Hengst gezocht voor keur sport merrie Houston x Michelangelo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:25

Kaja schreef:
@ Tita Van Helvoirt keek niet naar karakters, hij hoefde er zelf dan ook niet op te stappen := :+

Voor wat betreft Krack C, dat vind ik nou eens een heerlijk dier, een compleet paard in mijn ogen.
Op het hoogste niveau gepresteerd, fijn karakter. Maar de lendenen moeten een aandachtspunt blijven :j
Wat is een middel-leeftijd paard?

Kimberley := Dan zou ik nog eerder Jazz zelf nemen :+
Maar ik heb dan ook geen probleem met Jazz-en, echter wel met Kimberley.
Die heeft een nogal bijzonder karakter hoor.
Bovendien is hij volgens mij niet verder gekomen dan lichte tour...

Als je een aantal KWPN goedgekeurde hengsten op kunt noemen, die op het hoogste niveau hebben gepresteerd en niet massaal gedekt hebben, dan hoor ik die graag.

Middel-leeftijdpaard bedoel ik gewoon mee middelbaar.

Ik hoop dat je kan begrijpen dan ik niet de hengsten ga uitzoeken die goed lopen en toch minimaal dekken.
Maar daar is bv Brair en UB40 wel voobeelden.
Al loopt de laatste nog geen GP maar een dekhengst hoeft van mijn niet zware toer te lopen zolang ie iig maar in voldoende doorgeeft, de gemiddelde ruiter komt de L niet eens uit met zijn paard.
Dus Paarden vanaf lichte toer komen in aanmerking.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:28

Ik zag dit topic staan en was alleen nieuwsgierig hoe jouw paard eruit ziet. Laat jouw paard nou gefokt zijn bij mijn buurvrouw! Gezien die hele familie zou ik idd voor een brave hengst gaan! :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:09

weet niet meer wie het zei maar don tango heeft geen ocD maar oc, iets anders dus ;)
je kan er altijd thuis gaan kijken hoor en dat is dan ook mijn advies, ga ze zelf bekijken

@ kaja, wbt maestro is het gegaan zoals met vrijwel alle contango s en contango zelf ook ze zeuren allemaal dat ze wat kortbenig zijn, wat klassiek en wat met het kruis omhoog. daar hebben ze zeker een punt maar het zijn allemaal doorzetters, zulke fijne karakters zo ontzettend werkwillig.
wat moeten we met van die benen zwaaiers die niet willen? daar kan de doorsnee ruiter niks mee.. ook al denken veel dat ze het wel kunnen..

wynton zou ik ook niet doen, nu een fijn paard maar als jong paard niet erg makkelijk.. :o

tita waarom hoeft een hengst van jou geen zware tour te lopen?
snap niet in welke essentie je dat ziet, bedoel je omdat ze het niet kunnen, niet willen of omdat ze een blessure hebben gehad ofzo?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:17

Er staan vanaf Licht Toer Essie, dus als ik een geschikte hengst vind die niet verder is gekomen dan Licht Toer maar verder ben ik er helemaal weg van zou ik hem niet laten staan omdat ie geen GP is.

Tevens zou ik ook niet zomaar voor een GP hengst gaan omdat ie toevallig GP is.

Dus alles boven lichte toer is mooi mee genomen, dus dat vb paar posten terug dat Kimberly MAAR lichte toer is, gaat voor mij niet op.

Kan me moeilijk verwoorden maar snap je wat ik bedoel

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:23

Topicstarter, hoe lang is het terug dat je Voice gezien hebt? Ik vind hem onder Edward toch wel erg opvallend hoor! En hij heeft niet zo veel gedekt omdat hij in zijn jongere jaren niet opvallend was. Toch zijn er een aantal aansprekende nakomelingen die het goed doen in de sport/IBOP en Pavo ;)

http://www.youtube.com/watch?v=o755qpxV5cE&feature=fvst

Westenwind heb ik te weinig van gezien om iets over te kunnen zeggen..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:24

ja door al het dik gedrukte snap ik wat je bedoeld :D :P

het ligt er voor mij wel aan als een paard de lichte tour aan kan maar de zware tour niet, waarom dat dan is..

fokfanaat

Re: Hengst gezocht voor keur sport merrie Houston x Michelangelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:33

vind ik ook mosh!

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 18:08

Nee, heb het filmpje zitten bekijken en ik krijg geen 'gevoel' bij Voice :o Vind het wel onwijs leuk hoe Edward hem rijdt en het beste bij het paard naar boven lijkt te halen. Maar als ik dan het filmpje van Vivaldi bekijk, dan heb ik veel meer gevoel :j De expressie van het paard, zo veelzeggend...

Overigens vind ik de discussie binnen mijn topic helemaal niet storend, juist alleen maar leerzaam :j Alleen soms kom ik wel terug op DE hengst die mogelijk zou passen :D :+

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 18:37

Als ik nu even niet kijk naar de rug, zou Zhivago niet iets zijn?

