New forest x ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzy1206

New forest x ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 13:16

Hallo iedereen!

Ik ben een echte newbie op het vlak van fokken en daarom vraag ik jullie raad :D

Voor mijn New Forest merrie van 4,5 jaar ben ik langzaam op zoek naar een geschikte hengst. Ze is raszuiver met goede stamboom, maar ik zou toch graag kruisen om dan het veulen zelf bij te houden.
Mijn merrie is redelijk klein (1m35), dus ik zou graag wat hoogte toevoegen, liefst zou ik uitkomen rond de 1m60, maar ik weet niet of dat haalbaar is? Ze is springgefokt en heeft er een enorm talent voor (sprong haar eigen hoogte op haar 2 jaar, spijtig genoeg was het over de omheining en niet over de sprong :P ) en ik zou dit wel graag willen behouden bij het veulen.
Ik dacht aan een fries, fjord of arabier als dekhengst.
Een fries voor de grootte, rustiger karakter, de stevigere bouw en ook de kleur/algemeen uiterlijk. Mijn merrie is een prachtig licht bruin met zwarte manen, maar ik heb wel graag de donkerdere kleuren.
Een fjord zou vooral voor het karakter zijn en ook wel voor het uiterlijk, maar dan blijft het veulen waarschijnlijk redelijk klein, of vergis ik me?
Een arabier geeft dan weer een dosis pit, en mits de juiste hengst ook zeker nog het sprongvermogen. Met een arabier zou het denk ik qua uiterlijk zeker een mooi veulen zijn, maar wel redelijk fijn en ook niet zo groot. En natuurlijk is uiterlijk lang niet alles...

Hebben jullie raad, voorbeelden van deze kruisingen of raden jullie er nog andere aan?
Alvast bedankt :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:23

Waarom niet kiezen voor een New Forest hengst?

En anders zou ik kijken naar NRPS of Duitse Rijpony.

Een Fries of Fjord zou ik helemaal niet passend vinden qua type. En een fries zeker ook te groot voor een pony van 1.35.
Als het een van die 3 moet zijn zou ik dan voor een Arabier gaan.

Maar het mooist en best passend zal waarschijnk een forester, NRPSser of Duitste Rijpony zijn.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 12-01-17 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:24

Ik zou een flinke Shire adviseren, dan ga je sowieso de 1.60 halen en met die lange benen kunnen ze extra hoog springen :j

Lizzy1206

Re: New forest x ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 13:28

Omdat ik graag groter wil gaan. Ik ben zelf klein en pas dus perfect op pony's, maar als ik fok met intentie om het veulen zelf bij te houden wil ik liever een paard/klein paard dan een pony.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:30

Ailill schreef:
Ik zou een flinke Shire adviseren, dan ga je sowieso de 1.60 halen en met die lange benen kunnen ze extra hoog springen :j

:+

Sorry TS, maar ik moet hier best om lachen :)

Waarom zou je zo graag willen kruisen?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:32

Heel erg zonde om zo'n pony met een koudbloed te combineren.

Ook heel oneerlijk tegenover de pony om er een groot paard op te zetten ivm een heel groot veulen krijgen wat een zware bevalling kan betekenen.

Zet er lekker een New Forest, Connemara, Duitse Rijpony hengst op. Het beste is gewoon het eigen ras.

Als je iets groots wil dan zou ik er een groter paard bij aanschaffen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:32

Lizzy1206 schreef:
Omdat ik graag groter wil gaan. Ik ben zelf klein en pas dus perfect op pony's, maar als ik fok met intentie om het veulen zelf bij te houden wil ik liever een paard/klein paard dan een pony.

Er zijn ook grotere New Forester hengsten. Die kan je ook gebruiken.
Of een NRPSer of Duitste Rijpony.
Welsh kan overigens ook nog wel.

Maar je loopt altijd een kans dat het veulen ondanks zijn grotere vader net zo groot als de moeder wordt.

Ik weet de afstamming van jouw merrie niet. Maar ik zag deze bijvoorbeeld. 148...
http://www.newforestpony.nl/horses/kino ... rronniers/

Lizzy1206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 13:52

Change3x schreef:
Ook heel oneerlijk tegenover de pony om er een groot paard op te zetten ivm een heel groot veulen krijgen wat een zware bevalling kan betekenen.

