[H] [KWPN Gelders] 5 jarige stamboekmerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:31

NatasjavE schreef:
De IHW hengsten doen helemaal geen verrichtingsonderzoek. Die hebben een paar behoordelingsdagen. Daar kan je niet de aanleg en of karakter mee toetsen.

Natasja wij houden wel een verrichtingsonderzoek. Wij houden dat op enkele dagen en dan kan er ook gewoon publiek bij. Ook hechten wij waarde aan sportprestaties. Hebben ze zich in de mensport bijvoorbeeld bewezen dan is dat ook goed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:08

Ja okey maar jullie houden de paarden toch niet een aantal weken achtereen op een centrum? Ik zei ook niet dat jullie helemaal niets hebben..Maar het zijn echt een aantal dagen achter elkaar waar de paarden ook op stal blijven staan?

Uiteraard tellen sportprestaties in de mensport ook mee(daar mag het KWPN zeker een voorbeeld aan nemen) maar ik wil graag zien wat het paard van nature in huis heeft. Bovendien zijn trainbaarheid, karakter en stalgebreken beter te beoordelen als je de paarden een paar weken op stal hebt.

Ik zal niet snel dekken bij een hengst die op latere leeftijd is goedgekeurd...Invloed van de ruiter is dan al heel groot. Kijk maar naar Lingh...viel in de fokkerij enorm tegen.

corinadrenth

Re: [H] [KWPN Gelders] 5 jarige stamboekmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:37

weet je al welke hengst je gaat doen?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 16:39

nee nog niet

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:56

Maak anders een lijstje van hengsten die je aanspreken. Dan kan je die wat beter gaan bekijken en eventueel op een hengstenshow bezoeken.

Ik vind het straks ook lastig hoor om voor Bella een hengst te vinden.

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:45

Ik heb vanavond het gehele topic eens doorgelezen....
Ik heb nu enkele veulens van Rubus gezien, en het zijn allemaal erg lieve veulens. Waarbij er ook 1 een 1e premie heeft behaald op de keuring bij dag van gelders paard in 2006 en 4e werd van de die dag. Ook is er momenteel 1 veulen van Rubus 4 jaar en al een jaar onder het zadel. Deze merrie doet het zeer goed in de dressuur en heeft een zeer lief karakter, met een tikje eigenwijzigheid.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 08:54

daphnejumper schreef:
Ik heb vanavond het gehele topic eens doorgelezen....
Ik heb nu enkele veulens van Rubus gezien, en het zijn allemaal erg lieve veulens. Waarbij er ook 1 een 1e premie heeft behaald op de keuring bij dag van gelders paard in 2006 en 4e werd van de die dag. Ook is er momenteel 1 veulen van Rubus 4 jaar en al een jaar onder het zadel. Deze merrie doet het zeer goed in de dressuur en heeft een zeer lief karakter, met een tikje eigenwijzigheid.

Met alleen lief zijn red je het niet :Y)

Wat loopt de merrie die het zeer goed doet in de dressuur?

daphnejumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:50

Deze Merrie loopt momenteel L1 dressuur, met de winstpunten voor de L2 en is net een jaar onder het zadel. Met lief doel ik vooral op het karakter dat Rubus overerft naar zijn veulens. Goed handelbaar.

Parbleu123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:41

Op Youtiube staat een filmpje van Zycha B een nakomeling van Rubus B .
Het filmpje toont het veelzijdige en werkwillige karakter van het Gelders Paard in alle disciplines.
De vierjarige Zycha heeft onder een zeer jeugdige amazone al bewezen een fijn sportpaard te zijn.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:07

Deze merrie was vorig jaar ook samen met papa Rubus B in Ermelo op de avond van het Gelders paard. De merrie heeft geen indruk op mij gemaakt, sorry. Ik vond het maar een iel paardje met weinig show en flair.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 11:28

even tussendoor. Rubus B was voor mij geen optie omdat de vader Ahoy is.
Op het verrichtingsonderzoek van Rubus B staat bij fokadvies het volgende:
Rubus B is veelzijdig bruikbaar. De hengst lijkt geschikt voor merries die een gecompliceerd karakter hebben of moeilijk te bewerken zijn. Merries moeten wel lengte in het lichaam en souplesse in beweging hebben.
Mijn merrie heeft weinig souplesse in haar beweging en is dus minder geschikt voor Rubus B.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:30

Parbleu123 schreef:
Op Youtiube staat een filmpje van Zycha B een nakomeling van Rubus B .
Het filmpje toont het veelzijdige en werkwillige karakter van het Gelders Paard in alle disciplines.
De vierjarige Zycha heeft onder een zeer jeugdige amazone al bewezen een fijn sportpaard te zijn.

