[H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissyTara

Berichten: 806
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

[H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 12:12

Na overleg met mijn veearts en hoefsmid heb ik besloten dat het toch wel het overwegen waard is om Tara dit jaar te laten dekken. Ik wil graag jullie advies over welke hengst...

Tara is een merrie zonder papieren die vrij stevig is. Ze heeft een sterke stap en draf, maar met de galop heeft ze erg veel moeite. Haar galop zou ik dus absoluut willen verbeteren. Ik ben een recreatieruiter en ben ook van plan het veulen te houden. Ik zou graag wat dressuurbloed willen gebruiken, Tara kan dat wel enigzins, en ik vind het zelf ontzettend leuk. Een paardje waarmee ik dus af en toe een wedstrijdje zou kunnen rijden zou leuk zijn. Ik wil graag dat het veulen wat meer aan de maat is, Tara is maar 1,55 hoog. Ik wil er het liefst geen arabier op, omdat ik geen heethoofd wil, maar het veulen mag wel eleganter en minder grof gebouwd zijn dan Tara. Ik zat zelf te denken aan een NRPS-rijpaard hengst en dan aan Dreamcatcher. Is dit een verstandig keuze?

Dit is Tara

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door petraaken op 01-03-07 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags in titel geplaatst.

petraaken

Berichten: 44240
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:51

Moderatoropmerking:
onzin post verwijderd en eveneens de posts die daar naar verwijzen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:31

Weet je iets over haar verleden? Ik heb het idee dat er een flink portie haflinger of fjord in zit?

MissyTara

Berichten: 806
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 20:59

Ik heb geen idee, veel mensen gokken erop dat er Fries inzit, op deze foto zie je dat niet, maar als ze loopt heeft ze echt de houding van een Fries. Wat ik overigens heel graag wil behouden is haar koele karakter, ik wil absoluut geen heethoofd!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:08

Hmm fries.. ga ik toch niet mee in. Ik heb verschillende kruizingen van Friezen gezien, en die hebben over het algemeen toch flink meer behang. Hier zie ik meer Fjord in terug. Maar goed dat doet er verder niet echt toe. Haha!

Als de merrie vrij rustig qua omvang is denk ik dat je de gok met een wat 'heter' paard wel kan wagen, zij is immers degene die het veulen opvoed en de kalmte ook qua omgang kan leren. Ik ga d'r van uit dat je ook geen zekere leeftijd kan geven. En dat je met het veulen min of meer de recreatiekant/B/L proefjes wilt gaan doen of heb je echt Z ambities?

Dreamcatcher ken ik verder niet goed, maar ik heb niet het idee dat hij de merrie zal verfijnen of lichtvoetiger zal maken.

De lendenen vind ik vrij week, dus daar zou ik wel rekening meehouden. Verder wat betreft de galop kun je denk ik beter kijken naar een allrounder, paarden die ook kunnen springen en voldoende beweging hebben. Deze hebben meestal een goede galop en voldoende kracht in de achterhand.

Eerlijk gezegd ben ik niet zo voor kruizingen en/of doorfokken met paarden zonder papieren. Vaak omdat je niet weet wat erin zit en dit de hengstenkeuze er niet makkelijk op maakt en ook omdat er zat leuke andere 'kant en klare' paarden rondlopen die je zo op al je eisen kunt kiezen. Maar op de een of andere manier doet deze merrie me wel wat.

Heb je ook bewegingsfoto's?

MissyTara

Berichten: 806
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 10:34

Sammie, alvast heel erg bedankt voorje reactie. Ik had in eerste instantie ook niet de bedoeling met haar te fokken, maar omdat zo veel mensen zeggen dat het zonde is het niet te doen, ben ik er nu toch sterk over gaan nadenken. Zo'n paard vind ik nooit meer namelijk.
Voor wat betreft je vragen, ik heb absoluut geen Z-ambities, een B of L proefje is voor mij al zat. Bewegingsfoto's heb ik helaas niet, dat moet ik eens aan mijn verzorgster vragen.
Voorwat betreft de punten ter verbetering: welke hengst zou jij mij dan aanraden?

eilander

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:07

Staat er bij je in de buurt geen "wilde"hengst?Iemand die zijn jonge dier wil laten dekken voor een keer?
Het spaart je een hoop kosten en je hebt er net zoveel plezier van.Vooral ook omdat je het veulen ook zelf wilt houden.

MissyTara

Berichten: 806
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 16:41

eilander, ik wil juist wel proberen om mijn eigen merrie te verbeteren. Ik wil niet zomaar in het wilde weg gaan fokken met een hengst die toevallig in de buurt staat......

