Welke dressuur hengst voor Johnson x Kroongraaf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 20:58

Elisa2 schreef:
Pliensdream schreef:
@ Mariekea ja het is zeker een verschil, had er zelf nog niet zo naar gekeken maar nu je het zegt :+
@ Elisa2 Heb naar de hengst Davino gekeken :D wauw gaaf zeg! alleen mijn merrie is 1,62 ongeveer en hij is 1,77? is dit niet te groot voor het eerste veulen ? of past de natuur dat zelf goed aan?

Neehoor dat is niet te groot..de natuur past dat wel aan..en je wilt graag iets meer maat fokken toch?

Ja dat klopt, maar ik dacht misschien kan ze wel een te groot veulen krijgen :+

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:13

Pliensdream schreef:
Info over mijn Merrie:
Geboortejaar 2006.
Johnson x Kroongraaf ster
Stokmaat ongeveer 1.62m.
Kleur zwartbruin

Wat wil ik verbeteren aan mijn merrie:

Ze zou wat mij betreft gespierder mogen in de bovenlijn (mooiere halsbespieren? :P )
Het is een enorme zenuwpees, qua karakter is het een ontzettend lieve merrie die graag wilt werken maar door
haar nervositeit vaak erg in de stress schiet. Verder zou de merrie een slag grover mogen, het is nu echt een poppetje. :+
Het liefst een hengst met zo min mogelijk inteelt met mijn merrie.

hierbij de link met haar stamboom:
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1481693

Zo min mogelijk inteelt, en toch dressuur, is met Johnson (=Jazz x Flemmingh x Sultan) een uitdaging bij het KWPN.
Dan blijft van de "grote" lijnen eigenlijk alleen Ferro over (maar daar kijk ik haast niet naar aangezien mijn merrie van Metall is).

Over Metall gesproken:
Special D (Metall x Zandigo x Ufarno) geeft maat, massa en beweging
Ufo (=Metall x El Corona) zie http://vimeo.com/1761927 zou misschien ook nog kunnen

Een andere goede Ferro zoon is Rousseau, hij staat erg hoog op de exterieur index, maar geeft misschien niet gelijk massa mee.
ZJENGIS KHAN (Rousseau x Rubinstein x Donnerhall x Argentinus) geeft misschien nog het meest qua massa en is extra via rubinstein en Donnerhall.

Verder kun je kijken bij de hengsten van Norel, Oscar of Uphill oid.
Briljant (= Uphill x Darlington x Havidoff x Cabochon x Vanitas), zie http://vimeo.com/15084234 maar dan misschien nog liever Uphill of Oscar

of iets anders, waar ik persoonlijk toch een zwak voor heb:
Alexandro P, weinig hengsten geven zoveel afdruk mee en massa / hals moet hij toch wel kunnen verbeteren. zie http://vimeo.com/6533228

Dees

Re: Welke dressuur hengst voor Johnson x Kroongraaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:17

Ufo is gecastreerd.
Rousseau staat ver weg en doet het alleen met diepvries.
ZK... wie? leeft die hengst nog?

Briljant wil je juist vanwege zijn moederlijn :D Daar komt groot en braaf vandaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 08:27

Special D fokt geen front..heeft juist merries nodig die bergopwaarts gebouwd zijn helaas..anders had het een mooie optie kunnen zijn.

Alexandro P zou mooi kunnen passen denk ik,maar geeft ie ook brave karakters? {ivbm Koss bloed} ik ben zelf niet heel bekend met zijn nafok op de goede veulens op de veulenkeuringen na.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:12

Elisa2 schreef:
Special D fokt geen front..heeft juist merries nodig die bergopwaarts gebouwd zijn helaas..anders had het een mooie optie kunnen zijn.

Alexandro P zou mooi kunnen passen denk ik,maar geeft ie ook brave karakters? {ivbm Koss bloed} ik ben zelf niet heel bekend met zijn nafok op de goede veulens op de veulenkeuringen na.

