[H][KWPN] Welke hengst? Freestyle x Belisar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sue_

[H][KWPN] Welke hengst? Freestyle x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 19:19

Hallo,

Wij kunnen het maar niet eens worden over de hengstenkeuze, vandaar de vraag wat jullie hengstenkeuze voor onderstaande merrie zou zijn.

Afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=84217

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje galop + stukje draf: http://www.zippyvideos.com/9438035656547756/mov01249/

aandachtspunten:
Karakter (merrie is niet de makkelijkste) + stand achterbeen/manier van lopen. (merrie is een hakkentrekker, wat waarschijnlijk ook gedeeltelijk komt door haar rechte achterbeen.)

Vorig jaar had ze een veulen van VDL Discovery:
Afbeelding
Dit veulen loopt trouwens correcter dan de merrie.

Wie helpt ons...? Lachen

edit: we hechten meer waarde aan een passende combinatie dan aan een kwpn-papiertje. Knipoog

Skippy01

Re: [H][KWPN] Welke hengst? Freestyle x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:30

waarom niet weer discovery? beviel het niet goed? want dit veulen ziet er correct uit zo op de foto...
ik zelf ben groot fan van sandro hit en zijn zonen. verder vind ik veel springers echt wel goede paarden (de dressuurhengsten trekken me niet zo).

je moet iig gaan voor een hengst met een super goede dragende/stuwende achterhand. want je merrie heeft een traag achterbeen. in dat geval valt sandreo al af.

het eerste wat ik dacht toen ik dit paardje zag was dat ze heel erg lijkt op een paardje bij ons op stal. dat is een flemmingh * heartbreaker. dus als je het type wil behouden, dan kun je mss naar een van die hengsten kijken, hoewel heartbreaker niet echt makkelijke karakters vererft...

en wat te denken van tideman w? is nog een jonge hengst, maar zijn papa is een zoon van florestan, die is weer een bekend vererver...
daarnaast levert deze hengst veel zwarte veulens (wij hebben er toevallig op stal een vosje van, maar ook een zwarte. mooie veulens, hebben voldoende maat)

_spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:31

misschien een rubiquil..?? mooiie hengst.. met hele lieve eigenschappen en goede gangen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:35

op de site van de hengstenhouder waar tideman w staat, staat trouwens dat hij l-dressuur loopt, maar dat staat al heeeel lang zo op de site, dus ik denk dat hij niet echt vaak bewerkt wordt. dit paard moet inmiddels al wel hoger lopen...
zijn opa langs moederskant is overigens jazz, dus er zal wel karakter in zitten...

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:41

Ik denk eentje met een sterkere achterhand, een dragender. Misschien ook eentje die wat langer gelijnd is, maar dat weet ik niet zeker.
Galop kan ze wel fijn!
Ik denk mis. aan hengsten met Donnerhall in zich, rustig karakter vaak, mooie dragende draf, mooie hals en mooie rug.

(Ik heb zelf ook een Freestyle gehad Ja)

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 19:44

Skippy:
Ook ik ben niet echt fan van de dressuurhengsten. Vandaar ook als eerste keus Discovery, aangezien deze ook zeker niet slecht springt. Maar eigenlijk heb ik liever niet weer dezelfde hengst erop. Lachen

Sandreo staat zoiezo al op de lijst met afvallers. Knipoog (evenals Gribaldi)

Afgaand op de veulenrapporten waren we bijvoorbeeld ook aan het kijken naar Sydney en Radisson. Maar ook Condentro of bijvoorbeeld Cantos spreken me erg aan.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 19:45

sammie_44 schreef:
Ik denk mis. aan hengsten met Donnerhall in zich, rustig karakter vaak, mooie dragende draf, mooie hals en mooie rug.

