Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor [naam]?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welke (liefste Homozygoot bonte) Hengst voor koudbloed Kim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 07:50

NatasjavE, ik heb inderdaad altijd gedacht dat Gelderse paarden, tuigpaardbloed in zich hadden.
Dan is een Gelders paard misschien toch wel een optie.
Die jij laat zien vind ik ook erg mooi!

Keona, ik hou het liever in Nederland. :j
Welsh Cob vind ik ook erg gaaf, maar vaak toch te klein.
Ik ben zelf 1.80m.

Heb nog even gekeken naar de hengst Lotti, en dat lijkt me, ondanks het Fries erin, toch ook wel een hele mooie combinatie!

Hannatjuh, dan valt de Norikker toch echt af.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:07

KoudbloedKim schreef:
NatasjavE, ik heb inderdaad altijd gedacht dat Gelderse paarden, tuigpaardbloed in zich hadden.
Dan is een Gelders paard misschien toch wel een optie.
Die jij laat zien vind ik ook erg mooi!

Keona, ik hou het liever in Nederland. :j
Welsh Cob vind ik ook erg gaaf, maar vaak toch te klein.
Ik ben zelf 1.80m.

Heb nog even gekeken naar de hengst Lotti, en dat lijkt me, ondanks het Fries erin, toch ook wel een hele mooie combinatie!

Hannatjuh, dan valt de Norikker toch echt af.

155/160m is toch niet zo klein het is een prachtige welsh cob,en je krijgt papieren bij je veulen en een prachtige kleur.en freiberger zou ik toch over na denken hoor je wilt toch niet natuurlijk dekken waarom dan niet uit wijken naar be of duitsland ze sturen het gewoon op

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:43

Keona, dat wordt dan dv en dat is toch echt lastiger dan vers.
Je hebt meer dierenarts controle nodig, moet dichter op de eisprong insemineren. Je komt vaak echt duurder uit.

Als Kim nu een Freiberger was, er geen hengst hier beschikbaar zou zijn en de TS had meer ervaring, ja ok

TS, De Tuigers en alle andere KWPNers stammen ook af van de Gelderse en de Groningers. En er kan zeker wel Tuigbloed in een Gelderse zitten. Maar een Gelderse en een Tuiger zijn niet hetzelfde.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:50

Als je groot wilt maar niet te breed kun je inderdaad voor een Shire gaan. Helaas niet bont, maar wel gaaf!!

http://www.robinhoodstables.nl/DaviWB/Pagina4.html

Afbeelding
RHS Maximum geb. 2009

Ik vind die kerel echt om te smullen. Volgens mij is een gaaf veulen met veel maat wel gegarandeerd ;)

Morgen is er de Shire keuring in Putten mocht je geïnteresseerd zijn :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:54

Wauw, maar waar is zijn staart?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:58

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:59

Ik zal wel de enige zijn, maar ik vind het eeuwig zonde om een ander ras op deze merrie te zetten :o
Maar als het dan toch moet, dan zou ik voor een goede drumhorse of shire gaan.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:02

Hm, ok maar waarom is dat? Want ik vind het nou niet persé mooi (ik weet het persoonlijke smaak).
Plus op de site die je mij net geeft staat meerdere keren dat het HEEL strak moet, lijkt mij niet heel prettig als je de hele dag moet showen...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:04

Keuze voor vers of diepvries lijkt me toch aan ts :)
Natuurlijk is het lastiger en duurder maar als je dan dé hengst kunt gebruiken moet dat niet uitmaken. De juiste match lijkt me belangrijker dan de extra centen die je kwijt bent met diepvries.
Mijn merrie ook met diepvries laten insemineren en hoor maandag of het gelukt is. Kost wat en ze heeft even op de kliniek moeten staan maar das een keuze die ik zelf maak om met deze hengst te kunnen dekken.

Ik zou het zeker meenemen in de overwegingen want vers is beslist makkelijker, maar het zou voor mij geen deal-breaker zijn. :)

Verder ben ik echt niet thuis in dit type paarden dus kan ik weinig toevoegen, maar ben benieuwd wie uiteindelijk de lucky guy wordt om met Kim te mogen daten! (Al dan niet irl :+ )

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:06

Het moet strak omdat het anders uitzakt en het is nogal wat werk.

In Engeland knippen ze de staart af tot een de wortel, maar in Nederland houden wij liever een lange staart en dus moeten we hem vlechten tot het stompjes-formaat. Dan kun je de beenstand beter bekijken. Dit heb ik mij laten vertellen.

