Hengstkeuze C-pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: Hengstkeuze C-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:14

Als er toch eentje gewoon een pony is is dat het wel :+ Fokt ook pony-achtig maar in dit geval is dat misschien heel zo gek nog niet :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 21:15

Ik denk opzich dat hij dat bij Blue wel kan hebben? Valt me nog mee namelijk.

Van QR Marc weet ik niet of hij wel andere rassen dekt? En ik denk dat de prijs dan misschien erg duur is. Dan kies ik makkelijker voor Mashallah.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:18

Een paar jaar geleden was het iig nog € 8000,- en ik vrees dat hij niet gek veel goedkoper zal zijn geworden :=

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:20

Kan me niet eens voorstellen dat er mensen met een niet arabier daar heen gaan voor een dekking haha

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:22

Heb je wel wat unieks :D
:')

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:23

amyz schreef:
Heb je wel wat unieks :D
:')

Hahaha ja dat wel *D

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:24

Maar QR Marc is de vader van Mashallah, dus als je voor mashallah zou gaan dan heb je een beetje van beide.

Wel duur trouwens, zou Mashallah ook zo duur zijn?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:25

De meeste AV hengsten hebben toch een ander dekgeld voor niet AV merries?
Meestal betaal je met een niet AV merrie beduidend minder

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:27

Mashallah weet ik zo niet maar jan rekent meestal geen woekerprijzen :+ ik vraag me eerlijk gezegd af of Marc wel ter dekking staat voor andere rassen maar dan nog zal het geen geinig prijsje zijn.
Persoonlijk zou ik denk ik eerder gaan voor marvel of Bashir, dan pak je echt die verfijning.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:30

Heeft Jan op zijn site geen prijzen staan?
Of heeft hij geen site?
Maar kost die Marc echt zoveel geld?
Is dat zulk speciaal bloed dan?
Ik dacht dat er alleen bij het KWPN van die absurd hoge prijzen werden gevraagd

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:33

Valt idd heel erg mee, maar er staat bij dat voor Mashallah afwijkende voorwaarden gelden dus misschien dat die iets duurder is. Gebeurt wel vaker dat er geen prijzen bij staan, das om het makkelijk te maken :+

Ik vind het geen bijzonder paard en geen bijzonder bloed. Van Marwan zijn er wel meer te vinden die minder kosten en die minder pony-achtig fokken. In de showring is het wel een heel gaaf dier overigens hoor maar mijn smaak is het niet helemaal, vind de nakomelingen ook niet dusdanig fantastisch dat ie dat geld waard is. Maar goed, dat heb ik wel met meer hengsten, ieder zn smaak natuurlijk :)
Joh ze zijn er nog veel gekker hoor :P Marwan zelf deed de laatste keer dat ik keek nog 30000 dollar dekgeld :D

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:58

Ik zou zelf denk ik met Blue toch voor een c-pony gaan, een leuk welsh sectie b en dan een mooie vos of bruine hengst. Zodat je een mooi valkje of palomino hebt voor de verkoop!
En dan volgendjaar voor Set een mooie AV zoeken.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 22:00

Dat zei ik al ja, dat ik dacht dat QR Marc misschien geen andere rassen dekt. En dat ik dan Mashallah noem komt logicherwijs voort uit het QR Marc gesprek :D

Maar we zullen zien waarmee ik Blue ga dekken :j Ik vind HAB Valkarios ook nog een optie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cerastes we zullen zien, ik denk niet dat dat het wordt ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:08

Ook weer wat onderhals. Het is echt lastig hoor! Verder zou het idd wel een heel gave combi zijn!

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:09

Mooi paardje hoor dat valkje!