Ik denk dat dat best past :o

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:26

En de hengst Rubiquil?
Heeft vaak niet de mooiste plaatjes, maar jouw merrie heeft een mooi model dus dat zou best kunnen passen. En zijn karakters zijn stuk voor stuk goed. Het brave van Rubenstein en het achterbeen van Roemer.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:36

rubiquil geeft heel vaak kleintjes

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:48

En de hengst Astrix (Obelisk x Olivi)? Heeft natuurlijk nog geen nakomelingen op keuringen gehad, maar lijkt zelf een fijn paard te zijn.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:50

Zhivago hadden wij ook als optie maar omdat dat niet lukte gingen we naar Tango. Zhivago past heel mooi op je merrie, maar ik heb nog weinig tot niets gezien van de nafok.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:18

Van die nafok valt nog niet zoveel te zeggen, officiele eerste jaargang is nu net 3. Er zijn er wel een aantal die vorig jaar al op de keuring zijn geweest, die deden het in ieder geval goed.
Voorbeen zou zeker passen, karakter ook, maat vererft hij zeker. Galop durf ik niet direct te zeggen of hij dat kan verbeteren. Pluspunt bij Zhivago is ook de mooie merrielijn, maar ja daar kun je later niet op rijden. ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:18

galop was het mindere punt van de 3 jarigen die ik in ermelo heb gezien, wel knappe royale paarden.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:22

Front ga je met Zhivago niet verbeteren.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 20:33

Frenka schreef:
Van die nafok valt nog niet zoveel te zeggen, officiele eerste jaargang is nu net 3. Er zijn er wel een aantal die vorig jaar al op de keuring zijn geweest, die deden het in ieder geval goed.
Voorbeen zou zeker passen, karakter ook, maat vererft hij zeker. Galop durf ik niet direct te zeggen of hij dat kan verbeteren. Pluspunt bij Zhivago is ook de mooie merrielijn, maar ja daar kun je later niet op rijden. ;)

Jij bent bevooroordeeld :D
Jouwe is mooi :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:03

essiesilly schreef:
rubiquil geeft heel vaak kleintjes

Dat is niet gek, als hij eerst bij het NRPS heel veel pony's heeft gedekt. Rubiquil vergroot juist! Al zou ik 'm voor deze merrie niet snel gebruiken. Vind Rousseau dan toch een betere match.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:08

Sammie schreef:
. Rubiquil vergroot juist!

Daar zijn de meningen dan héél erg over verdeeld... :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:11

Kan, maar cijfers zeggen wat anders. Vergrotingsfactor van ca. 2.05* op het gemiddelde. (dat meestal rond de 1.66 ligt). Gemiddeld zijn zíjn nakomelingen dus 2.05 cm groter. Tja. Daar kan best eentje van 1.60 tussen zitten maar dan moet er wel een van 1.70 tegenover staan. Zo werkt dat met gemiddelden. Maar hij verkleint dus duidelijk (gemiddeld) niet!

* Is niet een cijfer van dit jaar, maar als je wil kan ik die nog wel opzoeken voor je (maandag ofzo).

edit: komt nieuw bewaarboek met fokwaarden uit, dus die zijn dan gelijk het meest actueel :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 12-01-12 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:19

Sammie schreef:
Kan, maar cijfers zeggen wat anders. Vergrotingsfactor van ca. 2.05* op het gemiddelde. (dat meestal rond de 1.66 ligt). Gemiddeld zijn zíjn nakomelingen dus 2.05 cm groter. Tja. Daar kan best eentje van 1.60 tussen zitten maar dan moet er wel een van 1.70 tegenover staan. Zo werkt dat met gemiddelden. Maar hij verkleint dus duidelijk (gemiddeld) niet!

* Is niet een cijfer van dit jaar, maar als je wil kan ik die nog wel opzoeken voor je (maandag ofzo).

Ik heb het niet over cijfers, maar wat ik er zelf van gezien heb.
Er word namelijk niet bij vermeld dat de grote nakomelingen uit kasten van merries komen...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:19

En dat de kleintjes niet op de keuring komen ;)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:22

youngster schreef:
En dat de kleintjes niet op de keuring komen ;)

Precies :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:24

Ja hoor.. Jij hebt alle Rubiquil nakomelingen gezien en Rubiquil wordt alleen gebruikt op hele grote merries. En dat weet jij omdat jij ook alle gebruikte merries kent of heb gezien? Rubiquil stond voorheen al bekend om zijn vergrotingsfactor. Dan ga je hem juist gebruiken op kleinere merries en dus bestaat de kans eerder dat de nakomelingen juist kleiner zijn. En dat is dus niet geval.

En dat van die kleintjes geldt toch voor elke hengst. Dan kun je het hele verhaal van 'de hengst vergroot/verkleint' wel voor élke hengst overboord gooien. Er wordt nl. niet vermeldt op welke merries hij gebruikt is én de kleintjes gaan niet naar de keuring. 100% garantie krijg je dus nooit.

Maar goed.. maakt mij verder niet uit. Ik zou 'm niet gebruiken voor deze merrie.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:34

Sammie schreef:
Maar goed.. maakt mij verder niet uit.

:= Goh... je zou het niet zeggen... :+