Welke hengst voor Sorento x Jacardo x Rubinstein merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Welke hengst voor Sorento x Jacardo x Rubinstein merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 20:23

Dag allemaal,

Ik overweeg mijn merrie te laten dekken. Misschien dit jaar en anders volgend jaar. Haar afstamming is Sorento x Jacardo x Rubinstein. Ze is PROK gekeurd.

http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/322508

Een standfoto van haar als 4-jarige

Afbeelding

En een recente foto van haar onder het zadel
Afbeelding

Sterke punten van de merrie:
- mooi hard droog beenwerk
- gelijke voeten
- sterk en vlug achterbeen
- mooie bovenlijn
- cool in de omgang, niet schrikkerig
- in alle 3 haar gangen heeft ze een mooie lichtvoetige manier van lopen

Wat ik zou willen verbeteren:
- Meer front
- Meer lossigheid
- Meer voorbeen (met behoud van het sterke vlugge achterbeen uiteraard)

Aandachtspunten:
- Mijn merrie is zeer luxe, dus ik wil graag een hengst die wat meer massa geeft. Anders ben ik bang dat het veulen te popperig wordt.
- Mijn merrie meet 1.69. Dit vind ik een mooie maat. Groter mag, kleiner liever niet.
- De merrie heeft een 'delicaat' karakter; met rijden is ze erg ril. Was ook moeilijk zadelmak te krijgen. Tegelijkertijd is ze totaal niet kijkerig op de omgeving en zeer vriendelijk en makkelijk in de omgang. Dat is weer een enorm pluspunt aan haar karakter. Vanwege haar delicate karakter moet de hengst daarom een evenwichtig en bewerkbaar karakter hebben.
- Ik heb geen voorkeur voor kleur.

Hengsten die mij al eerder geadviseerd zijn:
Everdale
Bordeaux

Mijn voorkeur gaat uit naar hengsten die al op GP niveau gepresteerd hebben, maar een goede jonge hengst wil ik ook overwegen. Zelf ben ik erg fan van Damon Hill, maar ik begreep dat hij ook wel eens hele kleintjes geeft.... Hij is zelf ook niet groot tenslotte.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 28-12-15 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

FT_horses

Re: Welke hengst voor Sorento x Jacardo x Rubinstein merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:29

wat denk je van Charmeur? geeft maat en body,
mooi front en veel souplesse

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:31

Blue horse hotline

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 20:42

FT_horses schreef:
wat denk je van Charmeur? geeft maat en body,
mooi front en veel souplesse

Zeker een mooie hengst met een prachtig front. Maar wel Jazz bloed.... Hoe is het karakter van zijn nakomelingen?

tanjaatjuhh schreef:
Blue horse hotline

Mwah.... Ik vind hem niet echt veel lossigheid hebben. Donnerhal bloed lijkt mij dan wel weer een pluspunt. Via Sorento teel je dan wel in op Donnerhall. Maar dan heb ik liever een andere nakomeling van Donnerhall.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:53

Heb je al eens naar Uphill gekeken? Een hengst met een goed achterbeen, mooie voorbeentechniek en front. Zijn goede karakter geeft hij ook door aan zijn nakomelingen.

Romanov past ook goed in je lijstje.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 21:07

Uphill lijkt mij qua karakter ook een goede optie. Romanov vind ik wel echt een beauty. Hoe zijn de nakomelingen daarvan eigenlijk?

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:18

Charmeur geeft niet een heel makkelijk karakter door, is zelf ook niet heel makkelijk.Er zijn er vast die heel braaf zijn maar wij hebben een 3 jarige staan die niet leuk is qua karakter. Bloedmooi maar een vechter, geeft nooit op. Staat al een half jaar bij een stal om zadelmak gemaakt te worden en de ruiter wordt nog regelmatig gelanceerd. Als het hem niet aan staat begint hij te knetteren. Is overigens ook een klein paardje gebleven. Merrie heeft tot nu toe alleen paarden tussen de 1.68 en 1.72 gegeven en hij haalt nu de 1.61. We hebben wel een hele fijne uphill gehad. Heel braaf paardje , wel wat kijkerig maar super braaf.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 21:32

Ik lees net in het nakomelingen topic dat hij wel meer kleintjes geeft. Allemaal 1.60 +/- Dat is mij te klein.... En ik lees meer wisselende verhalen over het karakter... Ik vind het karakter super belangrijk. Het hoeft echt geen dooie te zijn, maar de merrie heeft al temperament genoeg en ik wil wel een bewerkbaar veulen.

Ik ga Uphill zeker overwegen. Maar ik ben nog wel benieuwd naar meer suggesties!

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:12

Johnson geeft een heel mooi front....

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:23

Als je naar Everdale kijkt, dan is Lord Leatherdale misschien ook wat?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:50

Lord Leatherdale is komende tijd niet beschikbaar voor de fokkerij (alleen DV).
Everdale maakt op mij niet een hele brave indruk..

Uphill's staan bekend als braaf. De Pretendenthoeve heeft nog meer brave hengsten met een mooi front die je zou kunnen bekijken. Ik denk bijv. aan Expression. Veel lossigheid, mooi voorbeen, sterk achterbeen, zeer fijn meewerkend karakter, en een stoer paard (geen poppetje) en aanleg voor het hogere werk. Daar gaan we zeker nog wat van horen!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:58

Five star is ook een optie als je een mooi front wil en niet in wil leveren op beweging

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 18:24

poown schreef:
Johnson geeft een heel mooi front....

Ik vind johnson ook een plaatje, maar dan zit Jazz mij te dicht bij... Fivestar spreekt mij wat minder aan.

Expression vind ik wel echt een stoere hengst om te zien. Dan zit Jazz wat verder weg...

