[H] [paard] hengst gezocht voor mijn merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

[H] [paard] hengst gezocht voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 17:59

We willen onze merrie laten dekken
veulen zal voor eigen gebruik gebruikt worden vooral recreatief.

Naam:Sjanne Dark
Ras: Draver
Schofthoogte:1.56
Vader: Golden Sund
Moeder: Pompebled Janet
Ze is 6 jaar

we zoeken een hengst die 1.60 of groter is. Ras maakt niet veel uit maar het moet een rij paard blijven. Sjanne is een draver maar haar achterhand is niet zo heel sterk zeg maar ze sloft zo nu en dan. dus een hengst met goeie achter hand. Verder heben we niet echt een hoge eisen. Het hoeft geen paard te wezen met hoge prestaties als het maar gezond is en goed gebouwd.

Ik hoop dat jullie iets leuks weten me les gever (paardenhouderij) heeft me al wat aanweizingen gegeven waar ik op kan letten bij het kijken naar een hengst. We hebben geen bakken met geld het is gewoon voor de hobby.

Hier nog een foto van sjanne
Afbeelding

groetjes nienke

Sammie

Re: [H] [paard] hengst gezocht voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:20

Springpaarden willen icm met dravermerries nogal eens goede (spring)paarden geven. Heb je ook een standfoto van de merrie (een met het hoofd omhoog en de benen vierkant) ?

Een hengst van >1.60 staat niet gelijk garant voor een veulen die >1.56 is.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 15:28

ik wil gaag meer richting dressuur foto Zal ik gaan maken
en hoebedoel je de laatste zit? sorry maar dat snap ik niet Geld, geld!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:15

Je wilt een hengst die min. 1.60 is. Ik ga ervan uit omdat je een veulen wilt die ook groter is dan 1.60. Zo werkt het helaas niet, je hebt nl. ook te maken met een vergrotings/verkleinings factor van de hengst/merrie.

Deze merrie vind ik op basis van deze foto (en de afstamming) niet geschikt om een dressuurhengst op te zetten. Kijk dan liever naar een allrounder. Dravers lopen vaak wijd van achteren en stuwen vaak. Voor dressuur niet echt gewenst, bovendien toont je merrie ook een beetje beknopt, op basis van deze foto. Wederom een kwaliteit die in springen beter is dan in de dressuur.

Als je echt een paard wilt om later de dressuurkant op te gaan, kun je beter een leuk paard/veulen kopen. Dan heb je een grotere kans dat het paard/veulen is zoals je het graag zou willen zien.

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 00:58

ik weet iemand die heeft een dressuur merrie staan die Z loopt en super beweegt en er zit zelf veel meer in dan de Z.
De vader van het paard is een Allrounder ( ed king hill) en moeder is een draver.
Dus er kan soms toch wat leuks uit komen.

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 00:59

Maar het blijft altijd moeilijk ivm met dat veel dravers stuwen van achteren en je weet natuurlijk niet wat de merrie gaat doorgeven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:36

Ed king hill is een springer met goede bewegingen Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 01:33

misschien ferro?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 06:49

Ferro is helaas dood. Er zal best sperma te krijgen zijn maar dat zal wel erg duur zijn.
Ik sluit me aan bij Samsam en voor een springer met goede bewegingen gaan. Als je voor een jonge hengst gaat zijn ze vaak wat minder prijzig.

Japeloupe de luze kwam ook uit een draversmerrie. Dat was een kleintje die hele grote dingen gedaan heeft.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 14:58

een vraagje ook als ik richting dressuur zou willen is het dan handiger een spring hengst te kiezen ?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:12

Tolstoj schreef:
Ferro is helaas dood. Er zal best sperma te krijgen zijn maar dat zal wel erg duur zijn.
Ik sluit me aan bij Samsam en voor een springer met goede bewegingen gaan. Als je voor een jonge hengst gaat zijn ze vaak wat minder prijzig.

Japeloupe de luze kwam ook uit een draversmerrie. Dat was een kleintje die hele grote dingen gedaan heeft.

