Welke hengst voor mijn knappe merrie (trento b x Gribaldi)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LisaaSophie

Welke hengst voor mijn knappe merrie (trento b x Gribaldi)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 16:35

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een super leuke merrie. Ik ken haar al van eerder en heb haar al eerder geleasd. Nu ze echt van mij is, is er toch de droom om haar ooit te laten dekken *\o/*
Ik ben alleen zelf niet erg bekend met hengsten en zou ook niet weten welke hengst bij haar past.
Hopelijk zijn er bokkers die een hengst zouden weten die bij haar past. Ze heeft echt een super karakter, heel lief, een echte knuffel en doet alles voor je. Soms wel nog iets schrikkerig, maar niet heel erg ofso. Het liefst zou ik met het veulen van haar ook dressuur gaan rijdem.

Iemand anders kwam al aan met wup, wat vinden jullie daarvan?

Hier haar afstamming:
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1793146

Wat filmpjes zodat jullie een beeld van haar hebben:

https://youtu.be/L8qR8UxKpys

Alvast bedankt voor het meedenken :)
Laatst bijgewerkt door LisaaSophie op 17-01-16 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

janiekhm

Re: Welke hengst voor mijn knappe merrie (trento b x Gribaldi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:39

NUMERO UNO, een supergave springhengst
TOTILAS, is in dekgeld verlaagd dus zo ook wat kunnen zijn
VDL Bubalu, hebben we zelf 2 mooie paarden van
VDL Zirocco blue, 3 paarden van op stal staan

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:44

janiekhm schreef:

Juist. 8)7

Ts, Heb je een standfoto van de merrie? Ze staat nog in het VB toch? Of is ze al naar de keuring geweest ooit?
Wat zijn de verbeterpunten volgens jou voor de merrie?

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 23:34

kiwiwitje schreef:
janiekhm schreef:

Juist. 8)7

Ts, Heb je een standfoto van de merrie? Ze staat nog in het VB toch? Of is ze al naar de keuring geweest ooit?
Wat zijn de verbeterpunten volgens jou voor de merrie?

Nee ze is volgens mij nooit naar een keuring geweest :+
Haar galop mag wat verbeterd, die is niet heel bijzonder. Veder wil ik het fijne lieve karakter wel houden.
Standfoto zal ik morgen maken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:37

En aan de bouw? Ik kan je niet heel erg helpen met een hengst. Maar dit willen de andere allemaal weten voor ze mee kunnen denken. Als eerste werden net allemaal springhengsten genoemd op totilas na. Ik ga er vanuit dat je op dit bloed geen springer wil zetten?
Wil je het veulen echt voor jezelf fokken? Wil je een veulen fokken wat qua bloed goed te verkopen is? Wil je een serieus dressuurpaard proberen te fokken. Of is het prima om een simpele alrounder te fokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:51

Denk dat Totilas niet echt geschikt is als Gribaldi de opa is van de merrie...

Verder zou ik inderdaad eerst eens wat punten op papier gaan zetten wat je verbeterd wil hebben aan de merrie. Wat zijn jouwn wensen, wat wil je met het veulen gaan doen?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 01:22

kiwiwitje schreef:
En aan de bouw? Ik kan je niet heel erg helpen met een hengst. Maar dit willen de andere allemaal weten voor ze mee kunnen denken. Als eerste werden net allemaal springhengsten genoemd op totilas na. Ik ga er vanuit dat je op dit bloed geen springer wil zetten?
Wil je het veulen echt voor jezelf fokken? Wil je een veulen fokken wat qua bloed goed te verkopen is? Wil je een serieus dressuurpaard proberen te fokken. Of is het prima om een simpele alrounder te fokken?

Nou dan moet jij wel weten dat toilettas geen dressuurpaard is!

Genetisch gezien is hij 70 % de kwaliteit zijn moederlijn! En ja die kunnen een slechte hengst als grib hebben! En ja, das 1 van de betere springmoederlijnen ! Minka-stam!

En de motor achterin, goede galop en goede evenwichtige bouw en goed karakter, is er maar 1 geschikt type paard......het spring/allround gefokte paard! En beslist niet het dressuurpaard van tegenwoordig!

