Wat fijn dat jullie willen meedenken!!
Ik ga even proberen inhoudelijk te reageren.
Earth schreef:Ik zou alleen de eerste twee overwegen, ik vind die andere 3 niet echt iets toevoegen aan jouw merrie. Vooral die laatste vind ik echt niet lekker op de voorvoeten staan, beetje hol voorbeen ook en sabelbenig achterbeen. Mandiendo heeft ook een achterbeen wat achter de massa staat, en vind ik niet echt een vaderdier net zoals die laatste. Ik vind de stippel trouwens toch niet helemaal verkeerd, maar oogt wat klein?
Henkie hebben ze op de foto verschrikkelijk bergop gezet, zo irritant vind ik dat altijd

Hier even een betere foto

Dan vind ik hem dus ook een achterbeen hebben die wat achter de massa komt

Maar goed hij heeft zich al wel bewezen. Denk dat je met Henkie wel meer maat krijgt dan met Staccato.
[im/EKv9ZQ.jpg[/img]
Thorgal is inderdaad 'maar' 1.57, maar dat is een vrij gemiddelde maat voor het KNN klassieke paard. Maiden is ook maar 1.62. Ze fokken de sportkruisingen nu wel groter maar als je bij het klassieke paard wil blijven is veel hoogte dus niet nodig. Helaas dus wel alleen diepvries voor mij verkrijgbaar, anders denk ik dat hij de beste keuze is van dit lijstje. Binnen het ras blijven is wel ideaal natuurlijk.
Henkie heeft zich inderdaad al bewezen en is ook goedgekeurd bij het Oldenburg. Waardoor ik denk dat hij makkelijker gaat worden geaccepteerd door het KNN. Het is een hengst die in Nederland wat bekender is en denk dat dat bij eventuele verkoop van het veulen ook helpt.
Hootje schreef:Dan pak je ook net een foto van Mandienio als 3 jarige net ggk dekhengst. Overigens is hij verkocht en later geruind dus dat zal ook diepvries worden.
Ik heb er mee gedekt en heb vorig jaar echt een mega leuk merrieveulen uit tuigpaard x mandienio gefokt. [img]m/Sc3Fei.jpgimg]
[img]m/UzE3zc.jpg[/img
Wat een schatje
Ik heb gewoon snel standfoto's proberen te vinden, wist niet dat deze al ouder was helaas. Wist ook niet dat hij geruind was. Dat is jammer, bij het KWPN stond nog dat hij vers te krijgen was. Ik ben bang dat hij dan toch afvalt. Als het toch diepvries wordt dan ga ik liever voor KNN.
Olympia96 schreef:Wat een leuk dier, gefeliciteerd!
Ik vind bijna (!) alle Henkies propperig in de halslijn. Kwestie van smaak, vind het bij hem zelf ook eerlijk gezegd. Er is nog een Fredriksborger. Die naam ben ik even kwijt. Cheytjuh (zie Gelderse paarden topic) heeft daar een vreselijk mooi veulen van uit een Gelderse merrie. Edit: Honestas Christianso heet ie.
Qua Gelderse hengsten vind ik Imposant geweldige nakomelingen geven. Qua bouw, beweging en karakter. Wel diepvries nu.
En McKenzy ook een prachtige hengst waar je misschien nog eens naar kan kijken?
Ja ik vond Henkies hals ook wat kort . Maiden is niet heel lang gelijnd dus wel iets om mee te nemen. Christianso is helaas nog niet goedgekeurd, maar kan in de toekomst wel nog komen. Dus misschien voor een volgend veulen nog interessant!
Imposant vind ik op de foto's wat moderner over komen, maar ik heb hem ook nog nooit in het echt gezien. Bij Henkie spreekt dat zwaardere me heel erg aan en past in mijn ogen beter bij het klassieke KNN model. Misschien is dat anders in het echt? Hij is ook alleen KWPN goedgekeurd dus de kans is kleiner dat hij wordt geaccepteerd door het KNN. Zelfde geld voor MCkenzie, maar die spreekt mij in eerste instantie wel veel meer aan. Waar staat hij nu?
