[EH] [NRPS] Welke hengst voor D-pony (v. Gomel ox)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 02:18

Nee, ik hoopte op inspiratie bij de hengstenshowdag van het NRPS, maar dat feest ging dus niet door. Ik ben er inmiddels wel achter dat De Goede Ree's Now Or Never hier niet zo ver vandaan staat, dus die wil ik sowieso eens gaan bekijken. Ik hoop dat dat liefde op het eerste gezicht zal zijn en anders weet ik het ook even niet. Gewoon maar weer verder kijken dan.

jet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 23:28

heb je al aan een connemara gedacht? die zijn sportief, goed springen, kruisen heel super met meer bloed, zie knock out en moon vd zonnehoeve van robin breunis.
zelf zou ik voor iltchi vd leliaard gaan, sjiek koppie, z dressuur springt enorm (klimt zo over 1,60) gedragen galop, gaat makkelijk zitten en is errug slim.
hij is jaren terug bestgaand kampioen geweest bij de npc. niet te lange pony en vererft zijn mooie hals hoofd en bovenlijn. je kunt kijken op http://www.connemara.nl de fotos zijn niet super maar hij was toen hij wat jonger was heel imponerend, inmiddels is hij alweer 20. hij heeft minimaal 2 goedgekeurde zonen gehad.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 00:49

Aan Knock Out heb ik dus al even gedacht, maar helaas is er niet zoveel informatie over hem te vinden, dus daar zal ik nog achteraan moeten.

Van Iltshi van de Leliaard heb ik ook niet veel kunnen vinden, maar wel de volgende foto, waarbij vooral het kruis mij opvalt. Ik moet bekennen dat ik niet eens weet of een hellend kruis een positief of negatief punt is, dus ik hoop dat iemand mij hierover iets meer kan vertellen. Feit is wel dat ik platte tot ronde kruizen gewend ben en zo'n hellend kruis erg lelijk vind. :o Ik ben ook benieuwd wat anderen vinden van het achterbeen (lijkt vrij steil of niet?) en de rug. Ik heb er niet zo'n goed gevoel bij. Overigens vond ik nog een duidelijkere foto van het hoofd (helaas lukt het me niet om die te plaatsen) maar aan de hand daarvan denk ik dat we ook verschillende opvattingen hebben over wat een sjiek hoofd is.

Afbeelding

Moon van de Zonnehoeve is volgens de website van Robin Breunis een merrie, dus dat is sowieso geen optie. :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:39

Ik vind dat hij een mooi kruis heeft, goed van lengte (mist jouw merrie wat) en mooi helling, achterbeen is ook keurig, wel is het kruis iets hoog en is hij iets gezonken in de rug/lendenen, zou icm jouw merrie een nadeel zijn maar de mooie vorm van het kruis maakt dat weer goed. Hij heeft een mooi front en een goede schouderligging, schoft zou iets meer ontwikkeld mogen. Hals is goed van lengte maar komt vrij diep uit de borst en is wat zwaar in hoofd-halsaanzet maar ik denk niet dat dat een probleem is met jouw merrie (kijkt even de foto's terug).
Het hoofd vind ik niets mis mee, niet te lang en royaal ontwikkelde kaken, zal ook wel breed in het voorhoofd zijn, vind dat juist mooi. Vind jij soms alleen hoofden met een flinke deuk erin mooi? (dan kijk je teveel naar je eigen paard :P)

Edit; hals lijkt me idd niet zo'n probleem, die hoofd-halsaanzet is bij jouw merrie keurig, wel zal het veulen een fiks bespierde hals krijgen maar dat heeft je merrie ook.

Je wilde toch graag iets zwaarder fokken of niet? Dan zou dit een goede hengst zijn.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 22:14

Bedankt voor je commentaar! Na het plaatsen van mijn vorige berichtje dacht ik bij mezelf dat ik de laatste tijd misschien wel erg negatief/kieskeurig beetje zeikerig zelfs :o reageer. Misschien kijk ik inderdaad teveel naar mijn eigen pony, alhoewel ik vind dat die nog heel wat mooier had mogen zijn. :+ Van het vorige paard vind ik de voorhand mooi. Ik ben niet bang voor een flinke hals want dat vind ik zelf erg mooi. Het kruis vind ik dus minder, maar dat komt omdat het mijn smaak niet is.

