[H] [app] iets aparts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juval

[H] [app] iets aparts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 21:26

Hallo,
ik denk er over om mijn appaloosa merrie volgend jaar te laten dekken. Maar door wat voor hengst weet ik dus nog niet.
Zoëy is een NAS stamboekmerrie van 14 jaar, ze heeft al eerder veulens gehad. Ze is 1.55 cm. Ze heeft een superkarakter, echt heel erg lief en braaf en veelzijdig.
Mijn fokdoel, een leuk en lief veulentje fokken, in principe om te houden en zelf mee te gaan rijden, of voor de kinderen.
Qua uiterlijk hoef ik niet zo veel te verbeteren op Zoëy, die vind ik wel mooi genoeg, de hoogte is voor mij ook prima. Qua gangen zou de draf wel wat ruimer mogen. Ik ben een recreatie/dressuur ruiter. maar maak af en toe een zijstapje naar western enof mennen.... kortom lekker veelzijdig, allesbehalve springen Haha!
Papieren vind ik niet zo belangrijk, aangezien het veulentje dus mag blijven en ik niet de ambitie heb om daar verder mee te gaan fokken.
Afbeelding
http://s70.photobucket.com/albums/i118/ ... 1-8018.jpg
http://i70.photobucket.com/albums/i118/juval1/Z2.jpg

ik val op aparte kleurtjes, bont vind ik geweldig, maar schimmel of appaloosa mag ook. En ik val ook op de wat steviger en/of barokke types. Of westernpaarden, dan vooral om het coole karakter.

wat denken jullie?

juval

Re: [H] [app] iets aparts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 21:54

ik ben bijvoorbeeld al 20 jaar fan van kwpn-hengst Samber, en nu zag ik dat die ook nog dekt.... hij is inmiddels al over de 30..... natuurlijk qua maat wel een stukje groter dan mijn merrie. maar het zou kunnen... hoe denken jullie erover om met zo'n bejaarde hengst te dekken bijvoorbeeld (zal wel via ki gaan denk ik)

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:48

Samber mag dan 'bejaard' zijn zoals jij het wil noemen, dr komen nog steeds goede veulens van en gezond is ie ook!!
En ja bijna alle hengsten gaan via KI, iig bij het KWPN, kun je je niet permitteren dat een dekhensgt een klap van een merrie krijgt. Wordt beetje kostbaar dan.
Misschien een idee om bij het Paint stamboek of zo te gaan kijken, hebben ze heel veel van die bonten met allerlei soorten vlekken en maten. Appaloosa heeft trouwens ook eigen stamboek.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:47

bij mij op stal staan 2 goedgekeurde appaloosa hengsten (Amerikaans) De een is 1.48m en de andere rond de 1.60m Als je hier meer info over wilt moet je maar even pben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 07:08

Ik zou bij jouw merrie toch volgens de richtlijnen van het stamboek gaan fokken, je hebt een merrie met een heel leuk papier en je weet nooit hoe het in de toekomst gaat, of je de nakomeling wel kunt houden. Een schimmel-appaloosa of een pintaloosa, zeker als het een merrie is is dan moeilijker voor de verkoop.
Ik zou dus niet voor bont of schimmel gaan.

Wil je groter of kleiner fokken of dezelfde maat? Als je wat groter wilt fokken zou je eens richting KWPN hengsten, NRPS hengsten of een grote maat appaloosa hengst gaan kijken. Wil je dezelfde maat of kleiner, kijk eens naar Welsh hengsten, NRPS hengsten, New Forest hengsten of de NAS hengsten. Jammer dat er nog niks bekend is over de nafok van Vaderhoeve's Darius, is qua bloedvoering wel interessant, en veel kans op het aparte appaloosa-kleurtje (75%).
Ik begrijp dat je komend voorjaar wilt laten dekken? Jammer, heb wellicht het jaar erop nog een appaloosa-hengst in de aanbieding, want de bedoeling is dat Devdan naar de hengstenkeuring gaat. Die wordt ongeveer 1.48m en stamt af van ouders met een superkarakter die hij zelf ook heeft. Nakomelingen van zijn vader staan erom bekend veelzijdig te zijn, ga er van uit dat hij dat zelf ook wordt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 12:39

neon, misschien is dat wel zo. Ik sluit de appaloosahengsten ook nog niet helemaal uit maar de meeste vind ik niet zo heel aansprekend. Ik val gewoon meer op de bredere (amerikaanse?!) types, die van Brendageene bijvoorbeeld vind ik prachtig.
Ik zou ongeveer dezelfde maat willen fokken, grote E-pony dus.
Wie weet, krijgen we de smaak te pakken, en krijgt Devdan nog een kans, maar ik was inderdaad wel van plan om komend jaar te laten dekken, ook ivm met de leeftijd. Ze is volgend jaar 15, dus 16 als het veulen geboren wordt.
ik hoop trouwens op een hengstje!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:43