Daar hebben we inderdaad twee jaar terug ook al naar zitten kijken. Ook omdat de combinatie Donnerhall x Florestan het vaak erg goed doet. In Discovery zit ook Donnerhall bloed trouwens.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:50

Haha, ja klopt. Alleen heb Discovery eens in het echt gezien, zeer aansprekende hengst hoor, maar bij de draf zet hij de achterhand meer achter de massa dan eronder, wat ik weer een minpunt vind, wanneer je een goed dressuurpaard wil krijgen, die ook later dus zou moeten kunnen verzamelen.
Don Schufro is een geweldige hengst, maar dat dekgeld is absurt hoog.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:51

suepergirl schreef:
Skippy:
Ook ik ben niet echt fan van de dressuurhengsten. Vandaar ook als eerste keus Discovery, aangezien deze ook zeker niet slecht springt. Maar eigenlijk heb ik liever niet weer dezelfde hengst erop. Lachen

Sandreo staat zoiezo al op de lijst met afvallers. Knipoog (evenals Gribaldi)

Afgaand op de veulenrapporten waren we bijvoorbeeld ook aan het kijken naar Sydney en Radisson. Maar ook Condentro of bijvoorbeeld Cantos spreken me erg aan.

sydney ben ik zelf ook erg fan van... evenals bijv. vaillant (en zijn papa for pleasure), balou du rouet, nothing to lose (met zowel indoctro als farn een zeer goede springhengst). of mss een allrounder? farmer mss? of zijn zoon franco? of ferro-bloed... dan heb je een springlijn die ook dressuurpaarden voortbrengt (zou qua prijs wel een van zijn zonen zoeken Knipoog mss warkant?)

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 19:56

En de hengst Valeron dan??? (zit net op de site van Oldenhoff) Dan heb je Sandro Hit en fok je via Houston terug op Belisar.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:06

er staat wel bij dat de merrie al maat moet hebben. dus daar moet je wel rekening mee houden. springen zul je hier niet mee fokken, dus je zit echt in de dressuurrichting. (hij kan schijnbaar niet echt springen). het verrichtingsrapport was op dressuurgebied uitmuntend. de bloedvoering is ook prima. je bevestigt het goede van belisar en vult het aan met bewezen verervers houston en sandro hit, dus ik denk dat je hier wel een goede match zou hebben. mits je merrie dus voldoende maat heeft (denk dat je dan zeker moet denken aan 1,67/1,68 als ondergrens)

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 20:08

De merrie is groot genoeg. (richting de 1.70)
Ook Warkant lijkt me ook erg interessant.

Ach en laten we eerlijk wezen, als ik een goed springpaard wil fokken dan moet ik niet deze merrie nemen. Knipoog

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:13

das waar, maar je zou wel een goede allrounder kunnen fokken (al zou ik niet weten hoe ze daar op de keuring tegenaan kijken, die willen juist de twee richtingen echt splitsen)...

maar warkant viel mij echt positief op. je zou dan wel naar belgie moeten, want daar staat hij (of er moet diepvries zijn in NL)

en ja, als je merrie zo groot is, dan zal valeron ook goed gaan. daar zou ik dan ook eens goed naar kijken, liefst in real life, zodat je een goed beeld van hem hebt, want qua bloedvoering lijkt hij ideaal...

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 20:19

Wij gaan met de merrie/veulen niet naar de keuring, dus het zou ons een zorg zijn wat de keuringsmeesters van allroundpaarden vinden. Knipoog Lachen

Ik zal inderdaad Valeron eens in de gaten houden.
Vind het trouwens wel een groot nadeel dat Warkant in Belgie staat. Oldenhoff komt aan huis wat voor ons echt veel makkelijker is.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:22

dat is wel fijn idd, maar ik zou er toch wat meer in het echt gaan bekijken dan alleen deze, jezelf direct vastpinnen op één hengst is ook niet alles... (als hij nou tegenvalt in het echt, wat dan?) dus ga iig bij meerdere kijken... hoewel ik denk dat dit wel eens de hengst voor jouw merrie kan worden... (of zit ik er naast?)

