Leuke, aparte dekhengst voor mijn merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 09:35

vienna1987 schreef:
Even een stomme vraag, maar zijn al die speciale kleurtjes wel zo'n goed idee. Krijg je dan niet verminderde weerstand. We willen toch gezonden paarden! Geen paarden die al aanleg hebben tot huidproblemen, huidtumoren en andere ziektes. Eigenlijk vind ik dat we veel meer zouden moeten fokken op gezonde paarden. Ik weet dit is veel moeilijker, want daar is onderzoek voor nodig je zou paarden moeten ontleden na hun slijtage en ouderdom moeten beoordelen, maar zo zou je wel veel gezondere paarden fokken. Ook zou je veel beter kunnen zien wat voor bouw echt goed is voor een paard. Nu gaat veel over wat wij denken dat het beste werkt. Kan ook best zo zijn, maar hoeft niet. Wat wij lekker vinden zitten is dat wel goed voor het paard. Zowiezo geeft rijden op een paard slijtage.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb het liefst een vos met veel wit, maar ik hoorde van een dierenarts dat bij deze paarden veel vaker tumoren voor komen. Ook vaak goedaardig maar toch.
Het is toch iets wat ik nu wel wil meenemen.
Ook heb ik gehoord dat vaak lang gelijnde paarden met een lange hals ook weer bepaalde slijtage geeft in de hals wervels. Dit heb ik gehoord van iemand die nog wel eens een paard onder het mes heeft voor onderzoek.

Als je goed mijn reacties leest, lees je dat ik de kwaliteit en gezondheid van het veulen het allerbelangrijkst vind. Maar de hengst moet wel bij ons passen.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 09:36

Amber_ schreef:
Wat vind je van de Rodblak Fjordenhengst Gio? :D

[ Afbeelding ]

Hij is wel iets groter, meet 1.53. Hij heeft geen zwarte streep maar alles in rood. Hij heeft veel zebra strepen en dikke rode aalstreep.
Wel top karakter, super ruime krachtige stap. In mijn profiel staat zijn punten lijstje van de Hengstenproef!

Hij is goedgekeurd bij Fjorden stamboek en dekt ook andere rassen.

@NatasjavE wat vind jij van hem?

Equitis

Re: Leuke, aparte dekhengst voor mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 09:39

Plaats alsjeblieft geen reacties meer van gezondheid/kwakiteit gaat toch voor?!
Ik laat in heel veel reacties weten dat dat voor mij het allerbelangrijkst is.
Ik zoek een goede kwaliteit hengst die bij mijn merrie past maar qua karakter ook bij mij, aangezien we het veulen willen houden.

Ik doe mijn best en natuurlijk gaan gezondheid en kwaliteit voor!

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:50

Was geen verwijt naar jou! ;) Meer opmerking over kleuren enzo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:07

Cynthia82 schreef:
Iris82 schreef:
Die cremello welsh cob waar twee topics van op itp staan?

Bedoel je Sublime, de vader van mijn veulens? Hij is perlino :)

Als ts het een optie vindt, wil ik uiteraard meer info en foto's van mijn nakomelingen geven :j

Ja die bedoelde ik inderdaad maar ik kon nog niet zo goed navigeren op mijn nieuwe telefoon dus het was even uit mijn hoofd. :o De eigenaresse heeft zich inmiddels ook in dit topic gemeld zag ik dus ik had mezelf niet meer gecorrigeerd.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:08

Geeft niet :)
Ik had mijn reactie al geplaatst, voordat ik zag dat YWC had gereageerd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:57

KellyBokt schreef:
Amber_ schreef:
Wat vind je van de Rodblak Fjordenhengst Gio? :D

[ Afbeelding ]

Hij is wel iets groter, meet 1.53. Hij heeft geen zwarte streep maar alles in rood. Hij heeft veel zebra strepen en dikke rode aalstreep.
Wel top karakter, super ruime krachtige stap. In mijn profiel staat zijn punten lijstje van de Hengstenproef!

Hij is goedgekeurd bij Fjorden stamboek en dekt ook andere rassen.

@NatasjavE wat vind jij van hem?

Mag ik ook zeggen wat ik ervan vind? :D

Je gaat dan je merrie combineren met iets wat qua exterieur heel ver bij haar vandaan ligt. En dan wordt de onzekerheid over hoe het uitpakt heel erg groot. Kan heel leuk zijn (heb verschillende leuke fjord-kruisingen gezien), maar het kan net zo goed gebeuren dat je eindigt met een pony met de beenlengte van jouw merrie en de korte hals van een fjord.... Of de fijne bouw van jouw pony met het groffere hoofd van een Fjord. En die heb ik ook gezien. En dat ziet er niet uit, maar is om te rijden ook geen feest. En een onevenwichtige bouw is ook niet gezond voor lijf en leden.