Dus Uphill en Expression tot nu toe als optie :)

Ik ben zelf wel erg fan van Damon Hill, alleen die vind ik wel prijzig. Ik vraag mij ook af of dat wel een goede combi is met mijn merrie; ze zijn wel vrij verwant. Maar misschien een andere donnerhall-zoon is ook nog een optie. Iemand ervaring in combinatie met (vergelijkbare) bloedlijn/exterieur van mijn merrie?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:33

Evita_3 schreef:
Heb je al eens naar Uphill gekeken? Een hengst met een goed achterbeen, mooie voorbeentechniek en front. Zijn goede karakter geeft hij ook door aan zijn nakomelingen.

.

Dat ben ik niet helemaal met je eens, die Uphills die ik gezien heb, worden knap lastig als ze echt aan het werk moeten.

Mooie merrie TS! Ik zou intelen op Donnerhall helemaal geen probleem vinden. Als je portomonnee het toelaat zou je ook rechtstreeks naar De Niro kunnen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 22:01

R12312 schreef:
Mooie merrie TS!

Thanks! Ik vind haar ook erg mooi :D

R12312 schreef:
Ik zou intelen op Donnerhall helemaal geen probleem vinden. Als je portomonnee het toelaat zou je ook rechtstreeks naar De Niro kunnen.

Nee zeker niet! Ik weet eigenlijk niet wat De Niro kost. Damon Hill is iets van 3500,- :(

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:07

Mooie merrie en mooi vrij bloed! Ik zou gezien je wensen ook serieus uitkijken naar een Donnerhall nakomeling o.i.d. Dekt Decor Delatio nog in NL? Heb ik ook hele fijne nakomelingen van gezien met erg veel lossigheid en natuurlijke balans, genoeg maat en geen rilbillen. Succes!

Edit: dan zou je ook intelen op Rubinstein zie ik nu, misschien is dat iets te veel van het goede qua lijnenteelt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 22:13

Lante schreef:
Edit: dan zou je ook intelen op Rubinstein zie ik nu, misschien is dat iets te veel van het goede qua lijnenteelt.

Ja en met Damon Hill ook.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:22

Ik heb een tijdje een uphill x florestan merrie gereden. Heerlijk dier qua karakter. Wel kijkerig maar ging voor je door het vuur als je haar genoeg vertrouwen gaf. Kanon van een dier qua beweging en was heel goed zadelmaker te maken. En dat karakter had ze niet van mams want dat was een echt een lomp ding die niet echt een heel fijn karakter had...

Dus ik zou uphill zeer zeker aanraden. Al meerdere fijne nakomelingen van gezien

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:23

De Rubinstein die in jouw merrie zit, is niet DE Rubinstein maar een andere Holsteiner hengst die oorspronkelijk Lepanto heette (als jouw linkje van Horsetelex klopt). Dus je kunt rustig een 'echte' Rubinstein nakomeling nemen ;-)

Uphill geeft vaak wat compactere modellen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 22:29

Eifelopfok schreef:
De Rubinstein die in jouw merrie zit, is niet DE Rubinstein maar een andere Holsteiner hengst die oorspronkelijk Lepanto heette (als jouw linkje van Horsetelex klopt). Dus je kunt rustig een 'echte' Rubinstein nakomeling nemen

Oh echt? :+ }:0 Nou dat zal ik nog eens goed bekijken dan... Lekker suf...

Eifelopfok schreef:
Uphill geeft vaak wat compactere modellen.

Mijn merrie heeft wel voldoende lengte denk ik... Iets compacter geeft niet. Als ze maar niet heel klein zijn.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:49

jasmijn78 schreef:
Expression vind ik wel echt een stoere hengst om te zien. Dan zit Jazz wat verder weg...

Dus Uphill en Expression tot nu toe als optie :)

Vivaldi staat al bekend om het vererven van brave karakters, en dan zit het Jazzbloed bij Expression nog een generatie verder weg. En de moeder van Expression was ook een merrie met een heel fijn karakter.

Uphills lastig bij het echt werk? Er zijn er toch wel aardig wat die leuk meekomen in de hogere sport..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:24

GJ9 schreef:
Uphills lastig bij het echt werk? Er zijn er toch wel aardig wat die leuk meekomen in de hogere sport..

Maar dat zegt toch niet dat ze makkelijk waren om er te komen :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:32

Voice is een de Niro, is dat wat?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:34

R12312 schreef:
GJ9 schreef:

Maar dat zegt toch niet dat ze makkelijk waren om er te komen :D

Nee dat klopt. Maar er staan er ook bij hele gewone ruiters. Die er blijkbaar wel mee overweg kunnen.

Er zijn ook hengsten waar je helemaal niks van terughoort in de sport omdat de nakomelingen niet willen werken/aanpakken.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:48

Bordeaux klinkt zo gek nog niet. is lijnenteelt op Donnerhall, en komt uit de Dodona lijn.
Dorado zou dan ook mooi zijn (Krack C x Rousseau x Donnerhall), komt ook uit een beste dressuur stam en heeft ook nog eens een hele goede OC index, dat is ook de rede dat ik niet naar Everdale zou gaan.
Bretton Woods weet ik niets van, maar z'n vader Johnson doet het best goed, ook qua karakter. Verder ook lijnenteelt op Donnerhall en hij zal niet snel een kleintje geven denk ik zo. Misschien eerder een reus.

Vivaldi's zijn in z'n algemeenheid braaf en hebben beweging, maar dan zou ik niet gaan voor expression, want die vindt ik achter het traagst van alle vivaldi's. Dream Boy zou mij dan beter passen, Desperado en Geniaal zouden ook kunnen als het een Vivaldi zoon moet zijn.