Hengst voor groninger merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jiggy777

Hengst voor groninger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 17:42

Vier jaar geleden wilde ik graag mijn eigen merrie wilde laten dekken. Helaas moest ik haar toen in laten slapen. Nu heb ik de mogelijkheid om een veulen te fokken uit een dochter van haar. De merrie is niet van mij, ik rijd met haar, maar de eigenaar denkt er wel over na. Ze is wel 14 jaar en nog geen veulens gehad maar het kan ook goed gaan en ik vind het het proberen zeker waard omdat het voor mij veel waarde heeft. Bovendien krijg je zo'n kans niet snel.

De merrie; Martine (Alderik x Farao x Bascal) Ze is 1.60 hoog en heeft een vrij korte rug. Haar beweging is niet optimaal en heeft een stijle stand achter. Haar hoofd is niet heel sprekend en dit zijn de belangrijkste punten die ik wil verbeteren. Dus hoger op de benen, langgelijnder, langere hals, sprekender hoofd. Meer souplesse en ze is een heethoofd dus een rustiger karakter
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De hengst die ik geschikt voor haar acht is Macho Polo (Gerlinus x Onno S x Loek) Is 1.68, hoger op de benen, mooie sterke langere bovenlijn en heel veel beweging. Ook een topkarakter
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is de match op papier. Ik ben erg fan van Farn, en deze komt in beide paarden voor. Verder heeft de merrie Loek in de vaderlijn en Farn in de moederlijn en Macho Polo heeft dat andersom. Is dit lijnkruisen en komt dit wel ten goede?

http://www.sporthorse-data.com/dbtestma ... d=10922390

lisaislisa

Re: Hengst voor groninger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:53

Matcho Polo is inderdaad een gave hengst, hij stond op stal bij mijn buren :P

Wel een puntje waar ik even over na zou denken, is dat de nakomelingen nog niet volwassen zijn, dus of hij zijn hoogte vererfd is nog even afwachten denk ik?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:00

Ik ben zelf erg weg van Macho Polo en heb een nakomeling van hem. Mijn merrie is 1.60, dus ik zou ook graag meer maat willen zien in haar nakomeling. Macho Polo is zelf 1.72 trouwens op dit moment, dus mooi aan de maat. Dat lijkt tot nu toe wel goed te zitten omdat de kleine een paar enorme stelten heeft! [KS-ITP] Pride of the North: Groninger veulen Veronia 1 maand oud!

edit: in mijn merrie zit aan moeders kant ook farn en sinaeda, waar ik dus op teruggefokt heb door deze hengst te gebruiken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:25

Eerlijk gezegd vind ik jouw merrie knapper dan de hengst.. Jouw merrie heeft meer ras en ik vind de hengst zeker niet hoger op de benen, hij heeft zo op de fotos juist een kort voorbeen en een redelijk zware onderhals.
Voor wat hoger op de benen, mooi hoofd en lengte in het lijf zou je ook naar de Gelderse hengsten zoals Vitens en Wilson kunnen kijken. Wil je zonder Kossbloed, dan Sirius. Sluit super mooi aan bij het klassieke papier van jouw merrie.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:52

Dat zou ik zonde vinden van een goede groninger merrie, om buiten het ras te gaan fokken. Macho Polo heeft zeker geen korte benen, maar een vrij kort voorbeen in verhouding is ook niet ongewenst bij een Groninger.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:55

Ik reageer normaal nooit op dit soort topics, maar ik las wat je geschreven had en dacht na die lijst met negatieve punten: wat zou dit dan voor vreselijk lelijk paard zijn. :+ :') blijk je prima rastypische merrie te hebben!
Ben wel benieuwd naar een goede standfoto, vanwege het steile achterheen dat je noemt.
Qua hengstenkeuze heb ik niet veel advies voor je, sorry! evt zou je nog eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld Ede, heeft in het verleden gedekt voor het Groninger stamboek en loopt nu in de sport volgens mij... ken een aantal nakomelingen, groot, poepbraaf, in de categorie zadelmaker geboren.
Succes met je zoektocht en keuze!

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 20:11

koetje10 schreef:
Ik reageer normaal nooit op dit soort topics, maar ik las wat je geschreven had en dacht na die lijst met negatieve punten: wat zou dit dan voor vreselijk lelijk paard zijn. :+ :') blijk je prima rastypische merrie te hebben!
Ben wel benieuwd naar een goede standfoto, vanwege het steile achterheen dat je noemt.
Qua hengstenkeuze heb ik niet veel advies voor je, sorry! evt zou je nog eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld Ede, heeft in het verleden gedekt voor het Groninger stamboek en loopt nu in de sport volgens mij... ken een aantal nakomelingen, groot, poepbraaf, in de categorie zadelmaker geboren.
Succes met je zoektocht en keuze!