Komen ook allerlei mooie kleurtjes uit samen met Blue!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:18

Cerastes schreef:
dus als je voor mashallah zou gaan dan heb je een beetje van beide

Van die hengst heb ik enkele apart mooie veulens gezien :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:22

Apart kleurtje is verkooptechnisch zeker een pre, maar met een overschot aan palomino en valk zou ik dan voor een zwarte hengst kiezen. Ook de kleurtjes markt kent verzadiging. Voor de veiligheid van de merrie wil je de hengst max. 15cm groter hebben (ivm maat veulen in de baarmoeder en voor kunnen drinken daarna).
Omdat je voor de verkoop wil fokken zou ik een gangenhengst mits die ook op een niet gangen merrie gang doorgeeft zeker niet laten staan.

rachellevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:34

Welsh NWR hengst Desperado moet je zeker even checken.
Mooie kleur, bouw, karakter en gangen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:42

tamary schreef:
Apart kleurtje is verkooptechnisch zeker een pre, maar met een overschot aan palomino en valk zou ik dan voor een zwarte hengst kiezen. Ook de kleurtjes markt kent verzadiging. Voor de veiligheid van de merrie wil je de hengst max. 15cm groter hebben (ivm maat veulen in de baarmoeder en voor kunnen drinken daarna).
Omdat je voor de verkoop wil fokken zou ik een gangenhengst mits die ook op een niet gangen merrie gang doorgeeft zeker niet laten staan.

Het veulen past zich aan aan de baarmoeder, dus technisch gezien zou ze ook voor een grotere hengst kunnen kiezen ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:44

Robynn schreef:
tamary schreef:

Het veulen past zich aan aan de baarmoeder, dus technisch gezien zou ze ook voor een grotere hengst kunnen kiezen ;)

Sleutelwoord daarbij is meestal. Dracht is altijd een risico, de bekende factoren uitsluiten is imho gezond verstand tonen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:56

Ik zou zeker met een jonge merrie en eerste veulen zeker niet te veel verschil in stokmaat nemen.
Men zegt dan wel dat het aanpast.
Maar sommige hengsten staan bekend om hun grote veulens.
Daar zou ik mee uit kijken bij een eerste veulen.

Had je heitrak's marvin al gezien?
Of VIP?
Dat zijn D maat hengsten volgens mij Welsh

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:58

Hee, da's een bekende :D Ik heb niet zoveel kaas gegeten van kinderpony's in de sport, maar als dat het doel is zou ik me ook echt daarop richten. Welke pony's blinken uit in de sport (welke tak?) en welke eigenschappen zijn daar kenmerkend voor? Welke lijnen zitten daar achter en welke vader dieren (richt me dan nu even op vaderdieren omdat Blue haar afstamming onbekend is) vererven deze eigenschappen? Ik ben zelf niet heel erg fan van fokken voor de verkoop, is misschien persoonlijk omdat er zo vaak gedacht wordt dat er wel even veel winst gemaakt wordt bij de verkoop van zo'n veulentje. Weet wel dat dat bij jou absoluut niet het geval is, maar ik zou ook wel rekening houden met de kosten en of het uiteindelijk rendabel is. Natuurlijk is het hobby en de één geeft het uit aan dure spullen, de ander aan een dekking. Vind het heel goed dat je zoveel verschillende opties in gedachten hebt, misschien heel banketstaaf maar ik heb toch het idee dat er al zoveel "leuke pony's" rondlopen en er genoeg te koop staan, zou voor mij een reden zijn om er echt goed over na te denken (bedoel dat niet persoonlijk hoor, gewoon in het algemeen mijn idee van fokken) Ben benieuwd wat het gaat worden!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 23:03

Bedankt iedereen :j ik wil max. 20 cm stokmaat verschil, liever maar 15. Ook omdat ze jong is en het de eerste zou worden. vandaar dat ik ook zeg, ik wacht eerst hoe groot ze groeit :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:10

Volgens mijn veearts zat er een max aan van 25-30 cm (bij pony's) ik heb ook nog nooit gehoord over een veulen wat te klein of te groot is om te drinken bij moeders, maar dat kan ook makkelijk aan mijn eigen kennis liggen ;) en het stokmaat verschil dat was natuurlijk muv mini's en shetjes :j en bij paarden ligt het zelfs nog hoger. Maar dat is een andere discussie en elke veearts en fokker heeft er zijn of haar eigen ideeën. :j

Valkarios blijft mijn favo voor Blue, is alleen zo jammer dat hij zo'n eind weg staat :')
Laatst bijgewerkt door Djoena op 11-08-14 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:13

Ik heb toch een keer mee gemaakt dat een e-pony gedekt was door een paard gedekt was van 170 en die merrie heeft het ontzettend zwaar gehad. Veulen was ook echt groot, het heeft 2 jaar geduurd voordat de merrie weer goed was en de dierenarts raden af ooit nog met haar te dekken