[H][KWPN] Henst voor JAZZxSAROS stermerrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

db1

[H][KWPN] Henst voor JAZZxSAROS stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 09:12

Gister overleg gehad met de eigenaar van Risthia, het is de bedoeling haar van de zomer Z2 te starten en een aantal winstpunten te rijden zodat ze sportmerrie is. De vraag is wat dan..... of naar een prof brengen om door te rijden, of dekken. We zijn er nog niet helemaal uit, Risthia is een stermerrie van Jazz, moeder is van Saros en zij is de volle zus van ggk hengs Belisar. Risthia loopt nu Z1 dres en heeft zelf de capaciteiten om verder te komen in de sport, ZZL/Z maar door haar lastige karakter (heet en bang in een vreemde omgeving) is ze (meestal) alleen tijdens het buitenseizoen redelijk fijn te rijden. Andere optie is dus om haar te dekken, ik denk dat we dat gaan doen, dan kan ik haar nog een poosje doorrijden in de winter en dan langzaam afbouwen. Hebben jullie ideen/tips voor een hengstenkeuze, wat we iig willen verbeteren;

*meer massa
*nuchter karakter
*meer lossigheid
*sterker achterbeen
*betere galop

Duitse hengsten zijn ook intressant voor ons, daar ligt eigenlijk onze voorkeur! Hieronder wat foto's van de merrie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bambi76

Re: [H][KWPN] Henst voor JAZZxSAROS stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:27

Misschien is Oscar een optie, geeft iig meer massa en een goed achterbeen en sterkte bewegingen door. En karakter is ook goed.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:28

Geweldige foto's, zeker! Maar ik zal maar de voorzet doen: graag een goede standfoto en een bewegingsfoto zonder de staart er zo mooi op!

db1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 13:13

Ik heb twee goede standfoto's maar die krijg ik niet geupload, zal het van het weekend thuis proberen en dan plaatsen. Bewegingsfoto's wat wil je, rijfoto's of van los in de wei/bak? U zegt het maar Knipoog Ik heb mss vanochtend wat impulsief dit topic geopend (ben al helemaal aan het dromen van een mooi zwart hengstje Haha! ) en niet al te veel over de foto's nagedacht, heb er maar wat van de computer geplukt....

Dus betere gaan zeker volgen alle ideen/tips zijn/blijven welkom, we hebben nog een poosje om na te denken!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:35

Ik zie persoonlijk bewegingsfoto's het liefst zonder ruiter, dan is de natuurlijke aanleg beter te beoordelen.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:33

Weet niet wat je van het idee vindt, maar wat zou je denken van Democraat.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 20:28

Hmmm democraat, wordt ik nu niet gelijk "warm'' van.... Waarom denk je dat deze hengst zou passen?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:57

De Niro of Voice; Donnerhal bloed zou wat toe kunnen voegen bij jouw merrie denk ik.
Ehrentusch (Ehrensold x Rheingold x Pasternak) = Rheinland vind ik ook mooi en heeft in ieder geval ook massa.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:29

Omdat ik denk dat deze hengst van de 5 punten die je graag zou willen terugzien in het veulen, er na mijn idee 4 aan voldoen.
Lossigheid durf ik niet op dit moment met stelligheid te zeggen, maar deze hengst geeft veel beweging mee en een goede galop.

Een andere, correct bewegende hengst met een heel nuchter karakter is Velazquez, ook hij lijkt een goede match te kunnen zijn.
Deze hengst durfde ik haast niet te opperen, aangezien hij continue de grond in wordt geschreven.
Ben wel nieuwsgierig naar zijn nakomelingen en dat helemaal in combinatie met een bloedmerrie en/of een gecompliceerde karaktermerrie.

Uiteindelijk gaat het er met de hengstenkeuze toch om "wat bij je merrie past", wat de hengst vererft en niet zozeer wat hij zelf heeft gepresteerd... of zie ik dat verkeerd Bloos Ach gut

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:07

vossie schreef:
*meer massa
*nuchter karakter
*meer lossigheid
*sterker achterbeen
*betere galop

Duitse hengsten zijn ook intressant voor ons, daar ligt eigenlijk onze voorkeur! Hieronder wat foto's van de merrie

Oooooh... wat erg Bloos ik ga het weer zeggen Haha! Bij dit rijtje denk ik aan Weyden Lachen

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:31

Ik ken ook een aantal fijne Weydens!
Vaak zijn het wel paarden die nét even wat meer tijd nodig hebben, maar fijn bewerkbaar en groeien goed in het werk!

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:47

misschien sorento of undigo, zij schijnen goede karakters te geven.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:46

Voor een sterker achterbeen zijn niet alle Duitse hengsten even geschikt.

