Stel he....stel ik zou onze Spooky Sue "op date" sturen....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

Stel he....stel ik zou onze Spooky Sue "op date" sturen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 16:04

Ruim anderhalf jaar geleden kochten wij Spooky Sue. Ze was toen 3 jaar en had sinds ze afgespeend was alleen tussen de schapen gestaan.
Ze was wat 'mottig', ingegroeid halster....afgevroten manen en staart...kortom...madame zag er niet uit :P
Bij dit frummelige uiterlijk hoorde toen een nog frummeliger karakter want ze beet en trapte (indien mogelijk tegelijk) maar zoals dat gaat zag ik er wat in (en zo werd ook onze vijfde aanwinst geen zwartbonte met een blauw oog :') )

Vanmorgen echter stond ik zo eens te kijken en dacht...het is toch eigenlijk best een heel knap pony'tje geworden. Ze is ontzettend knuffelig, loopt al braaf met het tuig op en ook de hoefsmid is niet meer staatsvijand numero uno.
Daarbij kan ze zo fenomenaal draven :D (ik kan niet wachten tot ik haar voor de wagen heb...werkelijk)

Nu komt er wel eens wat dromelarij bij van een tweespan "Spooky's". Wij hebben weliswaar een shetlander van ongeveer haar maat maar qua gangen is dat niet helemaal prachtig.
Zo kwam het idee.....wat als.....wat als we Spooky nu zelf eens nog een "Spooky" zouden laten maken :D

Het is dus geen vastomlijnd plan of iets voor de korte termijn maar ik zou mij toch wel graag inlezen in mogelijke hengstenkeuzes en eventuele tests die ik zou moeten laten uitvoeren.
Spooky Sue is zo ongeveer 1m08 en ik zou liever niet kleiner gaan (iets groter geen bezwaar). Haar ouders zijn onbekend (de letterlijke woorden van de vorige eigenaar waren "de moeder is een shet met veel stippen en de vader een 'amerikaantje' van een vriend van me"). Als ik me niet vergis is haar paspoort zelfs van het KWPN en staat ze te boek als "schimmel" :P :')

Ze heeft appie-kenmerken in een gevlekte mond en vlekken op haar edele delen. Hoefjes zijn wit en ze heeft 2 helblauwe ogen (kan dit alleen problemen opleveren met hengsten die ook blauwe ogen hebben?)

Eigenlijk vind ik Spooky Sue prachtig zoals ze is maar in een eventueel veulen zou ik (als ik het voor het zeggen zou hebben) een wat edeler/chiquer hoofd verkiezen.

Natuurlijk heb ik zo af en toe al eens rondgekeken (gewoon oriënterend uiteraard :P) en Pjotr spreekt mij bijvoorbeeld wel erg aan.

Maar goed...lang verhaal met hersenspinsels van mijn kant. Ik toon even een foto van Spooky Sue van vanmorgen en zou het enorm waarderen als de kenners mij zouden kunnen helpen met tips en zaken waarin ik mij zou kunnen verdiepen.

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:35

Eilatan

Re: Stel he....stel ik zou onze Spooky Sue "op date" sturen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:43

Voor je hengstenkeuze heb ik helaas weinig voor je,

maar een KWPN paspoort heeft niets te maken met een KWPN afstamming oid, elk stamboek mag paspoorten afgeven, ik zou met een shire dus een paspoort met shetland logo kunnen aanvragen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:43

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 21:03

Toydoll schreef:
Voor je hengstenkeuze heb ik helaas weinig voor je,

maar een KWPN paspoort heeft niets te maken met een KWPN afstamming oid, elk stamboek mag paspoorten afgeven, ik zou met een shire dus een paspoort met shetland logo kunnen aanvragen.

Dat weet ik :) Het was meer om aan te geven dat er helemaal niks, nada bekend is. Schimmel is ze namelijk ook niet ;)
Vorige eigenaar handelde in "grote paarden" dus het zal uit gemak voortgekomen zijn. Ze is ook een week voor ze verkocht werd pas gechipt en van paspoort voorzien.

Grappig/leuk dat jullie ook meteen aan Pjotr denken
Bedankt voor de reacties! :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:41

Hoe weet je zo zeker dat het niet (ook) schimmel is? Of weet je de kleur van papa ook ?( aangenomen dat mama 'stippel' gewoon apaloosa was..)