Koss nakomelingen zijn best braaf, maar wel brutaal en zijn ontzettend intelligent.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:48

Elisa2 schreef:
Special D fokt geen front..

Volgens z'n veulenrapport: "De veulens hebben een aansprekend front." Hoe kom je bij de stelling dat hij speciaal bergopwaartsgebouwde merries nodig zou hebben?
Ik moet de eerste Special-D duikboot nog tegen komen, eerder het tegendeel.

Dees schreef:
Ufo is gecastreerd.
Rousseau staat ver weg en doet het alleen met diepvries.
ZK... wie? leeft die hengst nog?
In de wereld van KI zijn de meest vreemde hengsten nog steeds beschikbaar. Ik kan me voorstellen dat Ufo niet "populair" genoeg was oid. Ik denk dat voor ZK hetzelfde zal gelden, hij schijnt er nog steeds te zijn, het valt denk ik niet mee om als kleine hengstenhouder je te profileren. Zeker niet met de nadruk op de "nieuw is beter" houding van het KWPN. Maar het is volgens mij geen gekke kandidaat als je massa en houding wil verbeteren. De bouw van de merrie kan ik niet goed beoordelen van de foto's.
Paringsadvies 2007
Zjengis Khan kan het formaat, het achterbeengebruik en de werkwilligheid in de dressuurpaardenfokkerij verbeteren. De te dekken merries moeten opwaarts zijn gebouwd en mogen geen vlak voorbeengebruik hebben.

Dees schreef:
Briljant wil je juist vanwege zijn moederlijn :D Daar komt groot en braaf vandaan.
Met uitzondering van Havidoff zie ik braaf wel zitten. Als je in moederlijnen gelooft kun je met Darlington nauwelijks beter.

Ik ben zelf ook wel te spreken over de Lord Leatherdale nakomelingen, maar vindt hem zelf wat smalletjes.
Everdale (Lord Leatherdale x Negro x El Corona) geeft dan hopelijk wat meer massa. Volgens het KWPN: Everdale kan formaat, werklust en bewegingstechniek toevoegen aan de dressuurpaardenfokkerij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:52

Ervaring..de Special D nakomelingen die ik ken hebben allemaal een neerwaartse romprichting met korte halzen..mischien fokt ie de moeder na?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:16

Art-Uma, heb hier een grote Havidoff staan uit dezelfde moederlijn als Briljant - hartstikke braaf. Geschikt om bitloos mee op buitenrit te gaan en je komt nog thuis ook :D
Het karakter van de Zelma-lijn is prima. Goed bewerkbare paarden met genoeg lust om te werken.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:45

In het Gelderse huiskamertopic zijn diverse mensen met een Alexandro-nakomeling, waaronder ik zelf. Het zijn allemaal wakkere dieren, maar wel heel braaf en eerlijk.

De mijne is iets eenkennig, maar dat komt meer bij moeder weg.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 21:49

Elisa2 schreef:
Andere opties kunnen zijn:

Davino {zoon van Hofrat,wel Gribaldi bloed maar verder weg}
Dreamcatcher: bijna vergeten..maar deze kan zeker weten de bovenlijn verbeteren
Westenwind: zou ook nog een goede optie kunnen zijn,de rug van jouw merrie kan dat wel hebben..
Sir Oldenburg:zou ik ook wel aandurven op jouw merrie,die gaat zeker te weten het front verbeteren

En eventueel zou je Adamo kunnen overwegen...die zal het model kunnen verbeteren maar je merrie moet dan wel een actief achterbeen hebben.

ben zelf enorm gecharmeerd van de hengst Davino!
Afbeelding

Fok-/aanparingsadvies vind ik ook mooi aansluiten:
Davino V.O.D. kan bijdragen aan de dressuurpaardenfokkerij voor
wat betreft de bloedspreiding. Daarnaast kan de hengst het
formaat, het model en de instelling verbeteren.