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 09:15

kiwiwitje schreef:

Het veulen zou ik echt voor mijzelf willen fokken. Met het paardje wil ik, net als met Adjuna, dressuur wedstrijdjes gaan rijden en thuis lekker trainen. Oja, de stokmaat zou ik toch wel graag boven de 1,65 houden, ik ben zelf namelijk vrij lang. Over de bouw ga ik nog even nadenken, ik zal vandaag ook even een goede standfoto maken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 09:21

janiekhm schreef:

:') Totilas op een merrie met een Gribaldi-moeder? Say what?
Je gooit er nu gewoon maar wat namen in zonder echt na te denken.
Edit: zie dat je nog maar 14 bent. Dat verklaart het misschien.

TS, heeft ze al eerder een veulen gehad?

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 09:27

sigrid1182 schreef:

:D :D :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 09:37

janiekhm schreef:

Deze hengsten dus absoluut niet.
De eerste, derde en vierde passen niet bij de merrie.
En Totilas???? Dat is een Gribaldi! Hoezo inteelt?

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 09:41

Cayenne schreef:
janiekhm schreef:

:') Totilas op een merrie met een Gribaldi-moeder? Say what?
Je gooit er nu gewoon maar wat namen in zonder echt na te denken.
Edit: zie dat je nog maar 14 bent. Dat verklaart het misschien.

TS, heeft ze al eerder een veulen gehad?

Hahaha, toen ze toot opnoemde nam ik het al niet meer serieus :+
Ze heeft nog geen veulens gehad.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 09:43

Ik zou me, behalve hier op bokt, ook door andere fokkers laten informeren. Er zijn er genoeg, die daarvoor wel even de tijd willen nemen.
Persoonlijk zou ik, zo van de film, zeggen dat je paard wel wat meer bergop mag, maar dat kun je met een standfoto beter beoordelen.

Mocht je allround en een fijn karakter willen, dan vind ik Kasparow wel een fijne hengst, maar dan zit je niet binnen het KWPN.

Graag zie ik eerst een standfoto voor ik verder advies kan geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:08

Graag filmpjes van de beweging los en een goede standfoto.

En wensen wbt verbeterpunten..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:50

sigrid1182 schreef:
kiwiwitje schreef:

Genetisch gezien is hij 70 % de kwaliteit zijn moederlijn! En ja die kunnen een slechte hengst als grib hebben! En ja, das 1 van de betere springmoederlijnen ! Minka-stam!

En de motor achterin, goede galop en goede evenwichtige bouw en goed karakter, is er maar 1 geschikt type paard......het spring/allround gefokte paard! En beslist niet het dressuurpaard van tegenwoordig!

Oeh nou wauw.. Volgens mij heeft totilas zichzelf meer dan genoeg bewezen, om geen springhengst genoemd te worden. Maar als je dat al niet op een normale manier kan zeggen, zeg dan niks. Dit was nou niet echt iets waar je de ts mee kan helpen. Daarnaast is lezen ook een vak, want ik heb niet voor niks gezegd dat ik haar niet kan helpen met de hengstkeuze. Daarvoor hou ik mij al lang genoeg niet meer met bloedvoering bezig. Beetje met het verkeerde been uit bed gestapt?

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:07

sigrid1182 schreef:
En ja die kunnen een slechte hengst als grib hebben!

:O

Meer dan 30 ggk hengsten, meer dan 50 grand prix paarden gegeven, meer dan 60 lichte tour paarden.

Dat een hengst je niet aanstaat, dat kan. Maar noem een hengst met zulke palmares niet slecht.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:05

kiwiwitje schreef:
Oeh nou wauw.. Volgens mij heeft totilas zichzelf meer dan genoeg bewezen, om geen springhengst genoemd te worden. Maar als je dat al niet op een normale manier kan zeggen, zeg dan niks. Dit was nou niet echt iets waar je de ts mee kan helpen. Daarnaast is lezen ook een vak, want ik heb niet voor niks gezegd dat ik haar niet kan helpen met de hengstkeuze. Daarvoor hou ik mij al lang genoeg niet meer met bloedvoering bezig. Beetje met het verkeerde been uit bed gestapt?

