Shet x Welsh, hoe groot mag de hengst zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Shet x Welsh, hoe groot mag de hengst zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 07:29

Ik heb een stamboek shetland merrie en ik wil graag fokken met een Welsh hengst omdat ik op die manier een grotere nakomelingen heb.

De merrie is 1m, de hengst 1m20.
Is dit niet te groot voor de merrie?
Dit is de merrie:

Afbeelding

En dit de hengst:

Afbeelding

Afbeelding

Wat zijn de ervaringen? Ik wil natuurlijk geen problemen bij de bevalling...

Dank jullie!

upendo

Re: Shet x Welsh, hoe groot mag de hengst zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:33

Wat is je reden om een kruising te willen fokken?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:37

Veel mensen houden zo'n 20 cm als max aan bij grotere paarden, ik weet niet of deze regel hetzelfde is bij kleinere paardjes.
Het veulen zal niet te groot worden voor de merrie trouwens hoor: deze past zich aan aan de baarmoeder.

Ga je natuurlijk laten dekken of KI? Bij natuurlijk dekken moet je natuurlijk nagaan of een grotere hengst wel goed is voor de rug van je merrie.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:53

Ik heb een bijna 2 jarige, vader was 1.21 en moeder een shet kleiner als een meter. Ik zou zelf de keus niet gemaakt durven hebben maar de bevalling is van wat ik weet gewoon goed gegaan.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:02

Het veulen past zich aan naar grootte van de baarmoeder, ik denk dat je met deze kruising nog wel goed zit. Als je het zeker wilt weten kun je natuurlijk ook je dierenarts bellen voor advies.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 08:04

De merrie is echt een hele leuke menpony met een ontzettend goed hoofd en karakter. Een enorme werker, doodbraaf en heel cool. Ik wil graag een grotere pony fokker voor in de koets met liefst zoveel mogelijk t karakter van de merrie. Bovendien zou het fijn zijn als de pony ook kan dienen aks kinderpony.

Zowel de merrie als de hengst hebben papieren, de hengst is levenslang goed gekeurd, dus het veulen krijgt papieren.

Dus als uitkomst zou een pony van 110 cm erg leuk zijn. Eentje die de kenmerken shet en welsh combineert. Een echte welsh vind ik wat te "hevig" als kinderpony, de shet is dan weer wat naar de koude kant. Een combinatie zou ideaal zijn. En ik wil gewoon ook graag fokken, ik heb vorig jaar zen veulentje uit mijn warmbloed merrie gefokt. Helaas heeft dat na 1 dag opfok een ongeluk gehad en moest ik dat inslapen. Ik kan het emotioneel nog niet om terug met de warmbloed te fokken...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:04

Als eerste veulen zou ik heb niet doen, maar anders zou ik deze combi wel durven. Maar zou voor mij ook wel de max zijn.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 08:09

T zou natuurlijke dekking zijn. De hengst staat voornamelijk hoog op de benen maar ik denk dat hij voor de rest niet veel meer zal wegen dan mijn merrie ;) dus dat is zeker geen probleem. Hij ziet er op de foto groot uit, maar in het echt valt dat reuze mee :)

En de merrie heeft aan het uiertje te zien, zeker al veulentjes gehad.

Oh en ik heb een dochter van 3 dus daarmee zou de pony ook dus op termijn beetje mogen dienen als kinderpony. Maar dat zal dan uiteraard afhangen van de situatie want jonge pony met jong kind is meestal niet de perfecte situatie :+ maar de hoofdreden is dus een menpony fokken die beide eigenschappen combineert :)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 08:11

Afbeelding

Nog een foto van de merrie gisteren
(Met transportbandages omdat ze naast de koets in de trailer vervoerd wordt ;) )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:21

Je hoopt op het karakter van de merrie. Dan kan ik je uit de droom helpen, ieder veulen is anders, en ik heb nog bijna nooit een zelfde karakter kunnen fokken als de merrie (en de keren dat het wel gebeurde was het bij de minder makkelijke merries).

Als je een fijne men pony wil kan je er beter eentje kopen is mijn ervaring. Zeker met dit soort kruizingen.

Wat mij betreft liggen de types te ver uit een om een goede schatting te maken wat er uit gaat komen. Met een beetje pech heb je de langere rug van de welsh en de kortere beentjes van een shet waardoor je een soort teckel krijg.
Of juist wel de langere benen van de welsh, maar een shetland halsje waardoor normaal grazen lastig word (waardoor ze hun benen uit elkaar zetten met grazen en er makkelijk een graas voetje kan ontwikkelen).
Een goed veulen fokken bij 2 dieren die kwa type meer op elkaar lijken is al lastig genoeg. Laat staan bij een kruizing als deze.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:23

Wat een spannend besluit. Ik kan je geen tip geven helaas, maar ik heb even flink zitten huilen na je trieste topic over quiquebou. Dus ik snap heel goed hoe beladen fokken dan kan zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:27

Ik ken genoeg welsh pony s die wel doorbraaf zijn en ideale kinderpony's en genoeg shetlanders waarmee je kind net niet verongelukt. Wil je met zekerheid een grotere pony en een brave zou ik eerder wat te koop zoeken aan veulen waarbij je wat meer zekerheid hebt. Fokken blijft gokken wat dat betreft. Grote kans dat het veulen kleiner uitvalt of toch niet het gewenste karakter heeft. Zo heb ik een heel brave merrie, ideale kinderpony s maar haar veulens zijn toch flink anders van karakter. Mijn moeilijker merrie geeft tot nu toe de braafste veulens, echte goedzakken. Stokmaten zeggen ook niet altijd wat. Zo kwam er uit een 1.20x1.16 een 1.25 :')
Tel daarbij nog het risico voor je merrie op.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 08:39