Dankje, dit zijn dus dingen die ik als leek wel kan bedenken, maar totaal niet zeker van ben die ze kloppen, want ik heb al veel tegenstrijdige dingen gehoord :P bedankt voor de info :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:59

Moderatoropmerking:
Het zou al een stuk handiger zijn als er een standfoto van de merrie te zien zijn, met de plus en minpunten van de merrie en wat je bedoelingen zijn met het veulen.

Lizzy1206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 14:01

NatasjavE schreef:
[
Maar je loopt altijd een kans dat het veulen ondanks zijn grotere vader net zo groot als de moeder wordt.

Ik weet de afstamming van jouw merrie niet. Maar ik zag deze bijvoorbeeld. 148...
http://www.newforestpony.nl/horses/kino ... rronniers/

Wel, 148 is nog steeds pony, dus dan zou ik weer uitkomen tussen +- de 140 en 148. Maar misschien is groter niet mogelijk omdat de bevalling dan te risicovol wordt zoals hierboven gezegd? Of is het gewoon onmogelijk om zoveel "hoogte toe te voegen" bij het fokken?
Moest ik de kruising proberen en het veulen blijft toch klein is dat natuurlijk geen drama, maar de kans dat dat gebeurd is klein denk ik dan.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:06

Het is vast wel mogelijk maar dan moet je er een paard van 1.80 op zetten, beetje oneerlijk tegenover je pony met de en dan is de kans groot dat ze een moeilijke dracht/bevalling krijgt. En de kans dat je veulen dan een uit de kluiten gewassen pony zou ik het al vergeten.
Zou dan eerder kijken naar een leuk KWPN-veulen (gemiddelde kwpn is toch 1.65) of je erbij neerleggen en gewoon een hengst van max. 1.60 op je pony te zetten en dan een veulen hebben die uitgroeit tot ca. 1.45.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:08

Ik zou voor een hengst van max. 155 gaan. En geen koudbloed of zo, maar gewoon ook new forest of connemara bijvoorbeeld. Dan krijg je een veulen van ongeveer 145. 160 is gewoon niet haalbaar want dan moet je er een hengst van 180 op doen. :')

Anders koop je gewoon een veulen?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:15

Maar een hengst van 180 wil niet zeggen dat het veulen groot wordt.

De ouders van mijn paard zijn 157 en 165, terwijl hij 175 is geworden..

Andere paard ook 166 en 168, paard is ook 170

Als de hengst vergrotend fokt kan het zeker, maar je hebt ook genoeg voorbeelden van een paard x paard die ponys zijn gebleven (staan er hier ook 2 van een sandro hit x nogietspaard en een charmeur x gribaldi, de 1 is 157 de ander is een dpony := )

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:18

Het veulen krijgt net zo veel mee van de moeder als van de vader. De maat van de vader zegt dus niet zo veel over de maat van het veulen. Zéker niet als de merrie kleiner is.
Mijn pony heeft als vader een barock pinto hengst van 1.60m en komt uit een D pony merrie (kruising NF). Hij is zelf ook D pony.

Ik denk dat een NF hengst met maat het beste past op zo'n merrie. Het is niet zo aannemelijk een paard te fokken uit een pony merrie. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het zal ook geen zekerheid geven.

NathalieBoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:25

New forest x fjord is absoluut een leuke kruising!
Op de foto's zie je 1 van 1,54 en een echte allrounder. :D

Afbeelding

Afbeelding

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:26

Als je het springen er in wilt houden moet je zeker niet met een Fries Fjord of Tinker gaan fokken. Dan kun je beter een engels volbloed of draver fokken. Maar het is veel verstandiger om een paard naar je zin te kopen dan weet je wat je hebt. Met fokken moet je het maar afwachten plus dat je nog 4 jaar verder bent voor je er iets mee kunt.

Lizzy1206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 14:27

petraaken schreef:
Het zou al een stuk handiger zijn als er een standfoto van de merrie te zien zijn, met de plus en minpunten van de merrie en wat je bedoelingen zijn met het veulen.

