Exterieur en evt. hengst eventinggefokte merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Exterieur en evt. hengst eventinggefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:38

We hebben dit weekend eens foto's gemaakt van onze zelfgefokte 3 jarige merrie en ik wil graag eens horen wat aandachtspunten zijn op gebied van exterieur en in welke richting van bloed ik me kan oriënteren mbt een hengstenkeuze.
Dit jaar wordt er sowieso niet mee gefokt, maar het staat wel op de planning voor binnen 1, 2 jaar...

Ik heb dit paard gefokt uit een merrie van 1m60 waar ik eventing internationaal 1* mee rij, mijn bedoeling was vooral extra bloed en springvermogen/techniek erin te fokken.

Haar afstamming is Black Jack (Cornet Obolensky x Heraldik xx) x Codex x Township xx.
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1523030

Ze is geboren eind juli 2013 en staat momenteel nog wel wat overbouwd. Ze meet nu 1m63, de moeder is slechts 1m60. Ik fok hiermee louter voor mezelf, en probeer graag een eindproduct te hebben rond de 1m65.

De moeder heeft wat platvoeten, bij de nakomeling is dit beter, maar je ziet het nog wel wat terug.
We hebben ze dit weekend zadelmak gemaakt, superbraaf, heel nuchter, de 3e dag reed ik al alleen rond.

We hebben ze tot hiertoe 2x laten vrijspringen, dat is momenteel nog niet echt goed. Ze springt er altijd over, maar toont wat weinig achterbeentechniek en bascule. Moeder heeft hetzelfde aandachtspunt, zij waardeert zich wel veel op tijdens het springen onder de man, dus hopelijk zal dit met de nakomeling ook het geval zijn.

Ze beweegt in de 3 gangen goed, voor een eventingpaard zeker ruim voldoende, dus dit hoeft niet verbeterd te worden, maar wil er ook liever niet op inleveren. Qua type is ze heel erg naar de vader gefokt en dit is wel het type dat ik graag zie.

Als we ermee gaan fokken (wil eerst wat afwachten onder het zadel), zoek ik dus een hengst die:
- veel bloed heeft (ik wil geen zuivere volbloed)
- goede, nette basisgangen
- springvermogen heeft
- goede springtechniek
- souplesse in het lijf (lijkt bij deze goed te zijn, maar is aandachtspunt van de moeder)

Ik hoor graag eens in welke richting van bloed ik kan kijken. 4* ambities heb ik niet, als ik 1* kan rijden ben ik blij, mocht 2* ooit lukken zou dat leuk meegenomen zijn.
Ik heb geen schrik om een jonge hengst te gebruiken, hoeft ook niet 'bekend' of commercieel te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:34

Ik ken niet veel van eventers.
Maar ik vind je merrie interessant gefokt en ook een mooi exterieur hebben vandaar mijn interesse voor jouw topic.
Jaguar mail vond ik altijd speciaal gefokt.
Bovendien zijn er weinig halfbloed hengsten die op olympisch niveau gesprongen hebben.
En dan is hij ook nog de vader van een wereldkampioen eventing.
Vermogen heeft hij genoeg en ook nog eens maat(al is dit voor jou geen absolute vereiste)

http://triplevdekdiensten.nl/jaguar-mail/

Holstman

Re: Exterieur en evt. hengst eventinggefokte merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:00

Niet zo gekend maar toch zeker niet onverdienstelijk gesprongen heeft Il vien des mielles.
Een hengst met starter als grootvader(waar ik zelf een serieus zwak voor heb) en in de 3e en 4e generatie volbloed.
Verder beantwoord hij ook goed aan je eisen.
De website van haras du Gery is tijdelijk buiten werking maar je ken hem alvast even bekijken in het YouTube filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=ZB8eGF-icEI

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 18:25

Alvast bedankt voor je input en compliment, ik vind ze zelf ook wel mooi gelukt :)

De reden waarom ik liever geen volbloed wil, is omwille van de neerwaartse romprichting en dat zie je bij JM ook wel goed terug. Ik denk dat mijn merrie, eens ze volgroeid zal zijn, wel vrij opwaarts gebouwd is, en hier wil ik liever niet op inleveren. Haar moeder is ook vrij horizontaal gebouwd, met zeer weinig front overigens, dus ik wil opletten dat ik dit niet er terug in ga fokken.

