[H][wb]Mijn merrie X bonte Willem = ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

[H][wb]Mijn merrie X bonte Willem = ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 16:42

Ik ben al een tijd op zoek naar een hengst voor mijn merrie, nou bevalt willem van nassau me wel (bonte willem).
Wat ik nou wil weten: hoeveel kans heb ik op een bont veulen?
En vinden jullie het een goede combi, mijn merrie x bonte willem?

Mijn merrie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Willem:
Afstamming: ADEL X Clavecimbel X Rosinni X TINA D (Pericles)
Afbeelding

Afbeelding

De baby:
* Bij de baby zie ik graag een wat meer dragende achterhand.
* Het doel met de baby zal de dressuur zijn.
* Goede bewegingen (dit hebben zowel mijn merrie als Willem)
* De bouw heb ik liever wat forser als mijn merrie, dus zoals Willem

Wat ik nou wil weten: hoeveel kans heb ik op een bont veulen?
En vinden jullie het een goede combi, mijn merrie x bonte willem?
Laatst bijgewerkt door gomir op 20-08-06 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel!

Paintlinger

Re: Mijn merrie X bonte Willem = ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:14

Ten eerste..Bonte Willem is schitterend!

En ik denk wel dat het een geschikte hengst voor je merrie zal zijn en ook al je doeleinden wat betreft de baby komen hier wel mee overeen...

De kans op een bont veulen weet ik niet...
Wij hebben zelf een zwartbonte (tinker) x schimmel (Shire) en dat is schimmelbont geworden dus dat is 1 van de opties. Knipoog

Katja

Re: [H][wb]Mijn merrie X bonte Willem = ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:35

Ik vrees dat fries bloed niet echt een beter dragende achterhand zal geven.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:27

De kleur kan je nooit 100% inschatten van te voren....
Ik ken een paard dat als ma een schimmel heeft en de vader is Samber.....paard is zelf gitzwart Clown

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:59

Katja schreef:
Ik vrees dat fries bloed niet echt een beter dragende achterhand zal geven.

Maar het gaat toch niet per definitie om fries bloed? het gaat om Bonte Willem-bloed...en zover ik kan zien lijkt die achterhand me behoorlijk dragend Lachen

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 16:36

Inderdaad!
Zo lang het maar dragender wordt als dat van mijn merrie (dat is niet zo moeilijk) Tong uitsteken

Mij maakt de kleur van de baby niet zoveel uit, dat zien we tegen die tijd wel, maar ik vind het wel leuk om te weten hoeveel % kans op bont, schimmel ofzo er is..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:39

Kans op schimmel en kans op bont is allebei 50% omdat het dominant is. Je hebt ook kans op schimmelbont.

* Die dragende achterhand kun je denk ik wel vergeten. Willem stuwt. Wil je echt dragend kijk dan richting Ferro, die zijn ook 'zwaarder' qua type. (en dat is wat er bedoeld wordt met 'Fries' bloed)
* Dressuur zal wel lukken.
* Willem goede bewegingen? Op de ene foto lijkt hij spectaculair, maar hij is ontzettend opgepompt. Ik heb 'n filmpje van 'm gezien en dat vond ik niet spectaluair. Verruimen kon hij niet, en hij heeft typisch dat Friesche knieetje. Komt omhoog ipv van weg naar voren.. Op die ene foto staat hij trouwens behoorlijk wijd van achteren.
*Voor een forsere bouw kun je ook bij het eigen stamboek shoppen. Denk aan een Ferro, een gelderse, een Monte cristo enz.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 19:45

Ik heb dat filmpje ook gezien, en vind zijn beweging toch best mooi! Mijn merrie kan wel goed verruimen misschien dat het gecompenseert wordt..
Maargoed mocht ik willem gebruiken, dan blijft er van dat friese bloed ook niet echt veel over..
Ik heb ook aan ferro en andere kwpn hengsten gedacht, maar ik wil een keer iets totaal anders, geen standaard KWPN..

