[H] [HAFL] Welke WARMBLOEDhengst voor mijn zesjarige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

Re: [H] [HAFL] Welke WARMBLOEDhengst voor mijn zesjarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:15

NatasjavE heeft een punt... :=

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 08:52

niet echt ontopic toch? ik vraag advies over een hengst en jij zegt gewoon: niet doen jong, niet doen...

mijn merrie is nu drachtig van een 'moderne' haflinger, dat doe ik dus heus wel, maar om onmiddellijk te stellen dat het HaLflingertje 'niet verkoopbaar' zou zijn, vind ik een ferm vooroordeel...
Lientjeds hier op bokt heeft er ook al een paar zien lopen en ze was daar niet negatief over... goed springen enz...
no offence, maar zit niet echt zot van een arabiertje, en voel er daarom ook weinig voor om dààr mee te fokken...
Dat is iedereen zijn eigen keuze, ik wil mijn keuze doordacht maken en vraag om advies in dit topic, maar mijn keuze staat vast dat ik er een kruisingveulen uithaal en daarvoor vond ik niet dat ik mij niet hoef te verantwoorden...
ik wil bepaalde punten verbeteren bij mijn paardje (gangen en een kalmer/rustiger karakter) en met de erg hete haflingers van tegenwoordig is dat niet altijd mogelijk. Ik heb geluk dat ik nu een hengst gevonden heb die een rustig karakter heeft én nog eens mooie gangen erbovenop(toch voor een haf)... maar ik wil een paard met héle mooie gangen (en daardoor gaat mijn keuze dan uit naar iets a la alabastro of mss een andere talentvolle jonge hengst)

én sinds ik gisteren zag op cdi hansbeke hoe koelbloedig die PRE's zijn, terwijl ik dacht (vooroordeel ik weet het) dat zij veel heter waren, zou dat evt een optie zijn, qua karakter ideale match...
als je die pre's vergelijkt met die warmbloedjes die van het minste schrikken en doen... (okee dat is effe een gedachtensprong van mezelf :j )

ik weet het, een veel te lang bericht maar kom...

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:27

ja Saar, maar PRE is van bouw denk ik wel nog veel moeilijker om te matchen :=
Vond die gekleurde hengst die hier langskwam dan ook wel nog een leuke optie als je toch richting barok zou denken :j en gezien homozygoot voor creamgen, ook gegarandeerd een speciale kleur erop.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:29

Wou ik ook net zeggen, als je dan toch richting PRE begint te denken, kan je evengoed een bezoekje aan Ismir gaan brengen ;)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 20:29

vandaar dat ik ook zeg: qua karakter ideale match... de bouw twijfel ik nog, maar bezoekje aan ismir komy er zoooo zeker :D

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:12

Waarom niet gewoon een hele chique Haflingerhengst met een koel karakter een goede bewegingen? Op dit moment rijd ik de goedgekeurde hengst Austria van de Parel. Een chique hengst, goede bewegingen, een karakter van goud [het enige waaraan je merkt dat hij hengst is, is dat hij soms brult!]. Door een ongeluk mist hij helaas één oog [het is dus niet erfelijk], maar zelfs dat heeft hem niet van zijn stuk gebracht. Hij schrikt van níets, bomproof. Zijn vertrouwen is ook makkelijk gewonnen en op stal is het een ontzettend lief paard. Hij heeft hele correcte gangen en vooral zijn galop springt er uit. Ook op wedstrijden doet niets hem wat, en in proeven presteert hij super [in slechts 7 wedstrijden 5x eerste, 1x tweede en 11 winstpunten, samen met hem ben ik ook jeugdkampioen van Open Drentse Haflingerkampioenschappen]. Het dekgeld bedraagt €240 exclusief btw, stamboekafdracht en verdere kosten. Voor meer informatie en foto's [helaas zijn die op de site niet heel sterk] kun je nog even kijken op http://www.haflingerhofgi-ro.com.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen, ik ben niet zo'n voorstander van kruizingen namelijk, en een raszuivere Haflinger lijkt mij ook leuker om te hebben dan een paard zonder papier :)

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:38

Momenteel is de pony in kwestie gedekt van een haflingerhengst. Maar haar VRAAG was een warmbloedhengst, kruisen of niet is een andere discussie. Het is haar paard en ze kan zelf wel beslissen wat ze ermee wil doen, het is haar bedoeling er zelf mee te gaan rijden als ik mij niet vergis, dus het is TS die fan moet zijn van kruisingen ;)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:40

Paljassofie schreef:
Momenteel is de pony in kwestie gedekt van een haflingerhengst. Maar haar VRAAG was een warmbloedhengst, kruisen of niet is een andere discussie. Het is haar paard en ze kan zelf wel beslissen wat ze ermee wil doen, het is haar bedoeling er zelf mee te gaan rijden als ik mij niet vergis, dus het is TS die fan moet zijn van kruisingen ;)

Ik verplicht toch ook niemand iets? Ik geef alleen een suggestie, en vertel wat mij beter lijkt.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:45

deze suggestie is al eens gemaakt in dit topic ;) de TS heeft daar een duideiljk antwoord op gegeven, dus gewoon mooi het topic doorlezen en enkel posten bij nuttige informatie.

Weet wel dat je het goed bedoelt hoor, maar het gaat gewoon erg offtopic zo ;)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:56

Er worden toch ook barokke paarden als suggestie gegeven, wat op zijn beurt geen warmbloedpaarden zijn? Maar daar wordt dan geen commentaar op gegeven.
Dus ik snap niet waarom een Haflinger dan wel offtopic zou zijn. Misschien een beetje een kromme redenering?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:37

omdat TS zélf aangaf barok wel te zien zitten ;)

en een haflingerhengst was al aangekaart, nuja, we moeten hier geen ruzie om gaan maken :P mijn eerste post kwam in ieder geval misschien anders over dan bedoeld ;)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 17:22

okee, effe niet meer gekeken of er reactie was op dit topic en bam: minidiscussie...

Idd ik gaf aan om evt voor barok te gaan, maar heb er toch nog mijn twijfels over...
qua karakter okee, maar qua bouw ze doen matchen, ik weet het zo niet... nuja, nadenken mag e ;)

Ik wil sowieso Alabastro eens aan het werk zien ;)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:25

Neem gewoon contact op met Wouter, zijn eigenaar, maak een afspraak en rij eens naar Küringen. Ik heb Alabastro zowel op wedstrijd als thuis gezien. Thuis stond hij heel braafjes tussen twee touwen gebonden in de gang van de stallen, waar ook merries stonden), terwijl zijn eigenaar hem poetste en klaarmaakte om te gaan longeren.
Zo leer je het karakter van een hengst ook goed kennen he, als je er met je neus opstaat ;)

En als je dan toch op stap bent, rij dan ineens door naar Geel waar Ismir staat ;)