Dekking gewonnen bij Platinum Stables

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Dekking gewonnen bij Platinum Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 16:32

Afgelopen weekend heeft mijn vriend op de hengstenshow bij Platinum Stables een dekking gewonnen. Het was niet ons idee om dit jaar al onze merrie te laten dekken, maar nu het zo loopt zijn we er toch over na gaan denken. Wij hebben beiden echter geen ervaring in de fokwereld en zijn opzoek naar wat advies. Wij willen met onze merrie bij de hengstenhouder langs voor wat advies, maar ik ben ook erg benieuwd naar jullie mening.

Onze merrie als 3-jarige (koffievos):
Chippendale x Inspekteur

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ons oog is gevallen op de hengsten Ferguson en Eye Catcher.

Rindin

Re: Dekking gewonnen bij Platinum Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:36

Gave merrie! Ik zou deze kans absoluut aangrijpen! Heeft de merrie predikaten?

Wat wil je verbeteren aan de merrie?

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 17:03

Ze heeft geen predikaten, maar is wel opgenomen in het stamboek en heeft een PROK-certificaat.

Ik vind het erg lastig om te zeggen wat ik aan haar verbeterd zou willen hebben. Ik heb haar gekocht, omdat ze voor mij perfect is hihi
Ik zou graag iets meer maat willen (vorig jaar gemeten op 1.61) en een iets chiquer hoofd. En ze zou meer ruimte in het voorbeen mogen krijgen.
Wat ik in ieder geval wil behouden is haar goede achterbeen en waanzinnige karakter. En als het even kan zou een koffievosje erg leuk zijn (voor later in het tweespan haha)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:58

Five Star?

3 goede gangen, prachtig hoofd en 1.70 +. Ik heb er eentje van FS van nog geen 2 jaar en die gaat al over de 1.60 heen en heeft een prachtig hoofd

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:05

Oh wat leuk gefeliciteerd!! Helaas kan ik je verder niet helpen maar heb eventueel wel foto's van de hengsten als je daar wat aan hebt.

Fokker543321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:20

Hoi, ik zou de keuze voor five star of ferguson laten gaan! Beide hengsten met een actief en mooi voorbeengebruik. Aangezien je in stap en galop wel wat te verbeteren hebt kan je misschien beter voor Ferguson gaan, deze kan galop gaan verbeteren. Zeker als je wat meer maat wilt, geeft dat misschien wat meer zekerheid. Five star zou eventueel wat meer houding mee kunnen geven aan je merrie. Aan jou zelf de keuze! ;)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:31

Afbeelding

Afbeelding

Mijn Five Star uit een Houstonmerrie. Op de foto's 19 maand oud

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:26

Ik denk dat je met Five Star wat meer bloed toe voegt, wat je merrie absoluut kan hebben en die verbeterd de beweging {meer opwaarts} en front.

Bij Ferguson heb je kans op een wat zwaarder type paard die misschien net wat "bloed" mist. Met veel massa..beide zijn goede hengsten. Persoonlijk zou ik voor Five Star gaan omdat hij voor mijn gevoel wat extra's toe kan voegen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 08:30

Elisa2 schreef:
Ik denk dat je met Five Star wat meer bloed toe voegt, wat je merrie absoluut kan hebben en die verbeterd de beweging {meer opwaarts} en front.

Bij Ferguson heb je kans op een wat zwaarder type paard die misschien net wat "bloed" mist. Met veel massa..beide zijn goede hengsten. Persoonlijk zou ik voor Five Star gaan omdat hij voor mijn gevoel wat extra's toe kan voegen.

Wat bedoel je precies met bloed? Ferguson heeft namelijk een hoger volbloedpercentage dan five star.

Wat denken jullie van eye catcher? Waarom wel/niet?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:33

Iedereen is weg van Eye Catcher, maar ik heb er niet zoveel mee. Ik vind hem altijd "stuwen" ipv dragen, zo lijkt het voor mij. Mooi hoofd, vriendelijk dier, maar niet mijn smaak qua gaan.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:01

Zelf zou ik persoonlijk ook voor five star gaan sluit mooi aan op jou merrie

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:30

Geen idee welke hengsten ze precies allemaal hebben daar. Ik heb zo'n zelfde merrie. Hengsten die erop passen en op mijn lijstje staan zijn: Vivaldi, Geniaal, Five Star, Bordeaux en United. Gunner KS en Total US ben ik benieuwd naar hun nafok.

Mijn merrie is Rhodium x inspecteur x Notaris. 1.64m en nu 7 jaar.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:23

Elisa2 schreef:

Elisa ... hebt je de twee niet misschien omgewisseld? Meer bloed met Five Star? meer Flemmingh en Jazz als je dat bedoeld met 'bloed'. Ook ga je terug op Darwin en Roemer met Five Star ... niet precies 'modern' bloed.

