Hengstkeuze voor Vancouver x Chronos merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Hengstkeuze voor Vancouver x Chronos merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 21:33

Vanwege een (permanente) blessure willen wij onze Vancouver merrie laten dekken. De behandelend dierenarts hebben wij hier al over gesproken en hij gaf de hengst Eldorado vd Zeshoek op. Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Stamboom: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/514737

De merrie is 1.72 en dit wil ik graag zo houden, liever wat groter dan kleiner. Het is een brave merrie maar stopt vaak voor nieuwe dingen/sprongen. Springt goed maar is dressuurmatig wat minder aangelegd, ze wordt dan vaak wat lang.
Het veulen wordt gehouden als het een merrie is. Focus ligt dan op springen, maar zal allround ingezet worden (met regelmatige buitenritten).
Veulen zou wat koeler in het hoofd mogen, daarnaast is de galop ook een verbeterpuntje.

Foto's te vinden in deze link: http://www.mijnalbum.nl/Album=7KPOR6UV#SUJE8MUR

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:28

pommeau du heup? Groot, is zichzelf momenteel aan het bewijzen op het hoogste niveau, goeie galop vind ik, koel in het hoofd.

Iets helemaal anders: cantario van bij marc van dijck, enkel stokmaat weet ik niet zo van buiten, maar voldoet anders wel aan je vereisten denk ik.

Undefined

Re: Hengstkeuze voor Vancouver x Chronos merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 08:29

Bedankt! Ik ken beide hengsten niet, maar ik ga er naar kijken :)

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 12:25

Eldorado zou ik alleszins niet nemen voor een koelere kop.
Je leest toch zeer regelmatig over de nogal uiteenlopende karakters/temperament van Eldorado nakomelingen.
Pommeau vind ik zelf nogal klassiek van bouw.
De typische Franse, klassieke look vind ik er nogal sterk doorkomen en ik zou voor deze merrie die al veel Frans bloed voert via Vancouver eerder naar een moderner type hengst kijken.
Bij dezelfde hengstenhouder als pommeau vind je de jonge champblanc(casall) terug.
Super interessant gefokt, groot en luxe.
Als je geen schrik hebt om een nog onbewezen hengst te gebruiken zou ik het doen.
Hijzelf is trouwens 1m69.
Casall geeft mooie types en is gegeerd in de fokkerij.
Of een nabab zook of kleinzoon die teruggaat op Duitse of kwpn bloedlijnen?
Er zijn er zoveel en springen doen ze allemaal.
Dan heb je het koelere karakter van nabab en het mooiere model via de moederlijn.
Ik denk dan bv aan Prince van de wolfsakker bij Marc van Dijck.
Of één van mijn favoriete jongere hengsten crowntano z die beschikt ook over een grote stokmaat en luxe model.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 14:43

Crowntano en Champblanc zet ik op mijn lijstje, die spreken me erg aan, al weet ik niet of de eigenaar van de merrie voor zulke jonge hengsten zal gaan.
Pommeau valt sowieso af, we hebben liever geen vos.
Erg bedankt voor het meedenken!

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:32

Biscayo? Hij is zelf rond de 1,70m en hij is wel een coole kikker. Lijkt zijn goede galop door te geven aan zijn kinderen.

Citaat:
Biscayo (Contendro I x Lux x Cassini I)
Uniforme collectie, voldoende tot ruim voldoende ontwikkelde hoogbenige veulens die
ruim voldoende in het springpaardenmodel zijn gebouwd met ras en uitstraling.
De stap is voldoende van ruimte.
De draf is ruim voldoende van ruimte.
De galop is goed van ruimte met een goed gebruik van het achterbeen.
In beweging blijven de veulens hoog in de croupe en kunnen goed schakelen.

http://www.tewis.nl/hengsten/biscayo/

edit: Casall bloed lijkt me inderdaad ook goed passen bij je merrie. Meeste Casall nakomelingen hebben een goed front en geven dit door.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 20:02

Ik denk dat Chamblanc toch afvalt, hij is wel erg jong.

Biscayo spreekt me wel echt aan, die gaat zeker op het lijstje!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:32

Als je in de richting van casall denkt, vind ik cascadello I ook wel een aansprekende hengst, imo een zeer fijne galop met goeie sprong erin. Misschien iets sensibeler?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 21:51

Spreekt mij ook aan! Alleen de eigenaar wil het liefst een zo donker mogelijke hengst :+ het liefst heeft hij gewoon een kopie van de merrie qua bouw en kleur.
Ik ga ze even op een rijtje zetten en voorleggen! Tot nu toe ben ik vooral erg fan van Biscayo.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:58

Spreekt mij ook aan, maar enkel DV denk ik? Daar ben ik dan geen fan van, gewoon omwille van praktische redenen...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:40

Ik heb een Biscayo nakomeling en fijn karakter geeft hij zeker mee! Makkelijk in de omgang, goeie gangen, zeer fijn dier!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:54

En wat vindt je van Van Schijndel's Cosun? Is 1.75 hoog. Je hebt wel kans op schimmel, ik weet niet of je dat leuk of niet leuk vindt? Ik vindt hem wel erg aansprekend.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 18:01

Ik ben bang dat de eigenaar daar niet voor gaat, ik heb zelf geen problemen met een schimmel maar hij heeft het liever niet.