Ilvien spreekt mij qua exterieur dan meer aan, springen mss niet het laatste erin, maar dat hoeft voor mij ook niet. Dit is het soort hengst waarvan ik wel blij ben dat die genoemd wordt want ik zou er zelf niet aan denken dus dit verbreedt wel een beetje de horizon.

Qua beweging en exterieur zou ik ook wel graag iets met contender bloed hebben, alleen dan wel wat moeilijker om bloed genoeg erin te krijgen.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:38

Qua romprichting heb je 100% gelijk wat Jaguar aangaat.
Il vien heeft dit veel minder of nagenoeg niet.
Ik probeer nog ergens een standfoto te vinden van hem.
Ik vind de hengst echt prachtig.
Nog een zeer jonge en ook met starter als grootvader(maar wel behoorlijk minder bloed)is de hengst
Valmy de la lande.
Niet de allergrootste maar wel met het nodige vermogen erin en hij lijkt zeer nuchter tijdens het rijden.
Zijn zussen en gekeurde broer hebben bovendien bijna allemaal zwaar of internationaal gelopen.
Deze staat bij Ken Rehill die naast Valmy ook een aantal andere eventing gerichte hengsten aanbiedt.
Zeker de moeite waar om eens een kijkje te nemen.
http://www.thestallioncompany.com/stallions.php
http://www.thestallioncompany.com/stallions.php

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:08

Hengst Famous? Albaran xx x Karandasj staat bij de watermolen

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:52

Ik zou denk ik zelf Douglas overwegen. Staat bekend om zijn enorme vermogen, en er beginnen van deze hengst toch echt goede eventers door te breken. Voegt ook bloed toe, al zie je het aan de hengst zelf niet af.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:05

Ik heb nog verschillende kandidaten in gedachten voor je merrie al zijn het niet bepaald de hengsten die "ff naast je deur staan"
Bij de Contender zonen herinner ik me vooral Concetto die destijds bij Sosath stond.
Hij was een wat atypische halfbloed.
Want uit een warmbloedvader en volbloedmoeder.
Een zeer mooie zwarte verschijning as het maar ik heb wat opzoekingswerk verricht en ik kan er niets noemenswaardig over terug vinden.
Blijkbaar zou de hengst naar de verenigde staten verkocht zijn..?
Jammer want het zou een zeer goede optie geweest zijn.
Verder heb je nog Conoglio(Contender*oglio xx) die bij hengststation Pape staat.
En deze Contados uit een mytens xx moeder.
Mytens en heraldik bloed in één paard lijkt me niet verkeerd.
Beide waren topvolbloeden.

http://holsteiner-verband.de/front_cont ... idart=2167

En als laatste dacht ik ook aan deze Santander h(sacramento song is ook zo'n topvolbloed geweest)
Een Sandro*contender*bloedje
https://www.youtube.com/watch?v=HRf-ALeiUpE

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:07

VDL stud heeft Herald III een zoon van Heraldik die zelf GP gesprongen heeft. Zelf niet neerwaarts Maar niet veel bekend hoe hij fokt. Of Contendro I, hoog op WBSH ranking voor eventing. Alleen is daar maatvererving ms wel een kritiek punt

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:53

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:58

C*anabis Z is een bloederige Contender zoon!
Ik ben zelf grote fan van Herald III, maar aangezien je merrie en de moeder al niet groot zijn, zou ik dat precies niet goed aandurven.
Als je makkelijk aan (goed?) sperma van Contendro I kan geraken zou ik dat ook een interessante optie vinden! Een meer dan bewezen vererver, geeft beweging en bloed. En moest er een merrie veulen uitkomen ga je echt een super mooie lijn krijgen op papier :) !

Ik had ook nog Conraldik gevonden. (een Contender uit een Heraldik moeder), maar daar is verder ook niet veel meer van te vinden.