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:06

Ik denk dat je het beste wel bij het nrps stamboek kunt kijken of iig een hengst met een flink portie bloed. Ik had zelf naar playboy (kennedy x kaiserstern) gekeken, maar ik denk niet dat hij de lendenen zal verbeteren. Het nrps beschikt over paarden en pony's met over het algemeen een dosis bloed. Aes trouwens ook, maar daar ken ik er niet veel van.

Wil je toch meer richting kwpn kijken, dan zou ik wegblijven bij flemmingh bloed (wat een beetje jammer is, omdat deze wel vaak bloed voeren, maar ook soms strooien met maat en weke rug/lendenen doorgeven.)

Anoniem

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:22

MissyTara schreef:
eilander, ik wil juist wel proberen om mijn eigen merrie te verbeteren. Ik wil niet zomaar in het wilde weg gaan fokken met een hengst die toevallig in de buurt staat......


Het kromme hier aan is dat fokken begint met een goede fokmerrie. Wat is het verschil tussen een wilde hengst en een wilde merrie?
Verder ben ik het met Sammie eens, als je gaat dekken zou ik iets met veel bloed opzoeken.

MissyTara

Berichten: 806
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 22:31

Als ik nou een merrie heb die ik zeker leuk vindt, maar waar toch puntjes aanzitten die ik graag anders zou willen zien, dan is het toch beter als ik op zoek ga naar een hengst waarvan ik weet dat hij dergelijke punten kan verbeteren? Ik ga mijn merrie niet laten dekken omdat ik perse een veulentje van haar wil zien ronddartelen, dan heb ik inderdaad mogelijkheden zat hier in de buurt. Er zijn juist punten aan Tara die ik graag anders zou zien, zoals bijvoorbeeld haar galop die niet al te best is. Het lijkt mij dat het verantwoorder is om een hengst uit te zoeken die haar op die specifieke punten verbetert....

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:08

Zij zijn groot en ik is klein! Kijk eens naar Metall, zoon van Ferro, DE galopvererver.
Bovendien is Metall een hengst met veel uitstraling, wat hij ook doorgeeft.
En het zijn hartstikke fijne paarden, we hebben er heel wat op stal gehad. Cool

eilander

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:51

Volgens mij kun je dan beter een veulen kopen!
Goedkoper over het algemeen en je weet meteen wat je hebt!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:13

misterA schreef:
Zij zijn groot en ik is klein! Kijk eens naar Metall, zoon van Ferro, DE galopvererver.
Bovendien is Metall een hengst met veel uitstraling, wat hij ook doorgeeft.
En het zijn hartstikke fijne paarden, we hebben er heel wat op stal gehad. Cool

Je behoud alleen waarschijnlijk wel een tank. Metall fokt ook vaak in het vierkantsmodel met een lange hals. Richting Ferro kijken is zeker niet verkeerd. Maar de meeste hebben gewoon bloed nodig, vandaar dat ik zelf eigenlijk bij Kennedy uitkwam. Uptown is dan geen optie ivm met die achterhand, aldus mijn (voorlopige) keuze Playboy. Alleen die lendenen zullen er niet denk ik niet op vooruit gaan.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:35

eilander schreef:
Volgens mij kun je dan beter een veulen kopen!
Goedkoper over het algemeen en je weet meteen wat je hebt!


Maar je mist op die manier wel het hele fokgebeuren! En ik heb nou niet de indruk dat de TS zomaar-wat-wil-doen en absoluut-niet-weet-waar-ze-mee-bezig-is. Dus zie er ook absoluut geen problemen in dat ze een keer een veulen wil fokken van haar papierloze merrie. Penny trienen die een mooie zwarte van 1.70 voor hun merrie zoeken, die moet je ompraten.
Een hobby mag trouwens geld kosten. Ze heeft een haalbaar doel voor ogen, een braaf recreatiepaard voor zichzelf. Ga nou niet lopen mierenneuken van "wat als je het ooit moest verkopen...." want ik heb ondertussen ook al lang gezien dat de markt voor de echte brave recreatiepaarden die er een beetje leuk uit zien absoluut niet verzadigd is. Je zal er financieel wel sowieso je broek aan scheuren moest het ooit zo ver komen (of daar moet je iig vanuit gaan) maar je deed het toch al niet om aan te verdienen (welke een goeie instelling is als je fokt met dit uitgangsmateriaal, wat niet neerbuigend bedoelt is)

