hengst gezocht die alles dan behalve vos geeft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:21

Ik zou kijken naar de hengst Reekamp’s Eclips.
Hij is voor jullie waarschijnlijk wat aan de kleine kant(1,48) maar ik denk dat hij de bovenlijn van jou merrie echt kan verbeteren.

Orchard Red Prince en Orchard (G) Wildeman kunnen ook een goede keuze zijn denk ik.

Deze hengsten zullen ook geschikt zijn. http://www.stoeterijdubois.nl/nl/?id=1

caboclo

Re: hengst gezocht die alles dan behalve vos geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 11:21

tnxs voor de info

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 11:28

hier bij nog wat fotos van de merrie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:40

Ik vind de merrie nog heel 'puppy'ogen, wat overbouwd op deze foto's, mogelijk dat dit nog bijtrekt want ze is pas 3 (?)
Ik zou er een hengst opzetten met langer postuur, niet te zwaar dus eerder het rijtypische.
Weet dat als je een vosse merrie hebt er altijd de kans bestaat op een vos veulen :)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 11:46

tnxs voor de info , en idd kans is altijd groot dat er een vos uit kom maar als er een ander kleurtje op gezet word hebben we het igg geprobeerd...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:48

Ik zou hier nog even helemaal niet veel mee doen. Zowel voor wat betreft zadelmak maken als voor wat betreft dekken, wat een broekie. Eerst iets meer volwassen worden voordat je haar gaat belasten met een dracht.
En ik betwijfel of hier een westernzadel op past, maar dit terzijde.

Dat ligt echt aan de vaderkeuze alarm.. Maar het maakt de keuze wel een stuk beperkter..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:58

http://www.stoeterijdubois.nl/nl/?id=34

Don Cremello du Bois. 100% kans op palomino. Correcte ponyhengst, niet extreem groot, maar ik zou voor een eerste veulen er gewoon geen grote hengst op zetten. Liever een redelijk D er uit, dan een kleine E, of een moeilijke bevalling.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:23

caboclo schreef:
Maar t gaat hier om de hengste keuzen dus laten we het on-topic houden!

En hengstenkeuze heeft ALLES met het hoe wie wat waar waarom wanneer en toekomst van merrie en eigenaren te maken.

Dus iets aardiger reageren op mensen die wel nadenken en verder kijken dan kleur mag wel. Ze proberen je te helpen om een correct paard op de wereld te zetten. Er loopt al genoeg rottigheid tussen namelijk.

En wel eens aan spellingcontrole gedacht?

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 12:27

geen idee hoe of wat de spellingcontrole werkt
ben dyslectisch sorry

maar ik heb al eerder gezegd hoe of wat dat dit niet mijn keuze is..!!

ik zoek mee voor die mensen want anders zoudens ze het paard van de buren er bijwijzevan op zetten!!!!!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:33

Dat veulentje komt er toch wel dat ligt echt niet bij TS.
Dan vind het nog 'goed' dat ze in ieder geval nog een ggk hengst wil gebruiken.
Als je een apart kleurtje wil en ietsje groter is cremello du bois niks?
Ik zou hier geen zware koudbloed opzetten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:41

caboclo schreef:
we zijn inmiddels al op pag 5 en heb bijna geen hengsten keuze aangeboden gekregen mits via pb!

Is ook maar net wat je leest. Ik heb je gevraagd of welsh nwr niks is en daar reageer je niet op.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 12:43

fijn dat jij het wel begrijpt Esmeej333
ik heb idd al bijna overwogen om du bios aan te bieden aan de eigenaren met het verhaal
dat ze dan waarschijnlijk een prachtig veulen neer zetten
aangezien de eigenaren echt groter willen fokken heb ik dat bijna er uit kunnen praten..

bedankt

ik zit nu ook meer bij de arbiertjes te kijken aangezien die mooier aanvullen zowel voor de dracht als het veulen zelf

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:52

NatasjavE schreef:
Zeer beslist geen westernrassen op deze pony. Die gaan de croupevorm alleen maar verslechteren en niet meer lengte in het lijf geven. Zal ook een horizontaal aangezette hals geven.

Ik blijf herhalen als er perse met deze pony gedekt moet worden....dan met een NRPSer of een Duitste Rijpony.
Die geven rijtypische modellen.

En met klem...eerst het exterieur en gangen dan pas naar de kleur kijken.

Maar zeker naar aanleiding van de PB,...koop een goede fokmerrie. Voor heel leuk geld heb je nu een buitencathegorie fokmerrie uit een bewezen moederlijn.

Ik ben het hier nog steeds mee eens, wat oudere fokmerrie's kosten helemaal niet zoveel en dan heb je een bewezen merrie met papieren, kunnen ze ook nog met het veulen naar de keuring en kunnen ze het makkelijk verkopen.
Het geeft je veel meer voldoening.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:53

Misschien is het beter om de eigenaren dit topic te laten lezen in plaats van steeds in de verdediging te schieten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:57

caboclo schreef:
geen idee hoe of wat de spellingcontrole werkt
ben dyslectisch sorry

maar ik heb al eerder gezegd hoe of wat dat dit niet mijn keuze is..!!

ik zoek mee voor die mensen want anders zoudens ze het paard van de buren er bijwijzevan op zetten!!!!!