Edit: nog een leuke Contender: http://www.hengstenhouderijnijenkamp.nl/hengsten/colore

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:09

Royaldik is er zo ook, een Royal Diamond uit een volle zus van Heraldik xx, maar die is naar Engeland vertrokken en hier uit beeld verdwenen.

Hebben wij ooit eentje uit gefokt uit een Pik Solo moeder (was een hele moeilijke) en die had en topkaraktertje met veel go. Beetje een metronoom, die had een aan- en uitknop en bleef gewoon een hele training op een rustige manier gas geven.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:12

En de hengst quidaro? Heb er nu een jonge merrie van en heeft absoluut hart voor de sprong, kijkt nergens naar. Mooi bloedtype en veel go. Zo ken ik er meer van Quidaro. Guidaro B bijvoorbeeld wordt nu ook opgeleid voor de eventing bij Tim Lips. Staan meerdere filmpjes op youtube van zijn nakomelingen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 12:55

@tanjaatjuhh: Famous had ik inderdaad ook al gezien, kwpn rapport spreekt ook van tikje neerwaartse romprichting, maar vind het in deze niet opvallend of storend. Wil wel nog even afwachten qua springen of hij voldoende zal tonen.

@galgo: van Douglas ben ik ook al enkele nakomelingen tegengekomen, goeie tip!

@ Holstman: we hebben al enkele keren gedekt met een hengst die in Duitsland staat, vind ik geen probleem. Die Concetto is qua bloed wel interessant, maar inderdaad niet direct iets over te vinden op internet...
Conoglio lijkt mij qua springen niet voldoende mijn merrie te kunnen verbeteren, vind hem wat weinig openen achteraan en dat is bij mijn merrie ook een aandachtspunt.
Contados lijkt hiervan wel beter te passen bij wat ik nodig heb! Ga hier nog wat meer over opzoeken.
Santander H vind ik niet veel recenter over terug?

@ Lami: Herald III vind ik op zich een toppaard, maar is volgens mij enkel nog met diepvries beschikbaar, dus dat doe ik liever niet.
Contendro I is een super vererver, maar kost nu al vrij veel, dus tegen dat ik zal willen dekken, wellicht nog duurder of mogelijks ook alleen nog diepvries...

@ s0173957: Grafenstolz is een goed eindproduct, maar ik denk niet dat die echt vermogen en techniek zal bijbrengen bij mijn merrie, beetje zelfde voor Royaldik denk ik.

@Steph: Over Canabis hebben we het al eens gehad hé :) Lijkt mij zelf geen simpele te zijn. Mijn merrie is nu wel heel relaxed, maar bij deze zou ik toch wat nakomelingen willen afwachten.
Conraldik zou voor deze merrie qua bloed dan niet echt passen, wordt veel Heraldik bij elkaar. Voor haar moeder zou dat wel een optie kunnen zijn, na de sport zal die ook nog wel eens gedekt worden. Ga daar ook nog eens iets over proberen vinden.
Die Colore lijkt mij wel heel interessant! Lord staat er toch om bekend ze bloederig te geven. Die komt op het lijstje!

@nummie: Quidaro zelf vind ik niet zo'n mooie halsverbinding te hebben, weet niet hoe dit bij de nakomelingen zit?
Van bij de watermolen vind ik Connect een hele gave hengst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:36

Antonius schreef:
Alvast bedankt voor je input en compliment, ik vind ze zelf ook wel mooi gelukt :)

De reden waarom ik liever geen volbloed wil, is omwille van de neerwaartse romprichting en dat zie je bij JM ook wel goed terug. Ik denk dat mijn merrie, eens ze volgroeid zal zijn, wel vrij opwaarts gebouwd is, en hier wil ik liever niet op inleveren. Haar moeder is ook vrij horizontaal gebouwd, met zeer weinig front overigens, dus ik wil opletten dat ik dit niet er terug in ga fokken.

Ilvien spreekt mij qua exterieur dan meer aan, springen mss niet het laatste erin, maar dat hoeft voor mij ook niet. Dit is het soort hengst waarvan ik wel blij ben dat die genoemd wordt want ik zou er zelf niet aan denken dus dit verbreedt wel een beetje de horizon.

