Welke hengst voor Pardon X Damiro merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nina1999

Welke hengst voor Pardon X Damiro merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 19:59

Hoi allemaal!

Ik ben benieuwd naar jullie mening...

Ik ben in bezit van een 13 jarige Pardon x Damiro x Abgar XX van 1.70m.
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/276129

Het gaat om een super lieve en makkelijke merrie, ze is nergens van onder de indruk. Ze kan hartstikke leuk bewegen, maar het kost behoorlijk wat moeite om dat eruit te krijgen, madame is liever lui dan moe. Heeft al 4 veulens gehad, twee van Oscar (beide Z1), een van Amazing Star (naar Engeland verkocht) en een van Zhivago.

Ik ben op zoek naar een hengst met veel souplesse en krachtige gangen, sterk achterbeen en veel schoudervrijheid, vooral de galop moet beter. Ik wil niet inleveren op de maat. Wil een hengst die behoorlijk wat bloed toe kan voegen en graag wil werken. Liever geen vos.

Hierbij wat beeldmateriaal van de merrie:

En haar nakomelingen:
Oscar merrie 2008

Oscar ruin 2009

Amazing Star merrie 2011

De Zhivago merrie heb ik helaas geen beeldmateriaal van.

Zelf vind ik Ferdeaux een fantastische hengst. Hoe denken jullie dat hij op mijn merrie zou passen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Vast wat plaatjes van mijn merrie, hebben jullie vast een beeld. Ga even kijken of ik ook een filmpje van mijn merrie kan plaatsen. Standfoto's moet ik nog even maken.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 22-03-18 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's verwijderd op verzoek TS

Elisa2

Re: Welke hengst voor Pardon X Damiro merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:22

De Amazing Star spreekt mij het meeste aan..wat hij heeft verbeterd qua gangen aan je merrie?
En hoe zijn de karakters van de nakomelingen qua werkwilligheid?

De Oscars vind ik wat degelijk, dus ik denk dat het inderdaad belangrijk is om een hengst uit te zoeken die bloed toe kan voegen.

Ferdeaux schijnt wel bloed toe te voegen qua fokkerij..hij geeft in ieder geval krachtige bewegingen door en veel buiging in de gewrichten. Mijn enige twijfel is of hij bloed "genoeg" toe kan voegen..maar het is heel moeilijk om een hengst te vinden die bloed toe voegt en kracht.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:14

Ik zou er een langgelijnde hengst met veel front op zetten, bijvoorbeeld Expression.
Of Spielberg.

Ferdeaux zou ik bang zijn dat het te beknopt blijft.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 13:28

De Amazing star merrie vind ik ook de leukste idd. De Oscars zijn ook mooie paarden, maar niet bijzonder, die Amazing star heeft net wat 'extra'.

Kracht + bloed is idd erg lastig... Vandaar Ferdeaux, onwijs veel kracht en hij lijkt me toch ook best wel bloederig, iig een stuk meer als bijv een Oscar.

Spielberg spreekt mij persoonlijk niet zo aan, weet niet precies waarom niet. Expression ga ik me eens in verdiepen!

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 13:30

De nakomelingen van oscar weet ik trouwens van dat ze onwijs braaf zijn, net als mijn merrie, maar ze zijn ook een beetje 'lui', ze lopen niet harder dan nodig is.

Hoe kan ik hier filmpjes plaatsen?
Laatst bijgewerkt door Nina1999 op 18-02-16 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 13:30

.
Laatst bijgewerkt door Nina1999 op 18-02-16 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 13:44

Hierbij een standfoto van mijn merrie. Geen super foto met wintervacht, hooi buik en weinig bespiering (slechte bak...) maargoed...
Laatst bijgewerkt door petraaken op 22-03-18 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:26

Kijk eens bij van olst op de site Denk dat je daar de best passende hengsten gaat vinden

Glamourdale vind ik heel mooi op je merrie passen Droom galop dat paard <3 Iets lang misschien maar dat kan wel op jou merrie Nakomelingen vallen ook echt op met name de galop

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:05

Spielberg gaat geen bloed geven..wel lengte, is terug dekken met Amazing Star geen optie?

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:44

Elisa2 schreef:
Spielberg gaat geen bloed geven..wel lengte, is terug dekken met Amazing Star geen optie?

Of Five star anders? Of decor Ferdinand, hoogbenig, chique en heeft zelf veel maat.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 19:43

Amazing star is niet meer beschikbaar.

Richting everdale, glamourdale, fairytale etc heb ik ook gekeken, maar trekt me niet zo eigenlijk. Ferro-negro wel, maar LL is mijn type niet... Denk ook niet dat dat echt bloed gaat toevoegen.

Stino, namen die jij noemt ga ik even naar kijken. Waarom raad je deze hengsten aan?

Wat vinden jullie qua verbeterpunten nav de standfoto's?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:48

Five Star is een zoon van Amazing Star en had een heel goed veulenrapport, maar is vos..daarom had ik hem niet genoemd.

De standfoto's zijn een beetje ongunstig genomen..maar hals komt wat diep uit de borst, wel mooi lang..zou wat meer front mogen hebben.
Middenstuk rug lijkt wat kort en gezonken dus dat is imo een duidelijk verbeterpunt.
kruis wat hellend, zou geen hengst gebruiken die dat verankerd.
Schouder zou ook wel iets schuiner mogen..is ze ooit naar de keuring geweest?

