Gelderse hengsten keuze

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tantetoos

Gelderse hengsten keuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:41

Hallo ik wil graag met een Gelderse hengst dekken ik heb zelf een spring gefokte merrie van 1.63 namelus r x indoctro
Ik zit te twijfelen tussen twee hengsten alexandro p en aan Casaron wat vinden jullie ?

Anoniem

Re: Gelderse hengsten keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:47

Ik denk dat niemand daar een zinnige uitspraak over kan doen zonder de merrie gezien te hebben...

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:53

Alexandro p spreekt mij het meeste aan, maar inderdaad, zonder duidelijke omschrijving en een paar standfotos is het moeilijk inschatten...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:55

Wat is de rede dat je Gelders wil dekken? Wat wil je verbeteren aan je merrie? En waarom kiezen uit deze twee. Er zijn nog veel meer Gelderse hengsten die wellicht nog beter passen(maar zonder foto en afstamming en wensen valt daar niets over te zeggen)

Kijk Alexandro is goed gekeurd. Daar krijg je direct een veulenboekpapier bij. Hij vererft een mooi model en heel veel beweging.

Met Casaron fok je met een niet goed gekeurde hengst(wel aangewezen). Voor een Gelderse merrie hoeft dat niet perse uit te maken. Je kan dan met een reg A of B(dat weet ik niet exact met Casaron) toch nog naar de keuring.
Je hebt echter geen Gelderse merrie.
Voordeel is wel dat Casaron een (voor Gelderse) vrij bloedlijntje en ik denk dat hij naast een goede beweging meer de springrichting op zal fokken. Voor jouw merrie helemaal geen slecht idee.

tantetoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:41

Afbeelding

tantetoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:42

Dit is een bloederige merrie en wil graag een nuchter paard fokken vandaar dat ik voor een Gelderse wil gaan hoop dat het karakter beter word

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:53

Heb je een betere foto?

tantetoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 22:06

Knert schreef:
Heb je een betere foto?

Helaas niet

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:55

Het nuchtere karakter van Casaron en zn veulens zit wel goed, ik heb nog nooit zo'n makkelijk en nuchter veulen gehad, is nergens bang voor. Voor plaatjes zie onderschrift.
Maar wat is je doel met het veulen?

tantetoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 06:54

Ik wil graag een keer een fijn veulen voor me zelf fokken als opvolger van dit paard waar ik lekker mee kan rijden zonder dat ie heel gek doet
Ik weet wel dat je het van te voren nooit weet maar de ouders kunnen het toe voegen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:15

Wat is de stamboeknaam van je merrie? En inderdaad een betere foto. Een standfoto waarop ze parallel staat aan de fotograaf, alle benen zichtbaar en recht vooruit met het hoofd omhoog staat.

Ik heb een hele brave Alexandro gefokt. Super mooie kop en goed bewegen.

tantetoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 07:45

Ze heet nirvana is ingeschreven in het zangersheide stamboek

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:56

Ze staat niet op horsetelex. Goed daar kunnen we niks mee.

Zijn er nog exterieurpunten? Hoe is haar halsvorm(lang of kort, bovenhalsbespiering) Hoe is haar bovenlijn?(strak of week(slapper) Hoe staat ze op haar benen?

Dat zijn de dingen die je moet bedenken bij het fokken. Anders kan je bij deze twee hengsten gewoon iene miene mutte doen.

Pam84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:07

Ik was eens aan het zoeken of er al wat meer Casaron veulens op bokt vermeld stonden toen ik deze vraag tegen kwam.

Mijn merrie is afgelopen week drachtig gescand van Casaron.
Heb de hengst nu een aantal keer gezien.
Heel mooi model,flink aan de maat, prachtig front en een goed oog in zijn hoofd.
Daarnaast kan hij ook echt gaaf bewegen en heeft ie een goed karakter.
(Misschien wat bevooroordeeld, maar ben echt weg van deze hengst)

De nakomelingen die ik tot nu toe hebben gezien, hebben allemaal behoorlijke stelten, een mooi front en hebben (naar mijn mening) echt een goede achterhand.
Stuk voor stuk wakkere veulens, maar wel nuchter.

Heb echt geen spijt van mijn keuze voor Casaron.

Welke hengst je kiest hangt verder idd wel af van hoe je merrie in elkaar steekt en wat je in type en beweging zou willen verbeteren.
Maar ik denk dat wat bloed betreft, Casaron best een leuke toevoeging kan zijn op je merrie.

