Het gaat om de Gelderse merrie Primera, Witmar Alazan x Bazuin x Rex uit de Ferna merrielijn.
Ze heeft in 2007 een stermerrie gegeven van de hengst Upperville en op het moment heeft ze een veulen aan de voet van de hengst Casaron, waar ze op het moment ook weer drachtig van is.
Primera is een wat klassiekere Gelderse merrie met een nog relatief vrije en redelijk zeldzame bloedlijn. De merrie is 1.63 hoog.
Verbeterpunten:
De merrie is dus wat klassiek en mag dus een wat luxer model hebben. Ze heeft hele ruime gangen, maar ze beweegt vrij vlak en mag dus iets opwaartser met wat meer knie bewegen. Het achterbeen is sterk, maar zou nog iets resoluter onder mogen treden.
Fokdoel:
Primair wil ik haar echt inzetten voor de Gelderse fokkerij. Ofwel, ik wil proberen om er iets aan toe te kunnen voegen. Ik wil dus bloedspreiding behouden. Natuurlijk is het ook de bedoeling een mooi Gelders sportpaard te fokken.
Ik ben zelf erg fan van Wilson, maar het zou mooi zijn om haar fokproducten Koss vrij te houden.
Buiten de Gelderse hengstenstapel kijken is dus misschien wel het beste. Wat nieuw bloed inbrengen wat uiteindelijk goed binnen het Gelderse type valt.
De merrie:

Haar veulen van Casaron:

Haar dochter van Upperville:

Brand los!
Hij fokt overigens ook goed aan de maat.