Eerst even duidelijk maken dat ik sowieso graag wil fokken. Dat fokken gokken is heb ik mogen ondervinden, en dat het mis kan lopen ook.
Mijn warmbloed is een met een moeilijk karakter, ik kan je zeggen dat het veulen ook niet het meest evidente paardje was. Het lijkt hier zo een beetje alsof aangeraden wordt om de moeilijkste merrie te kiezen als moeder dan heb je grote kans dat t veulen braver is dan de merrie (in de zin van stouter kon niet :+ ). Ik wil niet kopen, ik wil fokken, omdat ik opnieuw de ervaring wil van dat veulentje zien geboren worden, groeien, opleren etc. Dat wil ik. Dus dat wou ik even recht zetten ;)

En dat het gokken is, das zeker,... je weet nooit wat je krijgt, maar ik denk wel dat ik in beide types de leukste en best goede ouder dieren kies, met papieren en gezond.

En nogmaals kinderpony is leuk maar zoals ik zei, geen noodzaak.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:47

Het veulen past zich aan aan de baarmoeder.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:01

ikkedus schreef:
Wat een spannend besluit. Ik kan je geen tip geven helaas, maar ik heb even flink zitten huilen na je trieste topic over quiquebou. Dus ik snap heel goed hoe beladen fokken dan kan zijn.

Wat is er met Bou? -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:05

Redelijk ongepaste vraag Tessa. Zoek het topic even op bij IM.

Je kan perfect met die combi fokken hoor :) De hengst is ook vrij slank gebouwd. Ik zie geen probleem :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:06

Dat kan zeker wel! En hier juist de ervaring dat ze qua karakter meer van moeders dan van papa meekrijgen. Ze worden door mama opgevoed, ook de groep maakt daarin verschil. Hier doen ze allemaal schrapen, net als mama (thanks he :+ ) en zie je altijd wel trekjes erin terug, ookal zijn het alle 3 hele verschillende paarden

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:51

Onze hengst (1m55) heeft ooit een merrie van 1m22 gedekt (op verzoek van de eigenaar).
Alles is vlot verlopen en er is een normaal veulen geboren.
Na een maandje was het veulen wel bijna zo groot als zijn moeder.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 09:59

Tessa, Qui Que Bou heeft ongeluk gehad in de opfok en ik heb hem moeten laten inslapen :(

Ik ga denk ik voor de zekerheid eerst nog eens een dierenarts contacteren en dan beslissen.
Ik zie zelf het potentieel van de kruising anders zou ik het natuurlijk niet doen, maar ik neem zeker alle opmerkingen en tips mee in mijn besluit. Dank jullie wel in elk geval!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:01

SofieHavan schreef:
Tessa, Qui Que Bou heeft ongeluk gehad in de opfok en ik heb hem moeten laten inslapen :(

Ik ga denk ik voor de zekerheid eerst nog eens een dierenarts contacteren en dan beslissen.
Ik zie zelf het potentieel van de kruising anders zou ik het natuurlijk niet doen, maar ik neem zeker alle opmerkingen en tips mee in mijn besluit. Dank jullie wel in elk geval!

Wat... meen je niet..! Heel veel sterkte met dit grote verlies. Ik kan het topic nergens vinden.

Iemand op bokt had zijn kwpn'er laten dekken door een mini. Daar kwam een normaal groot veulen uit. Niet kleiner dan normaal.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:04

DeMolenhoek schreef:
Redelijk ongepaste vraag Tessa. Zoek het topic even op bij IM.

Je kan perfect met die combi fokken hoor :) De hengst is ook vrij slank gebouwd. Ik zie geen probleem :)

Hoezo ongepast? Toch geen schande om te vragen? Wat is IM

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:05

Mijn advies niet doen. Bij de kleinere ponies komt het weleens voor dat het veulen toch te groot is voor de merrie. Ik zou eerder een max van 10 cm verschil houden. Ook de lichaamsbouw tussen merrie en hengst verschillen een hoop.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:05

Mijn merrie van 1m met een zeer fijn karakter
Afbeelding

heeft 2 jaar geleden een veulen gekregen van In de ban van Pjotr (1.20m en ook zeer fijn karakter)
Afbeelding

haar veulen Spirit heeft het karakter van mams en is nu met bijna 2 jaar 1.06m (foto van vorig jaar)
Afbeelding

De maat e.d. zie ik geen probleem in en als jij dit wilt.. gewoon doen

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:16

Donja schreef:
Mijn merrie van 1m met een zeer fijn karakter
[ [url=m/UeBUBK.jpg]Afbeelding[/url] ]

heeft 2 jaar geleden een veulen gekregen van In de ban van Pjotr (1.20m en ook zeer fijn karakter)
[ Afbeelding ]

haar veulen Spirit heeft het karakter van mams en is nu met bijna 2 jaar 1.06m (foto van vorig jaar)
[ [url=m/OZLZgl.jpg]Afbeelding[/url] ]

De maat e.d. zie ik geen probleem in en als jij dit wilt.. gewoon doen

Jeetje zeg wat een onwijs knap veulen is daar uit gekomen!!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 11:04

Whaaauw! Inderdaad wat een knap veulen! Ik had pjotr ook al aangeraden gekregen, wat een super mooie hengst!!

Ik bel sowieso eens de dierenarts voor extra advies. Bedankt voor de mooie foto's!