hoi juval, ik ben benieuwd voor wat voor hengst je gaat. Ik heb ook een appaloosa merrie few spot dan wel, ze is gedekt door een bonte hengst dus ben zeer benieuwd wat er uit komt volgend jaar. (veulen houd ik ook zelf). veel succes met je keuze, laat je het nog weten als je eruit bent, ben wel benieuwd!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 12:54

spannend timokyana!
Mijn paardje heeft al een bont veulentje gehad ongeveer 6 jaar geleden.
ik houd je op de hoogte.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:19

wat vind je van die hengsten van Peru's Stables (ik weet overigens niet hoe die met papier zitten enzo hoor...)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 12:58

ja, mooi!! vooral scen-tao.... maar die is wel erg groot.

in januari is de appaloosa hengstenkeuring, daar ga ik in ieder geval wel naar toe. Ik heb wel een paar favorieten, die ik dan in het echt kan zien.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:27

kijk eens op www.eaglesranch.nl erg leuke hengsten ook super karakter!
dekken natuurlijk en geven vrolijke brave en leergierige veulens.
heb van hun alleen nog maar leuk paarden gezien.
Vooral Luckys gold piece is met jou merrie een aparte combi

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 16:50

ja, de eaglesranch ken ik wel, prachtige hengsten inderdaad!! neem ik zeker in overweging.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:57

ik zou voor scen toa gaan verbeterd de merrie heel erg goed en ook qua gangen wel groot idd maar het moet wel kunnen volgens mij ik zou eigenlijk ook voor een appie hengst gaan om de zelfde reden als neonlight en darius is ook zeker wel een aanrader

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:28

juval schreef:
ik ben bijvoorbeeld al 20 jaar fan van kwpn-hengst Samber, en nu zag ik dat die ook nog dekt.... hij is inmiddels al over de 30..... natuurlijk qua maat wel een stukje groter dan mijn merrie. maar het zou kunnen... hoe denken jullie erover om met zo'n bejaarde hengst te dekken bijvoorbeeld (zal wel via ki gaan denk ik)

Samber dekt niet meer Bloos voor hem in de plaats biedt vrieling nu Pedro (samber x godolphin) aan Bloos

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:56

samber had ik inderdaad al opgezocht, vorig jaar is er geen merrie drachtig geworden, dus hij is uit de dekdienst terug getrokken...

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:31

juval schreef:
samber had ik inderdaad al opgezocht, vorig jaar is er geen merrie drachtig geworden, dus hij is uit de dekdienst terug getrokken...

Ik vind het jammer dat de hengst van mijn oude stal (Axioma's) gecastreerd is anders had ik je Axioma's Bratt aangeraad! Ik weet niet of er nog diepvries sperma van hem is (zou je kunnen navragen bij NAS) Maar ik hij is heel erg zachtaardig en lief. Tot nu toe heeft hij alleen nog maar (bij ons op de fokkerij) lieve goed bewegende nakomelingen gegeven!

Hier wat informatie over Bratt

Hier was hij 3 jaar en net goedgekeurd! Hij is nu ongeveer 6 jaar.

Afbeelding

Hier liep hij net op 4 jarige leeftijd L of M Dressuur (weet niet meer cker wat het nou was Gestoord )

Afbeelding

Dit was vorig jaar op de afstammelingen keuring(toen hij nog hengst was).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is nu Z1 Startgerechtigd.
Afbeelding

Naam: Axiomas Bratt
Ras: NAS
Geslacht: Ruin
Leeftijd: nu 6 jaar
Schofthoogte: 1.66 m
Kleur: Vosbont
Moeder: Axioma's Aritha (Ster)
Vader: Palousa Santos
Karakter: Lieve hengst met mooie gangen! Heeft slanke bouw. Heeft tot nu toe hele lieve rustige veulens gegeven die allemaal sportbouw hebben.

