Welke (allround) hengst voor Gelderse ster/prok merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Welke (allround) hengst voor Gelderse ster/prok merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 14:50

En een van Roelofs dan? Voltaire, Joost, Ramiro.
Die geven toch ook bovengemiddelde gangen dacht ik?

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:03

Contender nakomelingen en numero uno nakomelingen geven ook goede bewegingen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:37

Met Numero Uno's moet je wel om kunnen gaan. De nakomelingen die ik van hem gezien heb hadden wel een uitgesproken karakter :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:41

Contender bloed zou mooi zijn, maar vaak is hij gebruikt op bloedige merries, dus veel van de hengsten hebben een hoog volbloed aandeel.

Er is nog een ouderwetser type GP paard met contender bloed dacht ik, staat in Nederland maar kom even niet op de naam. Hij is zwart en geeft zeer goede karakters.
Weet iemand wie ik bedoel?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:42

Sizzle schreef:
Contender bloed zou mooi zijn, maar vaak is hij gebruikt op bloedige merries, dus veel van de hengsten hebben een hoog volbloed aandeel.

Er is nog een ouderwetser type GP paard met contender bloed dacht ik, staat in Nederland maar kom even niet op de naam. Hij is zwart en geeft zeer goede karakters.
Weet iemand wie ik bedoel?

Maestro?

Nakomelingen vielen niet mee.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:44

Die bedoel ik :j
Ik ken persoonlijk geen nakomelingen. Wat viel tegen?

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:59

Ik zou guidams sohn laten staan op de bovenlijn. Ik vind het geen bovenlijn die lekker past bij een elegant.

Metall zou kunnen, is geen voorbeenzwaaier en geeft dit ook niet door. Ik heb een metall uit Raomi gefokt, moet je even op mijn fb kijken bij de foto's. Ik vind justy beter. Souplesse en beweging was niet verbeterd.

Dorado is übergaaf en zou ik onmiddellijk aandurven. Wemke heeft ook een dorado uit een Gelderse dacht ik.

Kimberley zou ik laten staan; stijve bok.

Winningmood/charmingmood zijn een goede keuze, met het pilot bloed erbij bewaar je de springgenen ook nog. Annemieke heeft een charmingmood uit wuus v. Elegant. Superbraaf dier.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:14

Uit datzelfde stammetje: galandro. Scheut trakkie bloed heeft Zep ook geen windeieren gelegd...

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:16

Sizzle schreef:
Kwa ijver is er niets mis met Voltaire, lief ook wel maar ik ken ze alleen als bijzonder ril en zeker niet voor de gemiddelde ruiter.
Maar goed dan komen we weer terug bij een eerder probleem, iedereen kent weer andere dieren.

Dat kwam toevallig gisteren naar voren in een gesprek met iemand die op een stal werkte met verschillende paarden met dat bloed. Die laat ze liever staan.

Capri sonne jr zag ik voorbij komen. Vind hem zelf wel aansprekend voor wat ik nu aan plaatjes heb gezien en gelezen in zijn rapport. Nog verder ontdekken.

Dorado spreekt mij ook aan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:59

Is Ziësto eigenlijk al genoemd?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:05

Nee en die heeft ook nog een gkk zoon gotcha utopia! Echt fijn karakter! Goed lopen ook! Ik heb hem gebruikt maar of het iets voor gelders is weet ik niet

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:14

GJ9 schreef:
Zal vanavond alle opties weer bekijken en ook pb's beantwoorden!

Fashion Hill heb ik in het VO gezien en dat was echt totaal niet mijn type. De lendenen en croupe vond ik echt vreselijk.

Kimberley zelf vind ik een plaatje maar ken er ook geen nakomelingen van. Je zou zeggen dat die toch zijn kansen gehad moet kunnen hebben in de Gelderse fokkerij.
Of had hij niet een matig rontgen rapport? Merrie zelf is op haar 16e nog prok geworden en haar Wilson zoon was geprikt (Wilson zelf heeft een bemerking) en die was ook schoon.

Kimberley geeft ze absoluut niet werkwillig

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:49

De hengst Netto misschien een optie?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:07

Ik heb een hele fijne en werkwillige Kimberley gehad (x Jazz).
Wel erg sensibel als jong paard en volle zus had ocd. Er waren toen niet veel Kimberley's maar wat er van rondliep, ging best leuk in de sport. Hij is minder gebruikt, ik denk indd omdat zijn röntgenologisch rapport niet super was.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 06:42

Waar is Netto eigenlijk? Er was opeens veel bombarie voor die hengst die uit het niets leek te komen en hij is ook op slag weer verdwenen :?
In ieder geval heb ik daar nog weinig aansprekende nakomelingen van gezien.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:02

Er liep afgelopen jaar toch nog een knappe charmeur in de gelderse richting mee? Dat niet wat? Al is charmeur geen coole broeder..

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:04

Netto is idd rustig! Veulens was niet veel wat ik gezien heb idd! Dekgeld was ook behoorlijk! En dv ivm sport of dat nog zo is weet ik niet ohz vond ik het wel een fijn paard in het werk

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 21:37

Bedankt voor alle reacties weer!

