[H][KWPN] Hengstenkeuze voor Paddox merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Galupy

[H][KWPN] Hengstenkeuze voor Paddox merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 00:04

Ik zou graag bij mijn merrie een veulen fokken. Voor zowel de merrie als voor mij gaat dit het eerste fokprodukt worden, ik ben nog niet zo thuis in de fokkerij en hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Het gaat om een 4 jarige Paddox merrie, mv. Sambertino
Ze is naar schatting rond de 1.68m

Haar exterieur kunnen jullie hopelijk wat van zeggen van de foto.
Puntjes van aandacht zijn in mijn ogen:
- te strakke lendenen / strak in de bovenlijn
- halsbespiering matig
- hoofd mag wat meer luxe
verder vind ik het erg moeilijk beoordelen heb daar geen ervaring mee.

De foto's:

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OZ8AYRVF.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-J6YE4LTD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SIAS6EA8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OZRO7Y4K.jpg

Beweging:
Naar mijn mening correcte gangen, galop verdient misschien wat extra aandacht (meer balans en schakelen) en ze mag over het algemeen zeker niets inleveren op achterbeengebruik. Voorbeengebruik mag wat expressiever.
Ze kan snel wat gespannen zijn en dan houdt ze zich te strak in de bovenlijn waardoor haar gangen kort worden. Verder is haar karakter goed.

filmpje van vrij bewegen in de paddock: http://nl.youtube.com/watch?v=mtn6g7VWYdo

nog een waar exterieur nog beter te zien is misschien: http://nl.youtube.com/watch?v=L7n_JK-aKOE

Ik ben benieuwd naar jullie mening en adviezen. Houd er rekening mee dat ik een beginner ben op dit gebied dus graag wel zoveel mogelijk onderbouwde reacties daar kan ik wat mee.
Verder wil ik als laatste zeggen dat ik wel op zoek ben naar een dressuurhengst en wil bij voorkeur binnen het KWPN blijven.

Rhea

Re: [H][KWPN] Hengstenkeuze voor Paddox merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:02

Wat vind je van Lord Leatherdale?

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 22:08

Lord Leatherdale vind ik een erg mooie hengst, moet zeggen dat ik nog niet aan hem heb gedacht voor mijn merrie.

Op welke punten denk jij dat het een goede match zou zijn Rhea?

Klopt het dat LL slechte spermakwaliteit heeft? Heb dat gelezen namelijk. Het is voor de merrie eerste veulen dus dat zou dan een minpunt zijn omdat ik ook nog niet weet of de merrie makkelijk drachtig wordt.
Verder las ik in het LL topic hier veel negatieve opmerkingen over zijn achterhand.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:15

zoals ik in het andere topic al zei... miscchien ziesto??? of Uphill die fokt met heel veel souplesse...???

joop007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:37

ik heb een ziesto veulen uit een paddox merrie en dat is zeer goed gelukt!!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:58

Bij ons op stal wordt een deze dagen een LL veulen geboren uit een maidenmerrie, ze is 1 keer geïnsemineerd en drachtig... ik heb niet gehoord over slecht kwaliteit.

De hengst heeft een enorm front, en daarnaast geeft Lancianio/Lord Sinclair enorm veel beweging. Ze neigen alleen wel eens iets uit elkaar te vallen...daar vult jouw merrie goed aan.

Ik heb verder geen veulens gezien van LL maar ben wel een fan van Lanciano, het was een eerste ingeving..

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 21:19

Heb Ziesto bekeken en dat is inderdaad een hele mooi hengst. Joop007 heb je een foto misschien van jouw Ziesto veulen?

Ik zat zelf te denken aan Krack C of een van zijn zonen (United, Vivaldi, Tuschinski) en dat is me ook meerdere malen geadviseerd. Wat denken jullie daarover?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:34

ik heb ook gehoord dat LL (vooral wat later in het seizoen) heel slecht bevrucht heeft.

Saffierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:06

Vivaldi vind ik een mooie hengst maar of hij je galop kan verbeteren weet ik niet.. ik volg dit even Vork

joop007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 23:29

Ik heb geen foto van mijn veulen omdat hij ziek is geworden en op de kliniek verblijft,(kan Ziesto niks aan doen) maar op www.coomans.nl staan staan foto's van een merrie veulen van Ziesto. Ik dek de mijne er in ieder geval WEL mee terug.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:05

vivaldi zelf galoppeerd fenomenaal.

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 21:06

Vivaldi is zeker weten een fijne hengst en ook zeker een optie voor mijn merrie. Van de Krack C zonen blijven Vivaldi en United op mijn lijstje staan. Maar ik ben er nog niet helemaal uit...

Heeft iemand nog suggesties, zat zelf nog te denken aan Houston omdat het een al wat oudere hengst is en zich reeds bewezen heeft. Ook denk ik dat hij de punten die ik aan gaf goed kan verbeteren bij mijn merrie. Ook vind ik zijn kleinzoon Valeron (Sandro Hit x Houston) een aansprekende hengst.

En wat vinden jullie van de hengst Voice voor mijn merrie?

Nou het blijft moeilijk kiezen, maar ik moet wel binnenkort een beslissing gaan nemen dus hopelijk nog wat tips??

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:51

Ik blijf vandaag maar Rousseau zeggen. Maar in dit geval zou ik voor Rousseau kiezen. Hij geeft chique koppie's, fokt erg goed in het rechthoeksmodel en geeft veel halsbespiering door.

Verder vindt ik United ook een goede keus. Hij geeft ook leuke veulentjes met veel front. Vivaldi fokt volgens mij niet zo heel veel front. Valeron en Houston zouden ook goede keuze's zijn voor je merrie.

Ik zie trouwens nu pas wat je schrijft over haar bewegingen. Wat betreft haar galop zou United een erg goede keus zijn. Die geeft echt paarden met een heel fijne galoppade! De nakomelingen van Rousseau zouden wat meer sprong mogen hebben vindt ik zelf.

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 21:55

Zou je zelfs Rousseau kiezen op een Paddox merrie ('inteelt' op Ferro??)
Rousseau is alleen nog maar beschikbaar via diepvries in NL en dat doe ik liever niet aangezien mijn merrie nooit eerder een veulen heeft gehad.

United leek mij ook een goede keuze zeker ook door die galop. Alleen ik ben een beetje huiverig een lelijk hoofd te fokken. Vind over het algemeen de nakomelingen van United niet het mooiste hoofd hebben.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:57

Oeps haha. Ik heb geen eens opgelet dat Paddox - Rousseau allebei Ferro is. Bloos Maar ik dat geval zou ik het niet doen nee. Haha!

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 16:03

Nee precies er is zo veel keus qua hengsten dan neem ik geen hengst met Ferro bloed.

Wie zou er nog wat kunnen zeggen over de volgende hengsten in combinatie met mijn merrie:

-Houston
-Valeron
-United
-Voice

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:24

Ik sprak dit weekend iemand die een LL veulen heeft uit een merrie die zeer moeilijk drachtig te krijgen is....

De merrie was wel gedekt vroeg in het seizoen dus of hij idd slecht bevrucht heeft laat in het seizoen weet ik niet

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:02

of je met voice je achterbeen gebruik blijft houden, is de vraag. Uphill doet dat zeker wel, ook fijn karakter. Tuschinski is qua voorbeen en behoudt achterbeen ook oke, wellicht qua karakter iets minder, is nogal heethoofd. Houston geen zeer goed a been door, maar qua karakter niet de eenvoudigste en vaak hol kort(er) voorbeen, zou ik niet doen op deze merrie. Ook San Remo doet het goed in combinatie met Paddox

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:10

Ik heb zelf een Paddox -merrie.Mijn keuze zou Scandic zijn ,voor zijn coole karakter en zijn prachtige manier van bewegen.Alleen,ik ben niet weg van zijn hoofd.Maar nu heeft mijn merrie juist weer een heel fijn koppie,dus die kan dat dan wel weer hebben.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:56

Valencio schreef:
Zou je zelfs Rousseau kiezen op een Paddox merrie ('inteelt' op Ferro??)
Rousseau is alleen nog maar beschikbaar via diepvries in NL en dat doe ik liever niet aangezien mijn merrie nooit eerder een veulen heeft gehad.

