Volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 13:29

NatasjavE

Re: Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:10

Nee is het niet zinloos om een eventer te fokken.

Maar de meeste fokkers in Nederland proberen een dressuurpaard of springpaard te fokken.

Daar ligt de voorkeur in Nederland.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:16

het kwpn zit de volbloed ontzettend aan te bevelen in de fokkerij. Maar er is nauwelijks een markt voor een rechtstreekse nakomeling van een volbloed. Het is weer interessanter als de moeder van een paard uit een volbloed was. Ik weet niet waarom het kwpn hier zo op zit te hameren. Waarschijnlijk wil het kwpn inderdaad de markt voor de eventing aanboren, aangezien op de military in Boekelo onlangs diverse kwpn/ers van start zijn gegaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:19

Dat is helemaal zo Desiree. Er zijn nu ook veilingen en jonge paardenrubrieken in Nederland.

Het wordt al zo lang ik lid ben van het KWPN gepromoot.

Als er vraag naar komt komt de fokkerij ervan vanzelf.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:25

en die vraag ontbreekt dus nog bij het publiek in Nederland.
Ik heb trouwens gelezen over de volbloedhengst Volfonic. Schijnt een topkarakter te hebben. Dit komt bi meer volbloeden voor. Heb een afstammeling gekend van Stornello, was een supermerrie, bomvast.
De moeder van Tangelo van de Zuuthoeve schijnt haar karakter te hebben geerfd van Laudanum, en die geeft dat ook door aan haar nakomelingen.

Laat het kwpn ook eens meer nadruk leggen op karakter bij hengsten en het doorgeven daarvan. Want dit ontbreekt. Een fijn karakter vind ik eigenlijk belangrijk nog dan het vermogen. Het vermogen komt er niet uit als het paard het alleen af wil geven aan een speciale en bijzonder getalenteerde ruiter. Want hoeveel van zulke ruiters heb je nu helemaal?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:33

De vraag is er wel, maar de prijzen die in eventingland betaald worden, zijn nou niet bepaald een motivatie om eventers te gaan fokken :D

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 14:35

http://www.german-eventing.com/2015/top-eventers.html
Darüber hinaus haben auch die internationalen Profireiter die Auktion mittlerweile als festen Termin im Kalender vermerkt – im vergangenen Jahr sicherte sich z. B. eine deutsch-belgische Käufergruppe um Kai-Steffen Meier und Lara de Liedekerke-Meier gleich drei hoffnungsvolle Youngster. 2014 erzielte man bei der zehnten Auflage der Top-Event-Horse-Auction mit rund 28.000 Euro eine neue Bestmarke bezüglich des Durchschnittspreises, der Spitzenpreis lag bei 60.000 Euro. Elmar Lesch freut sich, dass der Mittelwert in erster Linie dem homogenen Preisgefüge zu verdanken ist: „Der überwiegende Teil der Kollektionen der letzten Jahre wurde im Bereich des jeweiligen Durchschnittspreises verkauft, in den letzten Jahren haben wir den Durchschnittspreis immer weiter steigern können. Das macht unsere Auktion natürlich auch für die Verkäufer zunehmend attraktiv.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:41

Himyar: enig idee hoe een veiling werkt? De paarden worden gekocht van de fokker alvorens geveild te worden. Degene die het "grote geld" beurt is meestal niet de fokker... Voorts vind ik de prijzen nou niet om direct van mijn stoel te vallen. Voor de paarden die op de KWPN eventer veiling liepen werd ik nou ook niet bepaald enthousiast. Het was in mijn ogen vlees noch vis. Er zat er zelfs een bij die steevast in dezelfde galop bleef... Geef mij maar vlees of vis.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:51

hoogendroog schreef:
De vraag is er wel, maar de prijzen die in eventingland betaald worden, zijn nou niet bepaald een motivatie om eventers te gaan fokken :D

De prijzen in het algemeen vormen bepaald geen motivatie om een paard te fokken. Zelfs niet als je hele goede bloedlijnen kiest die bewezen zijn. Binnen Nederland gunt men een fokker geen eerlijke prijs voor een goed veulen. Daarbuiten wel.
Daarom is het ook teruggelopen met de fokkerij en ik vind dat een goede ontwikkeling.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:53

Mytens en Lauries Crusader zijn geliefd bij eventers, in de dresuur zeldzaam.
Toch was Mytens de eerste TB hengst die alle KWPN hengstproeven met uitzonderlijk gevolg volbracht.
Ondanks dat was Mytens snel in Duitsland meer geliefd dan in Nederland.