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 20:26

We hebben bij ons thuis te maken met een 3koppig bestuur plus nog een heel aantal adviezen... Knipoog
Qua bloedvoering zou Valeron inderdaad erg goed passen maar dan wil ik de hengst inderdaad eerst eens IRL bekijken.
Maar stiekem heb ik natuurlijk liever een allrounder. Knipoog

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:34

heb net even in je profiel gespiekt... ik snap waarom je een allrounder wil Knipoog
een bestuur heeft altijd een leider nodig toch, die het uiteindelijke slotwoord doet Knipoog

wij hebben op stal een zoon (nou ja, hij is inmiddels geruind) van 3,5 (een w-tje) van farmer, moeder was allround en farmer zelf ook. beestje kan super lopen, gaat echt nog hoog eindigen en ik denk zelf dat het springen er ook wel in zit (daar moeten ze nog mee aan de slag). farmer moet alleen wel ook op een grotere merrie (die waar hij bij ons op ging was maar 1,62 ofzo en het veulen is ook zoiets, maar de merrie fokt zelf altijd wel kleine veulens). dus mss is dat een optie... en farmer is zelf niet de mooiste, hij geeft wel leuke veulens, die qua bouw mooi 'afgewerkt' zijn, de verhoudingen kloppen echt goed zeg maar...

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 20:42

haha ja, waarom ik een allrounder wil is wel duidelijk. Haha!

Heb net vernomen dat Valeron erg ponyachtig aandoet en qua gangen ook niet echt indruk maakte. Maar ik zal wel even de hengstenshow bezoeken.

Warkant maakt wat dat betreft wel een betere indruk bij mij. Heb ze even een mail gestuurd met wat vragen.

Over Farmer kan ik zo snel nog niets vinden

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:55

farmer heeft o.a. de ggk zonen franco z, landjonker en united opgeleverd.

Farmer:

Verrichting Ermelo 1990
Vriendelijk, speels, attent, eerlijk, gehoorzaam met goed humeur. Hij is op een positieve manier brutaal. Bij begin onderzoek net zadelmak. Laat zich gemakkelijk bewerken. Gaat goed ontspannen en geeft zijn ruiter een goed gevoel.
Stap heeft veel regelmaat en is ruim. Draf heeft een mooie balans en veel tact. Galop is mooi en krachtig. Bij het springen voorzichtig. Heeft een goede afdruk en een snel voorbeen. In terrein pakt hij goed aan, terreingalop zou ruimer mogen zijn. Zeer veel bereidheid om te werken, ervaart werk als licht. Veel aanleg als dressuurpaard, tamelijk veel aanleg als springpaard.
Bij aankomst goede voedingstoestand die hetzelfde bleef.
Rustig stalgedrag.
Op 23-04 een lichte vorm van koliek.

Verrichtingscijfers :
Stap 7
Draf 8
Galop 8
Rijproef 8.5
Springen vrij 7.5
Springen ohz 8
Terreinproef 8
Karakter 9
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 9

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1992 (veulens)
Deze hengst toonde een uniforme collectie voldoende ontwikkelde veulens. Hoewel het type nog wel eens wisselend is (jongere veulens doen nog iets beknopt aan, terwijl de oudere langer gelijnd bleken te zijn), is er vrijwel steeds sprake van sterke verbindingen.
Het hoofd is sprekend en expressief. De hals heeft doorgaans voldoende lengte, kenmerkt zich door een goede bovenlijn met goede nek en wordt in beweging goed gedragen. In enkele gevallen komt de hals iets diep uit de borst. De schoft heeft voldoende lengte maar is nog wat weinig ontwikkeld. De schouder heeft voldoende lengte, maar kon veelal wat schuiner liggen. Rug- en lendenpartij zijn sterk gespierd. Uniform is de gespierde, brede, hellende croupe. Het voorbeen is goed gesteld; in enkele gevallen is een steil voorbeen waargenomen, alsmede een arm voorbeen. Het achterbeen is goed gebouwd en gesteld. Het fundament is opvallend correct, hard en droog.
De stap zou doorgaans royaler kunnen zijn. De draf heeft op zich een goede bewegingsvorm, maar er is sprake van een klein zweefmoment, terwijl de schoudervrijheid voor verbetering vatbaar is. De balans is goed, maar het achterbeen zou meer door moeten treden, terwijl de beweging ook beter door de rug zou kunnen vloeien.
Een thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van bovenstaande rapportage, maar had beste bewegingen.
De hengst kreeg in meerderheid beste, langgelijnde merries toegevoerd.
Getoond: 31 veulens uit 166 dekkingen.