Ik heb zelf een keer een pony merrie-type tank zonder papieren (maar lopen joh!) laten dekken door een dekhengst (BRP prestatie hengst Ten Ankers Jerolianca) veulen is makkelijk verkocht geraakt Cool (zat trouwens BRP hulpstamboekpapier bij, is voor velen al genoeg)
Als je dus fokt met een NRPS'er krijgt het veulen wel een half-stamboekpapier (vaderskant)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:36

Ik denk trouwens dat je met deze merrie altijd wel ietwat type tank zult behouden ongeacht welke hengst je gebruikt. Pas wel op dat je niet een hengst kiest die qua type het andere uiterste is want dan hou je vlees noch vis over. Knipoog

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:42

Loolapelooza schreef:
eilander schreef:
Volgens mij kun je dan beter een veulen kopen!
Goedkoper over het algemeen en je weet meteen wat je hebt!


Maar je mist op die manier wel het hele fokgebeuren! En ik heb nou niet de indruk dat de TS zomaar-wat-wil-doen en absoluut-niet-weet-waar-ze-mee-bezig-is. Dus zie er ook absoluut geen problemen in dat ze een keer een veulen wil fokken van haar papierloze merrie. Penny trienen die een mooie zwarte van 1.70 voor hun merrie zoeken, die moet je ompraten.
Een hobby mag trouwens geld kosten. Ze heeft een haalbaar doel voor ogen, een braaf recreatiepaard voor zichzelf. Ga nou niet lopen mierenneuken van "wat als je het ooit moest verkopen...." want ik heb ondertussen ook al lang gezien dat de markt voor de echte brave recreatiepaarden die er een beetje leuk uit zien absoluut niet verzadigd is. Je zal er financieel wel sowieso je broek aan scheuren moest het ooit zo ver komen (of daar moet je iig vanuit gaan) maar je deed het toch al niet om aan te verdienen (welke een goeie instelling is als je fokt met dit uitgangsmateriaal, wat niet neerbuigend bedoelt is)
quote]

Precies!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:25

Citaat:
Maar je mist op die manier wel het hele fokgebeuren! En ik heb nou niet de indruk dat de TS zomaar-wat-wil-doen en absoluut-niet-weet-waar-ze-mee-bezig-is. Dus zie er ook absoluut geen problemen in dat ze een keer een veulen wil fokken van haar papierloze merrie. Penny trienen die een mooie zwarte van 1.70 voor hun merrie zoeken, die moet je ompraten.
Dat idee had ik dus ook, verder vind ik de merrie wel wat hebben (met een verstandige keuze kan hier een leuk veulentje uitkomen). Iemand die een mooie zwarte van 1.70 had gewild had ik ook niet verder geholpen.
Loolapelooza schreef:
Ik denk trouwens dat je met deze merrie altijd wel ietwat type tank zult behouden ongeacht welke hengst je gebruikt.

Dat is zeker zo. Maar tank x tank is tank en dat lijkt me niet de bedoeling. Overigs kan deze merrie wel wat hebben, dus al zet je er een smal dingetje op dan houd je voldoende over. Alleen de genenpoel wordt variabeler en dan krijg je nog meer onzekerheden over het vervolg. Belangrijkste is de imo goede galop, draagkracht, bloed en sterke lendenpartij toevoegen.

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:32

Haha! Vierkant- of rechthoekmodel.
Metall - 97 , richting rechthoek.
Kennedy - 108, vierkant.
galop;
Metall - afdruk en balans , 91.
Kennedy - " " , 101 Cool
Als ik Metalls zie , is een tank het laatste waar ik aan denk. ROFL
Laatst bijgewerkt door misterA op 08-03-07 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:34

En wat wil je daarmee zeggen? Behalve dat je nu mieren gaat neuk -en. Gewoon de discussie aangaan is ook een vak, mister.


Metall is een Ferro x ramiro x marinier. Loopt toch niet echt van bloed over. Op een merrie die voldoende of ruim genoeg bloed voert is metall vast een goede keuze. Ja En er lopen goede metalls rond, maar op een merrie die absoluut geen enkel bloed voert en mijn zo'n zwaar aangezette hals zou het mijn keuze niet zijn.

unamie

Berichten: 7384
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:19

Voor deze merrie zou ik Santo-Amigo adviseren www.santo-amigo.nl
is mooi hoogbenig en fokt lieve brave en werklustige paarden die ook nog goed kunnen springen
en het dekgeld valt reuze mee
jammer dat hij dood is,maar er is nog wel genoeg diepvriessperma van hem