Overigens geeft Alexandro ook echt hele gave nakomelingen die over het algemeen zeer goed bewegen.
Hoe deze verder in karakter/omgang zijn weet ik niet, maar daar zal vast wel wat over te vinden zijn!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:52

Persoonlijk vind ik Alex in het echt niet echt een A hengst. Heb er niet zoveel mee. Staat mooi op de foto's maar in het echt toch niet die wauw factor.

En bij mijn kennismaking met hem was ie niet cool in het koppie.

Oke het was bij een menwedstrijd waarbij je onder andere een dekking van hem kon winnen. Had wel 10 loten...maar als ik gewonnen had, had ik die dekking weggegeven.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:56

tantetoos schreef:
Ze heet nirvana is ingeschreven in het zangersheide stamboek

Kun je specifieker zijn?

V
M
Mv

Exterieur?

Met zo'n vage vraag krijg je geen kwalitatief antwoord. Zo blijft het een gigantische gok namelijk.

Heb je ook echt geen foto van onder het zadel ofzo?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:03

Knert schreef:
Persoonlijk vind ik Alex in het echt niet echt een A hengst. Heb er niet zoveel mee. Staat mooi op de foto's maar in het echt toch niet die wauw factor.

En bij mijn kennismaking met hem was ie niet cool in het koppie.

Zo zie je maar weer. Smaken verschillen. :) Vind Alex, Henkie en Upperville nog steeds diegene met het gouden draadje.

Ik heb Alexandro nu een paar keer in real life gezien. Zowel op stal als op een show. Heb hem vaak op de hengsten demo gezien als hij de bak uit kwam.
Bleef naast me staan of er echt helemaal niks loos was.

Op stal was hij ook echt relax.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:08

Nou misschien kwam het omdat het bij een menwedstrijd was. Die wagentjes en die snelheid.

Up is leuk!!! En apart

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:25

Waarom Gelders? Bij de springhengsten zijn ook genoeg Hengsten die cool zijn en dit vererven en dat sluit beter aan bij jouw merrie. Of bij zangersheide zelf, redelijk wat Hengsten aanbod waar klassiek bloed niet heel ver weg zit, Ramiro, Argentan om er maar ff 2 te noemen. Of kijk eens bij het BWP. Met een zangersheide merrie kun je alle kanten uit. Goed Casaron is zeker ook een optie.

tantetoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 12:45

Het leek me een keer leuk voor een Gelderse te gaan, wat ik begreep zijn daar niet heel veel paarden meer van en aangezien ik een ranke merrie heb leek me dat ik dan wat meer body kan gaan fokken en een koel karakter alles wat ik wil
Het is een moeilijke keuze maar denk dat ik voor Casaron ga

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:50

Waarom precies alleen die 2 hengsten ? Aangezien er nog meer gelderse hengsten zijn die wel degelijk ook toe kunnen voegen aan je merrie ?

Casaron zou ik niet doen zolang hij niet goedgekeurd is bij het stamboek. Jammer om een niet goedgekeurde hengst te gebruiken als er veel meer opties zijn voor je merrie. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening :)

tantetoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 12:57

Deze twee hengsten had ik als keuze omdat alexandro p goed bekend staat en er veel mensen mee dekken en Casaron omdat daar dan toch ook weer spring bloed in zit
Voor mij maakt het niet zo veel uit of de hengst goed gekeurd is of niet als het karakter maar goed is en van Casaron heb ik begrepen dat hij een top karakter heeft er zijn maar weinig paarden die binnen een paar maanden z start gerechtig zijn en wat ik ook begreep is hij hard op weg om goed gekeurd te worden

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:50

Het zal inderdaad waarschijnlijk maar een kwestie van tijd zijn voordat Casaron goedgekeurd is.
Als hij je voorkeur heeft zou ik het daar niet vanaf laten hangen.

Alexandro fokt heel goed. Dat is ook de rede waarom hij zo populair is. Maar omdat veel mensen hem gebruiken is geen rede om er ook mee te dekken.

Als ik jou was dekte ik inderdaad bij Casaron. Past qua springen ook bij je merrie. Zijn grootmoeder is de moeder van Tepiq la sillia.

Pam84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:33

Ik denk dat als je de eigenaar van Casaron belt, je van harte welkom bent om hem daar even te bekijken.
Hij kan je vast alles over hem vertellen!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:14

Leuke keuze! Past mooi bij het springbloed van jouw merrie.
En een minder bloederig / nuchter karakter zit wel goed. Mijn veulen is echt nergens bang voor, brutaal ding ;)