ik zal is kijken naar de hengst Alexandro!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:14

Davino is kennelijk de laatste mode. Hoog en smal en donker van kleur...
Maar voorlopig is die wel uitgeschakeld vanwege iets met zijn hoefbeen. Het is nog maar de vraag of een veulen van Davino in 2014 nog wel zo hip is... dikke kans dat de hengst nooit weer 'in the picture' geraakt.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 23:35

Ik vind de hengst heel mooi, naast dat vind ik hem met zijn aanparingdadvies goed aansluiten op mijn merrie. Dat vind ik eveneens van sir oldenburg. Ik moet ook commercieel.denken mocht ik het veulen niet houden dat hij/zij zichzelf wel verkoopt door uitstraling en gangwerk die wij graag willen zien. ;)

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 23:37

Natuurlijk is verkoop deze tijd moeilijk en is dat ook niet mijn insteek ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 08:19

Ik vindt Davino niet echt smal..het is een 4-jarige hengst..die gaat nog wel flink uitzwaren.Paard heeft een prachtig model..is alleen nog weinig bekend over z'n nafok en je moet wel een merrie hebben met een goed,niet al te lang achterbeen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:00

.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 11-01-26 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:08

Elisa2 schreef:
Ervaring..de Special D nakomelingen die ik ken hebben allemaal een neerwaartse romprichting met korte halzen..mischien fokt ie de moeder na?

Mijn special heeft geen neerwaartse romprichting, maar is heel sensibel.
De meeste Specials overigens. Ken er maar weinig die echt koel in de kop zijn.
En ik ken er idd ook een aantal met een kort voorbeen en wel een neerwaartse romprichting.

Overigens heb je die kans ook bij Briljant ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:20

Pliensdream schreef:
Ik vind de hengst heel mooi, naast dat vind ik hem met zijn aanparingdadvies goed aansluiten op mijn merrie. Dat vind ik eveneens van sir oldenburg. Ik moet ook commercieel.denken mocht ik het veulen niet houden dat hij/zij zichzelf wel verkoopt door uitstraling en gangwerk die wij graag willen zien. ;)

Het aanparingsadvies van KWPN zou ik met een flink korreltje zout nemen. Dat is geredeneerd vanuit een soort eliminatie-gedachte: als de hengst holle ruglijn heeft, past hij dus het beste bij een merrie met een bolle ruglijn. Zo simpel redeneert men kennelijk in het Ermelose...

Als je commercieel wilt fokken, laat je Davino vanaf nu echt staan want die hengst is uitgeschakeld. Die gaat geen Pavo's lopen en geen Verden en waarschijnlijk ook geen jonge hengstencompetities want hoefbeen kapot. Tegen de tijd dat die herstelt is, is er alweer een nieuwe lichting modehengsten opgestaan.
Overigens, de vraag naar Sir Oldenburg veulens is niet zo heel erg groot omdat SO nogal eens een matig achterbeengebruik doorgeeft.

Er bestaat trouwens niet zoiets als commercieel fokken. Op fokken leg je geld toe. Doe het dus alleen voor jezelf en niet voor de markt. En als je nog kans wilt maken op 'return-on-investment', ga dan voor een bewezen hengst. Aangezien jij al Jazz-bloed in je merrie hebt zitten, kom je vrij snel terecht bij Metall of Uphill.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 23:25

Mijn bedoeling is ook helemaal niet om commercieel te fokken, zoals ik al aangaf ;) ik wil de "beste" combinatie op mijn merrie proberen te vinden die mijn merrie dus kan verbeten op de juiste punten. De merrie maakt het verschil en niet de hengst, daar bedoel ik mee dat de veulens veel meer op de merrie lijkt toch? :+ of heb ik het verkeerd begrepen :+

Zou je jou beredenering wat betreft de genoemde hengsten uphill en briljant willen toelichten? :)