Ik zou zelf richting meer (anglo of arabisch) bloed gaan op deze merrie b.v. Kanut (Krimh ox x Zuidpool)
bloed betekend niet per definitie zenuwachtig

Metall vind ik trouwens niet zwaar fokken
heb er bloederige merrie's van gezien, zelfs uit tuigpaardmerrie's Cool
zijn bloedmooie paarden, maar qua karakter spreken ze mij totaal niet aan
zou zowiezo wegblijven bij Ferro nazaten met een kortbenige merrie

Nog een gokje wat jou merrie voor ras zou kunnen zijn Clown
½ Haflinger
¼ Fries
¼ Kwpn

Anoniem

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:26

Ik vind dat je een leuke merrie hebt.
Ik vind het moeilijk zo een hengst te noemen maar ik zou zeggen kijk eens mij het EASP of bij het NRPS.
Daar zitten wel een paard hengsten die wel zouden kunnen machen bij je merrie.

Overigens jou merrie doet me denken aan een merrie van Harmonie hier op bokt.
Kijk maar eens in zijn profiel want hij heeft een kruising trekpaard x draver.
Die merrie lijkt qua bouw erg op jou merrie.
Ik zie ook geen Fries terug in jou merrie maar zeer zeker ook geen fjord.
Ik denk dat je merrie eerder een kruising is tussen een trekpaard en een draver.

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:54

[quote="Sammie"]En wat wil je daarmee zeggen? Behalve dat je nu mieren gaat fiets -en. Gewoon de discussie aangaan is ook een vak, mister.


Metall is een Ferro x ramiro x marinier. Loopt toch niet echt van bloed over. Op een merrie die voldoende of ruim genoeg bloed voert is metall vast een goede keuze. Ja En er lopen goede metalls rond, maar op een merrie die absoluut geen enkel bloed voert en mijn zo'n zwaar aangezette hals zou het mijn keuze niet zijn.[/quot
Knipoog

Punt isdat je Kennedy als een vererver van het rechthoektype opvoert en Metall -vierkanttype.
En als je zoiets beweert ,moet het wel juist zijn. Knipoog
Voorts geef ik mijn mening en ervaring bij een hengstenkeuze, en heb ik niet de behoefte om
een ander zijn advies de grond in te boren, tenzij dit advies op onjuiste gegevens berust.
Want bijv. discussieren over bijv. karakter, heeft geen zin, want er duikt altijd wel iemand op
die het tegendeel beweert,of heeft ervaren, zie Metall. Dat vind ik overigens geen enkel
probleem.
En als een t.s. een mening of advies vraagt, dan probeer ik daar een goed en gefundeerd
antwoord op te geven.En wat er vervolgens met dat advies gedaan wordt, daar kan ik me
niet druk om maken. Zwarte hengst van 1.70.m op de ezel van Don Quichotte ,ingeschreven
in het APESB-stamboek, prima toch? Cool

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:03

misterA schreef:
Punt is dat je Kennedy als een vererver van het rechthoektype opvoert en Metall -vierkanttype.

Dat heb ik nooit beweerd dat maak jij d'r van. Ik heb enkel gezegd:
Citaat:
Metall fokt ook vaak in het vierkantsmodel met een lange hals
En dan val ik meer over de lange hals dan over het vierkantsmodel, omdat ik de hals van de merrie al lang en zwaar aangezet vind. Zo'n hals nog langer maken vind ik niet verstandig.
Citaat:
Voorts geef ik mijn mening en ervaring bij een hengstenkeuze, en heb ik niet de behoefte om
een ander zijn advies de grond in te boren, tenzij dit advies op onjuiste gegevens berust.
Die hele post van jou is gebaseerd op onjuiste gegevens. ik boor jou advies ook niet de grond in, maar ik ga wel de discussie aan. Dat lijkt me voor de ts wel zo handig. Daarbij adviseer ik Kennedy helemaal niet, ik geef voorlopig Playboy aan. Een Kennedy zoon. Een keuze waar ik zelf nog niet helemaal tevreden mee bent.
Ilegra schreef:
trekpaard x draver.
Dat zou wel de galop kunnen verklaren.

Rmeijer
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-02-07

Re: [H] [WB]Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 01:01

Kijk eens op www.waolahoeve.com voor NRPS hengst Lys Rouge.
Lys Rouge heeft zeer goede gangen, is allrouder, is een compact maar correct gebouwd paardje van 1.63m. met veel anglo bloed.
Hij fokt zelf bloederige veulens die toch goed kunnen bewegen en het dekgeld valt reuze mee: 350,- euro