Hengst voor Desperado x Métall x Darwin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luca1968

Hengst voor Desperado x Métall x Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 20:35

Advies gevraagd:
Desperado x Métall x Darwin (geb. 2013)

Deze merrie werd als veulen geselecteerd voor de Prinsjesdag veulenveiling. Helaas is het nooit zo ver gekomen, ze liep kreupel op de foto- en videodag en later bleek dat ze haar bekken had gebroken. Naar de oorzaak is het gissen. Na een lange revalidatie is ze volledig hersteld. Omdat ik haar toch wat langer de tijd geef voordat ik haar inrijd, heb ik besloten eerst een veulen bij haar te fokken. De dierenarts heeft aangegeven dat dit gewoon moet kunnen en geen problemen zal geven. Ik laat haar overigens nog wel prokken.

Info:
- de moeder van deze merrie is een volle zuster van de moeder van de ggk Aquido (Adelinde Cornelissen).
- Paddox, de vader van de ggk Arlando N.O.P., is een 3/4 broer van de moeder. Zowel Paddox als De
moeder komen uit de merrie Janirma (v. Darwin).
- Hunter Douglas Tanirma (v. De Niro), reserve wereldkampioen 6-jarigen en Grand Prix onder Imke Bartels
komt ook uit deze moederlijn.

Ik gebruik graag een jonge hengst, maar ook een bewezen hengst ga ik zeker niet uit de weg. In principe wil ik het veulen, zeker een merrieveulen, zelf houden.

Op de 1e foto is ze 2 jaar oud.
Op de 2e foto zie je haar moeder (donkerbruine). Zij is drachtig van Geniaal.
3e foto is een recente foto
Laatst bijgewerkt door Luca1968 op 15-02-16 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 20:41

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 21:19

Timo

Re: Hengst voor Desperado x Métall x Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:28

Wat zou je willen verbeteren aan je merrie?

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 21:37

Ik vind het zelf nog steeds een mooie merrie maar zou misschien iets meer diepte zien. Vind haar in elk geval luxer dan haar moeder, is klassieker gebouwd. Ze is ook hoogbeniger en heeft meer lossigheid in haar bewegingen.
Alhoewel ik in draf nog steeds iets zie rechtsachter (de breuk kant) maar dat is misschien ook omdat ik daar zelf altijd naar blijf kijken.
Laatst bijgewerkt door Luca1968 op 15-02-16 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:39

Ik heb de filmpjes gekeken. Hartstikke mooie merrie natuurlijk. Mooie beweging in de benen maar zou van mij wel wat meer bergop mogen met wat meer balans. Toto jr. lijkt mij wel wat.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 21:46

Toto vorige week op de hk zien lopen. Inderdaad meer lengte dan zijn vader en bergop. Maar zo immens populair......

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:50

Ik zou iets meer lossigheid willen. Furstenball zou ik denk ik kiezen.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 22:08

@12312 Ik vind zelf dat ze voldoende lossigheid heeft, in elk geval in stap. Zie jij graag nog meer lossigheid?
Ik ben het wel eens met Janderegelaa dat ze meer bergop zou mogen bewegen. Bereik ik dat ook met een hengst als Furstenball?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:12

Ik denk dat je op moet passen met het achterbeen van Fürstenball. Het is natuurlijk een geweldige hengst maar je gaat wel een echt Duits achterbeen met een Vivaldi achterbeen combineren.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:28

Die merrie is ingeteeld op Ferro, en gezien hoe het dier beweegt, zou ik mij daar niet druk over maken. Overigens kan Furstenball simpel sluiten, dus dat echte duitse achterbeen valt wel iets mee.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:39

R12312 schreef:
Die merrie is ingeteeld op Ferro, en gezien hoe het dier beweegt, zou ik mij daar niet druk over maken. Overigens kan Furstenball simpel sluiten, dus dat echte duitse achterbeen valt wel iets mee.

Zo'n sterk achterbeen heeft ze niet anders had ze wel meer bergop gegaan en meer balans gehad. Fürstenball zelf is niets mis mee maar zijn nafok heeft niet altijd het sterkste en snelste achterbeen. En dat kun je beter niet met Vivaldi bloed combineren. Maar dat is mijn visie natuurlijk.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:43

Ze gaat niet meer bergop omdat ze wat strak in de bovenlijn is. En wat lossigheid mist.
Kracht valt te trainen, natuurlijke lossigheid veel minder. En dat is mijn visie :D En ervaring als ruiter.

StinoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:12

Als er niet al 2x Ferro in zat zou ik aan ampère bloed denken, maar dat is wel een beetje teveel van het goede.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:17

De basis moet toch kracht hebben. Een slap(per) paard dat je sterk moet maken of een sterk paard dat je nog sterker kunt maken. Ik weet wel welke ik wil.

