Dressuurbloed op een Haertbreaker???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:04

ik wil niks :+
bovendien vind ik Landor s absoluut niet commercieel .. :n

een commerciele hengst is imo een hengst die momenteel op het hoogste niveau meedraait en/of een hengst die TOp nakomelingen geeft

Zarena

Re: Dressuurbloed op een Haertbreaker???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:12

Stakkato ??? Heeft alles wat Ts niet zoekt ? Waar haal je die keuze vandaan?

Nee ALS ts persé richting dressuur wil, waar ze vrij in is, zeg ik Oscar en Flemmingh ... En verder > Doe het niet !

Ik had er net 1 in mn hoofd, maar ben m ff kwijt... komt zo wel weer denk ik

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:22

Wat is bokt toch leuk soms :?? typ je een heel bericht, is het ineens weg ??

Tja, IK zou het zeker aandurven die gok, heb inderdaad wel EIGEN ervaring met fokken van spring-en dressuurpaarden meer dan 20 jaar (met mijn ex en alleen) moet wel zeggen dat ik ruiters had vr sommige paardjes.

Het is een gewaagde combinatie maar daarom niet slecht, hangt er maar net vanaf wat ts zelf wil (riskeren)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:26

Al moest het mijn merrie zijn zette ik er eerder Stedinger dan Stakkato of Landor S op die helemaal niet altijd klein fokken en al zeker geen ponies en kleine paarden (ca 160 of minder)

Het hangt sowieso een dikke 80% procent af van de merrie, en, dan nog, fokt je merrie naar de hengst, heb je geluk als ze haar minpunten compenseert, fokt ze naar de merrie heb je pech.
Fokken blijft, berekend, gokken ;)

Wat Oscar betreft en Flemmingh : Flemming is zeker niet slecht, al zou het zeker niet mijn keuze zijn, en Oscar, ja, valt best mee, maar ook weer, zou zeker niet mijn keuze zijn.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:29

Stedinger op een heartbreaker, zou ik ook een vreemde keuze vinden.

Stakkato geeft ze niet zo makkelijk.. en niet te groot. (ben er wel weg van)

En over het feit dat je niet wil dat de merrie naar zichzelf fokt. Onzin. Je wil de sterke punten van je merrie terug zien. Mijn merrie heeft bijvoorbeeld een vreselijk goed achterbeen, graag zie ik dat terug. Zeker als ik een hengst gebruik waarbij het achterbeengebruik minder is als bij mijn merrie. Als je niets van je merrie terug wil zin in je product heb je een slechte merrie en moet je er niet mee fokken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:31

Ik moet hier toch besita bijstaan hoor...

Maar op zich vind ik het al een utopie om uit deze merrie een dressuurpaard mét mogelijkheden te fokken.
Als je toch zoiets zoekt, mss eens kijken naar Saros van het Gestelhof.
Zal zeker geen extra bloed meegeven en zal wel vergroten. En z'n nakomelingen kunnen springen en dressuur lopen.

Voor de rest, Stedinger alleen gebruiken bij merries met een goed achterbeen, Stakato en deze merrie is al helemaal geen match en Landor is puur springen en daar ga je geen dressuurpaard mee fokken...

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:32

Ik bedoel niet dat je de goede punten niet wilt behouden wél dat de merrie iets van de hengst neemt = naar de hengst fokken ;)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:33

Uit deze merrie fok je inderdaad, normaalgezien toch, springgericht, maar, als ts dat nou niet wil ?? het is haar paardje toch uiteindelijk ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:34

Maar dan probeer je wel een hengst te zoeken die iets zal bijbrengen richting de dressuur, en dat is een Stakkato-zoon al zeker niet :)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:36

Stakkato's kunnen stuk voor stuk veel meer dan gemiddeld bewegen ;)

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:41

Ja Stakkato's die niet uit een HB komen misschien, maar écht geloof mij, je zit nu tegen beter weten in te praten..