Vind haar best als schimmel ogen.. Al is het met die blauwe ogen ook nog iets van bont en dus ook iets van ap. En de basiskleur is al helemaal een raadsel ;)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:46

Ik denk ook dat Spooky misschien wel schimmel is hoor, mijn "witje" heeft weliswaar geen blauwe ogen maar is een appaloosa met daarover heen het schimmel gen. In het paspoort staat ze als few spot. Ze lijkt wel wat op de mijne!

Ik vind Nimroos ook een prachtige hengst, die is ongeveer even groot, 1.10. Een zoon van Pjotr. :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 07:40

Toydoll schreef:
Hoe weet je zo zeker dat het niet (ook) schimmel is? Of weet je de kleur van papa ook ?( aangenomen dat mama 'stippel' gewoon apaloosa was..)

Vind haar best als schimmel ogen.. Al is het met die blauwe ogen ook nog iets van bont en dus ook iets van ap. En de basiskleur is al helemaal een raadsel ;)

Aaah....OOK schimmel...daar heb ik niet eens bij stilgestaan. Ik ben een dusdanige "kleuren-leek" dat ik ervanuit ga dat schimmel een grotendeels grijs/zwarte huid heeft (zoals onze beide andere schimmels (al heeft één van hen wel één witte hoef en een op de huid zichtbare bles)

Ik denk dat we er veilig vanuit kunnen gaan dat moeder een appaloosa was ("vol met stippen" ;)) Het 'fokproduct' werd namelijk als een teleurstelling bevonden omdat er geen stippen op zaten.
Om de kleur nog gecompliceerder te maken heeft ze lichtgrijze oren :P

Als ze nat is, zie je grijze vlekken op roze huid...ik als leek dacht daarom aan 'pintaloosa'? Je ziet ook grijzig op haar hoofd (denk dat jullie daardoor neigen naar schimmel?)

Nim Roos vind ik ook mooi maar het is dan net dat chique hoofdje van Pjotr waarvan ik hoop dat dat (deels) doorgegeven wordt. ;)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:56

Ja Pjotr heeft nog net wat een chiquer hoofdje. :j

Mijne is hoogstwaarschijnlijk (heb niet op kleur getest namelijk) dus ook appie met schimmelfactor, kan best zijn dat spooky sue pintaloosa is hoor als je die vlekken zo beschrijft!

Even ter vergelijking qua kleur, dit is mijn merrie:

Afbeelding
Afbeelding

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:06

Ik denk dat je er zonder kleur test nooit achter komt haha!

Appaloosa's kunnen ook erg vergrijzen zoals een schimmel dat doet, maar als je 't mij vraagt is ze te 'wit' om geen schimmel te zijn. En die vlekken bij nat kan goed kloppen ja, het zal wel een bonte zijn, want volgens mij krijg je alleen daar blauw ogen mee.

Dus pintaloosa is het denk ik sowieso wel, en dan misschien een schimmel pintaloosa.

Je hebt iig, zeker met Pjotr, wel een bijzondere kleuren kans :D
Dan heb je kans op
- palomino/valk
- bont
- appaloosa
- schimmel

Pjotr geeft wel mooie hoofdjes door als je 't mij vraag, en daarnaast is het gewoon een prachtbeest als je het mij vraag ;-) Dus ik zou dat geen gekke vinden.

Overigens Bentley de Seuckney ook niet, echt heel mooi dier ook. Heel luxe met super gangen. Zou jouw merrie ook zeker verbeteren. Zit je wel veiliger met de maat denk ik, in tweespan moet je toch geen grote afwijkingen hebben.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 14:57

Dat is ook een leuke dame! Gewoon uit nieuwsgierigheid... Welke kleur hoeven heeft zij?

Bentley ziet er op de foto's inderdaad uit als een beste "sjouwer" maar om de één of andere reden spreekt hij mij niet echt aan. Kan het niet uitleggen maar er vormt zich geen kwijl in mijn mondhoeken zoals bij Pjotr.

Ik kom nu misschien wel heel 'Pjotr-minded' over maar zo is dat niet hoor. De stokmaat baart me nl. inderdaad wat zorgen.