Dat strakke in de bovenlijn wat jij benoemd komt door het achterbeen. Als je het filmpje kijkt is de bewegingsafloop van het achterbeen eerst naar de staart en dan naar voren zonder door te treden en als ze dan op het punt komt dat ze het achterbeen moét gebruiken gaat ze galopperen omdat dat makkelijker is.

Fijne nacht allemaal!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:21

Dat strakke komt door de bovenlijn en dan met name de lendenpartij bij deze, niet door het achterbeen bij deze. Sterk gaat vaak samen met weinig souplesse en Vivaldi geeft die souplesse ook niet mee. Furstenball geeft en souplesse en een werkbaar achterbeen. Overigens komt een sterk achterbeen welke simpel draagt altijd uit de lendenpartij.

Maar goed, lets agree to disagree

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 07:11

Een interessante discussie hierboven waarbij ik me wel iets voor kan stellen bij het strakker zijn in de lendenpartij maar ook in de bewegingsafloop van het achterbeen (op het filmpje als veulen).
Zoals ik heb vermeld, heeft ze als veulen haar bekken gebroken. Wanneer en hoe dat gebeurd is, weten we niet. Ze liep het ene moment kreupel en het andere moment liep ze door de wei zoals op bijgaand filmpje. Waarschijnlijk aanvankelijk een haarscheurtje, daarna de breuk (toen kon ze niet meer lopen). Bijgaand filmpje is in die periode gemaakt dus het zou kunnen dat ze op dat moment al last/pijn had. Dat zou dan ook kunnen verklaren waarom ze moet doortreden in galop gaat.

Ze heeft een maand of 5 boxrust gehad als veulen en was zo slap aan het einde van die periode dat ze niet meer zelfstandig op kon staan. En het valt niet mee een jong paard weer terug in de bespiering te krijgen zonder dat je er mee kan werken. Vooral veel in de wei gelopen. Vanaf december jl zijn we ermee gaan stappen op het harde, dagelijks drie kwartier en nu zie je pas dat ze sterker wordt. Ze zat ook helemaal vast en na diverse keren dieptemassage is dit enorm verbeterd. Op dit moment alleen in de lendenpartij nog wat vast maar ook dat gaat vooruit! Een heel verhaal maar misschien verklaart dat ook het een en ander.
Nu nog een geschikte hengst.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:43

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 16:46

Vind Toto persoonlijk beter. Vind deze iets te lang en minder goed achterbeen.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 21:46

Zijn er nog meer mensen met suggesties voor een geschikte hengst?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:14

Ik ga met Jan mee...zou haar ook graag meer berg op willen zien bewegen. {het is natuurlijk altijd speculeren of de breuk daar wel of niet mee te maken heeft, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen}

Toto zou een goede optie kunnen zijn..maar ik denk ook aan Ferdeaux..dan pas je lijnenteelt toe op Ferro en dat kan een krachtiger achterbeen toevoegen.

Andere optie is Five Star, had een heel goed veulenrapport met veulens die bergop bewegen en veel front.
Maar wel lijnenteelt op Flemmingh en Ferro.

Je kan natuurlijk ook voor "vrij' bloed kiezen en dan juist naar een duits gefokte hengst gaan.
Furstenball is een hele fijne hengst, en een bonk gummi..maar ik vraag me ook af of hij kracht toe voegt.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:30

Daily Diamond.
of
Breezer.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 15:33

@Elisa2, met Five Star niet alleen lijnenteelt op Flemmingh en Ferro, ook Jazz en Darwin. Vind Five Star een mooie hengst en had daar zelf ook naar gekeken. Hij is iets lang en week gekoot las ik en dat vind ik van mijn eigen merrie ook dus moet ik dat juist vermijden.
Ferdeaux ben ik op de een of andere manier niet weg van...
En Toto Jr. spreekt me van genoemde 3 het meest aan vanwege de bloedvoering. Daarbij denk ik wel dat hij de mindere punten van mijn merrie kan verbeteren alhoewel ik hoop dat ik voldoende lengte fok. De moeder van mijn merrie, de Metall, zou namelijk ook iets meer lengte mogen hebben.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 15:42

@cjb, Daily Deal voegt naar mijn idee geen kracht toe, had ik wel in gedachten voor de moeder.
In de afstammelingenrapportage van Breezer staat dat de veulens niet voldoende bergop bewegen en dat is nu net wat ik zoek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 09:00

Als de bloedvoering van Toto je aanspreekt maar je {terecht} bang bent dat hij niet genoeg lengte mee geeft..is misschien Total US wel intressant.
Met Sir Donnerhall en Don Schufro er achter kan het niet anders dan dat hij genoeg lengte mee geeft.

Hm beetje veel lijnenteelt met Five Star inderdaad...