Gezocht bonte Homozygoot dekhengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:55

Bontfire geeft op frieze merries juist een hele mooie body. Daar lopen genoeg bewijzen van rond.

Met alle respect mark, maar vind je niet dat je nu wat te ver gaat? Tinkers zijn niet goed, bontfire is niet goed? Fijn dat jij zulke goede paarden fokt, maar ik zie alleen maar negatief gezeur nu. Waar maak jij je zo druk over? Het is een frieze merrie, een ras die helemaal niet in jouw richting ligt.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:01

cp112 schreef:
Dan heb je een half broertje van de mijne.
Overigens sorry, maar het hoofd van de jouwe vind ik niet mooi :o. Maar Drum Was dan ook een vanner type. Deze hebben grote (paarden) hoofden. Bij de vanners is ook een ramsneus toegestaan .

Half zusje ;) . Maar je mag der hoofd niet mooi vinden hoor, ieder zijn ding. Ik hou van groot :). Maar ze heeft het hoofd van der moeder,niet van der vader.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:21

Hoofd vind ik niet zo ter zaken doen moet ik zeggen. Mooi hoofd is meegenomen maar ze hebben er geen last van.

Marjolijntje,..op deze foto's kan je de correctheid niet beoordelen. Dat lukt alleen met een standfoto.(nog beter is levende lijve ok...maar die optie hebben we niet.)

Vind het overigens geen lelijk hoofd moet ik zeggen.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:30

Betere foto heb ik niet, ze is hier pas een maand of 2 onder het zadel. Vandaar de beugelriem om der hals.
Afbeelding

Maar zal stoppen met foto's, want dit is niet ontopic. Sorry ts.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:32

Fries x tinker. Vind ik absoluut geen lelijk paard.

Ik ben het ermee eens dat je niet zomaar iedere Fries met iedere tinker moet kruisen.
Qua Fries zou ik niet het luxere moderne type pakken en qua tinker juist weer niet te zwaar.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:42

Marjolijntje schreef:
safina schreef:
Dat vraagt om een foto! Niet om over te zeuren hoor. Maar als ik Google op plaatjes van deze kruising, zie ik allemaal dieren die uit verhouding zijn. Lange, weke ruggen, korte halsen, ontiegelijk grote hoofden... En het lijkt me oprecht leuk om te zien dat zo'n kruising soms ook wel mooi lukt. :)

Als veulen:
[ [url=m/4pNY5P.jpg]Afbeelding[/url] ]

4 jaar oud:
[ [url=m/YxxwCO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Papa is Drum, wel bekend in de tinker wereld.

Hij lijkt inderdaad mooier dan de kruisingen die ik gezien heb toen ik op Google zocht. Want daar schrok ik echt een beetje van. Ik ga ze niet linken, want daar kwets ik ongetwijfeld de eigenaren mee. Ik zou het ook niet leuk vinden als de mijne werd genoemd als voorbeeld van een lelijk paard. Maar iedereen kan voor zichzelf zoeken natuurlijk.

Die van jou is meer in verhouding. (Lastig om zo echt goed te zien hoe hij qua bouw is natuurlijk) . Ik vind hem stoer. Kan me voorstellen dat je er gek mee bent.:)

Het lastige is: je kunt niet voorspellen of ze eruit komen als die van jou, of helemaal anders. Als je dat nou zeker zou weten....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:48

Marjolijntje schreef:
Betere foto heb ik niet, ze is hier pas een maand of 2 onder het zadel. Vandaar de beugelriem om der hals.
[ [url=m/dHi50P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel voor het delen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:54

janderegelaa schreef:
Marjolijntje schreef:
[ [url=m/dHi50P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, dat vergat ik nog te zeggen: voorbeelden van hoe het uit kan pakken zijn toch juist heel waardevol? +:)+

janderegelaa

Re: Gezocht bonte Homozygoot dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:54

Juist!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:55

Ik vind het ook een stoer paard. Maar zie ook punten(bijvoorbeeld de hals) die ik niet bewust zou proberen te fokken. Vandaar dat ik een dergelijke kruising niet zou maken.
Let op,..ik zeg niet dat hij niet mooi is he....een paard is altijd meer dan een aantal van exterieur delen. (als je mijn paard zou "ontleden" kom je ook op punten die beter zouden moeten.)