United leek mij ook een goede keuze zeker ook door die galop. Alleen ik ben een beetje huiverig een lelijk hoofd te fokken. Vind over het algemeen de nakomelingen van United niet het mooiste hoofd hebben.

Ik ken een stuk of 10 nakomelingen van United, en geen van hen heeft een lelijk hoofd. Maar ook al wat dat wel zo, in vind dat je beter een geweldig goed paard met een wat minder mooi hoofd kan hebben, dan een gewoon paard met een mooi koppie. Clown

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:17

ik heb er in ermelo meerdere gezien met een grote kop.

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 19:52

Ik ben het er mee eens dat een mooi of lelijk hoofd niets te maken heeft met de kwaliteiten van een paard maar het heeft wel een bepalend effect op de uitstraling dat een dier heeft.

In ieder geval zou ik persoonlijk een super bewegend paard met een lelijke kop laten staan. Het plaatje moet wel compleet zijn dus ook een mooi edel hoofd erop. Het is toch iets waar je elke dag met plezier naar wilt kijken en niet telkens denkt: 'geweldig paard, maar jammer van dat hoofd'.

Maar goed in het geval van United vind ik van de nakomelingen die ik gezien heb de hoofden wel opvallen niet zozeer dat ze nou per definitie lelijk zijn maar ze hebben iets aparts. In ieder geval over het algemeen lange, grote hoofden, met kleine oogjes en een aparte uitstraling. Maar goed er zullen ongetwijfeld ook genoeg Uniteds zijn met een mooier hoofd en de merrie heeft daar natuurlijk ook een rol in.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:56

Valencio schreef:
Ik ben het er mee eens dat een mooi of lelijk hoofd niets te maken heeft met de kwaliteiten van een paard maar het heeft wel een bepalend effect op de uitstraling dat een dier heeft.

In ieder geval zou ik persoonlijk een super bewegend paard met een lelijke kop laten staan. Het plaatje moet wel compleet zijn dus ook een mooi edel hoofd erop. Het is toch iets waar je elke dag met plezier naar wilt kijken en niet telkens denkt: 'geweldig paard, maar jammer van dat hoofd'.

Natuurlijk is een paard met een mooi hoofd leuker dan een paard met een minder mooi hoofd, maar daar zou ik een paard nooit om laten staan. Zeg nou eerlijk, Salinero van Anky heeft absoluut geen mooi hoofd, maar hij werd wel Olympisch kampioen. Jij had dus liever hem laten staan voor een paard met een mooi hoofd dat lang niet diezelfde kwaliteiten heeft en dus ook minder ver komt in de sport?

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 00:18

Het begint wel erg off topic te raken maar ik wil nog even kwijt dat je niet goed leest wat er staat...

Een mooi hoofd maakt het plaatje compleet zeg ik! Ik zeg dus niet dat ik een paard met een mooi hoofd en mindere kwaliteiten prefereer boven een paard met zeer goede kwaliteiten en een lelijk hoofd zoals jij hierboven zegt.
Mijn ideale paard heeft allebei goed en mooi dus ik ga voor het complete plaatje. Het ideale paard bestaat niet dat weet ik maar het is wel waar je naar wilt streven.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:23

Het raakt idd offtopic. Maar ik citeer: In ieder geval zou ik persoonlijk een super bewegend paard met een lelijke kop laten staan. Het plaatje moet wel compleet zijn dus ook een mooi edel hoofd erop. Het is toch iets waar je elke dag met plezier naar wilt kijken en niet telkens denkt: 'geweldig paard, maar jammer van dat hoofd'.

Heb het dus wel degelijk goed gelezen.