Exterieurbeoordeling + dressuurhengst voor merrie v Acaletto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PJay

Exterieurbeoordeling + dressuurhengst voor merrie v Acaletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 16:06

Hallo allemaal, ik ben op zoek naar een goed passende hengst voor een springgefokte merrie v Acaletto x Nonstop (x Domspatz/Domfalk/Franke/Altmann II) die Z1 dressuur liep hier.

We zoeken een hoogbenige dressuurhengst met vooral veel rittigkeit en een uitmuntend karakter, en natuurlijk ook een goede motor achter en een lang voorbeen. Het veulen blijft normaal hier, vandaar toch dressuurlijn op eigenlijk springbloed. De merrie is wat onder de 1,70 m, de hengst mag wat vergrotend fokken. Ze is schimmel, we houden rekening met een schimmelveulen maar toch liefst een donkerkleurige, bij voorkeur zwarte hengst.

Het budget zou eerder rond de 1000 euro liggen, geen van de echt duurdere hengsten dus. Ik ben wat voorzichtig met een deel van het Nederlands bloed, niet te veel Jazz, Ferro, liefst geen te rillerig paard. Op dit moment denken we aan Furst Toto of Finest Selection maar fokken die groot en fijne karakters?

Als bijlage ook wat foto’s. De merrie mag iets groter en iets meer bergop gebouwd zijn. Maar verder ben ik ook benieuwd naar jullie exterieurbeoordeling. Alvast dank!

Afbeelding

Afbeelding

tanjaatjuhh

Re: Exterieurbeoordeling + dressuurhengst voor merrie v Acaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:38

Ik zou eerder eens naar Spielberg kijken. Fok je vergrotend , zit je op een dekgeld van 750. heb je het goede karakter en het duitse bloed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 08:55

Ik weet niet of ik Spielberg zou doen op deze merrie, hij zef fokt een vrij lange rug door en dat heeft deze merrie ook. Ik weet niet of je dan een hoogbenig chique dressuurpaard gaat fokken of meer een soort teckel {niet verkeerd bedoelt}

Ik vind dat de merrie een aansprekend front heeft, iets zware hoofd/ hals verbinding. Maar mooie hals met een schuine schouder. Rug is wat verzonken en wat lang, kruis is prima gevormd, neigt naar iets hellend. Beenwerk lijkt prima in orde.

Hoe zijn de bewegingen van de merrie? heeft ze voldoende souplesse?

Furstenball bloed staat niet bekend om echt vergrotend te fokken. En van Furst Toto en Finest Selection is er nog niet veel nafok bekend dus lastig om daar wat over te zeggen.

adc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:47

ferdeaux is misschien een optie, maar ik weet wel niet of hij vergrotend zal fokken.

PJay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 12:02

Al heel veel dank voor de suggesties!
@Elisa2 dank je voor die interessante exterieurbeoordeling.

Spielberg kom ik veel tegen maar die lange rug is wel een serieuze bedenking.

Ik hoopt dat het Furstenballbloed genoeg verdund was in Furst Toto en zeker in Finest Selection maar misschien is dat toch een risico. Had dat ook al gehoord over hem, dat hij ze nogal beknopt en klein kan fokken.

Qua bewegingen is ze redelijk soepel, ze heeft wat moeite met echt dragen en ze heeft geen gemakkelijke mond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:05

Dat verbaasd me niet, dat heeft met haar bouw te maken.

Een hengst die achter sterk is/ goed kan dragen en de bovenlijn kan verbeteren zou mijn voorkeur hebben. Ferdeaux is dan geen vreemde optie..ik ga er nog even verder over denken en kom er nog op terug. Graag gedaan in ieder geval.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:37

Je zegt dat de merrie net onder de 1.70m is, dus ze lijkt mij niet echt klein, de rug en het kruis is wel een aandachtspuntje. Hoe is haar galop?

Als ik dan een gekke suggestie mag doen: Henkie. Die is een stuk beknopter, heeft een super galop en karakter. Tevens geen klein paard 1.67m en groeit nog en komt ook niet uit een kleine moederlijn. Hij is vrij van Jazz / Ferro, etc en valt in je budget.

Van Uytert heeft overigens ook een leuke nieuwe hengst ter beschikking, ik ken hem nog niet persoonlijk, maar ook weer vrij bloed en genoeg maat (1.70m) Deparon U.S. .

Ook een niet te dure optie is For Gribaldi, komt uit een fijne moederlijn, geen kleintjes overigens. De hengst zelf lijkt het ook steeds beter te gaan doen. Sprak mij in eerste instantie niet echt aan, maar hoe zwaarder het werk hoe beter hij wordt.

PJay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 09:41

Super, Elisa, thanks. Ik lijk goede dingen te lezen over de instelling van Ferdeaux. Iemand ervaring mee en ook welke karakters hij vererft? Hij wordt toch al acht, dus er moeten toch al wat boktveulens v. ferdeaux rondlopen.

PJay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 09:58

Hoi Mer1980,
Henkie is wel leuk en doet het erg goed maar hij hem ben ik wat bang dat hij ze bij deze merrie wat te grof zou brengen. Vooral die hoofdhalsaanzetting die Elisa al vermeldt. Of zie ik dat verkeerd? Wat zou hij kunnen nog kunnen verbeteren naast galop aan deze merrie? Merrie heeft geen slecht karakter, ik wil gewoon zeker geen hengst die kans op moeilijke, lastige nakomelingen, die enkel te rijden zijn door profruiters, geeft.

Deparon is lekker bloedgemaakt, lijkt over veel aanleg te beschikken en past binnen budget. Over karakter valt weinig te zeggen.

For Gribaldi vind ik ook wel een zeer goede tip. Was me zo nog niet opgevallen. Hij wordt wel heel expliciet geroemd voor instelling, betrouwbaarheid, karakter en zal wel fijngebouwde veulens geven met al dat Trakehnerbloed. Erg goede tip. Nog ervaringen met For Gribaldi, iemand?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 10:26

Kies er eentje met een lange hals en een lichte hoofd/hals-verbinding.
Dat je paard wat zwaar in de hand is, komt zeer waarschijnlijk daar vandaan.

De merrie lijkt op deze foto's ook wat "in tweeën" te staan - alsof de voorhand en de achterhand los van elkaar zitten. Maw: kies een hengst die een sterk bespierde rug doorgeeft.
Schouder ligt er mooi in bij de merrie, hals sluit goed aan bij het schoft en de benen lijken correct met goede voeten.

Verder kan ik je geen hengst noemen. Ik kan je vooral wel adviseren om veel hengsten te gaan bekijken en daarbij je gevoel te laten spreken. Zodra je hem ziet, zul je het weten.

PJay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 10:45

Dank je Dees, fijne raad en nog eens wat goede punten qua exterieur. Hoe meer ik over For Gribaldi lees en hem zie, hoe meer ik dit wel een goede combi lijk te vinden. Karakter lijkt erg fijn. Zeer veel aanleg tot verzameling. Veredelend en fokt ze hoogbenig. Geen jonge paardentopper of grootdraver (maar dat is met deze merrie toch niet waarschijnlijk als veulen en ook niet de bedoeling) maar wel eentje met aanleg tot verzameling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:50

Ik denk wel dat For Gribaldi de bovenlijn/rug kan verbeteren, hij had een goed veulenrapport en als jong paard was ik gecharmeerd van hem. De laatste keer dat ik hem zag..vond ik het een beetje een kort propje geworden. Het is wel echt een trakhener om te zien. Ik weet niet of hij de hals echt kan verbeteren..denk dat Ferdeaux meer het front kan verbeteren.

Over de Ferdeaux nakomelingen loopt er een topic bij de familliebanden.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:11

Mijn 4 jarige merrie is een Ferdeaux! Ze is nu ongeveer 1.67m. Héél fijn karakter! Leert snel, heel meewerkend, voorwaarts maar toch koel in het hoofd. Daarbij nog eens langbenig, mooie rechte rug en fijn hoofdje. Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt en dit verliep heel voorspoedig, ze leerde supersnel alle hulpen en werkt echt top mee.

PJay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 22:19

Een eigen suggestie...