Haha...jij typt, allemaal springhengsten op totilas na.....als jij afstamming kent, dan weet je dat hij niet dressuur gefokt is..

Ook cocktail en ferro zijn geen dressuur gefokte paarden, ze deden het wel goed in de dressuursport, maar waren en blijven springgefokte paarden.

En als er een indoctro gp dressuur loopt, dan is hij ook opeens een Dressuurhengst?

Ik heb t niet over jou hensgtenkeuze, maar over jou verstand van fokkerijgenen en dressuur of springegefokte richtingen. En ik zou jou iig niet serieus nemen met advies op hengsten gebied. ,maar dit is mijn persoonlijke mening! Dus daar hoeft een ander zich niets van aan te trekken...

Maar jij kan niet lezen...

Zoals ik jou afzeik, zeik jij iemand anders hier in topic af, maar jij mag wel jou mening geven en ik niet!

Zo werkt het iig bij mij niet.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:08

DePaardenman schreef:
sigrid1182 schreef:
En ja die kunnen een slechte hengst als grib hebben!

:O

Meer dan 30 ggk hengsten, meer dan 50 grand prix paarden gegeven, meer dan 60 lichte tour paarden.

Dat een hengst je niet aanstaat, dat kan. Maar noem een hengst met zulke palmares niet slecht.

Ik zal mn zin aan passen...

Naar mijn mening, vind ik gribaldi een slechte hengst!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:10

Vecht het even uit op pb... ;)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:26

Wat mij zo opvalt aan je merrie is dat het lijkt alsof haar hals wat laag aangezet is. Weet niet of dat in het echt ook zo is? Dan zou je eens kunnen kijken naar een hengst die een wat hogere hals heeft, zoals Royal Dance.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:27

Aparte vergelijking met Indoctro :D Totilas mag dan (deels) springgefokt zijn, hij heeft zich niet net als eerstgenoemde in de springsport bewezen. Lijkt me daarom totaal overbodig kiwiwitje zo af te vallen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:31

Mbt Gribaldi: De hengst is zo goed als de wijze waarop hij is aangepaard. Je ziet dat de meeste goede Gribs uit een holsteiner moederlijn komen. En dat is een combinatie die al heel lang goede paarden geeft. Trakhener x Holstein.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:08

sigrid1182 schreef:
kiwiwitje schreef:

Haha...jij typt, allemaal springhengsten op totilas na.....als jij afstamming kent, dan weet je dat hij niet dressuur gefokt is..

Ook cocktail en ferro zijn geen dressuur gefokte paarden, ze deden het wel goed in de dressuursport, maar waren en blijven springgefokte paarden.

En als er een indoctro gp dressuur loopt, dan is hij ook opeens een Dressuurhengst?

Ik heb t niet over jou hensgtenkeuze, maar over jou verstand van fokkerijgenen en dressuur of springegefokte richtingen. En ik zou jou iig niet serieus nemen met advies op hengsten gebied. ,maar dit is mijn persoonlijke mening! Dus daar hoeft een ander zich niets van aan te trekken...

Maar jij kan niet lezen...

Zoals ik jou afzeik, zeik jij iemand anders hier in topic af, maar jij mag wel jou mening geven en ik niet!

Zo werkt het iig bij mij niet.

Ik kan niet lezen? Lees mijn posten terug? Daar geef ik al meerdere keren aan dat ik haar niet kan helpen met hengstenkeuze, omdat ik daar geen zich op heb. En het kan allemaal springgefokt zijn. Maar er is niet voor niks een reden dat ze hun genen vast leggen in dressuur lijnen. Maar het is maar net waar jij je druk over wil maken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:09

Laurie schreef:
Aparte vergelijking met Indoctro :D Totilas mag dan (deels) springgefokt zijn, hij heeft zich niet net als eerstgenoemde in de springsport bewezen. Lijkt me daarom totaal overbodig kiwiwitje zo af te vallen.

Thnx.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:17

Heb verder geen verstand van fokkerij etc, maar terugkomend op je openingspost, ik vind Wup persoonlijk een erg fijne hengst en ken een aantal nakomelingen (heb er zelf ook 1). Allen een fijn karakter, goed achterbeen en looplust.