1x per jaar je staart in een vlecht moet te doen zijn lijkt mij :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:06

Wat leuk, een veulen voor kim :)
Ik ben niet zo thuis in de koudbloeden, maar pas alsjeblieft op met de warmbloeden. Ik heb al iets te vaak een koud/warm bloed kruising gezien die staatsgevaarlijk waren. Niet zozeer omdat ze gemeen zijn maar gewoon niet te hanteren door het hete karakter in een zwaar lijf.
Ik ken er maar 1 waar het goed gaat maar dat paard moet iedere dag zwaar aan het werk om goed in de kop te blijven (rijden, tuigwerk, ploegen, bomen slepen) en is dan nog onvermoeibaar.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:14

Wat een avontuur, Kim een veulen laten krijgen!
En wat geweldig dat je samen met je vriend uiteindelijk de paarden aan huis gaat krijgen. Geweldig dat je nu zoveel toekomstmuziek mag horen, waar je naar uit kunt kijken, na alle tegenslagen die je te verduren hebt gehad (ook w.b. Kim).

Bont, barok... eh... moet Bonte Jaopie er op..?1? Haha, nou het zou wel iets moois kunnen worden, maar helaas, meneer DENKT alleen maar dat-ie hengst is, die dagen liggen al jaren achter hem.

Je kent me, ik zou er een vrijwel zeker bruinbont verervende Tinkerhengst van flinke maat op zetten, met vlak gangwerk. Met kruisingen als Barockpinto's krijg je een heel onzekere factor t.a.v. wat je wilt fokken, dus dat zou ik dan er niet op wagen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:21

Sizzle schreef:
Wat leuk, een veulen voor kim :)
Ik ben niet zo thuis in de koudbloeden, maar pas alsjeblieft op met de warmbloeden. Ik heb al iets te vaak een koud/warm bloed kruising gezien die staatsgevaarlijk waren. Niet zozeer omdat ze gemeen zijn maar gewoon niet te hanteren door het hete karakter in een zwaar lijf.
Ik ken er maar 1 waar het goed gaat maar dat paard moet iedere dag zwaar aan het werk om goed in de kop te blijven (rijden, tuigwerk, ploegen, bomen slepen) en is dan nog onvermoeibaar.

Ik ken een Belgisch trekpaard x Gelders en die buldozert gewoon dwars door/over je heen wanneer je in de weg staat, sleept je ook mee richting de wei. Nu zal het wel gedeeltelijk aan de opvoeding liggen, maar ze is altijd al zo geweest. Ook tijdens het rijden knalt ze gewoon dwars door je hand heen wanneer ze het er niet mee eens is. Het is echt een heetgebakerd dier en dat icm ongeveer 800 kilo is echt niet te houden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:29

maar dat heb je in de koudbloeden ook hoor. Mijn oudste is een behoorlijk heet type, gaat op een dagrit vrolijk de hele weg gaan dribbelen, tijdens galopjes durft ze ook alles vast te nemen en mee te gaan in de groep (hebben topsnelheid van 43 km ter uur), tijdens dressuurwerk is het een groot huppelkonijn.

Mijn jongste is veel koeler in de kop, kun je prima overal parkeren, geen probleem, maar tijdens het rijden trakteert ze me regelmatig eens op een bok of een schop naar mijn been (want mijn been achteruit leggen kan natuurlijk niét!), is ook erg gemakkelijk omvormbaar tot een huppelkonijn, beukt zo een kudde paarden uiteen als ze perse dat éne grassprietje wil, etc...
dat is gewoon koudbloed :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:35

Dat klopt wel dat het altijd kan gebeuren dat je een fel paard hebt, maar ik heb het gewoon al erg vaak erg fout zien gaan met koud-warmbloed kruisingen tot ziekenhuisopnames aan toe.
Koudbloeden zijn doorgaans zelfs meer werkwillig en gedreven dan een warmbloed. Stop daaar nog wat heetheid en koppigheid bij en je bent zwaar de sjaak (en uiteindelijk ook het paard).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:43

Dat is idd wel een punt, beetje hetzelfde als kruisingen tussen bepaalde hondenrassen. Sommige van die dieren vechten constant tegen zichzelf...

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:23

Enigszins off topic omdat ik geen hengst voor je weet, maar misschien wel leuk voor je: ik heb een kruising Belg x NRPS. De fokker wilde een bont Trekpaard fokken en dat is haar 1x gelukt. Het jaar erna kreeg ze een effen veulen. Ze koos voor Ed King Hill.

Als je beide volle broers wilt bekijken kijk dan eens in het profiel moniqueedgar en dat van mij. Voor vragen over karakter etc staat mijn pb box open!