V. Palousa Santos NAS 94731 stb
B pa 1.62 V. de Saint Urus 'dOlympe
xAAstb 9020 Ve 1.68 V. Saint Erwan x
M. Praline 'dOlympe x
M. Palousa Excellenta
NAS 171 stb* pref. keur
Prest.(s), prest(a) Zm 1.61 V. Texas Jack NAS 80 stb
Z pa 1.63
M. Palousa NAS 106 stb*
pref. pres(a) Z sb 1.51
M. Aritha Nas 952173 stb *
V sb 1.51 V. Sonny af Hojmark 149 stb
keur pref. V pa 1.68 V. Gaucho

M. Sus af Hojmark
M. Saritha NAS 317 stb
V r 1.50 V. Prins NAS 75 stb keur
pref. B pa 1.61
M. Wendela v t Spainkbos
NAS 238 stb V pa 1.46

http://www.axiomas.nl

Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:43

Bratt is inmiddels afgekeurd (te weinig nakomelingen getoond, geprikte veulen is niet op komen dagen), diepvriessperma heeft sowieso al geen zin meer dan. Bovendien heeft hij als ik me goed herinner natuurlijk gedekt, dan mag er niet sperma afgenomen worden voor diepvries.
Verder, hoe mooi hij zelf ook is, de nafok was nu niet bepaald geweldig, slungelig en lelijke grote hoofden.

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:56

Neonlight schreef:
Bratt is inmiddels afgekeurd (te weinig nakomelingen getoond, geprikte veulen is niet op komen dagen), diepvriessperma heeft sowieso al geen zin meer dan. Bovendien heeft hij als ik me goed herinner natuurlijk gedekt, dan mag er niet sperma afgenomen worden voor diepvries.
Verder, hoe mooi hij zelf ook is, de nafok was nu niet bepaald geweldig, slungelig en lelijke grote hoofden.

Diepvries sperma was er wel ondanks dat hij natuurlijk dekte! Iemand die ik ken, die heeft nog wel diepvriessperma van bratt gebruikt nadat hij geruint was. Hier is een heel lief en mooie sportmerrie uitgekomen. Ook is 1 van zijn nakomelingen op de keuring 1e premie behaalt.

Ja hij is afgekeurd, niet alleen omdat niet alle nakomelingen op de afstammelingen kwamen opdagen. Maar ook door Prive problemen op stal.

Zelf is het over die lelijke dikke hoofden en slungelige nakomelingen maar net wat iemand zijn eigen mening is!

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:58

ik dat dazt het nas helemaal niet aan diepvries sperma deed maar goed ik kan er langs zitten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:36

Sperma is dan illegaal gewonnen, een hengst die natuurlijk dekt mag in Nederland geen KI doen.

Wat betreft zijn afkeuring, het geprikte veulen werd niet getoond en dit had inderdaad met prive-omstandigheden te maken, maar de hengst is uiteindelijk niet afgekeurd omdat er prive het een en ander aan de hand was, maar omdat hij zijn afstammelingen niet heeft laten zien. Zo staat het te boek en het doet er verder niet toe wat de reden is, ik denk niet dat Lotte en Rolf erop zitten te wachten dat de prive-omstandigheden in de boeken gaan. Knipoog

En wat betreft de hoofden en dat de nakomelingen slungelig waren, dat is inderdaad persoonlijke mening maar nogal veel appaloosa-fokkers delen deze mening. Knipoog

Kun je van een veulen al zeggen dat het een sportmerrie is? Heel knap! Vooral ook omdat er na het ruinen (wat eind 2005 gebeurd is) volgens jouw diepvriessperma is gebruikt en dit veulen dus nog maar net geboren kan zijn.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:08

Invriezen wordt buiten het dekseizoen gedaan en als je alle testen laat doen mag er van een natuurlijk dekkende henngst ingevroren worden. Na deze periode mag hij weer natuurlijk dekken. Verzend KI en bedrijfs KI mogen niet met een natuurlijk dekkende hengst.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 06:29

Dus buiten het seizoen mag het wel? Nu geloof ik er niet zo in dat dit buiten het seizoen dan zou zijn gebeurd, is niet rendabel omdat hij toen al afgekeurd was.... En het jaar voor zijn afkeuring is er zeker geen sperma van gewonnen, tenminste, dat heeft de eigenaresse me in die periode verteld.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:59

De TS vraagt hier om een passende hengst. Lijkt mij dat deze discussie een beetje offtopic is Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:15

Klopt, beetje wel, beetje niet, omdat in dit geval de hengst die voorgesteld wordt geen hengst meer is en dus geen passende hengst is. Knipoog

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:26

Neonlight schreef:
Klopt, beetje wel, beetje niet, omdat in dit geval de hengst die voorgesteld wordt geen hengst meer is en dus geen passende hengst is. Knipoog

Volgens mij is het ook nog eens familie Lachen En niet hengsten voorstellen is leuk, maar heeft de TS niks aan Clown