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 19:57

Ze is niet naar keuringen geweest.

Five star vind ik een gaaf paard, maar vos vind ik echt niet mooi... Maar ik houd hem zeker wel in overweging.

Rug is idd een aandachtspunt, kruis ook. Front-hals weet ik niet, als je de foto's in de OP ziet, denk je daar dan nog steeds zo over?

Ferdeaux gaat de rug niet verbeteren ben ik bang helaas...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:09

Rug lijkt wat beter op de bewegingsfoto's maar je kan zien dat ze behoorlijk beperkt is inderdaad qua beweging en wellicht daarom ook minder voorwaarts.

Misschien is Furstenball interesant, of een zoon van hem..die kan bloed, souplesse en een goede beweging toevoegen.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 20:15

Wat bedoel je precies met beperkt?

Ik ga eens proberen of het lukt een filmpje te plaatsen, dat geeft een stuk duidelijker beeld natuurlijk.

Furstenball ga ik zeker eens naar kijken.

Maar hoe moet ik hier een filmpje zetten? Kan niet net als foto's toch, of wel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:26

http://www.pretendenthoeve.com/pag_ned/ ... %20me.html

Gave zoon van Furstenball!

Een filmpje is altijd duidelijker natuurlijk..maar ik bedoel met beperkt dat je ziet dat ze oa door haar steile schouder korte pasjes maakt voor en daar door kan het achterbeen ook niet goed doortreden en ze niet goed door haar lijf lopen waardoor ze ohz waarschijnlijk ook terughoudend aan voelt. Je ziet zeg maar dat ze niet de vloeiende beweging van achteruit via de rug naar voor kan maken.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 20:29

Gaaf paard!

Maar geen kwpn zo te zien toch? Denk je dat hij echt een 'heet' paard zou kunnen geven?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:38

Klopt, is een duitse hengst..maar dan kun je wel gewoon registreren bij het kwpn. In het geval van jouw merrie is dat geen ramp omdat zij verder toch niet naar de keuring is geweest.
Er zit lijnenteelt op Donnerhall in die hengst, dus dat geeft een goed karakter door..echt "heet" weet ik niet maar hij lijkt me wel bloed genoeg te hebben.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 21:29

Hoe werkt dat dan, het registreren bij kwpn als je geen kwpn hengst gebruikt? Krijg je dan een B papier of niet?

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:15

Nina1999 schreef:
Amazing star is niet meer beschikbaar.

Richting everdale, glamourdale, fairytale etc heb ik ook gekeken, maar trekt me niet zo eigenlijk. Ferro-negro wel, maar LL is mijn type niet... Denk ook niet dat dat echt bloed gaat toevoegen.

Stino, namen die jij noemt ga ik even naar kijken. Waarom raad je deze hengsten aan?

Wat vinden jullie qua verbeterpunten nav de standfoto's?

Five star omdat het een zoon van amazing star is. Ferdinand's redenen stonden erbij.
Maar als ik de standfoto's zo zie is Vivaldi eigenlijk ideaal. Sterke rug, schuine schouder, rechter kruis en chique. Plus over het algemeen goed karakter.
Schijnt wel lastig te zijn qua vruchtbaarheid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 08:24

Nina1999 schreef:
Hoe werkt dat dan, het registreren bij kwpn als je geen kwpn hengst gebruikt? Krijg je dan een B papier of niet?

Ja

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 09:24

Je wilt liever een heet paard dus ?

Het is wel belangrijk goed naar de merrie te kijken dat wordt nu eenmaal de moeder waar ze heel veel van mee krijgen Het is natuurlijk niet zo dat het veulen een kopie van de hengst wordt!

Dus ipv kijken welke hengst je mooi vind kun je beter kijken wat past er goed op mijn merrie! Een hengst met een sterk achterbeen Die de rug kan verbeteren En het liefst ook wat meer opwaarts gebouwd is!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:01

Nina1999 schreef:

Je hebt een bij het KWPN-geregistreerde (veulenboek?) merrie. Als je dekt met een hengst die goedgekeurd is bij een door het KWPN erkend stamboek, wordt je veulen ingeschreven in het A-register. Dekken met een niet goedgekeurde hengst of een hengst van een niet erkend stamboek levert een B-register op.
http://www.kwpn.nl/2013/02/uitbreiding- ... tamboeken/
http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... -20141.pdf

Bloed, galop, werklust, zou Arlando iets zijn?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:06

Roodvos schreef:
Nina1999 schreef:

Je hebt een bij het KWPN-geregistreerde (veulenboek?) merrie. Als je dekt met een hengst die goedgekeurd is bij een door het KWPN erkend stamboek, wordt je veulen ingeschreven in het A-register. Dekken met een niet goedgekeurde hengst of een hengst van een niet erkend stamboek levert een B-register op.
http://www.kwpn.nl/2013/02/uitbreiding- ... tamboeken/
http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... -20141.pdf

Bloed, galop, werklust, zou Arlando iets zijn?

Oef..die fokt niet bepaald een goede galop door...

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:24

Elisa2 schreef:
Nina1999 schreef:

Ja

klopt niet voor alle KWPN erkende stamboeken krijg je een Register A papier. oh ik zie dat Roodvos dit ook al schreef