Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

sigrid1182 schreef:Nou als ik t zo hoor wil je veel veranderen...type en galop..vraag me af of ze geschikt is voor fokkerij.
Een goede correcte merrie is een noodzakelijk basis voor fokken met merrie is mijn mening.
Bij mij kom je dan automatisch bij springhengst.
Want drs hengsten zijn vierkantstypqe hengsten, met meeste gewicht tussen de schouders met trechtervormige ribbenkast en geen kracht in achterbeen.
En springhengsten hebben goede galop en motor/kracht in t achterbeen.
Zelf zou ik voor een bewezen springhengst in fokkerij gaan, correct harmonieus gebouwd, rechthoeksmodel, holsteins bloedlijn!
sigrid1182 schreef:Nou als ik t zo hoor wil je veel veranderen...type en galop..vraag me af of ze geschikt is voor fokkerij.
Een goede correcte merrie is een noodzakelijk basis voor fokken met merrie is mijn mening.
Want drs hengsten zijn vierkantstypqe hengsten, met meeste gewicht tussen de schouders met trechtervormige ribbenkast en geen kracht in achterbeen.
Zelf zou ik voor een bewezen springhengst in fokkerij gaan, correct harmonieus gebouwd, rechthoeksmodel, holsteins bloedlijn!
janderegelaa schreef:sigrid1182 schreef:Nou als ik t zo hoor wil je veel veranderen...type en galop..vraag me af of ze geschikt is voor fokkerij.
Dressuurhengsten staan natuurlijk bij uitstek in het rechthoeksmodel en zeker niet in het vierkantsmodel. Dat was 25 jaar geleden.
janderegelaa schreef:
newt schreef:Jou merrie heeft niet een te lang achter been!?! Maar is te kort voor waardoor zij een neerwaarts romprichting heeft. Daar naast is zij beknopt door zowel de sandreo als houston kant.
Ik zou kiezen voor een zeer bergopwaartse hengst met lengte.
Je kan kiezen voor het bloed van lordleatherdale en nakomelingen daar van. Maar hier komen ook zwaarder gebouwde types van wat dus het ene deel wel versterkt qua beweging maar de bouw zal niet heel veel verbeteren. Daar naast geeft Negro ze ook nog wel popperig.
Spielberg zoals mijn voorganger zegt is ook een optie, alleen vind ik die te kort hebben in de draf.
Desperado zou kunnen maar geeft een wisselend achterbeen.
Feel good heeft een hele sterke galop maar zal de bouw niet verbeteren.
Ferdeaux of Estoril zijn mijns inziens ook sterke opties.
Olympia96 schreef:janderegelaa schreef:
Ik snap wel wat Sigrid bedoelt. Ik kan me ook niet vinden in jouw uitspraak dat de hedendaagse dressuurpaarden rechthoekig van model zijn. Ik vind ze te kort en te hoogbenig (vaak inclusief iele pootjes en mini-hoefjes). Het is een wonder dat men er nog een zadel op kwijt kan.
Het artikel is leuk. Maar zeggen dat je bepaalde waardes nastreeft en het ook daadwerkelijk doen... Dat is nogal een verschil.
Elisa202 schreef:newt schreef:Jou merrie heeft niet een te lang achter been!?! Maar is te kort voor waardoor zij een neerwaarts romprichting heeft. Daar naast is zij beknopt door zowel de sandreo als houston kant.
Ik zou kiezen voor een zeer bergopwaartse hengst met lengte.
Je kan kiezen voor het bloed van lordleatherdale en nakomelingen daar van. Maar hier komen ook zwaarder gebouwde types van wat dus het ene deel wel versterkt qua beweging maar de bouw zal niet heel veel verbeteren. Daar naast geeft Negro ze ook nog wel popperig.
Spielberg zoals mijn voorganger zegt is ook een optie, alleen vind ik die te kort hebben in de draf.
Desperado zou kunnen maar geeft een wisselend achterbeen.
Feel good heeft een hele sterke galop maar zal de bouw niet verbeteren.
Ferdeaux of Estoril zijn mijns inziens ook sterke opties.
Ik ga de hengsten eens bekijken, bedankt alvast!
Citaat:Leg er een meetlat langs. Als de schofthoogte lager is dan de lengte van het lichaam staat hij in het rechthoeksmodel. Meten is weten.