Netto: heb ik veulens van gezien op de afst. keuring, ik vond ze wel aardig maar niet opvallend, en dat was een selectie van 10 uit 90, dus dat overtuigde me niet.

De Charmeur x Flemming: moet nog naar het VO maar die ga ik niet gebruiken vanwege z'n afstamming (4x Amor uit een lijn met lastige karakters) en ik vond hem niet correct genoeg.

Kimberley: ga ik bekijken bij Van Norel. Ben meer onder de indruk van Winningmood.

Ziesto en zijn zoon: zit wel beetje Gelders in, maar weet ik verder niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Wel mooie paarden. Gotcha Utopia staat ook bij Van Norel, kan altijd een blik werpen als we daar toch heen gaan.

Galandro vind ik een stuk minder aansprekend dan zijn neef Dorado.

Metall vind ik toch te bloederig.

Winningmood ben ik wel heel benieuwd naar om die irl te zien. Meer info over nakomelingen is altijd welkom! Hij is tot nu toe niet gebruikt op Gelderse merries. Ik vind het wel een mooie hengst, mooi front, sterke bovenlijn, niet te veel volbloed.

Contango en Contender bloed vind ik heel mooi. Maar ik vind Charmingmood minder goed passen dan Winningmood, en verder weet ik geen Contango die ook zou kunnen passen. Of Feel Good, maar zou graag eerst nakomelingen zien. De hengst is zelf niet heel overtuigend momenteel, maar Contango's zijn laatbloeiers en zo'n grote al helemaal. Nog meer mensen die zich wel eens in hem verdiept hebben?

Denk dat ik wel voor een dressuurhengst ga, dus de springhengsten heb ik niet allen goed bekeken. Die Marius Claudius is wel een plaatje, veel front voor een springer.

Valeron ben ik niet zo bekend mee, qua papier ziet hij er niet heel braaf uit. Heeft geen opvallende/bekende nakomelingen gebracht, of wel?

Everdale vind ik niet braaf en Gelders genoeg. Negro past wel maar LL is echt niet Gelders.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:40

Nee valeron is niet heel bekend, maar geeft ze wel heel braaf. Alle die ik ken hebben wel genoeg pit, maar zeker braaf. Die van mij is een valeron x gribaldi, op papier dus niet erg fijn (was zijn moeder ook niet) maar die van mij is juist heel nuchter.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 09:36

Als Contango bloed je aanspreekt kun je ook eens kijken naar Zardando, die is ingedeeld op Contango.
Heeft ook nog een leuke korting per predikaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:48

Is inderdaad een erg mooie hengst. Super mooi in het front.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:24

En van wat ik hoor braaf karakter bij de nafok van zardando

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:01

Ik ben even aan het Googlen geweest maar wat doet die hengst nu in de sport?
En wat heeft hij voor nafok gebracht?

Ik zou persoonlijk niet teveel naar het klassieke op zoek gaan omdat je merrie al goed in het type staat met veel massa, bot en formaat. Dat ben je niet zomaar kwijt. En dan heb je een grotere keuze qua hengsten. Verder vind ik het een mooie goed fokkende merrie en ik zou er gewoon een bewezen vererver opzetten. Interessanter in het geval van een merrie en van bewezen hengsten ben je een hengstveulen ook vast makkelijker kwijt. Ze is ook geen 3 meer dus je kansen om er een merrie uit te fokken worden kleiner, dan zou ik niet teveel experimenteren met net niet hengsten

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 16:13

Experimenteren met 'net niet hengsten' (of misschien op de merrie net wel) kan ik beter doen als ik een dochter uit haar heb.

Mijn enthousiasme over Winningmood is al weer iets gedaald maar ik wil hem nog wel gaan bekijken, altijd goed om op de hoogte te zijn. Maar ik vraag me af of ik er genoeg ras/uitstraling mee fok, en het voorbeen/schoudervrijheid twijfel ik over. Als ik hem zou gebruiken zou het vooral zijn om zijn type wat aan zou kunnen sluiten op de Gelderse richting. Kan me wel voorstellen dat hij goed op Alexandro merries bijv. zou passen.

Maar misschien kan ik dat type beter los laten en gewoon zoeken naar de hengst waar ik een goed paard mee kan fokken.

Welke bewezen vererver zou jij aan denken dan?

Negro staat bij mij wel een streep doorheen nu, toch vanwege het voorbeen. Merrie komt wel uit een nestje waar korte voorbenen in zitten.

Ik wil toch ook Dorado irl gaan bekijken. Zelf nog niet bewezen, maar zijn pedigree zit wel goed in elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:30

Ik vind Dorado ook geweldig

http://www.wbfsh.org/GB/Rankings/Sire%2 ... /2014.aspx

Zoek maar 1 uit :D
95% van de hengsten hier in het topic genoemd staan niet op die lijsten en komen er ook niet op.

Is het te prijzig pak je een zoon of kleinzoon die ook goed fokt
En niet te kritisch zijn, elke hengst heeft wel wat. Met Negro fok je vast een stoere, kortbenig of niet.