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:10

Ik vind het zonde, om eerlijk te zijn. Ik zou bij het KWPN blijven.
Er zijn echt genoeg leuke hengsten of leuke buitenlandse hengsten, duitsers ???

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:13

Ik vind Willen een prachtig paard en in combinatie met jouw mooie merrie vormt dat volgens mij een heel erg leuk veulen dat met een beetje mazzel bont is, maar ook een iets forsere schimmel is mooi. En weet je wat: als het geen mooi veulen is dan kun je het toch altijd nog verkopen en het jaar daarna een andere hengst uitkiezen?
Als hij mooi klein blijft, fors is en bont dan wil ik dat veulen wel !!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:23

_Veronique_ schreef:
geen standaard KWPN..

Hoe ziet die standaard kwpn'er er dan uit? Een standaard Fjord kan ik nog wel bij inkomen, maar een standaard kwpn'er bestaat niet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:33

De friese hengst Adel (vader Bonte Willem) is grand prix dressuur, dus nu niet met onzin komen dat Bonte Willem geen dragende achterhand kan vererven...
Ik persoonlijk had ook liever een KWPN hengst gekozen (commercieel veel handiger, bonte Willem verkoopt waarschijnlijk voor geen meter, tenzij het een héél mooi veulen wordt, maar dat weet je niet), maar eerlijk is eerlijk, de meeste verbeter punten zou Bonte Willem misschien wel kunnen verbeteren. Dat friese knietje blijft waarschijnlijk niet veel van over, maar misschien net genoeg om wat extra's te geven. De kans op bont is aanwezig, maar zeker niet gegarandeerd!! Succes met het maken van je keuze.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:36

Yvonnelind schreef:
De friese hengst Adel (vader Bonte Willem) is grand prix dressuur, dus nu niet met onzin komen dat Bonte Willem geen dragende achterhand kan vererven...

Ik zie het verband niet tussen deze 2 opmerkingen. Bonte Willem is Adel niet, Adel is Bonte Willem niet. Er zijn meerdere hengsten die GP zijn en niet dragend zijn.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 20:43

Sammie schreef:
_Veronique_ schreef:
geen standaard KWPN..

Hoe ziet die standaard kwpn'er er dan uit? Een standaard Fjord kan ik nog wel bij inkomen, maar een standaard kwpn'er bestaat niet.

Een standaard kwpn'er bestaat in mijn ogen wel. Hoe zien de gemiddelde KWPN'er eruit? Ze hebben toch ongeveer allemaal het zelfde model. Ze zien er in ieder geval niet uit als willem of een een ander paard waar fries of andalusier bloed in zit oid.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:47

Een fries, die horen hetzelfde model te hebben, een andulsier ook. Dat is immers een ras. (en dan hebben ze ook nog eens hetzelfde kleurtje) Een kwpn'er is een type. Ze zien er niet uit als een Fries omdat het een compleet andere type is dan een fries. Er is geen gemiddelde kwpn'er. Hoe ziet de gemiddelde/standaard kwpn'er eruit? Dat vraag ik aan jou. Beschrijf 'm maar. Binnen het kwpn zijn er tig verschillende types omdat ze terug gaan op verschillend bloed, gelders, gronings, oldenburgs. Die types verschilden toen al, dat doen ze nu nog.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:55

Sammie schreef:
Yvonnelind schreef:

Ik zie het verband niet tussen deze 2 opmerkingen. Bonte Willem is Adel niet, Adel is Bonte Willem niet. Er zijn meerdere hengsten die GP zijn en niet dragend zijn.

Dat BW geen dragende achterhand zal vererven kan je nooit zeggen. Adel kan dragen in de achterhand hoor, hij loopt in het A kader van België... , mede daarom kan BW het ook best vererven (Adel is immers zijn vader), maar hoe groot de kans is dàt ie het vererft, dat weten we niet; ik niet èn jij ook niet. Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:20

Als je doel is een veulen die goed kan dragen, dan zou ik iig niet gaan voor een hengst die overduidelijkd stuwt en wijd gaat van achter. Dat geeft nl. al aan dat er weinig kracht in die achterhand zit. Schijnbaar wil jij graag liever die ene kleine gok nemen, want misschien dat het ergens in een gennetje zit. Een hengst kruisen die het duidelijk niet heeft met een merrie die een wél zo'n hengst nodig heeft is geen fokken. Dat is gokken en daar pas ik voor!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:38

Sammie schreef:
. Schijnbaar wil jij graag liever die ene kleine gok nemen, want misschien dat het ergens in een gennetje zit.

