Hengst voor mijn draver merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Hengst voor mijn draver merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 13:24

Hallo Allemaal!

Iets wat we graag zouden willen is een keer een veulen van onze eigen merrie.
Dus ik zou me er graag in willen verdiepen, qua hengsten en kosten etc.. de opvoeding.
Ik weet dat er veel bij komt kijken, daarom ook misschien en (niet gelijk) als we ooit besluiten te gaan doen.

Ik heb al veel rond geneusd tussen de topics, waar je op moet letten op de hengst.
Mijn Draver heeft best goede papieren (vaders kant)

Maar wat is wijsheid, als je zou gaan fokken en je zou het veulen toch willen gaan verkopen om wat voor reden.
Ik weet niet of ik haar specifiek op de draf zou willen fokken, of juist meer als leuke recreatie paard.

Ik wil dus niks haasten maar gewoon informatie te weten komen!
Wat zouden jullie aanraden.

Iets wat ik graag terug zou willen zien in het veulen:
- koeler karakter
- Wel het lieve karakter van de moeder terug zien.
- Betere galop.

Misschien kunnen jullie me helpen met tips?

Alvast bedankt ! :)

Hier een foto van de merrie.

Afbeelding

TinGu

Re: Hengst voor mijn draver merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:36

Kan je niet beter eerst duidelijk hebben waar je het veulen voor wilt hebben?
Wil je een goede draver fokken voor de sport, dan zoek je een goede draverhengst erbij.
Als je zelf een leuk recreatiepaardje wilt, kan je ook kiezen voor een kruising. Dus specifiek op zoek naar een koelere hengst met een goede galop, die dan niet per se een draver hoeft te zijn.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 13:40

Graffi86 schreef:
Kan je niet beter eerst duidelijk hebben waar je het veulen voor wilt hebben?
Wil je een goede draver fokken voor de sport, dan zoek je een goede draverhengst erbij.
Als je zelf een leuk recreatiepaardje wilt, kan je ook kiezen voor een kruising. Dus specifiek op zoek naar een koelere hengst met een goede galop, die dan niet per se een draver hoeft te zijn.

Jaa je hebt daar wel gelijk in. Maar is iets dat we niet gelijk willen doen.
Zelf zou ik liever recreatie willen fokken.
Maar ik las ooit iets over dat dravers niet met andere rassen mochten worden gefokt. Maar dat zal ik wel verkeerd hebben begrepen. :o

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:45

Ben verder niet thuis in de fokkerij (ook lastig met 2 ruinen :+ ), maar het is toch jouw keus welke hengst je gebruikt? Je zal dan alleen moeten kijken in welk stamboek je het veulen kan inschrijven, want het draverstamboek zal dan denk ik niet meer mogen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 13:52

Graffi86 schreef:
Ben verder niet thuis in de fokkerij (ook lastig met 2 ruinen :+ ), maar het is toch jouw keus welke hengst je gebruikt? Je zal dan alleen moeten kijken in welk stamboek je het veulen kan inschrijven, want het draverstamboek zal dan denk ik niet meer mogen

Haha, ook leuk.
Nee dat denk ik ook niet. Maar dat word toch ook vaak aangeven bij de hengst? Waar veulen kan/word in geschreven.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:54

Ik heb zelf 2 veulens met een Töltende Draver merrie gefokt. Beide met een Rocky Mountain Horse hengst. Koos er toen bewust voor i.v.m. de fokkerij die ik toen had.
Zijn leuke recreatiepaarden geworden . Maar het is net wat je doel is met het veulen :j

http://www.gangenpaardenreestdal.nl kun je eens een kijkje nemen als het je wat lijkt. Mocht je op gang willen fokken en veulen toont dit dan kan je deze bij meerdere stamboeken registreren in Amerika.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 13:55

Zamora schreef:
Ik heb zelf 2 veulens met een Töltende Draver merrie gefokt. Beide met een Rocky Mountain Horse hengst. Koos er toen bewust voor i.v.m. de fokkerij die ik toen had.
Zijn leuke recreatiepaarden geworden . Maar het is net wat je doel is met het veulen :j

http://www.gangenpaardenreestdal.nl kun je eens een kijkje nemen als het je wat lijkt. Mocht je op gang willen fokken en veulen toont dit dan kan je deze bij meerdere stamboeken registreren in Amerika.