Met Ferguson ga je meer elegantie krijgen, een goede verspreiding van bloed ... al bij al toch niet zo'n slechte keuze bij deze merrie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:39

Five Star is een meer modernere hengst vind ik dan Ferguson, en ik vermoed dat hij ook een slag sjieker fokt. Dat bedoel ik er eigenlijk mee...niet precies het volbloedgehalte in percentages.

Rindin: ik sluit me geheel bij je aan wbt Eyecatcher..ik heb er ook nooit echt wat in gezien.

Fokker543321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:06

Elisa2 schreef:
Five Star is een meer modernere hengst vind ik dan Ferguson, en ik vermoed dat hij ook een slag sjieker fokt. Dat bedoel ik er eigenlijk mee...niet precies het volbloedgehalte in percentages.

Rindin: ik sluit me geheel bij je aan wbt Eyecatcher..ik heb er ook nooit echt wat in gezien.

Eye Catcher heeft juist een erg gedragen draf, en laat zien dat hij zeer eenvoudig kan verzamelen. Iemand die bij de hengsten competities aanwezig is geweest zal ook kunnen zien dat de juries dit hebben opgemerkt, evenals de jury in Verden. Dat neemt niet weg dat het jullie favoriet niet hoeft te zijn! Eye Catcher zal wel eerder wat meer maat geven dan Five Star, aangezien die zelf op 1.68cm staat gemeten, zijn moeder is gemeten op 1.68cm en oma op 1.69cm.

Ferguson zal zeker geen zwaarder paard geven. De nakomelingen zijn vaak fijn en hebben veel ras en houding zoals terug te lezen valt in de afstammelingenrapportage. Eerder fijn dan zwaar dus, ook wel begrijpelijk met een volbloed in de moederlijn.

Five star heeft zelf veel front en geeft dit ook door, zie afstammelingenrapportage kwpn. Er zijn nog niet veel veulens van bekend, maar je kan natuurlijk ook altijd bij platinum zelf kijken, die hebben er vast wel nakomelingen van staan. Five Star is misschien iets rekening met de maat houden, aangezien Five Star staat gemeten als 1,67cm (KWPN) en zijn moeder 1.64cm en oma 1.66cm.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 22:45

Fokker543321 schreef:
Eye Catcher heeft juist een erg gedragen draf, en laat zien dat hij zeer eenvoudig kan verzamelen. Iemand die bij de hengsten competities aanwezig is geweest zal ook kunnen zien dat de juries dit hebben opgemerkt, evenals de jury in Verden. Dat neemt niet weg dat het jullie favoriet niet hoeft te zijn! Eye Catcher zal wel eerder wat meer maat geven dan Five Star, aangezien die zelf op 1.68cm staat gemeten, zijn moeder is gemeten op 1.68cm en oma op 1.69cm.

Ferguson zal zeker geen zwaarder paard geven. De nakomelingen zijn vaak fijn en hebben veel ras en houding zoals terug te lezen valt in de afstammelingenrapportage. Eerder fijn dan zwaar dus, ook wel begrijpelijk met een volbloed in de moederlijn.

Five star heeft zelf veel front en geeft dit ook door, zie afstammelingenrapportage kwpn. Er zijn nog niet veel veulens van bekend, maar je kan natuurlijk ook altijd bij platinum zelf kijken, die hebben er vast wel nakomelingen van staan. Five Star is misschien iets rekening met de maat houden, aangezien Five Star staat gemeten als 1,67cm (KWPN) en zijn moeder 1.64cm en oma 1.66cm.

Bedankt voor de uitleg! Erg fijn!
Het afstammelingenrapport van Ferguson kon ik niet terug vinden op horsetelex.
Ik heb een aantal nakomelingen van hem gezien en van sommigen viel het mij inderdaad op dat ze vrij chique zijn. Weet je toevallig ook of ze qua hoofd ook chique zijn? Ik vond ferguson zijn hoofd vrij onelegant en mijn eigen merrie vind ik niet lelijk, maar ook niet heel chique.
Weet je ook hoe zijn nakomelingen zijn qua karakter? Mijn merrie is enorm braaf, gemakkelijk en toch werkwillig en dit stel ik wel zeer op prijs.