Ik ben fan van Arlando die ruim meer dan 25 procent voert.

geen verstand van TB of de fokdoelen van het KWPN
ik heb geprobeert het voorgaande te volgen, maar afgehaakt waar het te foktechnisch werd ;(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:57

@ hoogendroog. Als jij naar die eventers krijgt met hetzelfde brilletje waarmee je naar een spring of dressuurpaard kijkt, is het ook niet gek dat het je niet aanstaat ;)

Desiree schreef:
en die vraag ontbreekt dus nog bij het publiek in Nederland.
Ik heb trouwens gelezen over de volbloedhengst Volfonic. Schijnt een topkarakter te hebben. Dit komt bi meer volbloeden voor. Heb een afstammeling gekend van Stornello, was een supermerrie, bomvast.
De moeder van Tangelo van de Zuuthoeve schijnt haar karakter te hebben geerfd van Laudanum, en die geeft dat ook door aan haar nakomelingen.

_/-\o_ Helemaal mee eens.
Volbloedjes hebben de beste karakters.
Alleen denk ik dat men nog steeds bang is met een volbloed juist een ril/rennerig paard te fokken en dat daar toch een beetje de aversie vandaan komt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 15:06

[ARLANDO (ARLANDO K,ARLANDO NH N.O.P.)
KWPN 528003200500295 Stb.
stallion 2005 darkbrown 1.68m
lic: KWPN
Grand Prix dr. FEI: 103LG06
Rider: Diederik VAN SILFHOUT (NED)
XX/OX rate: 54,69%
Moeder"s vader: Mytens xx.

In Amerika zijn volbloed hengsten binnen de sportpaarden fokkerij een redelijk hot item.
https://www.google.com/search?q=%22thor ... rt=10&sa=N

De grootste markt in Amerika is de hunter markt, deze paarden moeten vlakke gangen hebben en moeten kunnen springen, maar niet extreem hoog en technisch.

BMHP schreef:
Toch was Mytens de eerste TB hengst die alle KWPN hengstproeven met uitzonderlijk gevolg volbracht.

ik heb geprobeert het voorgaande te volgen, maar afgehaakt waar het te foktechnisch werd ;(
Laatst bijgewerkt door Himyar op 05-11-15 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:24

Wel interessant om te lezen. Ben zelf niet zo op de hoogte van de fokkerij. Toen ik jong was, heel lang geleden, fokte mijn vader met engelse volbloeds. En altijd bij gelderse merries. Behalve de volbloeds, die werden ook door volbloeds gedekt. Misschien dat ik daarom niet bang ben voor hoog in het bloed staande paarden. Of misschien heb ik een niet zo gewild paard gekocht, maar ik heb een kreator xx x burggraaf (XX/OX percentage: 47,66%). Waarschijnlijk gefokt voor eventing? Ik heb hem voor de dressuur :D .

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:33

Mousmous schreef:
Wel interessant om te lezen. Ben zelf niet zo op de hoogte van de fokkerij. Toen ik jong was, heel lang geleden, fokte mijn vader met engelse volbloeds. En altijd bij gelderse merries. Behalve de volbloeds, die werden ook door volbloeds gedekt. Misschien dat ik daarom niet bang ben voor hoog in het bloed staande paarden. Of misschien heb ik een niet zo gewild paard gekocht, maar ik heb een kreator xx x burggraaf (XX/OX percentage: 47,66%). Waarschijnlijk gefokt voor eventing? Ik heb hem voor de dressuur :D .

Dat was dus een andere tijd. De tijd dat de sportpaarden meer veredeld moesten worden, dus dat basismerries, geldersen en Groningers werden gekruist met volbloedhengsten.

Volbloeden worden inderdaad geassocieerd met rillerig en moeilijke karakters, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Er zijn genoeg volbloeden die dat niet hadden.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:43

Dat klopt, dat is zoals ik zei, heel lang geleden. En idd om te veredelen, verder heb ik me daar nooit mee bezig gehouden. Als kind heb je andere interesses. Maar ben in ieder geval opgegroeid tussen de volbloeds en er waren er zat die rillerig waren. Mijn kreator ruin ook. Ik heb in mijn hele leven maar 1 luie volbloed meegemaakt, maar die moet ergens niet in orde zijn vermoed ik, Het voordeel vind ik, is dat ze altijd voor je blijven gaan.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 16:02

In Duitsland zijn de Lauries Crusadors niet zeldzaam in de dressuur.
http://www.horse-gate.com/17-hengste/po ... rusador-xx

Ook uit een Mytens xx dochter:
LOTUS (LIANDER)
KWPN 52800319936771 VB
ruin 1993 bruin
Grand Prix dr. FEI: JPN00163
Rider: Kuranojo SAITO (JPN)
2008: Olympische Spelen in Hong Kong

XX/OX percentage: 58,01%

Directe nakomelingen van Mytens xx:
HOLLYDAY
KWPN 893492 elite sport(spr) sport(dr)
merrie 1989 bruin 1.66m
Z-spr/1.30m, Z2-drs

XX/OX percentage: 70,31%

ICAREUS
KWPN 902453 sport(dr) ster
merrie 1990 bruin 1.66m
ZZZ-drs
Gerdien Maree

XX/OX percentage: 80,47%

BMHP schreef:

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:24

Samber liep ook GP en die had Pericles xx als vader.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 16:29

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:24

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:45

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:06

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 19:51

Himyar