[H]Gribaldi merrie x ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:08

Daar ga ik mee...Maar men zal toch van de wonderpaarden af moeten komen en daar heb je een andere promotie voor nodig.
Maar ik ga hier niet zitten strijden.. :(:)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:32

sarabande schreef:
renate5 schreef:
Ik zou dan weer Duits bloed pakken. Omdat deze over het algemeen rustiger zijn dan de KWPN hengsten.

Wat een volkomen onzin, en gezwets.

En de merrie is al bijna voor 100 % duits gefokt. Vandaar ook dat ze zo rustig is. :(:)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:34

ja ik dacht ik zeg niks maar nu kan ik m n lach toch niet inhouden _O- niet voor niets hebben de hengsten bijnamen, als bijv! sandro oliebol ;) hihihi

Elbrich

Re: [H]Gribaldi merrie x ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:35

Misschien is de hengst Westpoint een optie?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:38

:') :') want?? die heeft nou niet bepaald een goed ongecompliceerd karakter;)

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:46

Sammie schreef:
WWisecracker schreef:
TS vraagt om advies welke henst het beste bij haar merrie past!
Niet of het wel of geen goed idee is.

Ah :)* Dus als iemand vraagt zal ik van de eiffeltoren springen, wat vinden jullie daarvan, mag er alleen maar gezegd worden "Ja, is goed! Moet je doen joh. Toppie! " :j Zeggen: Nee dat lijkt mij geen goed idee, mag dus niet? Er mag dus niet gewezen worden op de potentiele risico's?
Om advies vragen is helemaal niet erg. Graag zelfs, lopen hier zat mensen rond die dat willen en kunnen doen. Maar om advies vragen is wel open staan voor positief én negatief advies. De afweging zal diegene die om advies vraagt uiteindelijk zelf moeten doen.

:D :D

Ik begrijp trouwens dat er nu wel meer duidelijkheid is omtrent het papier/afkomst van deze merrie?

Ze vraagt niet of ze wel of niet zou moeten laten dekken ze vraagt welke hengst.
De de keuze om dat te doen is al gemaakt, vergelijken met de eifeltoren gaat dus niet op ;)

TS vraagt geen advies of ze wel of niet zou moeten dekken!
Dus dat advies wil ze idd niet horen omdat ze er niet om vraagt!

lientjeds schreef:
Los van alle discussie over de hengstenkeuze, vind ik dat TS toch even moet stilstaan bij het feit dat fokken een risico blijft.

Ik persoonlijk heb met 1 merrie gefokt, sinds 2006 en wil hier een klein verslagje doen:

2006 - merrie gescand op 3 & 6 weken, winter 2006 = leeg.
2007 - merrie gescand op 3 & 6 weken, augustus = leeg, opnieuw gedekt & gescand op 3 & 6 weken.
03/2008 - merrie met koliek (het risico verhoogt toch bij een drachtige merrie, volgens de dierenkliniek). Merrie overleden.
2008 - 3jarige merrie laten dekken, 02/2009 - veulen wordt doodgeboren, rhino uitbraak in de stal/buurt.

Geschatte kostprijs :
2006 : 750 EUR dekgeld - opvolging veearts = gratis
2007 : geen dekgeld - 240 EUR DA + 200 EUR Regumate
2008 : los van het verlies van de merrie - 450 EUR (1/2 dekgeld supplement en hengst koste inmiddels 900 EUR) + 90 EUR DA
2009 : ca 100 EUR Rendac + 250 EUR DA, sectie op het veulen, merrie die met ontstoken baarmoeder zat, etc...

Totaal : 2080 EUR + het verlies van mijn merrie.

EDIT : EN NOG STEEDS GEEN VEULEN. Feitelijk gewoon NIETS meer!

Persoonlijk zou ik dus ook niet fokken met jouw merrie, omdat het veulen net niet goed genoeg zal worden voor de commerciele markt. Voor je eigen gebruik? Dat wordt afwachten. Ik ben helemaal gek van mijn zelfgefokte 4-jarige, helaas is ze wat te klein (1.62m), maar heb mijn eerste veulen op 6 jarige leeftijd verkocht, omdat ik hem héél graag zag, maar er een hekel aan had om met hem te rijden, der zat gewoon geen progressie in, doordat hij geen werklust had.