Bedankt voor je reactie! Waar kan ik beste opletten qua bauw van de draver?

Ik ga eens kijken op de site

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:59

Heb je pb gestuurd.

Je hebt mooie merrie trouwens :j

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:05

Arabier is ook een optie. Halve arabieren kunnen ingeschreven worden bij het NRPS.
De combinatie Draver/Arabier is een combinatie die ook wel graag gezien wordt voor Endurance.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 14:13

Ashkerlon schreef:
Arabier is ook een optie. Halve arabieren kunnen ingeschreven worden bij het NRPS.
De combinatie Draver/Arabier is een combinatie die ook wel graag gezien wordt voor Endurance.

Oke bedankt! Maar is een arbarier niet ehm teveel warmbloed? Weet even niet hoe ik moet verwoorden

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 14:36

Zamora schreef:
Heb je pb gestuurd.

Je hebt mooie merrie trouwens :j

Dankjewel !

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:48

Dat jouw draver goede papieren heeft, heeft geen nut, want je gaat er niet mee de drafsport in (drafkoersen).

Hoe oud is je merrie en waarom loopt ze niet in de drafsport?

Als je ermee de drafsport in wilt kom je uit bij een zeer goede drafhengst en verder een kwestie van veel geluk hebben en serieus trainen etc.

En anders is een arabier een goede optie zoals wat de anderen hier ook zeggen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 15:42

Ragdollcat schreef:
Dat jouw draver goede papieren heeft, heeft geen nut, want je gaat er niet mee de drafsport in (drafkoersen).

Hoe oud is je merrie en waarom loopt ze niet in de drafsport?

Als je ermee de drafsport in wilt kom je uit bij een zeer goede drafhengst en verder een kwestie van veel geluk hebben en serieus trainen etc.

En anders is een arabier een goede optie zoals wat de anderen hier ook zeggen.

9 jaar. Ze heeft tot haar 4/5e jaar koersen gelopen toen nog veulen gekregen en daarna verkocht. Nu onder het zadel.

Maar een goeie draver hengst kost nogal wat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:17

Dan was ze al vrij vroeg niet meer geschikt voor het koersleven, ze is niet voor niets al vroeg aan de veulen en daarna verkocht als rijpaard.

Ik heb zelf in de draverswereld gezeten dus...ik weet er wel wat vanaf.

Mocht je voor het doel drafsport gaan fokken dan mag je wel een hele goeie dravershengst op gaan zetten en dan nog is het een kwestie van geluk hebben........ of ie het goed gaat doen.

Ik zou eerder gaan fokken richting leuk rijpaard/ endurance.

Maar ja, het is jouw beslissing natuurlijk en voor wat jouw doel is.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 16:38

Ragdollcat schreef:
Dan was ze al vrij vroeg niet meer geschikt voor het koersleven, ze is niet voor niets al vroeg aan de veulen en daarna verkocht als rijpaard.

Ik heb zelf in de draverswereld gezeten dus...ik weet er wel wat vanaf.

Mocht je voor het doel drafsport gaan fokken dan mag je wel een hele goeie dravershengst op gaan zetten en dan nog is het een kwestie van geluk hebben........ of ie het goed gaat doen.

Ik zou eerder gaan fokken richting leuk rijpaard/ endurance.

Maar ja, het is jouw beslissing natuurlijk en voor wat jouw doel is.

Ik weet wel dat ze aardig bekend was.
Maar ze sprong volgens mij te gauw aan in galop.

Denk dat zelf ook leuker vind om leuk rijpaard mee te fokken

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:22

Er is veel meer vraag naar een leuk rijpaard/ endurance dan naar een koerspaard om drafsport in te gaan.

En ik denk voor jou ook leuker.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 20:58

Ragdollcat schreef:
Er is veel meer vraag naar een leuk rijpaard/ endurance dan naar een koerspaard om drafsport in te gaan.

En ik denk voor jou ook leuker.

Jaa dat denk ik eigenlijk ook. Vooral als het een leuk meewerkend karakter heeft.

