vienna1987 schreef:Even een stomme vraag, maar zijn al die speciale kleurtjes wel zo'n goed idee. Krijg je dan niet verminderde weerstand. We willen toch gezonden paarden! Geen paarden die al aanleg hebben tot huidproblemen, huidtumoren en andere ziektes. Eigenlijk vind ik dat we veel meer zouden moeten fokken op gezonde paarden. Ik weet dit is veel moeilijker, want daar is onderzoek voor nodig je zou paarden moeten ontleden na hun slijtage en ouderdom moeten beoordelen, maar zo zou je wel veel gezondere paarden fokken. Ook zou je veel beter kunnen zien wat voor bouw echt goed is voor een paard. Nu gaat veel over wat wij denken dat het beste werkt. Kan ook best zo zijn, maar hoeft niet. Wat wij lekker vinden zitten is dat wel goed voor het paard. Zowiezo geeft rijden op een paard slijtage.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb het liefst een vos met veel wit, maar ik hoorde van een dierenarts dat bij deze paarden veel vaker tumoren voor komen. Ook vaak goedaardig maar toch.
Het is toch iets wat ik nu wel wil meenemen.
Ook heb ik gehoord dat vaak lang gelijnde paarden met een lange hals ook weer bepaalde slijtage geeft in de hals wervels. Dit heb ik gehoord van iemand die nog wel eens een paard onder het mes heeft voor onderzoek.
Als je goed mijn reacties leest, lees je dat ik de kwaliteit en gezondheid van het veulen het allerbelangrijkst vind. Maar de hengst moet wel bij ons passen.

Meer opmerking over kleuren enzo. 

De eigenaresse heeft zich inmiddels ook in dit topic gemeld zag ik dus ik had mezelf niet meer gecorrigeerd.