Hengstenkeuze Gelderse merries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh

Hengstenkeuze Gelderse merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 09:14

Zelf hebben we al een aardige richtlijn aangaande de hengsten die we willen gaan gebruiken, maar toch misschien leuk om even een topic te openen aangaande onze merries en de hengsten die men zou aantippen :o

Onze hoofddoelen in het algemeen zijn vooral : Behoud van karakter, veelzijdig goed in het gelders type fokken. Momenteel zijn we onze fokkerij aan het uitbreiden, in principe fokken we dus ook dit jaar voor zelf aanhouden van de fokproducten.

Laten we beginnen met Daisy, een voorl. Keur merrie v. Elegant x Walser x Droomwals ( Volledige afstamming : http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/671547 )

Afbeelding

Daisy heeft op de keuring de volgende resultaten mogen behalen :

Exterieur 75
Bewegen 75
Springen 65
Stap 70
Draf 70
Galop 80
Houding 80

Filmpje van de keuring :

Ze heeft ons eerder een veulen uit Vitens gegeven, welke er zo uit zag op dag 1 :
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-8ERCBNVV.jpg
Op 1 jarige leeftijd :
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-RTF3ZITU.jpg
En afgelopen winter 1 1/2 jarige leeftijd:
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-YD8QD376.jpg

En uit Chablis dit jaar :
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-HER6ETHQ.jpg

Meer foto's staan hier : [KS-ITP] Ons gelders trots alweer een week oud !!

Bij Daisy zelf mag er meer ruimte in het voorbeen en meer lossigheid in het algemeen in lijf, ook de hals is een verbeterpuntje. Ze heeft een sterke achterhand en fokt mooi in het gelders type met nuchtere karakters (zo het lijkt bij beide veulens tot nu toe)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dan Olga, een STB merrie v. Immigrant x Marconi , dit zal waarschijnlijk haar laatste veulen bij ons zijn, daarna mag ze heerlijk gaan genieten van buitenritten en geknuffel ( volledige afstamming : http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/239994 )

Afbeelding

Olga haar veulen uit Chablis dit jaar :
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-LMTQG3PM.jpg

Verbeterpunten zijn vooral dat ze wat nuchterder mag qua karakter, moderner in exterieur. Gangwerk is verder prima, ze heeft genoeg ruimte, maar ook lossigheid in lijf en geen klein fokkende hengst.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ook krijgen we over 2 weken onze nieuwe aanwinst op stal , die misschien ook leuk is om eens de hoofden over te buigen :
Tendance v. Osmium x Cabochon (volledige afstamming : http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/97896 )

Afbeelding

We zullen haar dit jaar gelders laten overschrijven en we zoeken dan ook een Gelderse hengst voor haar dit jaar.

Kom maar op met de adviezen ;) We blijven het liefst ook dit jaar Koss vrij, maar mocht het verder zitten dan willen we het eventueel overwegen.

doebidon

Re: Hengstenkeuze Gelderse merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:31

oh dat is weer interessant!

ik kan je niet helpen, wie weet gooi ik is wat grappigs tussen door.
maar zeer leerzaam en leuk dus ik volg zeker!!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 09:33

doebidon schreef:
oh dat is weer interessant!

ik kan je niet helpen, wie weet gooi ik is wat grappigs tussen door.
maar zeer leerzaam en leuk dus ik volg zeker!!

Haha interessant ;) ? Helemaal prima, volg het maar, ben ook benieuwd waar mensen mee aan gaan komen ;)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:43

Ja zeker altijd veel dingen bij te leren hihihi welke hengsten en waarom. droom om in mijn opa's voetsporen te treden zal ik denk ik nooit kunnen verwezelijken dus geniet ik zo maar mee met andere.
Ik weet wel een jonge hengst gelders gefokt maar niet goedgekeurd bij KWPN wel AES. Ik vind hem prachtig (maar niet typisch gelders) maar dat is zonde om te gebruiken op jou merries. kijk dat snap ik dan weer wel :o

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:59

Voor de laatste merrie is de bovenlijn in ieder geval echt een groot aandachtspunt en verbinding in het lijf.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:02

Aimee schreef:
Voor de laatste merrie is de bovenlijn in ieder geval echt een groot aandachtspunt en verbinding in het lijf.