Fokker543321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:01

Bedankt voor de uitleg! Erg fijn!
Het afstammelingenrapport van Ferguson kon ik niet terug vinden op horsetelex.
Ik heb een aantal nakomelingen van hem gezien en van sommigen viel het mij inderdaad op dat ze vrij chique zijn. Weet je toevallig ook of ze qua hoofd ook chique zijn? Ik vond ferguson zijn hoofd vrij onelegant en mijn eigen merrie vind ik niet lelijk, maar ook niet heel chique.
Weet je ook hoe zijn nakomelingen zijn qua karakter? Mijn merrie is enorm braaf, gemakkelijk en toch werkwillig en dit stel ik wel zeer op prijs.[/quote]

Afstammelingenrapportages vindt je niet op horsetelex, maar op kwpn database (hengsten). Hiervoor moet je wel een lidmaatschap hebben bij het kwpn.
Ferguson zelf lijkt inderdaad wat forser en een type wat past op een fijne merrie, waarschijnlijk ook de reden dat hierboven werd gedacht dat die een ranke bloederige merrie nodig heeft. Maar ik denk dat de volbloed achter de lijn toch veel doet bij de hengst, zijn nakomelingen lijken vaak veel bloed te hebben en zijn vaak fijn.
Karakter van de hengst zelf is volgens mij goed. Alleen heel veel hengst waardoor die soms erg lastig kan doen. Maar wbt. werkwilligheid etc. is het karakter goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:39

Dat is natuurlijk het probleem bij een hengst met veel volbloed erachter, dan fokken ze vaak wisselend en niet uniform.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:09

Fokker5nogwat; we gaan het niet eens worden over Eye Catcher. Die heb ik nog nooit met zijn schoft omhoog zien draven. Hij zet zijn grote hals omhoog en gooit zijn voorbenen omhoog. Maar van de grond draven en dragen is absoluut niet wat ie doet.

TS, volgens mij heb jij een duidelijke voorkeur voor Ferguson. De enige op wie je reageert is Fokker5nogwat, en dat is toevallig de enige die Ferguson het meest aanraadt.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 12:20

Rindin schreef:
TS, volgens mij heb jij een duidelijke voorkeur voor Ferguson. De enige op wie je reageert is Fokker5nogwat, en dat is toevallig de enige die Ferguson het meest aanraadt.

Beetje een aparte reactie. Ik heb in de OP al aangegeven dat wij Ferguson en Eye Catcher op het oog hebben. Misschien is hij de enige die een duidelijke toelichting geeft op zijn keuze? Of wekten de andere berichten geen vragen bij me op?
Overigens heb ik Eline ook om extra uitleg gevraagd over haar bericht, dus dat ik alleen naar mn straatje praat vind ik een rare opmerking.

Ik vraag om advies en niet om een keuze.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:39

AndreaB schreef:

Wat zit er verder achter je merrie want dat is wel belangrijk

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 13:11

ceasario schreef:
AndreaB schreef:

Hoe bedoel je dit?

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:21

AndreaB schreef:
ceasario schreef:

Hoe bedoel je dit?

Qua bloed. ;)

Hebben ze niet ook Tuschinski (goed geschreven, moeilijke naam ook *D )

En ik weet niet of je een leuk kleurtje wil fokken maar ze hebben volgens mij ook een gave Palomino staan, Bosco? Maar ik weet daar verder niks van..

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 13:25

Jellybeans schreef:
AndreaB schreef:

Hoe bedoel je dit?

Qua bloed. ;)

Hebben ze niet ook Tuschinski (goed geschreven, moeilijke naam ook *D )

En ik weet niet of je een leuk kleurtje wil fokken maar ze hebben volgens mij ook een gave Palomino staan, Bosco? Maar ik weet daar verder niks van..

Het is een chippendale x inspekteur, maar dat stond er al, vandaar de vraag.

Beide hengsten die jij noemt was ik op de show niet zo van gecharmeerd :o

Edit: Dit is haar moeder.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:38

Met Ferguson krijg je nog geen maat en met Eye Catcher lukt dat wel en je hebt meer internationaal bloed in je pedigree w.o. Florestan, Wolkentanz, Donnerhall, Weltmeyer etc.
Percentage volbloed in het te geboren veulen is bijna 28 %. en dat heb je echt wel nodig !!

KWPN veulen rapport
Eye Catcher
Eyecatcher toonde een uniforme collectie veulens die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan met uitstraling. Het fundament is hard. De stap is actief en is ruim voldoende van ruimte. De draf heeft een goede beentechniek met een goede buiging van de gewrichten. In draf hebben de veulens een goede houding. De galop is ruim voldoende van ruimte en souplesse.
Aantal geregistreerde nakomelingen 2013: 9 merrieveulens
10 hengstveulens
Aantal aan huis gescoorde veulens 2013: 14 veulens
Aantal aanwezige veulens: 6 veulens

Dekadvies
Eyecatcher kan bewegingstechniek en lichtvoetigheid toevoegen aan de dressuurpaardenfokkerij. Hij lijkt het best te passen bij lang gelijnde merries. (onzin :+ )