@CP112,...die vind ik niet zo geslaagd. Geen idee of dat een barock pinto of een Fries x Tinker is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:46

Mariett schreef:
Eventueel zou een schimmel PRE ook wel kunnen. Barok type, en schimmel. Alleen ik weet niet of dat is wat je zoekt ;)

Ik vind dit helemaal geen rare suggestie, kruisen met een ander barok warmbloed ras/type. Naast de meer bekende Lusitano en Andalusiër zijn er nog de minder bekende Knabstrupper en Frederiksborger.
Bij Moravita staat een Lusitano schimmel, en ook een palomino Frederiksborger.
http://www.moravita.com/wordpress/wp-co ... -20151.pdf
Met palomino heb je 50% kans op een veulen met een verdund kleurtje: palomino, valk of smooky, afhankelijk van wat de hengst precies draagt genetisch.

Knabstrupper wordt hier genoemd, dat zou ook nog kunnen. Dan zou ik kijken naar een (few spot) appaloosa, dan maak je kans op een veulen met stippeltjes (als je dat leuk vindt). Maar die zul je niet naast de deur vinden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:57

Zoiets?
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:27

Ja zoiets :D .

Je zult moeten toegeven dat je dan wel iets heel bijzonders hebt. *\o/*

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 23:02

Ik zie een paar keer voorbij komen dat je met een cremello hengst kans hebt op palomino. Als het goed is met een Frien heb je geen kans op palomino aangezien ze bij het friese ras geen vos willen is het vos gen er zogoed als uitgefokt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:22

Roodvos schreef:
Mariett schreef:
Eventueel zou een schimmel PRE ook wel kunnen. Barok type, en schimmel. Alleen ik weet niet of dat is wat je zoekt ;)

Ik vind dit helemaal geen rare suggestie, kruisen met een ander barok warmbloed ras/type. Naast de meer bekende Lusitano en Andalusiër zijn er nog de minder bekende Knabstrupper en Frederiksborger.
Bij Moravita staat een Lusitano schimmel, en ook een palomino Frederiksborger.
http://www.moravita.com/wordpress/wp-co ... -20151.pdf
Met palomino heb je 50% kans op een veulen met een verdund kleurtje: palomino, valk of smooky, afhankelijk van wat de hengst precies draagt genetisch.

Knabstrupper wordt hier genoemd, dat zou ook nog kunnen. Dan zou ik kijken naar een (few spot) appaloosa, dan maak je kans op een veulen met stippeltjes (als je dat leuk vindt). Maar die zul je niet naast de deur vinden.

Wat een mooi paard die frederiksborger , nog nooit van gehoord maar die ga ik zeker onthouden! ;)

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:07

safina schreef:
janderegelaa schreef:

Ja, dat vergat ik nog te zeggen: voorbeelden van hoe het uit kan pakken zijn toch juist heel waardevol? +:)+

Geen probleem, totaal geen moeite met het showen van mijn merrie :D .

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:23

Wat is je uiteindelijke doel TS, een Fries look-a-like met wat vollere manen en een speciale kleur? Wil je per sé schimmel of bont of mogen we verder kijken?

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 12:00

Mariett, Als ik niks vind wat me aanspreek en niks vind wat aan mijn wensen voldoet, dan zal ik mijn wensen bij moeten gaan schaven. minder behang maar nog steeds GEEN iel lichaam en zeer cool in het hoofd. en ik heb geen haast ik wil de juiste keuze en juiste match vinden voor de merrie. ik heb vanmorgen ook van een bokker een prive berichtje gehad wat me ook erg aanspreek, geen tinker geen homozygoot maar wel een prachtige dekhengst, met manen maar ook een mooie bouw. ik sta zeker open voor ook andere hengsten. maar mijn voorkeur staat wel hierboven.

Marjolein zo zien je dat het ook wel goed uit kan pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:51

Missbambie schreef:
Marjolein zo zien je dat het ook wel goed uit kan pakken.

Dat is zeker zo. Maar heel cru gezegd: als ik mezelf blinddoek en op goed geluk de provinciale weg oversteek, kan het ook goed uitpakken. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een goed idee is. Want de kans dat het fout uitpakt is vrij reëel. ;)

Dat is met dit ook. Maar overweeg je een Tinker, kijk dan nog eens naar foto's van andere kruisingen Tinker x Fries. En vraag je af of dat is waar je mee wilt eindigen. Want ook die kans heb je.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:12

Maar wat dat betreft blijft fokken altijd gokken. Je kan de beste paarden samenbrengen, op papier, met bewezen nakomelingen etc. En alsnog kan er een gedrocht uitkomen, om maar even bot te zeggen.

Als ts een veulen wil van haar merrie, die anders is dan anderen, met body en veel haar, dan kom je automatisch uit bij de stevige rassen.