Het is een beetje zoiets als van een ferrari en een landrover één auto bouwen. Met een beetje mazzel lijkt het resultaat op één van beiden en zit er een beetje samenhang in het geheel. Maar voor hetzelfde geldt eindig je met een Landrover-carrosserie op een Ferrari-onderstel en hangt daar ook nog een flitsende spoiler aan. Zie je het plaatje voor je? Maar erger: Je kunt er eigenlijk ook niks mee zonder dat hij stuk gaat. Niet op de weg, niet op ruig terrein...
Ik hoop dat je de metafoor een beetje snapt. Ik weet ook niet hoe je het anders uit moet leggen.... :+

Mijn tip: zet het combineren van extremen uit je hoofd. Zoek iets wat dichtbij je eigen pony ligt en wat iets aan haar verbetert. En als je dan per se iets "aparts" wil, kies dan voor een aparte kleur ofzo...als het dan toch "apart" moet zijn.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:59

Prachtige metafoor! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:00

Cynthia82 schreef:
Prachtige metafoor! _/-\o_

Dankje. :oo

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 11:22

Citaat:
Mag ik ook zeggen wat ik ervan vind? :D

Je gaat dan je merrie combineren met iets wat qua exterieur heel ver bij haar vandaan ligt. En dan wordt de onzekerheid over hoe het uitpakt heel erg groot. Kan heel leuk zijn (heb verschillende leuke fjord-kruisingen gezien), maar het kan net zo goed gebeuren dat je eindigt met een pony met de beenlengte van jouw merrie en de korte hals van een fjord.... Of de fijne bouw van jouw pony met het groffere hoofd van een Fjord. En die heb ik ook gezien. En dat ziet er niet uit, maar is om te rijden ook geen feest. En een onevenwichtige bouw is ook niet gezond voor lijf en leden.

Het is een beetje zoiets als van een ferrari en een landrover één auto bouwen. Met een beetje mazzel lijkt het resultaat op één van beiden en zit er een beetje samenhang in het geheel. Maar voor hetzelfde geldt eindig je met een Landrover-carrosserie op een Ferrari-onderstel en hangt daar ook nog een flitsende spoiler aan. Zie je het plaatje voor je? Maar erger: Je kunt er eigenlijk ook niks mee zonder dat hij stuk gaat. Niet op de weg, niet op ruig terrein...
Ik hoop dat je de metafoor een beetje snapt. Ik weet ook niet hoe je het anders uit moet leggen.... :+

Mijn tip: zet het combineren van extremen uit je hoofd. Zoek iets wat dichtbij je eigen pony ligt en wat iets aan haar verbetert. En als je dan per se iets "aparts" wil, kies dan voor een aparte kleur ofzo...als het dan toch "apart" moet zijn.

Hahahaha bedankt!
Ik snap je metafoor! ;)
Ik denk echt dat je gelijk hebt en een fjord zal het helaas dan ook niet worden...
Er zijn veel leuke kruisingen met fjorden en een heel ander ras maar het risico op een " mislukking" is te groot.. :(

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:26

Dan hoef ik niets meer over de Fjord te zeggen. :D Metafoor is inderdaad prachtig.

Ik vind dat overigens een prachtige Fjordenhengst. Maar mijn persoonlijke mening is dat ie vooral Fjorden moet dekken.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 11:29

NatasjavE schreef:
Dan hoef ik niets meer over de Fjord te zeggen. :D

Ik vind dat overigens een prachtige Fjordenhengst. Maar mijn persoonlijke mening is dat ie vooral Fjorden moet dekken.

Ik vind het ook inderdaad echt een knapperd!

Dit is trouwens een fjord x welsh.
Twee heel verschillende rassen maar ik vind haar goed gelukt al zeg ik het zelf haha!
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:35

Ja is een leuke pony. Maar een Welsh heeft een beetje hetzelfde effect als Arabisch bloed(wat ook veel in Welsches zit) Ze zorgen voor een meer rijtypisch model
Al lijkt deze meer op een Fjord dan een Welsh. Lijkt meer op een hele moderne Fjord.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:38

Mijn verzorgpony is 3 dagen geleden bevallen van een veulentje, vader is Willem. Hele mooie hengst vind ik en er is een prachtig paardje uit gekomen. Heb er verder niet heel veel verstand van maar misschien zou je hem op kunnen zoeken?