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:41

Snap goed wat je bedoelt met naar de hengst fokken, maar heb daar toch een ander beeld bij dan jij denk ik. Als het fokproduct de goede eigenschappen van beide partijen in zich heeft, dan is je product geslaagd (of meer dan dat).

Een dressuurpaard fokken met het laatste aan mogelijkheden, zou uit deze merrie waarschijnlijk niet lukken. En een stedinger x heartbreaker verkopen, niet in deze markt.

Begrijp heel goed dat het de keus is aan de TS, maar de TS vraagt om advies. Het advies hier is, niet met een dressuurhengst aanparen. Er zijn zat springhengsten die ook goed kunnen bewegen. Als je ambities bij de hogere dressuur liggen, kun je beter een veulen of nog beter, een jong paard aanschaffen. Dan kun je zien of hij aanleg heeft, en dan komen er nog veel meer zaken bij kijken.

De TS denkt dat ze het veulen voor eigen gebruik wil houden. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt. Dus met verstand dekken is nooit gek in mijn ogen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:23

ulysse1 schreef:
Al moest het mijn merrie zijn zette ik er eerder Stedinger dan Stakkato of Landor S op die helemaal niet altijd klein fokken en al zeker geen ponies en kleine paarden (ca 160 of minder)

Het hangt sowieso een dikke 80% procent af van de merrie, en, dan nog, fokt je merrie naar de hengst, heb je geluk als ze haar minpunten compenseert, fokt ze naar de merrie heb je pech.
Fokken blijft, berekend, gokken ;)

ik zou zeggen als je er zelf geen hebt staan ( stakkato en landor s ) zoek dan wat advertenties van nakomelingen of filmpjes op Youtube en dan zal je zien dat ze voor 90 % klein fokken
en je zegt het in je volgende alinea zelf dat het afhangt van de merrie ..en TS haar merrie is klein en fokt klein ..dus

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:25

ulysse1 schreef:

krabbelen bedoel je .. :')

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:55

besita schreef:
ulysse1 schreef:

krabbelen bedoel je .. :')

:') :j

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:00

Nou, mijn ex heeft er toch echt geen 'krabbelaars' uitgefokt zenne, liepen met gemak groot parcours en heel goed bewegen, moet je niet met slechte(re) merries werken hé ;)

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:02

Nee maar met de juiste merries idd, en dat is deze HB merrie niet.. Zijn zeker goede Stakkato nazaten, dat ben ik met je eens, maar die komen niet uit een klein fokkende HB merrie..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:05

ulysse1 schreef:
Nou, mijn ex heeft er toch echt geen 'krabbelaars' uitgefokt zenne, liepen met gemak groot parcours en heel goed bewegen, moet je niet met slechte(re) merries werken hé ;)

Wat is voor jou groot parcours ..1.60 ben wel benieuwd welke je ex gefokt heeft dan

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:28

Oh, excuses dat ik het nogmaals moet herhalen maar: please geen puur dressuurbloed er op!! :D
Wat een fijn, typisch heartbreaker springmerrietje! Knap trouwens dat je haar dressuurmatig zo ver gekregen hebt! :j

Ik zou gaan voor een zeer goede springhengst die ook beweging geeft.
Zo blijft het veulen commercieel, heb je tevens heel wat kans dat ie toppie kan springen en hopelijk ook een betere beweger als de HB zelf.
Hoewel stakkatobloed inderdaad misschien niet zo gewenst is, zou ik spartacus misschien wel aandurven.
Heeft maat, toont erg soepel in het lijf en heeft er een fijne galop in zitten. Maar nu kijk ik misschien iets te veel richting springen..

springhengst die ze ook kan laten bewegen: Balou du rouet!
Blijf dit zeer fijne hengst vinden. Ben zelf heel tevreden van onze Balou: grote (nu 1.71m), hoogbenige, donkerbruine merrie. En als je gaat opzoeken op youtube naar nakomelingen bij de gewone particulier vind ik er hele beste tussen zitten. Ze lijken allemaal degelijk te kunnen bewegen en hebben vaak een commercieel donker kleurtje. Misschien een aandachtspuntje voor het karakter van Baloubet, maar die van ons is in ieder geval doooodsbraaf.