De omschrijving van jouw merrie doet me trouwens heel erg aan mijn eigen merrie denken, die heeft ook heel veel potentie maar kan ik eigenlijk alleen buiten goed in de punten en prijzen rijden want binnen is ze erg kijkerig, heet en gespannen.

Mijn merrie is niet zo heel groot, ongeveer 1.64 en fijn gebouwd. Ik heb haar met Santano gedekt, vanwege zijn massa, souplesse en het advies van KWPN dat hij goed bij hete, gecompliceerde merries past.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:49

Ik heb uit mijn merrie trouwens al twee nakomelingen van Ferro.
Ferro bloed is misschien wel moeilijker bloed(nog niks van gemerkt trouwens) maar geeft vaak wel een goed achterbeen en een goede galop.

Maar voor het bloed, om eens wat anders te doen dan Krack C en Ferro, is een uitstapje naar het buitenland niet verkeerd.

Oscar, of zijn zoon Uphill zijn misschien ook wel geschikt. Uphill heeft veel front en een goede galop, maar is wel bloederiger dan zijn vader

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:50

Aimee schreef:
vossie schreef:
*meer massa
*nuchter karakter
*meer lossigheid
*sterker achterbeen
*betere galop

Oooooh... wat erg Bloos ik ga het weer zeggen Haha! Bij dit rijtje denk ik aan Weyden Lachen

Hihihi dan roep ik Tuschinski weer... Haha! Knipoog

Nee hoor, eehm is Rhodium niks?

db1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 14:01

Slecht van mij, heb nog steeds geen tijd gehad voor goede stand/bewegingsfoto's Bloos Ga van het weekend echt mijn best doen!

Tja, Ferro, Rhodium, ik weet het niet zo goed, het is nergens op gebaseerd maar mijn gevoel trekt niet echt naar Ferro bloed... Ik weet niet waarom maar de Ferro's die ik ken/zie, daar heb ik maar zelden een echt goed gevoel/klik mee.... Wil niks zeggen over Ferro en zijn nakomelingen maar als ik zelf een keuze ga maken voor mijn eigen merrie heb ik liever niet dat bloed. (plus dat het dan weer een lekker commercieel papiertje wordt ferrobloedxjazz Haha! )

Ik zal in Den Bosch eens heel kritisch/goed naar Santano gaan kijken, Weyden is ook nog steeds een optie maar die paarden zijn (vaak) pas laat rijp en deze merrie was dat zelf ook al, mss krijg ik dan wel een mega laatbloeier......

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:46

Sandro Hit!!!

Een tip van een vriendin van mij, die heeft een merrie van Belisar x Notaris. In 2006 hadden ze er een veulen van Sandro Hit uit, zie http://www.veulenveilingborculo.nl/ (nummer 28 Baby Boy). We waren al weg van Sandro Hit, maar nu nog meer. Zie de stam op www.paardenfokken.nl

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:50

Oja, mooie merrie!!!

Maar de moeder van jou merrie is dus een dochter van de moeder van Belisar. Begrijp ik dat goed?? Ik had haar al even opgezocht op www.paardenfokken.nl....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:42

Yvette23 schreef:
Sandro Hit!!!
Undigo is een Sandro Hit x Jazz en die is bepaald niet nuchter.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:48

@Sammie Ik ken ook een rare Samber....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:12

Laat me raden, hij had geen vlekken Clown Nee serieus Sandro hit's staan echt niet bekend om hun lieve karakter. En dat gecombineerd met Jazz én Saros. Nagelbijten / Gniffelen Ik haal niet voor niks Undigo aan, met Jazz als moedersvader Clown Ik had gehoopt dat dat toch wel duidelijk was.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-01-07 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:15

Qua bouw en dergelijke heb ik geen verstand..

Maar ik weet wel een erg nuchter, duits paard, namelijk Kasparow ( www.kasparow.nl )

Misschien iets voor de jouwe?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:32

bambi76 schreef:
Misschien is Oscar een optie, geeft iig meer massa en een goed achterbeen en sterkte bewegingen door. En karakter is ook goed.

Mee eens!!

db1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 11:19

Hallo maar weer, het is een poosje geleden... maar ik had betere foto's beloofd, hier dan eindelijk Het dekseizoen is nog niet begonnen dus alle ideen zijn welkom. We denken nu het meest een Santano, zeker na hem in Den Bosch gezien te hebben, het lijkt ons een erg fijne hengst.... Hier nog wat foto's van de Risthia, helaas alleen bewegingfoto's onder het zadel...;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:54

Met de eis sterker achterbeen zou ik niet voor Santano gaan Bloos