Komende lente willen we waarschijnlijk onze tinker laten dekken.
Nu is natuurlijk het kiezen van een hengt de volgende stap.
Ik ben er nog niet over uit of ik wil dekken met een tinker of met een ander ras. Ik ben niet mega fan van tinkers en vind het kruizen van de rassen intressant. Vooral vanwege alle ziektes in de benen van de tinkers. Ik zeg hiermee niet dat ik dit per se wil of ga doen, maar ik ben het zeker aan het overwegen.
Tijdens mijn opleiding paardenhouderij heb ik veel geleerd over het exterieur van een kwpner en hoe je dit kunt verbeteren. Over tinkers hebben we precies niks geleerd en hierdoor weet ik ook niet zo goed wat ik aan mijn merrie wil verbeteren. Het ideale paard heeft het exterieur van een kwpner, alleen dat stamboek is niet echt mijn ding. Daarnaast is het echt mijn droom om een eigen veulen te fokken en nu krijg ik hiervoor de kans!
Over mijn merrie:

Dani is 13 jaar oud en een tinkermerrie. Haar vader is ITS Thunder en haar moeder is ITS Tommie. Beide ouders zijn bont van kleur, Dani zelf is zwart.
Wat mij aanspreekt in mijn merrie is haar karakter wat ontzettend vriendelijk is. Daarnaast heeft ze een hele typische tinkerbouw. Korte rug, brede schouders, veel behang, overbouwt ect.
Met het veulen wil ik vooral recreatief rijden. Hieronder versta ik dressuur (eventueel wedstrijden), een klein sprongetje en buitenritten. Ik wil vooral een paard wat koel is tussen de oren maar ook niet 'dood' is.
Verbeterpunten voor mijn merrie:
- minimaal dezelfde stokmaat of groter
- langere rug
- bij voorkeur niet bont
Opties voor kruisingen zijn:
- fuchs
- toch wel een tinker
- Fries
- welsh cob
- vul aan:
Nogmaals alle opties zijn nog open. Ben op zoek naar de voor en nadelen van de verschillende opties en eventueel meer opties. Geschikte hengsten zijn ook zeker welkom!!