In de paddock: (let niet op de hoeven, ze was hier net 2 dagen van de wei af en werd die week bekapt ;) )
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/222342_10150170007928244_574353243_6887131_4344664_n.jpg
Een maandje onder het zadel:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/227008_10150176191228244_574353243_6919885_1981230_n.jpg

eike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 15:00

nu ben ik even de kluts kwijt :+ Stakkato fokt idd klein dus durf ik zeker niet aan, Saros heb er 2 gereden en waren beiden paarden met veel bloed soms teveel...de grote was een héél goed paard maar te sterk de andere te klein en wispelturig kan het wel maar wil het niet...dus ook niet.
Die Balou zegt me precies wel iets, even nader bekijken, hebben ooit een merrie gehad van Querlybet hero die merrie kon ook lopen man man, alleen ook weer heel veel bloed en bijna onrijbaar, maar die was niet gezond dus die hebben we verkocht.
Van Landor S kan ik weinig zeggen, Stediger vind ik super mijn vriendin heeft er een een super paard, met super karakter zou wel beter mogen bewegen, want dan doet mijn Hb het beter :D maar is waar met dat Sandro hit bloed erin? denk dat ik gewoon goed moet nadenken wat ik echt wil, de moeder van mijn HB kon extra bewegen en was 1.73cm dus heb ik toch een kans dat het wordt doorgefokt, die merrie had ook dat hele goede makkelijke karakter.

daydreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:14

Ik loop hier tegen dit topic aan en ook ik heb voor ongeveer dezelfde keuze gestaan als TS.
Waarom zou je geen dressuurbloed op een springpaard kunnen gebruiken???

Wij hebben een merrie uit de Niki-stam, volledig springen gefokt, Edison X Oldenburg.
Onze keus is uiteindelijk op Westenwind (Flemmingh X Contango) gevallen. En dit is echt een heel goede combi gebleken. We hebben nu 2 maal een veulen van Westenwind en dit zijn allebei heel goede veulens, ze kunnen heel goed lopen en vooral in hun goedaardige lieve karakter blinken ze uit!

eike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 15:25

maar fokt die groot genoeg?

daydreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:38

Hij fokt zeker groot genoeg.
Onze merrie meet 1.62m, ze is dus niet zo groot.
Maar haar veulens zullen beduidend groter worden.
Hier op Bokt loopt ook een topic over Westenwind-nakomelingen;
[FB] Westenwind: nakomelingen en info...

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:39

Je kan dit uiteraard wel, maar vanuit springstandpunt is het dan wel wat zonde van de merrie.
Net als iemand een heel mooie dressuurlijn en zeer goede dressuurmerrie gaat combineren met een darco, laat ik maar zeggen. Het kán, maar het is wel een beetje zonde van het springbloed en -talent.
Tevens echt niet commercieel (uit ervaring).

Er kan met springbloed ook een heel leuk dressuurpaard uitkomen en dan is het niet zonde van de springkwaliteiten en blijft het commercieel.
Als TS echt niet anders zou willen als dressuurhengst, maar dat leid ik niet af, dan zou ik nog kiezen voor een dressuurhengst met springbloed zoals Ferro, Oscar, Flemmingh.. Maar daar ken ik dan weer niet voldoende van om te zeggen welke hengst wat juist kan verbeteren.

Balou blijft imo interessant:
http://www.youtube.com/watch?v=aam3zjr3D-g&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=P550lpF-YvY&feature=related

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:48

Mijn springgefokte merrie heeft nu een Dayano (BWP en NRPS)merrieveulen aan de voet. Perfect dressuurmodel en volgens de KWPN inspecteur een heel goed veulen en flink aan de maat. Dayano geeft ook maat, mijn merrie is 1.60m, het veulen is mega groot. (Zie ook topic in mijn onderschrift).