De eerste Fjord die we als 3 jarige kochten is nooit boven de 1m40 gekomen. We kochten er 4 jaar geleden een fjordenveulen bij en die is nu zo'n 1m55 :P ookal geen tweespan dus!

Zoiets als Nim Roos maar dan met het type hoofd als Pjotr :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:52

Ik denk dat dat komt (mbt Bentley) vanwege de foto's. Pjotr wordt echt serieus goed op de foto's gezet en dan komt het paardje helemaal tot zijn recht.

Bentley moet je denk ik een keer in 't echt gezien hebben, hij heeft misschien geen bijzondere kleur, maar wel echt bloedmooi.

Nimroos snap ik idd.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:58

Bentley vind ik ook errrrrg mooi. Dat is dan ook het enige wat ik kan beoordelen. Ik heb er niet genoeg verstand van om te zien of de hengst de merrie aanvult etc.

Mijn pony heeft gestreepte hoeven.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:03

Ik zou ook voor pjotr gaan dan,hij heeft namelijk wel bewezen een mooi hoofd te fokken en dat is idd wel noodzakelijk bij jouw merrie.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 17:48

inowa schreef:
Ik zou ook voor pjotr gaan dan,hij heeft namelijk wel bewezen een mooi hoofd te fokken en dat is idd wel noodzakelijk bij jouw merrie.

[ Video ]

arme Spooky Sue :') , wat klinkt dat hard zo ineens :P. Het is een lieve pony en dat is ze :D

Ik vroeg me ineens af of een kleine Welsh misschien ook nog een mogelijkheid zou zijn. Ik zou niet graag te 'popperig' gaan, wil wel wat 'umpf' houden (wat leg ik dat weer als een echte professional uit :P)

Kleur maakt me eigenlijk heel weinig uit Toydoll (of zou ik nu dan eindelijk voor die zwartbonte met 1 blauw oog moeten gaan...Dit heb ik namelijk vroeger altijd geroepen...als ik ooit, eindelijk een paard koop wordt het een zwartbonte met 1 blauw oog :') )
Kleur van Bentley zou dus zeker geen 'show stopper' zijn. Bovendien...met de mix die in Spooky Sue huist, weet je alsnog nooit wat eruit zou komen!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:58

Dan zit je meteen bij de sectie B te kijken en die hebben een gemiddelde stokmaat van 1.35m
Dan word het veulen flink groter dan de merrie.

Een sectie A kan,die zijn ook wat langer gelijnd tegenwoordig.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:00

Ja dat is inderdaad wel wat te groot he. Maar Welsh A hebben vaak weer het popperige waar TS het over heeft

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:04

Niet als je het juiste type kiest...er zijn verschillende types welsh A.

Mijn eigen merrie is heel langgelijnd terwijl die van mijn vriend wat beknopter is.

Ze zou dan een welsh A hengst moeten zoeken met vechtzichts/springbourne bloed en niet revel bijvoorbeeld

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:07

Ik bedoel vooral de hoofdjes maar dat zou bij deze merrie juist wel goed uitpakken waarschijnlijk.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:10

Idd om echt te verbeteren moet je het extreme opzoeken.

TS stuur regtur hier op bokt eens een PB en vraag naar de hengst Dewi.
Dit is een lange hengst met een bloedmooi hoofd en kan goed bewegen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:17

Afbeelding

Afbeelding

De voorste
Afbeelding

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 18:31

Met dat popperige doelde ik inderdaad voornamelijk op wat je bij de Amerikanen vaak zo extreem ziet. Ik zou dan bijna bang zijn om het voor de wagen te zetten omdat het anders misschien stuk gaat :P

Het hoofd is denk ik inderdaad Spooky's 'zwakste punt' om het even zo oneerbiedig te zeggen.
Iets meer lengte in de rug zou ook niet verkeerd zijn.
Die schimmel hierboven vind ik ook wel erg mooi (is dit de 'Dewi' waarover je het had?). Zou het beenwerk dan alleen niet een stuk zwaarder weer gaan uitvallen?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:37

Denk dat dat reuze meevalt,het beenwerk is erg sterk en de merrie heeft natuurlijk ook nog "een vinger in de pap"

Deze schimmel is idd Dirion Dewi,hij is van bokker regtur

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 19:00

Even op de site gespiekt. Jammer dat er geen stokmaten bij staan. Little Drummer Boy ziet er ook prachtig uit trouwens :)