Volgens mij ben je volwassen, je hebt een zoontje, dan ben je ook oud en wijs genoeg om die mensen er eerlijk op te wijzen dat deze pony niet geschikt is om te fokken en bovendien te jong. En vertel ze wat ze wel kunnen doen, zoek op mp wat fokmerrie's en laat ze de prijzen zien.

En daarbij, je hebt inmiddels heel wat tips gehad, argumenten waarom de pony niet geschikt is en hengsten die er eventueel nog wat aan kunnen verbeteren. Dus niet zeggen dat je nog niets aan tips hebt gehad.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:04

Maarja als je als verzorger een topic opent met 'help de eigenaren van de verzorgpony willen haar laten dekken maar ik vind dat ze daarvoor niet geschikt is' krijg je ook alleen maar te horen dat het hun keuze is en dat zij niks te zeggen heeft erover.
Ik snap wel een beetje dat ze een beetje moe wordt van reacties: niet doen. Dat is haar keus niet, helaas.

Blijkbaar weet TS ook niet zoveel van fokken en heeft ze daarom dit topic geopend. Nou en er komen toch best wat goede reacties binnen waar ze wat mee kan. Wie weet hadden de eigenaren er anders een Tinker van 1.60 opgezet? Nu kan TS misschien nog wat bijsturen.

Ja goed, misschien moet ze wat vriendelijker reageren soms, maar ik snap haar frustratie wel een beetje.

En ja ik ben ook tegen vermeerderen, maar fout ligt bij eigenaren. Niet bij TS. Ik snap dat TS daar niet over gaat doorzagen bij de eigenaren maar een hengst wil zoeken die bij de merrie en de wensen van de eigenaar past. Wie weet wat de eigenaar zonder TS doet? Dat kan nog veel 'erger'.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 15-02-14 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:07

ik denk dat orchard boginov wel een mooie is voor jouw verzorgpony.
vergroot de maat niet echt, maar heeft mooie strakke rug, is niet overbouwd, en heeft goed voorbeen. mooie borst. ik denk dat dat wel eenpassende hengst is, en hij is niet vos

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:10

caboclo schreef:
als je goed leest lees je dat alleen de benen op de foto zijn gezet!

maar hier gaat het topic niet over
ik vraag jullie voor een passende hengst!
niet of de merrie nou wel of niet gedekt moet worden of ze nou wel of niet op de foto staat of wat dan ook

graag nu on-topic

we zijn inmiddels al op pag 5 en heb bijna geen hengsten keuze aangeboden gekregen mits via pb!

Nou goed, volgens mij ligt dat meer aan jouw typen, maar oké.

Ik denk dat je met een Du Bois ponyhengst de beste kans op een leuk veulen hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:12

Of bel naar stal Nieuwmoed en stuur ze wat foto's door en vraag wat zij ervan vinden.
Denk dat ze daar meerdere geschikte hengsten hebben staan mocht ze gedekt moeten worden en zij weten het beste hoe de hengsten vererven.

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:15

of inderdaad don cremello du bois dat is ook een hele mooie, heeft een goed exterieur voor jou pony en geeft palomino als je die op jou pony zet

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 13:16

Idd k vraag om raad en heb meerdere malen gezegt waarom niet fokken maar k ben nu zo ver dat k mee mag sturen voor het type dat nemen ze nog net aan namelijk

En idd ik zelf weet niets van fokken vandaar ik hier opent en ik weet zelf ook dat t geen goed idee is om te fokken maar daar kan ik helaas niets aan veranderen

Mensen dit topic laten lezen kan k doen maar dat is gevaar voor mn eigen om weer "paardloos" door t leven gaat en daar in tegen zouden ze dan toch hun eigen weg gaan!
Dus dat doe ik liever niet!

En ja ik reageer soms fel maar dat bedoel ik niet zo!!

Mocht ik toch "aanvallend" reageren is dat op de meeste reacties gemunt die al vaker gezegt zijn!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:23

Grappig in dit topic staan een aantal linkjes van hengsten op de boktmarkt. De panterbonten hengst is de vader van mijn paard en de Few Spot rij ik regelmatig, staan ook een rij foto in mijn profiel van heerlijk paard.

Ik zou als ik jou was kijken naar een NRPS hengst, dan kan je het veulen ook inschrijven bij het NRPS. Het appaloosa stamboek heeft ook een aantal leuke hengsten en veulen kan je daar ook inschrijven en mee naar de keuring. http://www.appaloosa-stamboek.com/hengsten/index.html

Ik weet trouwens ook nog wel een aantal leuke, kwalitatief goede veulens te koop met een bijzonder kleurtje ;)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 22:28

Tnxs voor je reactie,
Ik ben me nu aan het verdiepen in het nrps heb her en der wat leuks voorbij zien komen die aanvulend zijn op de merrie.!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:00

Appaloosa's zijn over het algemeen in achterhand minder passend voor deze merrie.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:08

anneliesdj schreef:
Appaloosa's zijn over het algemeen in achterhand minder passend voor deze merrie.

Om nog maar te zwijgen over de rastypische kwalen... ;)