Maar ik ga hier niet zitten strijden..
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sammie schreef:WWisecracker schreef:TS vraagt om advies welke henst het beste bij haar merrie past!
Niet of het wel of geen goed idee is.
AhDus als iemand vraagt zal ik van de eiffeltoren springen, wat vinden jullie daarvan, mag er alleen maar gezegd worden "Ja, is goed! Moet je doen joh. Toppie! "
Zeggen: Nee dat lijkt mij geen goed idee, mag dus niet? Er mag dus niet gewezen worden op de potentiele risico's?
Om advies vragen is helemaal niet erg. Graag zelfs, lopen hier zat mensen rond die dat willen en kunnen doen. Maar om advies vragen is wel open staan voor positief én negatief advies. De afweging zal diegene die om advies vraagt uiteindelijk zelf moeten doen.![]()
Ik begrijp trouwens dat er nu wel meer duidelijkheid is omtrent het papier/afkomst van deze merrie?
lientjeds schreef:Los van alle discussie over de hengstenkeuze, vind ik dat TS toch even moet stilstaan bij het feit dat fokken een risico blijft.
Ik persoonlijk heb met 1 merrie gefokt, sinds 2006 en wil hier een klein verslagje doen:
2006 - merrie gescand op 3 & 6 weken, winter 2006 = leeg.
2007 - merrie gescand op 3 & 6 weken, augustus = leeg, opnieuw gedekt & gescand op 3 & 6 weken.
03/2008 - merrie met koliek (het risico verhoogt toch bij een drachtige merrie, volgens de dierenkliniek). Merrie overleden.
2008 - 3jarige merrie laten dekken, 02/2009 - veulen wordt doodgeboren, rhino uitbraak in de stal/buurt.
Geschatte kostprijs :
2006 : 750 EUR dekgeld - opvolging veearts = gratis
2007 : geen dekgeld - 240 EUR DA + 200 EUR Regumate
2008 : los van het verlies van de merrie - 450 EUR (1/2 dekgeld supplement en hengst koste inmiddels 900 EUR) + 90 EUR DA
2009 : ca 100 EUR Rendac + 250 EUR DA, sectie op het veulen, merrie die met ontstoken baarmoeder zat, etc...
Totaal : 2080 EUR + het verlies van mijn merrie.
EDIT : EN NOG STEEDS GEEN VEULEN. Feitelijk gewoon NIETS meer!
Persoonlijk zou ik dus ook niet fokken met jouw merrie, omdat het veulen net niet goed genoeg zal worden voor de commerciele markt. Voor je eigen gebruik? Dat wordt afwachten. Ik ben helemaal gek van mijn zelfgefokte 4-jarige, helaas is ze wat te klein (1.62m), maar heb mijn eerste veulen op 6 jarige leeftijd verkocht, omdat ik hem héél graag zag, maar er een hekel aan had om met hem te rijden, der zat gewoon geen progressie in, doordat hij geen werklust had.
Nu ja, ik hoop dat je een beetje door mijn verhaal kunt, ik heb de moeite gedaan om het te typen, omdat ik vind dat mensen niet zo licht mogen gaan over het verhaal: ik fok mijn eigen veulentje, schattig & leuk & happy end.
essiesilly schreef:dat is dus het probleem noppes... degene die geen verstand hebben van fokken zeggen aach dat zielige meisje, gewoon doen hoor! maar degene die wel verstand hebben van fokken zeggen niet doen!! en daar geeft lianne een zeer!! mooi voorbeeld!
essiesilly schreef:ik kan alleen maar zeggen: lees het bericht van lianne terug.. WAT NOU als! (ik zeg als!) het veulen veeel te klein is, half misvormd is, een kl*te karakter heeft en ze moet/wil hem verkopen dan is ons advies dat het niet heel slim is... een veulen fokken begint bij een gezonde goede moederlijn! en als je je niet in deze discussie wilt mengen moet je dat ook vooral niet doen.
als je eerst zegt dat je niet veel van het fokken afweet, en daarna dat je wel wat van het fokwereldje afweet? :S wat weet je dan?!
Noppes schreef:De algemene kennis die ik heb opgedaan in mijn hele paardencarriére, ook fokken is daarin naar voren gekomen.
Daarnaast, als je paard gewoon gezond is, is de kans op een misvormd veulen met een klöte karakter natuurlijk heel klein, en dat is bij een echte fokmerrie net zo.
sarabande schreef:Noppes schreef:De algemene kennis die ik heb opgedaan in mijn hele paardencarriére, ook fokken is daarin naar voren gekomen.
Daarnaast, als je paard gewoon gezond is, is de kans op een misvormd veulen met een klöte karakter natuurlijk heel klein, en dat is bij een echte fokmerrie net zo.
Er bestaat niet zoiets als een echte fokmerrie. Wel een echte fokker die zorgvuldig de keuzes maakt en combinaties uitzoekt. Die zijn stam kent en die zo veel mogelijk de huidige standaard op gebied van gezondheid, talent en correctheid probeert te benaderen.
TS kende de hele merriestam niet eens, de merrie is niet onderzocht op gezondheid, is te klein om opgenomen te worden in een paardenstamboek, maar toch wil ze er een groot paard uithalen.
Dat zijn al zoveel onzekerheden bij elkaar dat ieder zinnig mens met verstand en ervaring dat afraadt.
WWisecracker schreef:En uit top paarden komen ook altijd toppaarden zonder gebreken???
In je profiel zie ik trouwens poezen staan. 1hoogzwanger, lijkt mij ook een gewone poes (geen ras dus).
Volgens mij hebben we in nederland nog meer een overschot aan poezen en katten dan aan paarden![]()
Sorry dat ik zo heftig reageer hoor, maar ik wordt er niet goed van dat er in het paardenwereld de mensen met de toppaarden en het geld daarvoor neerkijken op de gewone recreatie ruiters met een ''gewoon'' paard onder de kont.
Ik wil best deze ruiters respecteren, maar wil dan ook dat ze mij respecteren voor wat ik doe.
Dit is geheel oftopic dus stop mijn betoog hier, ik zal eerdaags wel een speciaal topic openen om verder te discusseren.