Afstammelingen 1995 (december; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Farmer voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2000 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Farmer voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2004 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Farmer definitief goedgekeurd.
Bij de beoordeling van de 11-jarige nakomelingen hanteert de commissie de volgende richtlijn: een sportindex lager dan 120 leidt tot afkeuring. Een sportindex hoger dan 130 met voldoende betrouwbaarheid (75%) leidt tot definitieve goedkeuring. In alle gevallen wordt de exterieurvererving in de beoordeling betrokken.
Van Farmer zijn al een aantal kinderen internationaal actief. De zoon van Voltaire scoort zowel voor dressuur als springen boven het gemiddelde, net als voor exterieur en beweging. Hoewel de fokwaarde (111) voor het model het vierkantsmodel aangeeft en er rekening moet worden gehouden bij de hoogte van de stokmaat, is het feit dat hij voor beide disciplines boven het gemiddelde scoort de reden Farmer definitief goed te keuren.

Overige informatie
Exterieuromschrijving 1990
Sterke, rijtypisch gebouwde hengst met veel ras en uitstraling. De hoofd/halsaanzet zou iets fijner uitgesneden kunnen zijn.

Over de Moeder vann Farmer in 1990:
De merrie Wulia is voldoende rijtypisch gebouwd met veel ras en uitstraling.
Ze heeft een edel, sprekend hoofd. De hals is goed gevormd. De schoft zou meer ontwikkeld en langer moeten zijn. Ook de schouder zou wat langer mogen. De rug is iets gezonken. De lendenen zijn goed aangesloten. De croupe is goed gevormd, maar zou iets meer lengte mogen hebben. Het beenwerk is goed gesteld, zou wat forser mogen, maar heeft wel kwaliteit.
De stap is voldoende ruim en ook correct. De draf, die iets ruimer zou mogen, is weliswaar voldoende krachtig, maar heeft iets geleden vanwege een vroegere hoefbevangenheid.
Stokmaat: 161.0 cm.
Keuringsadres: J.C.M. Meijer, Horst.
IBOP: stap 12, draf 14, galop 13, houding 9, karakter 18, geschiktheid als springpaard 14; totaal 80 punten.

een goede hengst dus. hij staat in amersfoort bij macroix ter dekking. stuur anders eens een pm naar boertjesfan hier op bokt, zij schijnt farmer persoonlijk te kennen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:20

farmer heeft overigens gesprongen onder erik van der vleuten, internationaal... dus dat zit wel goed (omdat hier staat dat hij 'redelijk goed kan springen')

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 21:43

Het volgende zou me ervan weerhouden om voor farmer te kiezen

Citaat:
De draf heeft op zich een goede bewegingsvorm, maar er is sprake van een klein zweefmoment, terwijl de schoudervrijheid voor verbetering vatbaar is. De balans is goed, maar het achterbeen zou meer door moeten treden, terwijl de beweging ook beter door de rug zou kunnen vloeien.

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:32

Skippy01 schreef:
op de site van de hengstenhouder waar tideman w staat, staat trouwens dat hij l-dressuur loopt, maar dat staat al heeeel lang zo op de site, dus ik denk dat hij niet echt vaak bewerkt wordt. dit paard moet inmiddels al wel hoger lopen...

ja dat klopt, Tideman loopt nu nog M2, maar kan zo over naar het Z. De site loopt een beetje achter Knipoog

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:44

dat snap ik idd wel, schoudervrijheid is wel belangrijk... de afstammeling die wij er op stal van hebben loopt wle soepel en door zijn rug, maar had idd iets meer schoudervrijheid mogen hebben, hoewel hij hier in beweging geen last van heeft en hij laat zich ook goed verruimen...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:45

Bij allround hengsten denk ik aan Odermus, Cantos, Numero uno, Kigali....
Gezien de verbeteringspunten van de merrie zou ik ver weg blijven van Sandro hit-bloed.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:38

kun je even motiveren waarom je daaraan denkt bij deze hengsten? qua type of prestatie? en hoe is het karakter? (ik ben altijd benieuwd naar hengsten, m.n. karakter en potentie als sportpaard)