Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anne_mieke88 schreef:hoeft niet perse goedgekeurd te zijn
Als ik hem maar mooi vind
en de 450 is bespreekbaar voor echt een topper waar ik helemaal verliefd op ben
FunkyMistiC schreef:Op http://www.tietse.nl staat wel informatie over hem.
Fokken blijft altijd gokken, omdat hij afgekeurd is op nakomelingen wil niet zeggen dat hij niet bij jouw merrie past. Heb mooie nakomelingen van hem gezien.
NatasjavE schreef:Anne_mieke88 schreef:hoeft niet perse goedgekeurd te zijn
Als ik hem maar mooi vind
en de 450 is bespreekbaar voor echt een topper waar ik helemaal verliefd op ben
Je wil zeker weten geen dwerggen maar een eventuele Fries hoeft niet goedgekeurd te zijn?
Beetje bijzonder. Niet goed gekeurd betekend meestal ook niets bekend over gezondheid en of erfelijke afwijkingen.
Gezien de achtergrond van je merrie(dwergen) zou ik gaan voor een Barrock Pinto(en dan geen lijnenteelt toepassen) of een Arabi-Fries nemen.
Je hebt dan een veulen wat bij een stamboek geregistreerd kan worden en brengt verse genen in.
PRE kan qua type mooi uitpakken maar is moeilijker qua registratie.
SophievdV schreef:Waarom kijk je niet naar Hugo? Dat is een Barock Pinto hengst die erg goed in elkaar zit. Op http://www.friesianstallions.nl staat meer informatie over hem.
Zelf maak ik hem dagelijks mee en het is echt een heel sympathieke hengst.
JustLizz schreef:Wellicht is een Frederiksborger een leuke optie voor je?
Zijn ook barokke paarden, met een fijn karakter en een wat luxere bouw.
In Nederland zijn wel enkele goedgekeurde hengsten beschikbaar.
Op de site van Moravita staat meer info over het ras.
JustLizz schreef:Poe, ik vind het lastig om er een specifiek aan te raden, zo veel kijk heb ik niet op hengstenkeuze.
Ik heb zelf 2 frederiksborgers en qua karakter en beweging zijn het ontzettend fijne (sport)paarden. Ze zijn nog niet onder het zadel omdat ze te jong zijn maar beweging hebben ze meer dan genoeg (zonder te maaien).
Ik zou je aanraden om even met Aletta van Moravita te bellen. Zij kent de paarden veel beter dan ik en kan je al op weg helpen of een frederiksborger iets zou zijn voor je merrie en welke dat dan het beste zou passen.
Voor mijn Frederiksborger merrie ben ik ook aan het rondkijken, maar daarbij moet ik natuurlijk heel erg op de bloedlijnen letten en omdat het ras nog zo klein is, kan ik niet alle hengsten kiezen. Daar heb jij met je Fries natuurlijk geen last van.
Ik denk als je meer sportbeweging zoekt dat een Frederiksborger ook een goede optie zou kunnen zijn. De meeste zitten qua dekgeld geloof ik rond de 500 euro, dus net wat boven budget, maar naar mijn mening wel de moeite waard om in je lijstje mee te nemen.