SophievdV schreef:Henkie zou ik alleen gebruiken op een merrie die zelf echt over lengte beschikt. Hij is zelf inderdaad niet al te lang.
Je kunt kijken naar Olaf, de gekeurde zoon van Henkie met Elegant en Sirius bloed vlakbij. Met name Elegant gaf wel langgelijnde paarden. Dat zie je ook terug bij Imposant zijn nafok. Het is dan vooral belangrijk dat je merrie sterk is in het middenstuk/lendenen en dat ze het bekken van nature op de juiste manier gebruikt. Elegant gaf meer dan eens paarden in drie stukken die hun bekken de verkeerde kant op kantelen waardoor het sluiten moeilijk wordt.
Danser is er ook nog, dat is ook echt een plaatje van een dier! En McKenzie vind ik ook erg aansprekend.
Heb je al eens naar Ojee gekeken? Die heeft ook bovengemiddeld veel kwaliteit.
Maiden is helaas dus niet heel lang, dat maakt Henkie wel echt een risico ja.Voor Olaf, Danser en Ojee geldt hetzelfde als wat ik hierboven noemde, helaas alleen KWPN goedgekeurd dus nog maar afwachten of dat 'mag' van het KNN. Danser spreekt mij minder aan om dezelfde redenen als imposant.
ook @ Elisa2 Ojee vind ik wel ook een erg mooie optie. Mooi oud bloed en wat langgelijnder. Wel ook strak in de lendenen lees ik in het verichtingsrapport (Maiden is dat ook). Dus dat zou ik versterken. Zie jij dat anders in het echt? Waar staat hij nu ter dekking?
Oehlala schreef:je hebt ook nog Sir Wittekind, Sartors Showtime (knn) x donnerhall moederlijn, zo uit mijn hoofd.
Hij is ook knap! Lijkt alleen wel niet beschikbaa diepvries en nu alleen natuurlijk te dekken? Weet jij daar meer van? Zou ook na moeten vragen of het KNN hem accepteerd. Maar ZFDP is normaal oke toch?
MarjanB schreef:Kardieno was wellicht ook een mooie optie geweest. Maar weet niet of die nog vers te verkrijgen is?
En een Groningse hengst?
Gronings is eventueel ook een optie. Ik hou wel van het wat zwaardere, maar wil ook wel een elegant hoofd houden. Bij voorkeur dan dus ook goedgekeurd voor andere stamboeken. Maar ik ben daar nog minder in thuis dan gelders dus ik hoor graag je tips.
MarjanB schreef:Kardieno was wellicht ook een mooie optie geweest. Maar weet niet of die nog vers te verkrijgen is?
En een Groningse hengst?
Kardieno vind ik ook mooi, wel wat 'modern' naar mijn smaak maar voordelig dat hij Oldenburg erkend is. Ben alleen bang dat het bij hem inderdaad ook diepvries wordt (als hij al te krijgen is).
Even plaatjes bij de genoemde hengsten die mij interessant lijken gezocht om het overzichtelijk te houden.

Mckenzie: spreekt mij erg aan, weet alleen niet of hij KNN wordt goedgekeurd
Olaf: Net als Henkie wat compacter, misschien iets meer ruimte dan zijn vader. Wel interessant maar dus een minder bekende hengst en ook alleen bij KWPN goedgekeurd.

Ojee: mooi model en oud bloed, ook wat strak in de lendenen.

Sir Wittekind, 50% KNN dus hoger zuiverheidspercentage. Mooi model, zou aan KNN moeten vragen of hij geaccepteerd wordt. Helaas lijkt hij nu geen diepvries te hebben.
Zo een heel boekwerk verder, haha. Maar het helpt heel veel om jullie inzichten te lezen!! Ik begin wel steeds meer naar diepvries hengsten te neigen moet ik zeggen. Vooral omdat Henkie een beetje af lijkt te vallen. Wat is dit moeilijk zeg!