Nu ja, ik hoop dat je een beetje door mijn verhaal kunt, ik heb de moeite gedaan om het te typen, omdat ik vind dat mensen niet zo licht mogen gaan over het verhaal: ik fok mijn eigen veulentje, schattig & leuk & happy end.

Dit kan ook gebeuren met een top merrie gekombineerd met een perfecte hengst.
Risico houd je toch, dan zou je nergen meer mee kunnen fokken toch?!
Tuurlijk moet je er bij stilstaan dat het kan gebeuren. Maar gelukkig gaat het vaker goed dan fout!

renate5

Re: [H]Gribaldi merrie x ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:55

ipv mensen iets te leren kun je natuurlijk ook iedereen belachelijk maken... Jammer dat t zo gaat op bokt....
Vind t ook zielig voor de TS. Open dan n nw topic om lkr verder te discuseren/ elkaar belachelijk te maken.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:05

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:11

Jeetje wat een gezeur hier, iedereen heeft z'n punt al meer dan duidelijk gemaakt. Dat heeft TS al lang meegekregen, TS wil alleen graag advies wat een geschikte hengste is, maar blijkbaar is iedereen te flauw om hier op in te gaan.
Helaas heb ik geen verstand van fokken, maar ik hoop dat je er een leuke veulentje uit krijgt :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:12

dat is dus het probleem noppes... degene die geen verstand hebben van fokken zeggen aach dat zielige meisje, gewoon doen hoor! maar degene die wel verstand hebben van fokken zeggen niet doen!! en daar geeft lianne een zeer!! mooi voorbeeld!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:14

Noppes schreef:
Helaas heb ik geen verstand van fokken

Wellicht zou het dan beter zijn om meer inzicht te krijgen in dingen waar je wel verstand van meent te hebben en je daarin verdiepen.
Deze afdeling van Bokt (dat op sommige plaatsen zomaar een paardenforum is) heet fokkerij en afstamming

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:16

essiesilly schreef:
dat is dus het probleem noppes... degene die geen verstand hebben van fokken zeggen aach dat zielige meisje, gewoon doen hoor! maar degene die wel verstand hebben van fokken zeggen niet doen!! en daar geeft lianne een zeer!! mooi voorbeeld!

Ik heb geen verstand van fokken, daarmee wil ik zeggen dat ik geen hengst kan aanraden. Echter weet ik verder heus wel wat van het fokwereldje af, en de huidige stand van zaken. Maar zij kan toch best een veulentje fokken bij haar merrie, ze wil hem notabene gewoon zelf houden, dus wat maakt het uit! Waarom zou zij geen veulentje mogen fokken omdat haar merrie niet een goede fokmerrie is, en mogen fokkerijen wel aan de lopende band 'goede' veulens fokken. Uit haar openingspost kun je opmaken dat ze er wel over na heeft gedacht, en het grootste gedeelte van de mensen die hier reageerd kan alleen maar flauw doen.

Nouja, ik heb ook helemaal geen zin om me hier in te mengen.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:19

Ik heb ook geen verstand van fokken maar heb wel een super paardje uit mijn merrie gefokt!
Maar nogmaals TS heeft de keuze om te fokken gemaakt en heeft daar lang over nagedacht dus het is geen impuls.
En vraagt om hengstkeuze niet of dat het wel of niet verstandig is!!!!
Ik zie ook nergens staan dat als het veulen toch wat klein blijkt dat het dan gelijk weg moet!
Dus geef TS het advies waar ze om vraagt!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:21

ik kan alleen maar zeggen: lees het bericht van lianne terug.. WAT NOU als! (ik zeg als!) het veulen veeel te klein is, half misvormd is, een kl*te karakter heeft en ze moet/wil hem verkopen dan is ons advies dat het niet heel slim is... een veulen fokken begint bij een gezonde goede moederlijn! en als je je niet in deze discussie wilt mengen moet je dat ook vooral niet doen.

als je eerst zegt dat je niet veel van het fokken afweet, en daarna dat je wel wat van het fokwereldje afweet? :S wat weet je dan?!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:23

en nogmaals ik heb helemaaal niks tegen het paard of tegen de ts! als ze wilt fokken moet ze dat zelf weten maar ik heb m n advies gegeven en daar blijf ik bij :)

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:24

Als het geen top merrie is met een top hengst krijg je echt niet automatisch een misvormt paard.
Haha laat me niet lachen, uit die zogenaamde toppaarden komen ook wel rotbokken en ocd paardjes hoor!
Heb in mijn naaste omgeving iemand met een topmerrie gedekt door een zogenaamde tophengst.
Daar zijn al 2 veulens uitgekomen met ocd beentjes.
Leuk hoor zo'n doorgefokt sportpaard.