Succes met je keuze.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:24

Sizzle schreef:
Dat klopt wel dat het altijd kan gebeuren dat je een fel paard hebt, maar ik heb het gewoon al erg vaak erg fout zien gaan met koud-warmbloed kruisingen tot ziekenhuisopnames aan toe.
Koudbloeden zijn doorgaans zelfs meer werkwillig en gedreven dan een warmbloed. Stop daaar nog wat heetheid en koppigheid bij en je bent zwaar de sjaak (en uiteindelijk ook het paard).

Helemaal mee eens hoor. Ik zou een mooi koudbloed erop zetten. En dan zo'n mooie blonde Belg.

Maar ik heb de behoefte om die discussie te voeren geheel laten gaan. Men wil een veulentje van de merrie en het advies niet doen of blijf binnen het eigen type of ras word nooit gewaardeerd.

Ik denk dus tegenwoordig alleen nog maar hang op, klik weg en en neem een kop koffie.

Waarbij ik uiteraard misstanden rondom een Gelders Paard even probeer recht te zetten.....zou ik dat niet doen ben ik bang dat jullie een dokter voor me gaan bellen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:27

Ik snap niet zo heel goed waar dit nu door ontstaat. Volgens mij heeft Tineke gewoon een heel duidelijk beeld van wat ze wel en niet wil en vraagt ze naar de mogelijkheden binnen haar idee. Zoals ik het begrijp heeft ze hier lang en hard over nagedacht. Dus als iemand haar dan op een compleet anders spoor zou willen zetten is het toch aan haar om die richting vriendelijk af te slaan?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:28

reina schreef:
Enigszins off topic omdat ik geen hengst voor je weet, maar misschien wel leuk voor je: ik heb een kruising Belg x NRPS. De fokker wilde een bont Trekpaard fokken en dat is haar 1x gelukt. Het jaar erna kreeg ze een effen veulen. Ze koos voor Ed King Hill.

Als je beide volle broers wilt bekijken kijk dan eens in het profiel moniqueedgar en dat van mij. Voor vragen over karakter etc staat mijn pb box open!

Succes met je keuze.

Ed King Hill is dood.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:35

Axel_Valerie schreef:
Ik snap niet zo heel goed waar dit nu door ontstaat. Volgens mij heeft Tineke gewoon een heel duidelijk beeld van wat ze wel en niet wil en vraagt ze naar de mogelijkheden binnen haar idee. Zoals ik het begrijp heeft ze hier lang en hard over nagedacht. Dus als iemand haar dan op een compleet anders spoor zou willen zetten is het toch aan haar om die richting vriendelijk af te slaan?

Dat is zeker aan TS. En ze mag alles afwijzen. Is tenslotte haar paard.

Maar waar advies gevraagd word zul je ook soms advies krijgen iets niet te doen. Over het algemeen van mensen die ook ergens over nagedacht hebben en vaak ook al ervaring hebben met het onderwerp.

Ik reageer welker op exterieur en hengstenkeuze en ik geef ook wel eens het advies om iets niet te doen. Heel vaak word dat niet gewaardeerd. Ik heb het in deze dus niet over dit topic.

Maar de adviezen van sizzle en cheyenne ben ik het dus wel mee eens :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:40

Maar waarom gaan jullie er zo op door dat er niet gefokt moet worden met een warmbloedig paard? Want ik zie nergens staan dat Tineke dat uberhaupt van plan is..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:48

Axel_Valerie schreef:
Maar waarom gaan jullie er zo op door dat er niet gefokt moet worden met een warmbloedig paard? Want ik zie nergens staan dat Tineke dat uberhaupt van plan is..

Is dat zou? Gaan we erop door?

3 mensen die iets er over gezegd hebben. Waarbij Cheyenne zich afvraagt of ze de enige is. Nou nee dus.

Lijkt mij reuze mee te vallen qua discussie.

En het lijkt mij dat TS zowel de voordelen als de nadelen van dekken biij een warmbloed moet weten. Want op mij voorstel voor de Gelderse Goedhart heeft ze zeker niet afwijzend gereageerd.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:55

NatasjavE schreef:
reina schreef:

Succes met je keuze.

Ed King Hill is dood.

En een kruising Belg x NRPS is gewoon geen bont trekpaard, dus in die zin is het niet gelukt. Op die manier kun je geen trekpaard fokken.

Palsgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:18

Een iets meer rijtypische koudbloed is ook het Vlaams Paard.
Alleen lopen deze niet bepaald dik gezaaid en kan het vinden van een iets kleinere hengst dan wel een huzarenwerkje worden.

Voorts, er zijn ook goedgekeurde shirehengsten die redelijk zijn wat maat betreft. Dandelion Louis was zeker niet de grootste...