Jep, zeker weten ;)

Jowize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:42

Deze geweldige Gelderse hengst Sirius is beschikbaar bij Hengstenhouderij Reilink. Fokt veel ras en geeft zijn fijne karakter door aan zijn nakomelingen.

Afbeelding
[/img]
Laatst bijgewerkt door Jowize op 13-04-15 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:54

Cheytjuh schreef:
Jep, zeker weten ;)

Ze heeft echt een prachtig merrieveulen van Weyden gehad. Die had veel meer verbinding in het lijf.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 11:02

Ik vond persoonlijk haar hengstveulen van Laurentz ook echt niet verkeerd Aimee :)

Klopt Jowise, Sirius staat hoog op de lijst bij ons in ieder geval :j

Misschien sowieso handig om even te melden wat er bij ons momenteel in de gedachten rondspeelt

Voor Daisy staat Sirius samen met Recruut bovenaan.
Voor Olga neigen we richting Sirius of Saron
Voor Tendance heb ik echt Laurentz op dit moment alleen bovenaan staan, Saron een twijfel gevalletje.

Ik wil echt gewoon de gelderse hengstenstapel gebruiken, later kunnen we altijd nog richting de andere richtingen gaan, maar eerst willen we een stabiele gelderse kudde opbouwen met variatie in zowel type als afstamming :) :j

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:12

Heb ze alledrie als veulen gezien en de Weyden sprong er echt uit.
Als veulen was mijn Elegant ook knap, maar vreselijk uit elkaar gegroeid vanaf zijn 5e ongeveer. Werd ie ineens tien meter langer en groter.
Wat ik op latere leeftijd van de Laurentz heb gezien, is een behoorlijk evenbeeld van zijn grote broer. Misschien wat betere bovenlijn en niet zo extreem lang als de Elegant.

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:38

Chey, voor Tendance zou ik advies vragen aan Ria. Die kent het stammetje als geen ander en ik weet zeker dat ze je een goed advies wil geven.

Voor Daisy zou ik als ik naar het veulen wat er nu bij loopt zeker weer naar het Cabochonbloed terug grijpen en voor Henkie gaan. Dan krijg je er lijnenteelt op Normann.(wat je dus ook gekregen hebt met Chablis die ook lijnenteelt heeft en geeft op Normann.)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:55

Leuk, hier kan je de Gelderse hengsten wel op kwijt!

Gezien een Elegant uit de Osmium eigenlijk te grootramig werd, zou ik een hengst gebruiken die grootramige merries nodig heeft, en dan denk ik gelijk aan Saron of Sirius. Die laatste fokt echt mooi op merries met een scheutje bloed, en Goudsmid en Cabochon bloed matcht ook mooi.

Voor Daisy zou ik Saron of Sirius ook best durven, ze fokt wel formaat door. En Casaron ook een leuke optie, daar gaat mijn Elegant bij dit jaar :) Mooi veelzijdig/springgericht!
Of nogmaals terugdekken met Vitens, ik vind dat echt een mooi veulen.

Voor de Immigrant zou ik voor een hengst met maat en lengte gaan gezien je veulen van Chablis. Dan denk ik als eerste aan Vitens. Ik denk dat je dan het snelst naar een mooi Gelders model fokt.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 02:58

NatasjavE schreef:
Chey, voor Tendance zou ik advies vragen aan Ria. Die kent het stammetje als geen ander en ik weet zeker dat ze je een goed advies wil geven.

Voor Daisy zou ik als ik naar het veulen wat er nu bij loopt zeker weer naar het Cabochonbloed terug grijpen en voor Henkie gaan. Dan krijg je er lijnenteelt op Normann.(wat je dus ook gekregen hebt met Chablis die ook lijnenteelt heeft en geeft op Normann.)