Woepsie sorry! Ik ben ook een newbie op bokt :D
Een standfoto heb ik niet van haar.
De bedoelingen met het veulen is grotendeels recreatief. Vooral wandelen dus, maar ook wel basic dressuurmatig werk en regelmatig een sprongetje.
Eventueel wedstrijden op een laag niveau, maar absoluut geen ambities voor intensief of hoog niveau.

Pluspunten:
- zeer mooie basisgangen
- zeer goede sprong
- pikt zeer snel nieuwe dingen op
- meestal haar koel in haar hoofd (op wandeling)

Minpunten:
- koppig (vind ik persoonlijk wel leuk)
- gevoelig
- druk
- zeer korte rug
Laatst bijgewerkt door Lizzy1206 op 12-01-17 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzy1206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 14:32

NathalieBoer schreef:
New forest x fjord is absoluut een leuke kruising!
Op de foto's zie je 1 van 1,54 en een echte allrounder. :D

Dankje :D ik heb ooit eens een new forest x fjord gereden die ook een echte allrounder was, maar ik wist niet of zij eerder uitzondering dan regel was :P
Echt een prachtpaardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:38

Uit een pony van 1.35 ga je nooit een paard van 1.60 fokken. Zet dat maar uit je hoofd. Echt. Al zet je er een hengst van 1.80 op, dan is de kans dat je de jackpot in de staatsloterij wint nog steeds een stuk groter.

Lizzy1206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 14:55

safina schreef:
Uit een pony van 1.35 ga je nooit een paard van 1.60 fokken. Zet dat maar uit je hoofd. Echt. Al zet je er een hengst van 1.80 op, dan is de kans dat je de jackpot in de staatsloterij wint nog steeds een stuk groter.

Dankje, ik heb hier dus allemaal geen idee van, daarom dat ik het vraag :) Maar toch bedankt voor de info :)

Lizzy1206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 14:58

Dankjewel alvast voor alle reacties!
Ik wil nog even toevoegen dat ik niet persé 160 wil, ik bekijk gewoon mijn opties en wil weten wat er allemaal mogelijk is.

Lijkt jullie het wel mogelijk dat er een veulen van ongeveer 150 zou uitkomen? Het ras van de hengst even buiten beschouwing gelaten.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:59

Kijk eens naar Picasso van Knedo en AF Montoyo

Sowieso even een standfoto plaatsen

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:01

Ik heb zelf een kruising New Forrest x Welsh Cob.
Erg leuk paardje.

Aantal jaar geleden heb ik voor een Tinker veulen gekeken.
Erg mooi beestje, toen ik hoorde dat de moeder 1.36 was ben ik afgehaakt.
Vader was wel groter, maar ik had mijn twijfels.
Uiteindelijk is hij geloof ik 1.50-1.55 geworden, dus dat kan wel uit een kleine merrie.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:05

Sorry maar veel maatvergrotend willen fokken met een merrie die nog nooit heeft geveulend is vragen om problemen.

Hier heb ik het aangedurfd om met een merrie van 1.47 die al veel veulens heeft gegeven een hengst te gebruiken van 1.65 dit in samenspraak met de veearts. Zou niet groter gaan dan een grote D pony ook de bouw van de hengst is nog meer van belang dan de maat. Geen forse hengsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:13

Lizzy1206 schreef:
safina schreef:

Dankje, ik heb hier dus allemaal geen idee van, daarom dat ik het vraag :) Maar toch bedankt voor de info :)

Graag gedaan. Ik zou zeggen: koop een leuk paard van rond de 1.60. Onder aan de streep kost je dat namelijk evenveel als een veulen fokken en opfokken en dan krijg je precies wat je in gedachten hebt.

En als je een knappe forest hebt en je wilt graag een veulen, fok er dan een leuk veulen mee voor het forest-stamboek of Duits Rijpony-stamboek. Ga niet lopen gokken met kruisingen tussen zeer uiteenlopende rassen. Er lopen soms mooie kruisingen op deze wereld, maar ook erg veel misbaksels. Want wat doe je als het veulen qua formaat een pony blijft, maar dan wel met de lange rug en de grote kop van die Fries die je als vader hebt gekozen? Voor het dier ook sneu, zo'n onvoordelige bouw.