Qua beweging en exterieur zou ik ook wel graag iets met contender bloed hebben, alleen dan wel wat moeilijker om bloed genoeg erin te krijgen.

Haar romprichting gaat niet meer veranderen. Haar schoft zal nog iets eruit groeien maar dat maakt haar romprichting niet anders maken. Alleen optisch lijkt dat dan zo.
Voor het fokken van een eventer is dat niet zo erg.

Ik zou bij het kiezen van een hengst vooral letten op een correcte beenstand.

Ze lijkt wat toontredend en lijkt een recht achterbeen te hebben.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:13

Nog wat meer info over Santander h.
Op een Duits forum las ik zeer positieve commentaren over zijn nakomelingen.
Meer bepaald de aanleg in beide sporttakken en een uiterst goed karakter schijnt hij goed te vererven.
Blijkbaar heeft hij nooit echt veel kansen gekregen als jongeling bij zijn toenmalige hengststation.
Daarna is de hengst verkocht naar Frankrijk en ik vermoed dat voor de eigenaren de sport geen prioriteit was/is vandaar de relatieve naamonbekendheid.

http://www.harasdesguerets.fr/les-etalo ... der-h.html

Op de website vind je meer info terug over zijn nakomelingen.

Dit is een gekeurde zoon van hem.

http://www.sportpferde-pallisch.at/solist.htm

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:34

Ik vind de hoofd/hals verbinding wel mee vallen bij de nakomelingen niet te zwaar. Je ziet wel dat de quidaro nakomelingen veel in de eventing worden opgeleid. Sanne de Jong rijdt nu ook een jonge nakomeling.
Hier een paar foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:16

Ivm Grafenstolz ben ik niet helemaal akkoord over je stelling 'goed eindproduct'.

Trakhener kan enorm veel goeie dingen betekenen voor oa KWPN door outcross en veel bloed binnenbrengen.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:32

Candillo z schoot me te binnen.
Dat is misschien niet direct de meest voor de hand liggende hengst om een eventer te fokken.
Maar de hengst beschikt over het nodige bloed via grundyman xx.
Daarnaast beschikt hij over een zeer goede springtechniek en heeft hij een goede reputatie als leverancier van springpaarden.
Stond recent nog te zangersheide.

http://www.zangersheide.com/nl/hengsten ... UNDYMAN-XX

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 10:42

Maar Grafenstolz zelf heeft toch niet veel bloed? Gezien de bloedlijn van mijn merrie, denk ik ook niet dat ik outcross nodig heb, behalve Clinton in 3e lijn heeft ze geen enkele 'populaire' of veelgebruikte hengst in haar stamboom, dus er zijn wel opties genoeg toch?
Naar mijn mening denk ik niet dat Grafenstolz bij mijn merrie extra springvermogen, techniek en bloed zou toevoegen. Daarvoor zijn er wel betere opties lijkt me.

Candillo ga ik eens filmpjes over zoeken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:45

Antonius schreef:
Maar Grafenstolz zelf heeft toch niet veel bloed? Gezien de bloedlijn van mijn merrie, denk ik ook niet dat ik outcross nodig heb, behalve Clinton in 3e lijn heeft ze geen enkele 'populaire' of veelgebruikte hengst in haar stamboom, dus er zijn wel opties genoeg toch?
Naar mijn mening denk ik niet dat Grafenstolz bij mijn merrie extra springvermogen, techniek en bloed zou toevoegen. Daarvoor zijn er wel betere opties lijkt me.

Candillo ga ik eens filmpjes over zoeken.

Daar kan ik je dan weer wel in volgen :)

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:37

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:09

Afbeelding

Zou Vittorio geen optie kunnen zijn. Best Holsteinsbloed in combi met volbloed.....en hij heeft zich inmiddels wel bewezen dacht ik zo.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 12:53

Wat een super meedenkende reacties :D
Ik vertrek nu met de moeder op wedstrijd, ik bekijk het allemaal eens goed na het weekend! Bedankt alvast!

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:13

Ben eigenlijk wel benieuwd of jullie al wat verder zijn gekomen in de hengstenkeuze.