Ik ga Ria inderdaad vandaag even bellen, gisteren haar nummer gekregen en ik zal eens kijken waar zij mee aankomt :j Henkie, interessante optie, daar had ik nog niet eens naar gekeken ;)

@ GJ : Kijk, Vitens voor Olga, dat is er 1 die ik nog niet had overwogen maar nu je het zo aanhaalt heb ik zoiets : potverdorie ja, dat klopt, dat zou nog wel eens gunstig kunnen uitpakken :j

Vitens voor Daisy, dat zeggen er inderdaad ook meer, ze zijn best wel gecharmeerd van Idunn , maar ik zou het liefst hier en daar toch variatie behouden , dat is ook de reden dat ik misschien heel eigenwijs zoiets heb : voor deze merrie kan ik vast ook een andere geschikte hengst vinden en 'uitproberen' hoe ze in combinatie met die andere lijnen fokt. Daarom dat ik ook dacht aan eventueel Sirius, want Sirius ben ik zelf ook enorm van gecharmeerd, Recruut lijkt me ergens ook een leuke 'uitdaging' , maar ik wil er meer nakomelingen van zien eerst :)

Sirius voor Dance, kijk daar had ik ook nog niet aan gedacht. Ik ga er eens naar kijken !

Top ! :D Heerlijk zo nieuw stof tot nadenken :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:17

Ik vond het Vitens veulen van Daisy ook erg mooi.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 07:32

Wel leuk om te lezen dat zoveel mensen haar zo aansprekend vinden :j ben ook heel benieuwd hoe ze dit jaar de zomer uit komt en er uit ziet wanneer we haar weer naar huis halen :j
Maar goed, qua Idunn ben ik sowieso bevooroordeeld helaas, vind haar gewoon echt geweldig, zowel in karakter als in type als in gewoon algeheel plaatje :) Vanaf het begin al een ontzettend mensgericht veulen en nu is het een ontzettend leuke mensgerichte twenter , wat gaat de tijd hard :')

Ik zal eens kijken of ik Ria te pakken krijg :o

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:35

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 07:38

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:50

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:53

NatasjavE schreef:
Syl1612 schreef:

Dan ging ik heel rap voor z'n vader Laurentz. Deze meet maar 158 :wow:

Dat gevoel had ik ook, zeker nu Laurentz er nog is!
Ik denk overigens dat de foto's die gebruikt zijn ook niet de charmantste zijn trouwens .. dat is zeker jammer.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:52

Voor de laatste zou ik Danser ook nog overwegen. Kan de bovenlijn echt verbeteren en heeft tritt in de benen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:19

Ik volg chey .
Want je zwarte merrie lijkt qua bouw best op de mijne ...
Niet dat ik direkt weer wil fokken , maar altijd leuk om te volgen en stof tot nadenken te krijgen hierdoor ...

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:23

Aangezien er al meerderen naar Casaron gaan dit jaar... Is dat geen optie voor 1 van de drie?

Ben ook benieuwd naar nieuwe foto's van Idunn (hintje ;-))

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 19:27

Zinzi_jewel schreef:
Ik volg chey .
Want je zwarte merrie lijkt qua bouw best op de mijne ...
Niet dat ik direkt weer wil fokken , maar altijd leuk om te volgen en stof tot nadenken te krijgen hierdoor ...

Helemaal goed Zinzi :D Leuk

@ Vienna : ben jij niet bang dat het te tuigtypisch gaat worden in combinatie met Danser ? Ik persoonlijk denk namelijk van wel, maar wat zijn jou gedachtes hierover ?

@ Fargo : Laurentz blijft toch spooken voor Dance, twijfelgevalletje tussen hem en Vitens op dit moment :)

@ Olympia : Momenteel zit ik echt midden in een verhuizing, maar eind van de maand ga ik even een momentje pakken om haar weer eens te bekijken samen met Zoe :j Ben benieuwd hoe de dames er momenteel bij staan.

Casaron kan me zo in eerste instantie nog niet echt aanspreken, ik wil daar echt meer 'materiaal' van gaan zien in de toekomst voor ik hem zou gebruiken :) Weet te weinig van de lijn, te weinig nafok gezien , maar zeker nieuwsgierig naar wat hij gaat inbrengen in de richting :j

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:25

Rustig aan met de foto's haha. En succes met de verhuizing.

Ik snap wat je zegt. Er bestaan nog maar vier Casaronnetjes natuurlijk. De lijn heeft zich wel driedubbel en dwars bewezen. Dat zou geen zorg moeten zijn. En wat ook nog eens zo is: je hebt natuurlijk nog genoeg keuze uit het bestaande hengstenbestand. Benieuwd wat het wordt!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 21:17

Jou Casaron vind ik dan wel ontzettend leuk :D !!! Twijfel twijfel ;)