We speuren nog even verder.. Ik denk dat het Biscayo was geworden als het geen DV was :(

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:11

Kijk ook eens naar de hengsten van Wim schoukens.
Bewezen dieren maar dikwijls slechts recent of zeer gering ingezet voor de fokkerij.
Het dekgeld is zeer interessant gezien de prestaties.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:33

Of deze; maat genoeg, donker van kleur.
Op hoog niveau gepresteerd in de USA.
Eén der laatste rechtstreekse zonen nog levende zonen van caletto I.(en daarom alleen al interessant)
Bij zijn nog jonge nafok werd een merrieveulebn van hem aangekocht door zangersheide op hun z-festival.

http://www.winkenshof.be/canterbury/

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:40

En de goedgekeurde zoon van Biscayo, Gino? Ook via Tewis & van Kooten. Ook bruin, voldoende maat en prima keuringsrapport.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:04

Holstman schreef:
Of deze; maat genoeg, donker van kleur.
Op hoog niveau gepresteerd in de USA.
Eén der laatste rechtstreekse zonen nog levende zonen van caletto I.(en daarom alleen al interessant)
Bij zijn nog jonge nafok werd een merrieveulebn van hem aangekocht door zangersheide op hun z-festival.

http://www.winkenshof.be/canterbury/

Dat is een interessante. Eigenlijk jammer dat ik m'n merrie al drachtig heb voor 2016

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 17:17

Die is ook heel leuk! Maar ik vind hem wel heel grof eigenlijk, vind het ranke van de merrie wel fijn. Weet jij misschien nog foto's (of nog beter video's) behalve die op de site?

We zaten ook te denken aan Zambesi, heb even met Nijhof gebeld en ze zeiden wel dat die redelijk wat bloed doorgeeft. Ik heb zelf twee nakomelingen van Heartbreaker gereden en vond dat wel fijne paarden, vandaar.

Valt niet mee de zoektocht :+

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 07:56

Zambesi kan ik me ook in vinden.
Op zich ook een leuke afstamming; het bloederige van Heartbreaker met het vermogen van Calvaro z.
Maar geeft hij genoeg maat door?
Hijzelf is toch niet zo groot dacht ik.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 08:01

Dat is inderdaad wel een gok. Bij Eldorado is de kans op een paard boven de 1.70 heel groot en bij Zambesi weet ik het niet zo goed. Zambesi is 1.67, als het niet kleiner wordt dan dat kan ik er wel mee leven. Maarja dat weet je nooit. Wij hebben hier ook een e-pony staan die toch echt uit twee paarden van rond de 1.70 kwam :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:03

Undefined schreef:
Vanwege een (permanente) blessure willen wij onze Vancouver merrie laten dekken. De behandelend dierenarts hebben wij hier al over gesproken en hij gaf de hengst Eldorado vd Zeshoek op. Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Stamboom: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/514737

De merrie is 1.72 en dit wil ik graag zo houden, liever wat groter dan kleiner. Het is een brave merrie maar stopt vaak voor nieuwe dingen/sprongen. Springt goed maar is dressuurmatig wat minder aangelegd, ze wordt dan vaak wat lang.
Het veulen wordt gehouden als het een merrie is. Focus ligt dan op springen, maar zal allround ingezet worden (met regelmatige buitenritten).
Veulen zou wat koeler in het hoofd mogen, daarnaast is de galop ook een verbeterpuntje.

Foto's te vinden in deze link: http://www.mijnalbum.nl/Album=7KPOR6UV#SUJE8MUR

Ik zou bij het advies van je dierenarts blijven. Uitstekende keuze en als het een hengstveulen is ook nog wel goed te verkopen.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 29-05-15 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:07

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 17:47

Ik heb ook team nijhof gesproken. Nav een foto van de merrie dacht ze dat Zambesi beter was, omdat Met Eldorado de kans op zwaar beenwerk groot zou zijn, gezien de benen van de merrie.
Alleen nu heb ik een paar nakomelingen van hem gezien die ik wel vrij rond vind (bijv Future B), en dat wil ik eigenlijk niet. Maar het blijft toch altijd gokken dus ik ga na het weekend maar gewoon de knoop doorhakken tussen Eldorado of Zambesi. Voor een goed karakter gaan we gewoon voor een goede opvoeding :+
Helaas vallen Biscayo en Crowntano af door DV, wat de DA voor deze merrie afraad.

Holstman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 18:47

Ik ga het je nog wat moeilijker maken. :D

http://www.keros.be/nl/paarden/Marius-C ... -Nimmerdor

Degelijk geprijsd.
Met vers beschikbaar.
En toch ook een geslaagde internationale carrière gehad.
Zelf ben ik niet zo'n grote Concorde fan maar vind die Marius Claudius zeker iets hebben.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 20:58

Ook leuk! Heb nu ook Harley vdl op m'n lijstje staan.
Schiet mooi op dit :')