Mijn paard is ook geen toppaard op papier maar heeft nooit iets.
Nooit kreupel of blessures, en als je weet wat ik allemaal met hem uitspook.
Menig ander paard zou direct kreupel of met een blessure komen te staan omdat ze niets gewent zijn en alleen voor het kunstjes lopen (dressuur) zijn gefokt. :x
Sorry geld niet voor alle dressuurruiters maar toch.
Laatst bijgewerkt door WWisecracker op 27-10-09 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:26

essiesilly schreef:
ik kan alleen maar zeggen: lees het bericht van lianne terug.. WAT NOU als! (ik zeg als!) het veulen veeel te klein is, half misvormd is, een kl*te karakter heeft en ze moet/wil hem verkopen dan is ons advies dat het niet heel slim is... een veulen fokken begint bij een gezonde goede moederlijn! en als je je niet in deze discussie wilt mengen moet je dat ook vooral niet doen.

als je eerst zegt dat je niet veel van het fokken afweet, en daarna dat je wel wat van het fokwereldje afweet? :S wat weet je dan?!

De algemene kennis die ik heb opgedaan in mijn hele paardencarriére, ook fokken is daarin naar voren gekomen.
Daarnaast, als je paard gewoon gezond is, is de kans op een misvormd veulen met een klöte karakter natuurlijk heel klein, en dat is bij een echte fokmerrie net zo.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:33

(Oei, zoekt vast dekking)

Hier nog iemand die geen verstand heeft van fokken... MAAR... het is bij paarden niet heel veel anders dan bij andere diersoorten. Als je niet doelbewust bezig bent met het verbeteren van de ouderdieren, dan ben je, technisch gesproken, aan het vermeerderen. Dat is bij paarden, bij honden, bij konijnen and so on, and so on... Je voegt dan niets toe aan het paardenbestand op de wereld.

Nu is dat natuurlijk ook niet jouw verantwoordelijkheid, zouden we kunnen zeggen, en wat anderen doen, moeten zij weten, maar ik doe wat ik wil... Als we echter eerlijk zijn, is die verantwoordelijkheid van ons allemaal. Als we het fokken nu eens overlaten aan mensen met goed fokmateriaal, die zich er serieus in verdiepen (Lilliputter, Sarabande en nog vele anderen) zorgen we voor een beter paarden bestand in de wereld. Hoewel het veulen van jouw merrie namelijk ALTIJD onbetaalbaar zal zijn voor JOU, zal ze dat mogelijk niet zijn voor de rest van de wereld.

Daarnaast zijn paarden dure hobby. We zullen allemaal onze paarden aanhouden tot ze dood gaan, ze worden voor geen goud verkocht, ook niet je gekoesterde veulen.... totdat....

Ik heb zelf voor die keuze gestaan. Helaas heb ik mijn paard moeten verkopen. Een jaar of 4 geleden zou ik vooraan hebben gestaan, roepend dat ik mijn paard nooit zou verkopen. Dat kun je niet zeggen. Ik geef de adviesgevers in dit topic dan ook gelijk. Hoewel het anders verwoord had kunnen worden, lijkt jouw merrie geen fokmateriaal. Lief, geweldig en voor jou onbetaalbaar (de klik tussen mens en paard is pas werkelijk onbetaalbaar)... zoek daar een evenzo lief, geweldig en voor jou onbetaalbaar tweede paard bij, als je graag een tweede paard wilt. En geniet van allebei!

ps. het is overigens maar afwachten of je een klik met het veulen van je merrie zal hebben. Het bloed van je merrie in dat veulen is geen garantie op die klik... Een eigen uitgezochte veulen biedt misschien nog wel meer kans...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:35

Noppes schreef:
De algemene kennis die ik heb opgedaan in mijn hele paardencarriére, ook fokken is daarin naar voren gekomen.
Daarnaast, als je paard gewoon gezond is, is de kans op een misvormd veulen met een klöte karakter natuurlijk heel klein, en dat is bij een echte fokmerrie net zo.