Ja maar Edking Hill is helaas ook dood!! Nors opkijken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:22

Van Ferro is DV, van Ed King niet. Knipoog

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:29

weet je wat je ook kan doen gewoon even op marktplaats kijken, er zijn veel hobby-isten die hun hengst ter dekking zetten, kost niet veel zit wel een risico aan omdat er dan geen sperma controle is geweest. maar dan kun je kijken naar een hoogbenige met een actief achterbeen die ook nog eens wat meer body heeft. het is maar een ideetje aangezien je het voor de hobby doet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:37

Dat is het meest idiootste advies dat ik ooit gehoord heb.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:39

waarom is het idioot??????? ze wil geen papier en ze heeft niet een boompje waar ze het geld vanaf kan plukken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:46

Als je al niet eens geld heb om een dekking te betalen, heb je ook geen geld om 2 paarden te onderhouden. Daarnaast is het ook nog eens idioot omdat je niet zo als jij het zegt een hengst moet selecteren en dáárnaast heb je behalve spermacontrole ook nog eens risico op een berg andere problemen--> hko, (o)cd, bagger veulen ect. ect. En paarden zonder papieren fokken, is ook fout.
Daarom vind ik het idioot.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:59

misschien staat haar paardje wel thuis, en kost dat niet zoveel. en zonder papier fokken is fout?????? wie zegt dat??? en wat versta jij onder een bagger veulen. want fokken is altijd een risico ookal gebruik je een "bekende hengst" . het is voor de hobby vergeet dat niet. ze wil gewoon een leuk veulentje

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:03

We zitten op de verkeerde golflengte, ik heb het over fokken. Jij hebt het duidelijk over vermeerderen. En daar moet je bij mij niet mee aan komen, fokken is vooruitgang creëren. vermeerderen is van 1, 2 maken.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:08

ho is even, lees nog even haar verhaal sammie, wat wil zij???? en vermeerdern vind ik een beetje cru om te zeggen het zijn geen machines. wat is jou advies voor haar dan?? welke hengst moet zij gebruiken aangezien jij er alles van weet?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:13

Lees jij eens even terug, ik heb allang advies gegeven.

Gewoon een hengst erop kwakken is vermeerderen. Dat is niet cru, dat is dom.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:21

ps sammie ocd komt ook bij de beste paarden voor, hoeft niet een erfelijke afwijking te zijn, merrie van uniform en krack C had ook ocd (is geopereerd) ja ik zag dat je een springpaard adviseerde, wij kunnen hier lang over discuseren en worden het nooit eens, fokken is vak apart ze wil er alleen geen vak van maken(denk ik) ze wil gewoon een leuk veulentje, en dat kan ook met een ongeregistreerde hengst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:25

Ik heb het niet over ocd en slechte versus goede paarden. Ik heb het er over dat je geen risico moet nemen of genetische fouten die bij een ongekeurde hengst vele malen groter is dan een gekeurde (en dus ggk voor een stb). Dat risico moet je nog niet eens voor €1 besparing op dekgeld nemen. Je hebt het nl. wel over een leven waar je de verantwoording over neemt. En dan kun je wel leuk een veulentje fokken, erg naar en gemeen om dat beestje na 3 a 5 jaar in te moeten laten slapen, alleen omdat de TS gewoon een leuk veulentje wilde.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:32

je bent zo negatief over het fokken met een ongekeurde hengst, ik heb een paardje gehad die het nu super doet in italie was ook van een hobby fokker geweest. dus het kan allemaal goed gaan hoor, denk jij dat er enkel en alleen paarden met papier op de wereld lopen????

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:35

ik vind het geweldig om hier over te discuseren hoor maar ik denk niet dat sjanne dark iets heeft aan onze verschillende meningen. ik zie duidelijk dat jij er meer verstand van heb als ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:37

Nee, Frederika. Dat denk ik niet, maar het zou imo wel het beste zijn. Net dat beetje extra garantie, al kun je je niet voor alles behoeden. Tevens zeg ik niet dat alle papierloze paarden slecht zijn, maar er bewust nog eentje op de wereld zetten omdat je gewoon een leuk veulentje wilt met álle risico's vandien, daar pas ik voor. Je hebt het over levende wezens, waar je een verantwoordelijkheid voor hebt. En die verantwoordelijkheid begint dan al bij de keuze van de vader én de moeder.

Maar dit begint een beetje een wellus-nietus verhaal te worden. Mijn mening is iig duidelijk en ik hoop dat je met de jaren wat wijzer wordt. Misschien als je weer eens een vrachtwagen vol 'leuke' veulentjes richting Italië ziet gaan.