Het gaat niet om mij en wat ik wil, maar om TS.
Bovendien heb ik eerder al aangegeven dat Bonte W mijn keuze niet zou zijn en dat ik voor een KWPN hengst zou kiezen.
Pfff... even lezen hoor, dit gaat nergens meer over zo.
Jij jouw mening, ik de mijne.
Ik probeer TS alleen een advies te geven zonder allerlei voorroordelen en dingen te roepen, wat niemand hard kan maken.
Ik vind het knap wat jij allemaal op een paar foto's kan zien.
Ik zie namelijk niet op de foto wat voor DNA er zit in het zaad van Bonte W.
Indexen van Bonte W. heb ik ook zo even niet bij de hand hèhè.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:42

Yvonnelind schreef:
Het gaat niet om mij en wat ik wil,

Jij bent degene die het volgende roept:
Citaat:

Citaat:
mede daarom kan BW het ook best vererven (Adel is immers zijn vader), maar hoe groot de kans is dàt ie het vererft, dat weten we niet; ik niet èn jij ook niet.

Citaat:
dus nu niet met onzin komen dat Bonte Willem geen dragende achterhand kan vererven...

En ik zeg gewoon dat ík die gok niet zou willen wagen. Heel simpel. Misschien zelf maar eens een brilletje aanschaffen, kun je ook de fotos wat beter zien.. Vork

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:53

Ik weet niet wat je nu wilt bewijzen met die quotes, maar goed...

Die laatste opmerking vind ik heel flauw en kinderachtig en zegt meer over jouw dan over mij.
De groeten meid, ik discusseer liever met mensen die elkaar in de waarde laten en op een volwassen manier reageren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:57

Ik was met je in discussie, ging inhoudelijk in op wat jij zei en toen kwam je met deze reactie

Yvonnelind schreef:
Het gaat niet om mij en wat ik wil, maar om TS.
Bovendien heb ik eerder al aangegeven dat Bonte W mijn keuze niet zou zijn en dat ik voor een KWPN hengst zou kiezen.
Pfff... even lezen hoor, dit gaat nergens meer over zo.
Jij jouw mening, ik de mijne.
Ik probeer TS alleen een advies te geven zonder allerlei voorroordelen en dingen te roepen, wat niemand hard kan maken.
Ik vind het knap wat jij allemaal op een paar foto's kan zien.
Indexen van Bonte W. heb ik ook zo even niet bij de hand hèhè.

dus wie is er hier nu flauw en kinderachtig aan het doen? Gewoon toegeven dat je je fout zit of het verder niet meer weet was ook voldoende geweest.

Afijn genoeg offtopic geweest Doei!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:04

Heb je trouwens al eens aan Democraat gedacht?

Pion x Silvano v. Le mexico x pericles xx

Al een wat oudere hengst (1985) die zelf zowel heeft gesprongen als dressuur heeft gelopen. Z'n nakomelingen zitten in beide disiciplines, maar voornl. toch in de dressuur. Jup (democraat x joost) is Gp. Hij heeft bij het kwpn 1 ggk zoon, maar ook bij andere stamboeken. Ook als moedersvader doet hij het niet slecht. (showtime, ravel)

Democraat is een schimmel vos geboren van 1.70m. fokfamilie 422

Verrichtingsverslag
Hengstleistungsprüfung Warendorf(BRD) 1988 (01-08 t/m 10-11)
totaal: 138.62 punten, 1e van 18 deelnemers
dressuur 136.91 ptn, 1e; springen 142.70 ptn, 1e

Verrichting Ermelo 1988 (B-systeem; 05-03 t/m 26-03)
Vriendelijk, gehoorzaam met goed humeur. Aan het begin van het onderzoek zadelmak. Gedraagt zich goed tijdens lichte werkzaamheden. Had de eerste week enige moeite met door de hals komen en was toen enigszins terughoudend. Toonde later veel bereidheid om te werken. Geeft zijn ruiter een goed gevoel. Toont weinig moeite te hebben met het werk.
Bij aankomst goede voedingstoestand die hetzelfde bleef. Eet normaal.
Rustig stalgedrag.

