? super leuk beest om te zien!

Zit zelf ook in hetzelfde dilemma dus volg even mee voor een evt volgende veulentje

Edit: ik bedoel def boven mij :')

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:11

Ik heb niet je hele topic doorgelezen, maar dit is onze kruising PRE x klassieke Haflinger.
Vier jaar, net zadelmak en al heel fijn te rijden

Afbeelding

Afbeelding

Uit dezelfde moeder hebben we ook een kruising met een Paint. Vreselijk leuk dier maar voor de western te heet. Is nu L2 dressuur, foto's in mijn profiel!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:53

Wij fokken niet meer, er lopen een heleboel leuke, lieve veulentjes rond, je kunt zien hoe hij/zij gebouwd is, hoe de gangen zijn, hoe groot hij/zij gaat worden, de kleur, het karakter en je kunt zelfs kiezen tussen hengst en merrie.
Je mist de eerste paar maanden van zijn leventje, maar het risico voor je merrie is 0,00, je hoeft haar niet met zwangerschapsverlof te laten gaan, maar kunt gewoon doorrijden, reken daarbij de kosten voor de dekking, de veearts/scannen, paspoort, enz.
Wij hadden dezelfde combinatie merrie-hengst en daar kwamen twee zulke verschillende veulentjes uit, volgens mij was het enige wat overeen kwam het geslacht.
Je kunt nu wel zeggen dat je voor je zelf fokt, deden wij hierboven ook, maar een van de twee hebben we toch verkocht, want die voldeed totaal niet aan het plaatje wat wij voor ogen hadden, was veels te klein.
Stel je voor dat je veulentje later niet groter maar veel kleiner wordt als je merrie, dat de gangen toch anders zijn dan je gehoopt had, dat het karakter toch niet is zoals je zou hopen.
Wij zoeken ze nu uit als veulentje bij de moeder en wij hebben nu twee tweejarigen in het land lopen, die precies zo zijn als wij ze graag willen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:39

Wat een leuk dier die gekruisd met een PRE!

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:58

NatasjavE schreef:
Wat vind bokt?

Het in fokkerij geïnteresseerde deel vind het niks en een groot deel van de niet in fokkerij geïnteresseerde vind dat het allemaal maar moet kunnen en raad de ene exoot na de andere aan.

Je hebt ooit gekozen voor een Haflinger merrie.... Waarom dan in hemelsnaam iets anders fokken dan een Haflinger?
(Je bent absoluut niet de eerste waarbij ik dat denk hoor.)

Fokken doe je omdat je denkt dat je merrie een aanwinst is voor de fokkerij. Niet om een kopie van je eigen paard te creëren of een variant daarvan.

Zo denk ik er ook over! Wij hadden vroeger in NL haflingers en er is genoeg keuze in haflinger hengsten om daarmee een nog betere versie van je merrie te fokken. Is je merrie zelf gekeurd en opgenomen in het stamboek?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 06:46

Charaz schreef:
Wat een leuk dier die gekruisd met een PRE!

Dankjewel! We zijn er stiekem ook echt wel poepietrots op. Goed bewegen, fijn te rijden en ook nog eens braaf onder het zadel.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:09

PeerAppel schreef:
Dezelfde fokker/eigenaar (Frans) heeft ook een van Dosator OX, met diezelfde Haflinger. Lieve, nuchtere, betrouwbare merrie en echt makkelijker dan de eigenwijze Haflinger. Verder echt totaal geen heethoofd. Dacht ook altijd dat Arabieren van die nerveuze dingen waren, maar Frans heeft me echt laten zien dat dat niet zo is.

Dat komt door dosator. Dos is zelf zo'n ontzettend lieve brave hengst. Alles behalve nerveus. Gewoon werkwillig en dapper, maar hij is ook niet perse een Arabier zoals de meeste ze verwachten (hij heeft geen extreme exterieur kenmerken). Gewoon een goed gebouwd dier.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:11

En ts ik zou zeker gewoon gaan fokken met je merrie. Het is prachtig!

En juist haflinger kruisingen vind ik altijd erg leuk, dus.

Welsh kent trouwens ook wel zomer exceem. Zou er eerder toch een Arabier iets opzetten. Dat past gewoon goed.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 03:11

Afbeelding
[url][/url]
Toydoll schreef:
PeerAppel schreef:
Dezelfde fokker/eigenaar (Frans) heeft ook een van Dosator OX, met diezelfde Haflinger. Lieve, nuchtere, betrouwbare merrie en echt makkelijker dan de eigenwijze Haflinger. Verder echt totaal geen heethoofd. Dacht ook altijd dat Arabieren van die nerveuze dingen waren, maar Frans heeft me echt laten zien dat dat niet zo is.

Dat komt door dosator. Dos is zelf zo'n ontzettend lieve brave hengst. Alles behalve nerveus. Gewoon werkwillig en dapper, maar hij is ook niet perse een Arabier zoals de meeste ze verwachten (hij heeft geen extreme exterieur kenmerken). Gewoon een goed gebouwd dier.

[img]m/pZ7Fvr.jpg[/img
Afbeelding Allemaal braaf en van diverse hengsten, gewoon de goede combinatie maken

Afbeelding Haflo,s (overigens een erkend ras in oostenrijk)

Afbeelding

Afbeelding
[/img]

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 04:28

Lichte vorm of niet, zomereczeem zou voor mij altijd een no go voor fokken zijn. Het is echt een rot aandoening en zou het niet nodig vinden om het risico door te voeren. Genoeg andere (gezonde) paarden om het soort in stand te houden.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:06

Yank schreef:
Lichte vorm of niet, zomereczeem zou voor mij altijd een no go voor fokken zijn. Het is echt een rot aandoening en zou het niet nodig vinden om het risico door te voeren. Genoeg andere (gezonde) paarden om het soort in stand te houden.

Idd dat moet je niet doen, da,s zeker erfelijk

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:49

ffstud,heb je recente fotos van de bonte schoonheid?Die is zo leuk.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:38

SARINO schreef:
ffstud,heb je recente fotos van de bonte schoonheid?Die is zo leuk.

staat nu in tsjechie id opfok, zodra we nieuwe krijgen zal ik ze plaatsen