Ts. heeft jouw merrie al veulens gehad? Zo nee, dan zou ik niet een te zware/groffe hengst kiezen om je merrie niet een te zware bevalling te geven. Moeder van mijn merrie had al meerdere veulens gehad, maar alsnog was het een zeer pittige bevalling ivm grote en zwaarte van het veulen.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 13:33

Marjolein, dit word haar eerste veulen. en daarin heb je ook gelijk niet een te grove dekhengst erop dat is vragen om problemen. Ik vind het heel lastig worden. Al heeft een vriendin van mij een kruising haflinger x kwpn gehad wat echt super mooi en fijn dier is geworden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:34

Marjolijntje schreef:
Maar wat dat betreft blijft fokken altijd gokken. Je kan de beste paarden samenbrengen, op papier, met bewezen nakomelingen etc. En alsnog kan er een gedrocht uitkomen, om maar even bot te zeggen.

Mwoh,...

Ja je weet het nooit helemaal uiteraard. Maar je kan wel een aantal dingen uitsluiten.

Neem een Arabier,...door eeuwenlang op dezelfde kenmerken te selecteren heeft het een heel specifiek uiterlijk. Als je twee arabieren kruist met elkaar is de kans op een veulen met veel behang en een afhangende croupe nihil.
Of het een nieuwe kampioen van de keuring wordt weet je nog niet. Kleine verschillen bepalen hoe goed het veulen wordt. Of hoe mooi.
En die laatste maken dat het een stukje gokken blijft.

Ga je twee warmbloeden kruisen met beide een hoog aangezette hals dan is er altijd een kleine kans dat er een paard uitkomt met een laag aangezette hals. Dat komt omdat er ooit volbloed ingekruist is.
Maar door weer generatie op generatie op een hoge hals te selecteren bij de dressuurpaarden gebeurt dat steeds minder vaak.

Maar ga je een hengst nemen die zelf een horizontaal aangezette hals heeft. Ja dan wordt de kans op dat kenmerk veel groter.

Dus ja er blijft een onzeker element over. Maar echt gokken,...vind ik niet helemaal. Ja,..of het een echte topper is.
Persoonlijk is mijn doel niet een een topper fokken. Mijn doel is een gezond paard fokken wat geschikt is voor het gebruiksdoel. Eventueel mooi en eventueel een topper is mooi meegenomen.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:38

Ik las dat Cool Willow Spring al een paar x voorbij gekomen was.
Hij is niet homozygoot maar wel erg cool en super karakter.
Daarbij doet hij het goed in de sport. Geeft mooie veulens en staat in Utrecht ( Oudewater)
Kijk anders is op de website of op zijn eigen facebook pagina

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:56

Eens met NatasjaE. Word soms een beetje moe van dat 'fokken is gokken'. Als je je huiswerk doet is het namelijk helemaal geen gokken. Idd kunnen er kleine variaties in zitten die nu net het verschil maken tussen een topper en een 'gewoon leuk paard', maar gokken is het echt niet.

Als je lijnen/types gaat gebruiken die ver uit elkaar liggen en je kijkt alleen maar naar de 2 ouders, dán wordt het gokken ja :D
Ik las laatst dan de eerste 5 generaties nog invloed hebben op een paard, zo ver moet je dus eigenlijk gaan kijken... moet wel bekennen dat mijn research zich beperkt tot Arabieren, mogelijk is het bij andere rassen net effe anders :D maar zal denk ik nooit veel schelen. Dr Nagel verwoordt het altijd wel mooi: 'breed equal to equal'. Een hengst moet kleine dingen toevoegen/verbeteren maar als je je merrie compleet wilt veranderen moet je met een andere merrie gaan fokken :+

TS; pas op dat je niet voor een type hengst kiest dat te veel bij je merrie vandaan ligt. Dan wordt het resultaat onvoorspelbaar en dat moet je nu juist niet willen :) persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een barock pinto, vanwege dat 'equal to equal' dus. Naar mijn idee liggen tinker en Fries net even te ver uit elkaar. Maar zoals gezegd: mijn research beperkt zich tot de arabs.
:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:49

Marjolijntje schreef:

Ik denk dat NatasjavE al goed heeft onderbouwt dat fokken niet alleen maar gokken is.

Het blijft altijd een verrassing welke eigenschappen van de hengst en de merrie en hun voorouders verenigd worden in je veulen. Je hebt nou eenmaal geen invloed op wat er tijdens de zygote gebeurt, wanneer het DNA van beiden gecombineerd wordt. Maar als fokken echt gokken was, dan zou ik zeggen: TS, gooi vooral een dikke, kortbenige en korthalzige Tinker op je Fries, want misschien vindt je straks wel een klein Totilasje in je stal. Of een lieve, kleine witte pony. Of een gouden Arabier met stippen. :D