Nee ik vind de merrie ook zeker knap! het staat er dan ook best negatief maar ik bedoel dat deze punten wat beter mogen. Ze staat prima in verhouding! Ede heb ik ook zeker aan gedacht, mooie hengst! Er komt sowieso een Groninger op. Voor Groningse begrippen heeft Macho echt meer souplesse dan gemiddeld.

http://www.youtube.com/watch?v=YBya67JddzY

Ik heb niet echt een duidelijke standfoto maar misschien kun je het hierop wat beter zien?
Afbeelding
Afbeelding

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 20:27

Murosch schreef:
Ik ben zelf erg weg van Macho Polo en heb een nakomeling van hem. Mijn merrie is 1.60, dus ik zou ook graag meer maat willen zien in haar nakomeling. Macho Polo is zelf 1.72 trouwens op dit moment, dus mooi aan de maat. Dat lijkt tot nu toe wel goed te zitten omdat de kleine een paar enorme stelten heeft! [KS-ITP] Pride of the North: Groninger veulen Veronia 1 maand oud!

edit: in mijn merrie zit aan moeders kant ook farn en sinaeda, waar ik dus op teruggefokt heb door deze hengst te gebruiken.

Ik zag haar al een paar keer voorbij komen inderdaad, erg mooi veulen! kan best zijn dat ze inderdaad nog wat donkerder wordt. Ben benieuwd hoe ze uit gaat groeien, lekker genieten!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:52

Murosch schreef:
Dat zou ik zonde vinden van een goede groninger merrie, om buiten het ras te gaan fokken. Macho Polo heeft zeker geen korte benen, maar een vrij kort voorbeen in verhouding is ook niet ongewenst bij een Groninger.

Waarom?
Geldersen en Groningers hebben in de basis hetzelfde fokdoel. Je fokt er geen kruising mee zoals je wel zou doen als je hier bijv. een volbloed of Trakehner op zou zetten.
Voor zover ik weet is de bloedspreiding ook bij de Groningers niet heel groot, dan is het toch interessant om bij de buren over de muren te kijken of er daar nog interessante hengsten zijn om de genenbasis te verbreden. Nu kan het nog met hengsten als Sirius, dat soort hengsten lijken mij absoluut een toevoeging voor het Groninger paard en daar fok je echt niet mee achteruit.
Jij hebt toch ook je KWPN merrie bij een Groninger gedaan? En daar mag je ook bij de Groningers mee terecht? Dan zou het andersom toch ook moeten kunnen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:32

Ik zou hier ook voor een Gelderse hengst gaan.

Vitens is al genoemd en zal zeker veel kunnen doen voor de langgelijndheid, lengte voorbeen en hals en hoofd.

Alexandro geeft zeer veel beweging, mooie halsvorm en super mooie hoofden. Zal niet snel meer lengte in het lijf geven.

Henkie, de net gekeurde Alexandro x Upperville x Zep. Nog geen nakomelingen van maar heeft super cijfers gekregen voor de beweging.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 16:33

GJ9 schreef:
Nu kan het nog met hengsten als Sirius, dat soort hengsten lijken mij absoluut een toevoeging voor het Groninger paard en daar fok je echt niet mee achteruit.
Jij hebt toch ook je KWPN merrie bij een Groninger gedaan? En daar mag je ook bij de Groningers mee terecht? Dan zou het andersom toch ook moeten kunnen.

Helemaal mee eens.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:51

Tja, met wat TS op haar 'verlanglijstje' heeft staan, is een Gelderse hengst misschien wel een goede optie. Zou ik persoonlijk zonde vinden van dit originele type, maar smaken verschillen natuurlijk!

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 09:59

Het Groninger stamboek heeft al genoeg bij de buren moeten shoppen in de Groninger terug te krijgen zoals hij nu is. Gelders en Gronings stamboek hebben zeker niet hetzelfde fokdoel anders waren ze wel samen gegaan. Er komt ook geen Gelders op omdat ik niet van dit type hou. Ik wil juist zo zuiver mogelijk blijven qua bloedbvoering. Daarom ook een groninger hengst. Eentje binnen het ihw valt wel onder de mogelijkheden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:21

Macho polo heeft een neerwaartse romprichting met een kortvoorbeen.
Ik zou dat voor deze merrie niet doen..

Je hebt bij het IHW Garant. Dat is een Gerlinus x Commandant x Ulex x Folio.

Goedhart. Castelijn (Parcival x Test) uit een Rubus B moeder.

