Eerste vraag is: dek ik haar nog? Veulen zou eventueel wel verkocht worden, zeker als het een hengst is denk ik. Ze is de laatste 3 jaar steeds heel vlot drachtig geraakt en vorige geboortes+drachten gingen probleemloos. Merrie is 19 maar in zeer goede gezondheid, de laatste 4 jaar wegens fokken bijna niet gereden, ik denk niet dat ze terug in het werk gaat, dus als ze niet wordt gedekt zal ze wss gewoon op de weide lopen.
Afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=67982
Ze heeft zelf 1m45 gelopen, kwam vermogen tekort om hoger te kunnen lopen.
Farrington-dochter (keur) heeft ook 1m45 gelopen en Z2 dressuur, deze heeft zelfde "beperking" dan mijn merrie, nl niet het laatste aan vermogen.
Contango-zoon liep 1m50 en is dan naar US gegaan.
Nu (10,5 maand drachtig)
Sterke punten van de merrie:
-Goede techniek, heel snel in het voorbeen
-Heel voorzichtig
-Zeer goed karakter (in omgang doodbraaf, onder het zadel wel voldoende bloed)
-Ijzersterk beenwerk en gezondheid
-Mooi gebouwd (imo

-Goede beweging
Verbeterpunten:
-Vermogen
-Maat (1m61)
-Galop mag iets meer gedragen zijn
Merrie is van zichzelf ook vrij langgelijnd in de rug, op zich niet té, maar hengst hoeft dit niet nog langer te maken...
Graag wil ik ook de goede bewegingen behouden, maar als een hengst op alle andere punten aansluit wil ik op dat vlak wel toegeven...
Veulens die ik van haar heb:
Merrie (2005) van Cicero (Carthago)
Mooi veulen, lijkt dezelfde maat als haar moeder te gaan krijgen of toch niet veel groter, dus op dit vlak niet echt veel verbeterd (tenzij er een groeistuip aankomt

Als veulen een prachtig front, is nu wat minder maar verwacht dat dit wel weer terugkomt eens ze uitgegroeid is, ze is nu nog heel erg j(n)aarling type eigenlijk...
Lijkt qua model hard op de merrie zelf

Chique en kan heel goed bewegen!
Hengst (2006) van Nonstop
Lijkt wel genoeg maat te gaan hebben, ook verbeterd op de galop, hals kon tikje langer, verder een leuk veulen, alleen het hoofd mocht iets mooier eigenlijk.
Waren hier zeker over te spreken en hebben haar van dezelfde hengst weer laten dekken, veulen komt binnen dit en een maand ongeveer

Nu
Liefst een hengst die met vers sperma beschikbaar is in België, merrie is tenslotte al 19 en we hebben bij haar nog nooit dv geprobeerd...
Dekgeld maakt niet zoveel uit, geen 2000+
Mag een jonge hengst zijn eigenlijk, maar veulen moet wel verkoopbaar zijn eventueel.
Cicero terug is ook een optie.
Alle tips zijn welkom, liefst wel met beetje onderbouwing erbij, ben zelf niet zo'n kenner eigenlijk