Maar vraag me echt af of arabier wel past bij mijn draver. Ze is heel lief maar schrikt soms best wel dat schrikkerige zal ik wel iets minder willen hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:07

Dat schrikachtige heb je gewoon bij elk ras, ligt aan het karakter.

Mijn arabier was alert maar niet schrikachtig en ik ken zat arabieren dat helemaal niet schrikachtig is.
Maar ik snap wel wat je bedoelt.

Dat wordt zoeken en puzzelen maar dan nog..........fokken is gokken.........het is altijd afwachten wat eruit komt en het ligt ook voor een heel groot deel aan hoe het is opgegroeid en opgevoed en wat het heeft geleerd.

Mijn paard is van nature een heel moeilijk paard en was bijna niet te temmen, het heeft de eerste eigenaar behoorlijk wat bloed zweet en tranen gekost om hem te leren netjes mee te lopen en dan was ie nog maar een veulen/jaarling. Dat had hij nog nooit meegemaakt en dat was echt een paardenman en heeft veel paarden opgevoed en geleerd.

En ik kocht hem als jaarling hengst.........en hij was echt heel lief voor mij en ik had er veel plezier van en het mooie is, hij heeft mij uitgekozen..........dus dan zat het wel snor bij mij en mijn paard.

Het zegt dus niet echt veel maar het grootste deel aan opvoeding en hoe je ermee omgaat.

Ik zou dan gaan kijken naar een hengst met een fijn meewerkend karakter.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 22:09

Ragdollcat schreef:
Dat schrikachtige heb je gewoon bij elk ras, ligt aan het karakter.

Mijn arabier was alert maar niet schrikachtig en ik ken zat arabieren dat helemaal niet schrikachtig is.
Maar ik snap wel wat je bedoelt.

Dat wordt zoeken en puzzelen maar dan nog..........fokken is gokken.........het is altijd afwachten wat eruit komt en het ligt ook voor een heel groot deel aan hoe het is opgegroeid en opgevoed en wat het heeft geleerd.

Mijn paard is van nature een heel moeilijk paard en was bijna niet te temmen, het heeft de eerste eigenaar behoorlijk wat bloed zweet en tranen gekost om hem te leren netjes mee te lopen en dan was ie nog maar een veulen/jaarling. Dat had hij nog nooit meegemaakt en dat was echt een paardenman en heeft veel paarden opgevoed en geleerd.

En ik kocht hem als jaarling hengst.........en hij was echt heel lief voor mij en ik had er veel plezier van en het mooie is, hij heeft mij uitgekozen..........dus dan zat het wel snor bij mij en mijn paard.

Het zegt dus niet echt veel maar het grootste deel aan opvoeding en hoe je ermee omgaat.

Ik zou dan gaan kijken naar een hengst met een fijn meewerkend karakter.

Bedankt voor je reactie!
Jaa het is altijd wel de vraag wat er uit komt indd.

Maar denk dat we dan hengst moeten zoeken met een fijn karakter jaa

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:14

Ik ben op zich niet zo van het fokken voor recreatie, maar als experiment zou ik zou merrie weleens durven dekken met een uitzonderlijk goede springhengst.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 22:17

R12312 schreef:
Ik ben op zich niet zo van het fokken voor recreatie, maar als experiment zou ik zou merrie weleens durven dekken met een uitzonderlijk goede springhengst.

Nou ik denk dat er wel mensen zijn die het graag zouden willen als paard leuk kan lopen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:19

Janinevv schreef:
R12312 schreef:

Nou ik denk dat er wel mensen zijn die het graag zouden willen als paard leuk kan lopen.

Springen bedoel je :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 23:31

lopen.[/quote]
Springen bedoel je :D[/quote]

Haha allebei dan

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 13:33

Zijn er verder nog meer tips?

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:59

Fok gewoon met een echte draver. Dan heb je nog de keuze om eventueel met koersen mee te doen en anders heb je er een super leuk recreatiepaard aan.
Neem eens contact op met de Flevofarm in Eenrum. Zij kunnen je best goed advies geven en een dravershengst hoeft niet heel erg duur te zijn. Waarschijnlijk kennen ze jouw merrie of haar afstamming wel en kunnen ze je adviseren in wat bij haar past. Veel plezier in elke geval, veulentje fokken is zo leuk!