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:27

Meer op de merrie lijken is niet echt juist. Het is gewoon wie van de twee het dominantste is in de genen of fokvast is. Je hebt merries die naar zichzelf fokken, maar je hebt ook hengsten, die dat doen. Het veulen blijft wel 50/50 van combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:21

Wat dacht je van obelisk?
Je hebt een johnson merrie toch? Is een mooie combi hoor

Zelf heb ik zwartbruine merrie Johnson x Obelisk, Super werkwillig paard, potentie schoft183.
Deze merrie wil ik laten dekken komend voorjaarr.
Ik zit alleen nog te twijfelen tussen tango en florencio.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 09:16

De afstammingsraportage van obelisk:

Afstammelingen 2000 (september; veulens)
Obelisk toonde een bijzonder uniforme, ruim voldoende tot goed ontwikkelde collectie veulens met veel ras. De veulens zijn zeer rijtypisch en correct.
Het hoofd is sprekend, soms zijn de oren iets lang. De nek is lang en zeer goed gevormd. De hals is goed van lengte, goed gevormd en voldoende bespierd. De schoft is voldoende ontwikkeld en goed van lengte. De schouder is lang en schuin gelegen. De rug is voldoende van lengte en goed bespierd. De lendenen zijn goed van lengte en zeer goed aangesloten en bespierd. De croupe is ruim voldoende van lengte en goed van ligging en bespiering. De broekspier zou iets verder door moeten lopen. Het voorbeen is correct gesteld. De koot is soms iets lang en week. Het achterbeen is iets gebogen. Het beenwerk is goed ontwikkeld. De hoeven zijn meermalen iets smal. De stap is zuiver, ruim, krachtig en goed door het lichaam. De draf is ruim met veel afdruk en souplesse. De veulens tonen een goede houding en goed gebruik van het achterbeen. De veulens galopperen makkelijk aan. Daarbij vertonen zij ruimte, veel afdruk en een goede balans.
Van de twee thuis geïnspecteerde veulens wijkt er één qua exterieur en beweging in negatieve zin af van de rapportage af. Een ander veulen past in het beeld van de rapportage.
Veterinaire bijzonderheden: Bij één veulen werd kreupelheid geconstateerd.
De kwaliteit van de moeders was ruim voldoende.
Getoond: 13 (+2) veulens uit 51 in 1999 gedekte merries.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:18

Pliensdream schreef:
Zou je jou beredenering wat betreft de genoemde hengsten uphill en briljant willen toelichten? :)

Dat staat al genoemd in de reacties :D

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 09:29

Briljant vind ik zelf ook een interessant hengst! leuk afstammelingsraport ook bij het kwpn.. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:46

Briljant is geen modehengst en (daarom?) behoorlijk ondergewaardeerd op Bokt.
De hengst geeft correcte gangen, een goede bouw, meer maat en verreweg het belangrijkst: een goed stel hersens tussen de oren. Zijn moederlijn brengt al vele generaties fijne sportpaarden, de kwaliteit van de Zelma-lijn is onomstreden.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:26

Dees schreef:
Als je commercieel wilt fokken, laat je Davino vanaf nu echt staan want die hengst is uitgeschakeld. Die gaat geen Pavo's lopen en geen Verden en waarschijnlijk ook geen jonge hengstencompetities want hoefbeen kapot. Tegen de tijd dat die herstelt is, is er alweer een nieuwe lichting modehengsten opgestaan.

Veranderd dat wat aan zijn waarde als fokhengst? Die hengst komt uit een dijk van een moederlijn. Hoogbenig, bloeduitstraling, goed karakter.

Ben met je eens dat de timing niet slechter had kunnen zijn, maar een pavo winnen of HC had ie waarschijnlijk toch nooit gedaan. Beter thuis blijven dan verliezen denk ik.

Eerste en tot nog toe enigste veulen van Davino: