Rex_Rolfo schreef:Hoe lang is de merrie al bij jullie? Want je hoort toch wel eens van importpaarden die de eerste tijd heel mak zijn te zijn maar als ze beter in hun vel komen te zitten (zowel mentaal als lichamelijk) een verandering in karakter laten zien.
Je geeft aan niet te weten wie haar ouders zijn. Dan heb je dus geen idee welk karakter die hebben, welke bouw, grootte en of ze leuk kunnen bewegen. Een eigenschap kan een generatie overslaan waardoor een veulen (net als een kind) ook sterk op oma/opa kan gaan lijken. Maar omdat oma onbekend is weten we dus niet of die een heel meewerkend karakter heeft of misschien wel juist -wat extreem gezegd- een rotknol is. Opa idem.
Verder moet je er aan denken dat het fokken van een veulen niet goedkoop is. Afhankelijk van je hengstenkeuze kun je wat besparen op dekgeld, maar de dierenarts vraagt hetzelfde tarief voor een htk veulen als voor een topper. En een slecht veulen eet net zoveel als een goed veulen. Tel daarbij op dat jullie graag zien dat de nakomeling nogal wat groter wordt dan mams dan zijn er toch nog wel een paar vraagtekens.
Het fokken van een veulen bij je eigen merrie is zonder twijfel een hele ervaring. Een hele leuke als het goed gaat, een mindere als er complicaties zijn. Het leukste is als het veulen jong is en bij de moeder loopt. Maar dat duurt maar een maand of 5-6, daarna is het een jong paard die zichzelf moet bewijzen.
Daar kijk je met het meeste plezier naar als het een mooi en lief paard is. Maar doordat er niets van de voorouders bekend is, is er helaas ook het risico dat het een minder mooi paard wordt die helemaal niet zo mensgericht is. Fokken is gokken wordt wel gezegd, in zo'n geval nog veel meer een gok dan bij fokken met paarden waarbij de herkomst over vele generaties bekend is.
Dat klopt, een veulen fokken kost meer dan een aanschaffen.
Heb jaren bij de DA gewerkt, dus ken de gevaren ect.
Het blijft inderdaad een grote gok! Maar dat vind ik er ook erg leuk aan, wil daarom niet zomaar een hengst erop gooien.
En ik ken niet zo veel hengsten namelijk, alleen de oudere stamhengsten zeggen me wat.
Ik verwacht niet dat het er een vervelende bok uit komt. Althans dat hoop niemand niet 
Ik denk dat het een welsh cob is, met irish cob. Dus een echte bewegingstopper zou er niet uitkomen. Daar zijn we zeker van bewust!
We hebben haar nu denk ik toch al 2 maanden, in het begin erg schuw en rare ideeën. Nu begint ze meer op haar plek te komen en word ze er gelukkig rustiger op moet ik zeggen 
Erg zachtaardige merrie die wel wat terug houdend is en wat meer op zichzelf is. Het is totaal geen dominante merrie.