Rhodium is terug in Nederland. Ik weet dat dat misschien niet de grootste topper was maar wel enkele aspecten aan deze mogelijke keuze die mij interessant lijken:

1. eigenlijk van oorsprong springgefokte dressuurhengst (Ferro x G Ramiro Z), dat vind ik wel zo fijn gezien de merrie wel uit een mooie springlijn komt, zo gaat die niet verloren!
2. Fijne, betrouwbare afstamming
3. goed instelling? (iemand ervaring?)
5. Goed front (ja?) en goede bovenlijn volgens juryrapport (wat denken jullie?)
6. grote hengst
7. ondertussen toch nog enkele mooie producten gegeven (oa Capri Sonne Jr. en Cupido (blijkbaar past hij wel mooi bij San Remo dus)
8. heel betaalbare dekking (ook niet onbelangrijk) met 700 euro

Ik weet dat hij niet de meest moderne hengst is of in de sport de allergrootste ogen heeft gegooid mede door blessure) én hij is ondertussen wel even out of sight maar wat denken jullie hiervan?

Afstammelingen rapportage september 2003
Rhodium toonde een uniforme collectie rijtypische veulens met ras, die voldoende tot ruim voldoende ontwikkeld zijn en die langer gelijnd zouden moeten zijn.

Het hoofd is goed gevormd en sprekend. De nek heeft ruim voldoende lengte. De hals heeft voldoende lengte, staat er goed op en is ruim voldoende bespierd. De schoft is lang en voldoende ontwikkeld. De schouder is voldoende van lengte en ligging. De rug is goed gevormd en zou wat meer lengte moeten hebben. De lendenen zijn sterk aangesloten. De croupe is goed van vorm, ruim voldoende van lengte en is goed bespierd. De broekspier loopt ruim voldoende ver door. Het voorbeen is goed gesteld. Het achterbeen is in een aantal gevallen sterk gebogen. Het fundament heeft kwaliteit. De stap is zuiver, maar zou meer ruimte en souplesse moeten hebben. De draf is lichtvoetig, voldoende van ruimte met een goede buiging in voor- en achterbeen. De veulens hebben ruim voldoende tot veel houding en gaan ruim voldoende gedragen. De galop is lichtvoetig, ruim voldoende van ruimte met een goede afdruk en ruim voldoende tot goede houding.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 08:28

Ik snap je gedachtegang maar Rhodium zelf had niet echt goede cijfers voor het springen, dus ik denk dat er nu betere en meer complete springhengsten zijn met goede beweging die je dan beter kunt gebruiken.

Volgens mij brengt hij ook niet de meest ongecompliceerde karakters en zijn de stap en de souplesse aandachtspunten. Mooi front en een redelijke sterke {maar wel strakke} bovenlijn vererft hij wel, tevens een goed achterbeengebruik.

PJay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 19:48

Dan zijn we precies toch weer bij Ferdeaux. Ik ben nog niet zo overtuigd precies. Hij spreekt me niet direct aan. Wel hele fijne berichten over nakomelingen maar hoe is zijn hals en hoofdhalsverhouding?

En hij is ook al zeker € 1250, al iets meer dan ik in gedachten ̀̀had.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 08:58

Hij fokt een mooi front door, misschien is een zoon van hem ook interessant?

Maar wil je er nu puur dressuurbloed op? of toch een hengst die ook de veelzijdigheid kan behouden?

En een bewezen vererver of een jonge hengst ivbm dekgeld?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 09:10

Goed karakter en veel souplesse kun je ook kijken naar Bon Bravour of diens zonen.

Guadian S is wellicht ook een optie voor deze merrie.

PJay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 23:39

Bon Bravour is super maar ik denk niet dat die nog dekt sinds hij bij Anky staat (te verrotten in de stal).

PJay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 23:44

Veelzijdigheid of puur dressuur, ik weet het nog niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 02:50

klopt je afstamming wel? zat even te kijken, domspatz is van 1952, jongste nakomeling van 1979.
gewoon even een vraag.

je wilt hoogbenig, front, berg op, presterend maar ook springen.
Al eens gekeken naar Rubinio NRW? Loopt Grand Prix
Rubin Royal X Florestan X Gluckspilz x Caletto I

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 04:07

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 06:48

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 08:34

PJay schreef:
Bon Bravour is super maar ik denk niet dat die nog dekt sinds hij bij Anky staat (te verrotten in de stal).

Zijn zoon Johnny Cash is ook erg fijn, goed en nuchter karakter..veel souplesse en drie goede gangen. Alleen achter niet de snelste dus merrie moet een goed achterbeengebruik meebrengen.

PJay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 21:57

Alane schreef:
Dacht ik al, ze was Lido vergeten.

Hij.
Ja inderdaad, zie ik nu pas.