Qua exterieur en beweging kan vooral die laatste denk ik meer toevoegen.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:40

Leuk dat je misschien gaat fokken Jessica, ik zou eens naar Fambo, Feiko of Rieu kijken voor deze merrie.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:50

Wat fijn dat je juist naar typisch groninger hengsten gaat kijken, ik vind het zelf een fijn ras. Verder geen kennis omtrent hengstenkeuze.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:04

Allereerst vind ik het een super leuk idee dat je een kleinkind van je eigen Lois gaat fokken!

Gelders is geen punt voor Het Groninger Paard, dat wordt (en dan moet je naar de 4e generatie van het veulen kijken) gezien als verwant bloed. Voor de bloedspreiding is dat helemaal niet verkeerd.
Overigens heb je met jouw merrie niet zoveel last van inteelt met de meeste GrP hengsten.
Waar je wel even op moet letten bij GP hengsten is dat ze geen Hackney bloed voeren, dat is voor het GrP ongewenst.

Persoonlijk heb ik liever een hengst van het KWPN Gelders Paard (GP)dan een hengst van het IHW.
Van de paarden van GP weet je zeker dat ze veterinair in orde zijn bevonden, dat is van de meeste IHW hengsten niet het geval. IHW stelt geen veterinaire eisen aan de hengsten.
De enige die bewezen aan de eisen van het GrP voldoet is de hengst Oscar van Aadburg.
Goedhart schijnt oké te zijn maar dat is niet bij het GrP bekend en waarschijnlijk ook niet in Utrecht gekeurd.

Veel Groninger merries lijken kortbenig, dat komt door hun diepte van de borstkas en de omvang van hun benen, dat is zeker geen minpunt.

Ik vind Macho Polo zeker geen verkeerde keus hoor, kwa bloed kan dat prima.

Farah 3/4 zus van grootmoeder Lois, gaf hele goede nakomelingen met Gerlinus-zoon Mats. Ik vind Martine echt veel van Farah weghebben.

Mats zelf zou ook kunnen, dan teel je wel in op Mats' moeder Charlotte, maar dat was zo'n beste merrie dat de oud-inspecteur het zelfs geen probleem vond om Mats zijn half zuster Nina te laten dekken. (dit is overigens niet gedaan)
Nog een voordeeltje van Mats, je mag met je paard op vakantie naar Ameland want daar dekt Mats op het moment.

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 20:31

Hoi Tineke bedankt voor je tips.. Heb ik wat aan! van Ihw wist ik dus niet. Ik had nl ook oscar in gedachten..vind ik heel erg mooi dier met ook Gerlinus in de genen. Weet alleen niet of dat goed gaat met Bente.. Ook Alderik.. Oscar is alleen niet erg aan de maat 1.60. En Martine 1.59 dus daar twijfel ik over al hoeft dat niet veel te zeggen. Feiko had ik ook in gedachten. Hoop deze zondag ook te zien..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:05

Oscar is dus wel "Utrecht" goed

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:17

Zat ook aan Rieu te denken ;) Qua karakter in ieder geval een fijn paard

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:24

Grootte van de ouders zegt ook niet altijd iets. Mijn Groninger ruin is 1.67, komt uit ouders van 1.60 en kleiner.

VWB Gelders, mijn merrie komt uit een Gelderse merrie. Haar vader is Orbaldo II, ze staat gewoon ingeschreven bij het Groninger stamboek, en ik vind haar qua type zeker een echte Groninger.
Zou ik met haar gaan fokken, wat in de toekomst vast nog wel gebeurt, zou ik wel voor een Groninger gaan.

Pferdelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:34

Misschien Teun van de Wilhelminahoeve, ik weet niet zoveel van fokken af maar wij hebben deze hengst op stal staan. Top karakter, langgelijnd, sprekend hoofd enkel wel klein..

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:28

Ann_Pam schreef:
Zat ook aan Rieu te denken ;) Qua karakter in ieder geval een fijn paard

Rieu is ook GrP goedgekeurd, misschien niet in Utrecht maar dat hoefde bij de oudere hengsten niet. Is wel een hengst met veel oud bloed en ook vrij bloed voor veel merrie's

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:35

Mooie jonge Groningerhengst Louis (leonardo x Hanno)
Staat ter dekking op Stal Nieuwland.
Goedgekeurd bij het IHW
Ik weet niet of hij goed bij je merrie past maar misschien heeft iemand hier daar zicht op....

Afbeelding

Afbeelding

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:49

Ik overweeg zelf om mijn Groninger merrie door Goedhart te laten dekken. Kans op bijzonder kleurtje is mooi meegenomen, maar het type spreekt me vooral erg aan.