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 11:40

guusje_h schreef:
Mijn verzorgpony is 3 dagen geleden bevallen van een veulentje, vader is Willem. Hele mooie hengst vind ik en er is een prachtig paardje uit gekomen. Heb er verder niet heel veel verstand van maar misschien zou je hem op kunnen zoeken?

Is dat een haflinger?

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 11:40

NatasjavE schreef:
Ja is een leuke pony. Maar een Welsh heeft een beetje hetzelfde effect als Arabisch bloed(wat ook veel in Welsches zit) Ze zorgen voor een meer rijtypisch model
Al lijkt deze meer op een Fjord dan een Welsh. Lijkt meer op een hele moderne Fjord.

Ah okee!
In mijn pony zit ook 50% arabier.
Maar dat zal wel te weinig zijn! ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:45

KellyBokt schreef:
NatasjavE schreef:

Ah okee!
In mijn pony zit ook 50% arabier.
Maar dat zal wel te weinig zijn! ;)

Ja en je weet niet welke genen naar voren komen. Juist de Arabische kenmerken of juist de Ijslander kenmerken.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 11:47

Ik weet niet of jullie iets kunnen met deze info?

De vader van mijn pony is een IJslander en de moeder is een Arabier?
Zegt dit iets over het doorgeven van genen?
Ik heb wel ooit gehoord dat ze altijd het meest van hun vader meekrijgen.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:47

KellyBokt schreef:
Het is gelukt haha!
Ik weet niet of dit een goede foto van haar is.. Er staan niet heel veel foto's van haar op deze laptop. Ik zal nog even verder zoeken!
[ [url=m/Ro5wI2.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 11:49

zillionke schreef:
KellyBokt schreef:
Het is gelukt haha!
Ik weet niet of dit een goede foto van haar is.. Er staan niet heel veel foto's van haar op deze laptop. Ik zal nog even verder zoeken!
[ [url=m/Ro5wI2.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3

Hahaha dankjewel!
Voor een kruising met twee totaal verschillende rassen vind ik haar heel goed gelukt al zeg ik het zelf! :o

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:52

Nee, willem is nrps geloof ik. Even een foto:

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:57

KellyBokt schreef:
Ik weet niet of jullie iets kunnen met deze info?

De vader van mijn pony is een IJslander en de moeder is een Arabier?
Zegt dit iets over het doorgeven van genen?
Ik heb wel ooit gehoord dat ze altijd het meest van hun vader meekrijgen.

Nee dat zegt niets.

Ze krijgen overigens qua genen exact hetzelfde van vader en moeder. Alleen voed de merrie het veulen ook nog eens op....zodoende qua karakter vaak lijkend op de moeder.

Super mooie pony die Willem.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:01

Hoe is het karakter van jou merrie? En heb je inmiddels al een foto van de zijkant op een vlakke ondergrond?

Wat leuk trouwens die kruising. Ik heb een kruising Ijslander x Welsh / Arabier gehad. Foto's staan in mijn profiel mocht je dat leuk vinden.

Zonder goede foto van opzij, karakteromschrijving en wat jij graag verbeterd zou willen zien kun je niet echt een goed advies krijgen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:07

Laat je de merrie ook testen en op de foto zetten? Dat je straks niet fokt met een pony die bv spat heeft.

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 12:10

Ineke2 schreef:
Hoe is het karakter van jou merrie? En heb je inmiddels al een foto van de zijkant op een vlakke ondergrond?

Wat leuk trouwens die kruising. Ik heb een kruising Ijslander x Welsh / Arabier gehad. Foto's staan in mijn profiel mocht je dat leuk vinden.

Zonder goede foto van opzij, karakteromschrijving en wat jij graag verbeterd zou willen zien kun je niet echt een goed advies krijgen.

De fotos maak ik als ik klaar ben met mijn examens.
Het karakter van mijn pony:

Ze is left-introvert als dat jullie iets zegt..
Ze is erg lief en betrouwbaar maar wel echt een dametje en laat duidelijk weten wat ze wel en niet leuk vind. Als ze iets niet leuk vind word ze snel chagrijnig.
Ze redelijk eenkennig en kan nieuwe mensen dus uitproberen.

Om haar karakter te "verbeteren" zoek ik een hengst die net wat speelser en werkwilliger is. Maar wel net zo lief en betrouwbaar als mijn pony.

Zo lijkt het net of ik geen leuke pony heb haha
Maar dat is ze zeker wel!!
Ik noem een paar van haar nadelen om een hengst te zoeken waarmee je dat kunt compenseren,