Ik merk aan mezelf dat ik eigenlijk gewoon binnenkort even bij De Goede Ree's Now Or Never moet kijken, omdat ik daar op dit moment vooral erg benieuwd naar ben. Ik kwam toevallig een filmpje tegen van een zoon van Now Or Never die vorige maand bij het NRPS is goedgekeurd:

http://video.msn.com/video.aspx?vid=12f ... 4e6102f624

Wat vinden jullie van deze hengst? Zelf vind ik hem wat weinig hengst, niet zo bespierd, beetje ielig, vooral de hals. Hij lijkt ook wat onder de indruk te zijn en mocht wat mij betreft nog iets meer van de grond komen. Maar goed, deze hengst is dus nog niet eens 3 jaar, dus ik ben erg benieuwd hoe deze er over een jaar of twee jaar uitziet. Hij maakt me wel weer extra nieuwsgierig naar zijn vader. Is er misschien iemand die naar aanleiding van dit filmpje commentaar heeft of aandachtspunten waar ik op moet letten als ik bij de vader van dit paard ga kijken?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 01:11

Iltshi van de Leliaard: Aansprekende hengst om te zien... wel moet ik zeggen dat ik zn rug erg lang en week vind en persoonlijk vind ik dat hij een wat lang achterbeen heeft. Verder vind ik het wel een diertje met veel uitstraling. Dit brengt me gelijk bij de volgende hengst....
De Goede Ree's Now Or Never/ De Goede Rees Vincent
Ik vind beide hengsten weinig uitstraling hebben. Het zijn overigens wel correcte hengsten, maar ik mis de "body" bij deze hengsten. Verder vind ik dat ze beide teer beenwerk hebben (dit is iets wat mij bij Now or Never nakomelingen vaker opvalt)

anneliesdj

Re: [EH] [NRPS] Welke hengst voor D-pony (v. Gomel ox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 05:15

Hij heeft zeker geen lange rug hoor, wel weinig schoft een een wat gezonken rug waardoor het lijkt of ie lang is maar de lengte op zich is echt niet apart hoor.

@ TS; een flinke hals kun je mooi vinden maar het moet ook te rijden zijn en een korte, flink gespierde hals, en een zware hoofd-halsaanzet heeft ga jij niet blij van worden als je er ooit nog zelf op wilt.

Wat Jet1 bedoelt met Moon v/d Zonnehoeve en Knock Out is dat dat geslaagde combi's zijn van Connemara met een merrie met veel bloed.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:49

Bij de foto van Iltji even opletten dat de horizon 'voorover' valt en dat de wijze van opstellen ook niet voordelig is om de ruglijn uit te laten komen.

Ik ken deze pony niet in het echt en kan dus niets over hem zeggen, maar houd er rekening mee dat deze foto vertekent wat betreft de bovenlijn. (Andersom kan een handige fotograaf een dier ook veel voordeliger op de foto voorstellen.)

Sowieso is een foto eigenlijk slechts een vage eerste indruk omdat je het dier ook niet ziet bewegen. ;)

Wat ik met mijn vorige bericht bedoelde: ik kom op forums op het moment vaak de mening tegen dat 'de' NRPSer een slechte ruglijn heeft, slechter dan een NWRer.

Terwijl 'De' NRPSer dus niet bestaat, en er veel pony's in dat stamboek rondlopen die inderdaad ook in de Kboeken passen.
Je moet het dus per pony bekijken, maar dat moet je altijd. ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:38

Over die pony in het filmpje, heb hem niet in het echt gezien en zie nu dus alleen dat filmpje, maar als je die in optie zou nemen zou ik nog eens heel kritisch naar zijn linkerachterbeen kijken. Leek in stap ietwat frans, en in draf is ie met dat been ook trager.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:38

Die op het filmpje is nog heel jong natuurlijk, dan kun je qua hengstenuitstraling niet zoveel verwachten.
Maar ik moet zeggen dat ik niet zo onder de indruk ben, van de stap en draf, de paar sprongen galop die hij liet zien leken wel goed. Zou hem liever eens los in de baan zien.

Als je wilt weten waar je op moet letten bij Now or Never kun je beter zijn verrichtingsonderzoek en resultaten van afstammelingenkeuring bekijken. En wbt die hals, Now or Never heeft zelf niet zo'n sterk bespierde hals, ook niet op latere leeftijd dus veel meer bespiering zul je daar niet van krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 19:50

Now or Never;
Afbeelding

Hengstveulen van Now or Never; 2e premie op veulenkeuring.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lot4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:06

Ik heb zelf ook net een nrps gekocht, druk maar wel braaf. Zij is van de hengst Nucari, echt een mooie pony om te zien.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:50

Oud topic en weinig bijdragende reactie, daarom een slotje.