Verrichtingscijfers
Karakter 8
Stalgedrag 9
Plaatsing nvt (B-systeem)
Jaar verrichting 1988
Plaats verrichting Ermelo

Resultaten röntgenologisch onderzoek
Straalbeen rechts 2
Straalbeen links 2
Sesambeentjes lateraal rechts 2
Sesambeentjes lateraal links 2
Sesambeentjes mediaal rechts 2
Sesambeentjes mediaal links 2
Kogel/arthrose rechts 1
Kogel/arthrose links 1
Sprong/spat rechts 1
Sprong/spat rechts 1

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1989 (veulens)
Van deze wachthengst werden veulens getoond, die qua ontwikkeling wat wisselend bleken te zijn. Doorgaans zijn ze voldoende ontwikkeld, maar er werden ook veulens getoond die wat royaler hadden kunnen zijn. De veulens zijn matig rijtypisch gebouwd; ze zijn veelal hoogbenig en ondiep. De samenstelling van de collectie was redelijk uniform.
Het hoofd is sprekend, maar veelal lang en vertoont soms een iets bolle profiellijn. De halsvorm is goed met een goede neklengte. De lengte van de hals is goed, zij het meermalen wat arm bespierd in de bovenlijn. De schoft is veelal kort en weinig ontwikkeld, een enkele uitzondering daargelaten. De schouder is zonder uitzondering kort en recht. De rug is vrij algemeen lang. De lendenpartij zou een royalere bespiering kunnen hebben. De croupe is vaak kort en soms plat. Het voorbeen is over het algemeen fijn gebouwd en de stand is wisselend: soms goed, soms steil, soms hol. Het achterbeen is vrij algemeen lang en sterk gebogen; overigens komt ook nog wel eens een recht achterbeen voor. De overgang van pijp naar spronggewricht is over het algemeen vrij scherp.
De stap is voldoende ruim en krachtig. De draf laat over het algemeen veel ruimte zien met een goed gebruik van het achterbeen. Het voorbeen blijft in draf nog wel eens vlak en in een aantal gevallen zou er ook sprake kunnen zijn van even meer schoudervrijheid. Er liepen in de collectie overigens ook veulens mee die excellent draafden met veel balans en een lang zweefmoment.

Kort samengevat: de veulens zouden meer diepte moeten hebben. Ze zijn matig rijtypisch met veel front. De bewegingen hebben veel ruimte met een goed gebruik van het achterbeen.
Getoond: 32 veulens uit 43 dekkingen.

Afstammelingen 1990 (veulens in Westfalen)
Met grote spanning werden de eerste veulens tegemoet gezien van de eerste in Westfalen ingezette hengst. Vanuit Nederland was de boodschap overgewaaid dat de hengst bont zou fokken en grote hoofden door zou geven. Dat is niet het geval. De hengst vererft zijn drie uitstekende basisgangen en met name de draf. Alle 30 getoonde veulens lieten een energiek ondertredende achterhand zien met veel elasticiteit. De goed ontwikkelde veulens bleken royaal te zijn gelijnd met opvallend goede schoft/schouderpartij (Dr F. Marahrens, "Reiter & Pferde in Westfalen").