Heb de video bekeken.. vind dat het dier losser door haar lijf mag en meer ruimte mag hebben in haar basisgangen.

Parbleu123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:35

Zycha is inmiddels 5 jaar en zeker niet ielig te noemen.Regelmatig krijgt ze positieve geluiden ten aanzien van haar uitstraling te horen van juryleden.
Het filmpje laat zien dat ze veelzijdig en bereidwillig is . Te veel flair zal de gemiddelde ruiter ook niet het beoogde resultaat opleveren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:16

Ik snap niet zo goed wat een discussie over die merrie er toe doet. Ze komt uit een Mirco moeder...die heeft ook iets in vererving gedaan en dit is maar 1 paard.
Van Rubus heb ik nog niet heel veel goede paarden gezien...wat natuurlijk ook komt doordat hij weinig dekt en niet de allerbeste merries krijgt. En dat heeft ook een rede.

Maar heeft TS nu zelf al een lijstje gemaakt met hengsten die ze zelf leuk vind.

Ik heb gisteren Vitens aan de lange lijnen gezien WOEHHHWIEEEEE!!!!!! :wow: :wow: :wow: :wow: :wow:

Voor mij jammer dat hij uit een Zep moeder komt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 12:17

ik vind vitens een prachtige hengst maar wat voor mij een nadeel is dat koss in zijn lijn zit. Het belangrijkste voor mij is het karakter wat de hengst vererft daarna komen voor mij pas de dingen als beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:32

Koss is de opa van Vitens. Één generatie verder en hij valt van het papier, en je merrie heeft zelf geen Kossbloed.
Karakter van Vitens is super en hij heeft veel souplesse.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:48

Voor mij staat karakter op nummer 1. Mijn merrie had een moeder met een verschrikkelijk karakter. Die merrie was echt gevaarlijk en het is aan een hoop stel beschermengels te danken dat ik niet met die merrie verongelukt ben. Een deel van het karakter van die merrie was te wijten aan een jarenlange mishandeling door haar vorige baas. Toch zie ik in mijn merrie wel een deel van haar moeilijke karakter terug. Zo is het bij mijn merrie echt hard werken om haar dominantie onder controle te houden.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:27

Misschien is een hobbelpaard een optie

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:12

InekeH87 schreef:
Voor mij staat karakter op nummer 1. Mijn merrie had een moeder met een verschrikkelijk karakter. Die merrie was echt gevaarlijk en het is aan een hoop stel beschermengels te danken dat ik niet met die merrie verongelukt ben. Een deel van het karakter van die merrie was te wijten aan een jarenlange mishandeling door haar vorige baas. Toch zie ik in mijn merrie wel een deel van haar moeilijke karakter terug. Zo is het bij mijn merrie echt hard werken om haar dominantie onder controle te houden.

Dan zou ik haar door Elegant laten dekken. Die geeft goedbewegende brave paarden die ook nog een kunnen springen. Hij is niet voor niets keurhengst geworden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 10:44

Ik ga in maart kijken naar Sirius en Vitens. En dan vooral naar Sirius. Ik ben best wel benieuwd hoe hij loopt en zich gedraagt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 17:26

De keuze is nu bijna definitief. Ik zit eraan te denken om Sirius als hengst voor mijn merrie. Ik heb net nog weer gesproken met de hengstenhouder en lange gesprekken met mijn moeder gehad over de hengstenkeuze. We gaan zo snel mogelijk een keer kijken maar ik denk toch dat dit de vader van mijn veulen wordt.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:32

20 feb in Ermelo kun je ze beide aan het werk zien

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 22:36

waar het mij ook vooral om gaat is stalgedrag etc. op een hengstenshow krijg je dat niet te zien. Ik ga binnenkort een dagje bij de hengstenhouder langs en dan kan ik hem zelf meemaken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:32

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:37

Weet je al welke hengst het wordt? Of is je merrie al gedekt?