Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
VDS schreef:Dus dan is mijn schimmelmerrie heterozygoot voor schimmel? Aangezien ze dit jaar een bruin en een vos/schimmel(nog altijd niet aan uit wat ze wordt :p) veulen gegeven heeft in combi met een effen gekleurde hengst

janderegelaa schreef:Peterina schreef:
Heb zelf een hengst dus weet wel hoe het in zijn gang gaat.
Zeg dan niet dat die hengst hier beschikbaar is want dat is hij niet.
). VDS schreef:Men merrie zelf was bij aankoop (5j) echt nog donker grijs en is pas aan haar 8-9 echt wit geworden:
Merrie aan 5j:
[ Afbeelding ]
Merrie nu:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Wat denken jullie trouwen ivm kleur van haar twee veulens vorig jaar?
dit waren ze vorig jaar:
[ Afbeelding ]
Op papier was de bruine gewoon bruin en werd er bij het vosje, vosroan geschreven.
Nu begin ik er toch wel serieus aan te denken dat ze schimmel zal worden, haar lichaam is nog vos maar haar manen beginnen grijs te worden. Wat denken jullie?
[ Afbeelding ]
Ik weet nu niet wat doen..
wou heel graag een bonte uit deze merrie, maar als ik zo zie, al gebruik ik een homozygoot bonte hengst, is het risico nog groot op schimmelbont of schimmel..
Dan denk ik dat ik mijn plannen best enkele jaren uitstel en dan een bonte uit haar bruine veulen fok.
Als ik dan een homozygoot bonte hengst gebruik, uit mijn bruine veulen, heb ik dan sowieso een bont veulen of kan er dan ook nog schimmelbont bijzijn?
Die kent er ook niets van, foei foei!
Peterina schreef:Als je sperma wilt dan kan je sperma bekomen! Zo makkelijk verkrijgen als een hengst die in Nederland staat is het niet, maar onmogelijk is het ook niet. Of de hengst interessant is om die moeite te doen is een heel andere verhaal.
Er zijn verschillende KWPN hengsten die NIET op een station staan, en in de sport lopen, en die dan tegen de regels in verssperma leveren (zelfs als ze in buitenland zijn).