Afstammelingen Ermelo 1992 (Centraal onderzoek nakomelingen)
Overeenkomstig de reglementen van het zogenaamde B-systeem werden vijf a-select gekozen nakomelingen getest. Deze kwamen uit moeders van respectievelijk Joost (2 x), Cartoonist xx, Cadmus xx en Orthos. Een van de vijf kon slechts beperkt worden beproefd als gevolg van een blessure.
De verrichtingsjury heeft vastgesteld dat het ongecompliceerde paarden bleken te zijn, die qua verrichting geen uniforme groep vormde: er twee goede, 1 redelijke en twee matige paarden.
De basisgangen zijn, met uitzondering van de stap, voldoende ruim, wisselend van weinig krachtig tot krachtig. Het achterbeengebruik zou bij enkele paarden beter kunnen zijn. De galop is de beste gang. Het vrij springen varieerde van matig tot goed. De goede paarden beschikten over veel afdruk, een goede beentechniek en ruggebruik. De paarden lieten zich, op een na, goed bewerken.
Op stal en tijdens de verzorging gedragen de nakomelingen zich normaal.

Afstammelingen 1997 (januari; 7-jarigen)
De beoordeling van de 7-jarige nakomelingen van de reeds geëxporteerde Democraat is één jaar uitgesteld omdat de sportresultaten niet tijdig beschikbaar waren.

Afstammelingen 1998 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de (uitgestelde) beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Democraat voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.
Democraat

Afstammelingen 2001 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Democraat definitief goedgekeurd.

Sportindex
Jaar berekening 2006
Aantal veulens stationsverrichting 11
Aantal veulens springindex 44
Betrouwbaarheid springindex 87
Springindex 101
Aantal veulens dressuurindex 114
Betrouwbaarheid dressuurindex 87
Dressuurindex 162

Overige informatie
1988 najaar export naar Westfalen(BRD)

Handhaving voor fokkerij 1992 (12-05)
Democraat is blijvend voor de fokkerij gehandhaafd op grond van de resultaten van de eindbeoordeling van vijf a-select gekozen nakomelingen en hij heeft daarmee volledig voldaan aan de reglementen van het B-systeem.
Democraat is de derde hengst sinds de introductie van het B-systeem die hiervan gebruikt heeft gemaakt. In een eerder stadium waren dat Ufarno en Bonheur. Ufarno is destijds gehandhaafd op basis van de verrichtingen van zijn nakomelingen, Bonheur is afgewezen.
Democraat heeft na het gebruikelijke kortdurende onderzoek (1988) op karakter en stalgedrag niet alleen het toegestane aantal merries gedekt (waarna hij feitelijk op wacht is gesteld), maar hij heeft ook deelgenomen aan het verrichtingsonderzoek in Warendorf(BRD). Hij behaalde daar een excellente klassering.
Op basis van de getoonde veulens kon hij gehandhaafd blijven. Ook de veulenrapportage uit Westfalen kon de toets der kritiek meer dan doorstaan.
Aan de eigen prestatie verplichting heeft Democraat ook voldaan. Hij is M-springen met 9 winstpunten en Z-dressuur met 1 winstpunt (vereist is 7 winstpunten in beide disciplines samen).
In het laatste wachtjaar moest Democraat deelnemen aan de competitie. Ook daaraan heeft hij voldaan. Twee seizoenen is hij uitgekomen in de hengstencompetitie. In 1990/1991 startte hij in de dressuur zes keer en behaalde uiteindelijk een 2e plaats. In dat zelfde seizoen kwam hij ook uit in het springen. Hij startte zes keer en behaalde een 6e plaats. In het seizoen 1991/1992 startte hij opnieuw in beide disciplines in de competitie en behaalde daarin een 1e plaats in de dressuur en een 4e in het springen.

2000 januari erkend door Oldenburger Verband

Hij wordt via www.gebrvanmanen.com aangeboden.

Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Als driejarige

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:24

Democraat is idd een aanrader.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:26

Democraat kan ik me ook in vinden, maar...
Ik denk dat TS Bonte willem heeft voorgedragen omdat ze dan GOEDKOOP een veulen kan fokken...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:30

Hoezo denk je dat?
Ik laat mijn merrie ook dekken volgend jaar, de hengst die ik voor ogen heb is niet duur maar ik had hem zoiezo gekozen denk ik.