Er bestaat niet zoiets als een echte fokmerrie. Wel een echte fokker die zorgvuldig de keuzes maakt en combinaties uitzoekt. Die zijn stam kent en die zo veel mogelijk de huidige standaard op gebied van gezondheid, talent en correctheid probeert te benaderen.
TS kende de hele merriestam niet eens, de merrie is niet onderzocht op gezondheid, is te klein om opgenomen te worden in een paardenstamboek, maar toch wil ze er een groot paard uithalen.
Dat zijn al zoveel onzekerheden bij elkaar dat ieder zinnig mens met verstand en ervaring dat afraadt.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:46

sarabande schreef:
Noppes schreef:

Er bestaat niet zoiets als een echte fokmerrie. Wel een echte fokker die zorgvuldig de keuzes maakt en combinaties uitzoekt. Die zijn stam kent en die zo veel mogelijk de huidige standaard op gebied van gezondheid, talent en correctheid probeert te benaderen.
TS kende de hele merriestam niet eens, de merrie is niet onderzocht op gezondheid, is te klein om opgenomen te worden in een paardenstamboek, maar toch wil ze er een groot paard uithalen.
Dat zijn al zoveel onzekerheden bij elkaar dat ieder zinnig mens met verstand en ervaring dat afraadt.

En uit top paarden komen ook altijd toppaarden zonder gebreken???

In je profiel zie ik trouwens poezen staan. 1hoogzwanger, lijkt mij ook een gewone poes (geen ras dus).
Volgens mij hebben we in nederland nog meer een overschot aan poezen en katten dan aan paarden :x

Sorry dat ik zo heftig reageer hoor, maar ik wordt er niet goed van dat er in het paardenwereld de mensen met de toppaarden en het geld daarvoor neerkijken op de gewone recreatie ruiters met een ''gewoon'' paard onder de kont.
Ik wil best deze ruiters respecteren, maar wil dan ook dat ze mij respecteren voor wat ik doe.

Dit is geheel oftopic dus stop mijn betoog hier, ik zal eerdaags wel een speciaal topic openen om verder te discusseren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:54

WWisecracker schreef:
En uit top paarden komen ook altijd toppaarden zonder gebreken???

In je profiel zie ik trouwens poezen staan. 1hoogzwanger, lijkt mij ook een gewone poes (geen ras dus).
Volgens mij hebben we in nederland nog meer een overschot aan poezen en katten dan aan paarden :x

Sorry dat ik zo heftig reageer hoor, maar ik wordt er niet goed van dat er in het paardenwereld de mensen met de toppaarden en het geld daarvoor neerkijken op de gewone recreatie ruiters met een ''gewoon'' paard onder de kont.
Ik wil best deze ruiters respecteren, maar wil dan ook dat ze mij respecteren voor wat ik doe.

Dit is geheel oftopic dus stop mijn betoog hier, ik zal eerdaags wel een speciaal topic openen om verder te discusseren.

Ik zou mijn paarden nooit toppaarden willen noemen, ik werk er wel keihard aan om gebreken te minimaliseren, en talent te vergroten, zodat het fijne en gezonde paarden worden voor hun toekomstige gebruikers. Dat heeft niks met geld hebben te maken, wel met passie voor paarden en verantwoordelijkheidsgevoel voor hun toekomst.

Bedankt voor de sneer naar mijn zwangere poes, als je doorgelezen had zou je gezien hebben dat ze doodgereden is.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:00

Wwisecracker; met dit soort reacties dwing je geen respect af.

Ts; neem het advies van Djinnie ten harte. Zoals ze zelf aangeeft geen verstand van fokken, maar wel verstand van het plaatsen van een zinnige post.

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:06

essiesilly schreef:
:') :') want?? die heeft nou niet bepaald een goed ongecompliceerd karakter;)

Wynton heeft wel een ongecompliceerd karakter ! :j

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:26

Op een gegeven moment wordt een discussie een verzameling van monologen over het eigen gelijk. Stop er dan mee. Komt niemand me verder en zeker de TS niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:35

merelhof schreef:
Op een gegeven moment wordt een discussie een verzameling van monologen over het eigen gelijk. Stop er dan mee. Komt niemand me verder en zeker de TS niet.

Nog geen maand op dit forum en nu al voorschrijven hoe het moet :(:)