Wie helpt mij mee? Gelderse merrie zoekt dressuurhengst!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJasmijnw

Wie helpt mij mee? Gelderse merrie zoekt dressuurhengst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 18:15

Afbeelding
Hoihoi *\o/*

Het is eindelijk zover. Dit jaar gaan we onze merrie eindelijk dekken! Manmanman, wat zijn er toch veel gave hengsten. Ik heb eerdere topics geplaatst hierover vorig jaar maar ben gelukkig ook weer een stuk wijzer geworsen.

Maar toch zou ik graag nog tips en weetjes over sommige hengsten willen weten die ik niet op andere sites kan vinden.Daarom heb ik jullie nodig!

Wat info over mijn merrie:
1.69
Olaf x pygmalion
Zwart
Goede stap
Smalle voeten
Wat strak in de rug
Lang gelijnd

Mijn fokdoel is om een dressuurpaard te fokken, die niet bang is om een sprongetje te wagen, maat heeft en een braaf karakter.

Hengsten die mij bv. aanspraken: Ferdeaux, Buenos Dias, Sean Connery, Danciano, All at Once.

Ik sta voor alles open! En hoor graag wat jullie denken wat een goede match zou zijn en/of jullie misschien iets over deze bovenstaande hengsten weten.

Helaas geen goede standfoto, wel een sfeer shotje ;)

NatasjavE

Re: Wie helpt mij mee? Gelderse merrie zoekt dressuurhengst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:46

Bij welk stamboek is je paard ingeschreven?

Standfoto zou toch wel handig zijn.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 22:24

Staat ingeschreven bij het IHW.
Toch nog een standfoto gevonden :)
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:59

Ik zou weg blijven bij de duitse hengsten die je noemt, omdat die veel al zelf al langgelijnd zijn, en dat niet iets is wat je wilt bevestigen.

Ferdeaux zou kunnen passen maar gaat geen extra souplesse mee geven. Wat is belangrijker? een dressuur paard of een allround paard?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:43

Je hebt niet voor niets een IHW-er gekocht ooit. Ik neem aan dat dit type paard dan wel helemaal je smaak is en dat je minder hebt met de Vivaldi's van deze wereld. Met deze merrie zul je geen 'poppetjespaardje' fokken.
Van de moderne KWPN-dressuurhengsten hoef je geen springkwaliteit te verwachten, dat fokken ze er zo langzamerhand helemaal uit. KWPN-Gelders en NRPS bieden wel veelzijdig bruikbare paarden.

En verder is het maar net wat jij zelf wilt fokken!
Zolang de hengst maar ook 2 oren, 1 staart en 4 benen heeft, zal er heus iets uit de merrie komen wat ook 2 oren, 1 staart en 4 benen heeft.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:06

Ben het met Dees eens. Als je hier een dressuurpaard uit wilt fokken heb je een moderne dressuurhengst nodig, type Apache, maar met dat soort hengsten ga je het karakter niet makkelijker maken en het paard ook niet veelzijdiger..
Ik zou dan toch kiezen voor een veelzijdigheidstype met fijne bewegingen.
Bij welk stamboek wil je het veulen registreren?

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:09

Zelf niet veel verstand van fokken hoor, maar mij schiet gelijk VW Saron door het hoofd. Is een Gelderse hengst. :)

Ashen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:15

Floris BS (v. Negro) ? Schijnt erg fijn karakter te hebben en veelzijdig. Mooie Gelderse lijn naar ik me heb laten vertellen. (Geen ervaring in Gelderse paarden verder, maar ik zie veel positieve berichten over hem voorbij komen)

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 17:07

Het veulen is helemaal hobbymatig en voor onszelf. Dus waarbij hij/zij zal staan ingeschreven heb ik verder geen eisen aan.

Ik heb dit paard niet gekocht omdat ze IHWer is. De hengsten van dat stamboek spreekt ons eigenlijk niet aan. Mijn moeder was zeer gecharmeerd van haar en ik ben ook heel blij met haar en het klikte goed, daarom hebben wij haar 3 jaar geleden gekocht.

Maar wil toch meer de dressuur kant uit. Ze heeft een blessure gehad waardoor ze helaas nooit meer mag springen en mag mennen, daarom vind ik het dus leuk als de nakomeling een sprongetje zou kunnen maken :) Maar uiteindelijk wil ik verder in de dressuur. Zelf is ze dus redelijk veelzijdig, daarom zou ik toch het liefst voor een dressuurhengst kiezen.

Wat vinden jullie van Everdale of Decor Ferdinand?

Ik ben bang dat Saron haar bewegingen niet heel veel zal gaan verbeteren.
Floris BS is zeker een mooie hengst, zag alleen dat z'n nakomelingen rapport wat tegen viel? (Voor zo ver ik heb gelezen natuurlijk!)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:27

Ze is met Olaf x Pygmalion natuurlijk behoorlijk de Tuigpaarden kant opgefokt. Zou er daarom niet snel een hele fijne springer van verwachten. Wel een fijn menpaard.

Ik zelf zou gaan bij deze merrie voor Danser( geeft ze heul luxe) Alexandro( heel veel beweging, goed springen en zeer verkoopbare menspaarden, of straks Henkie(fenomenaal bewegen, veel balans erg goed gefokt)

Met Ahoy in de afstamming gaan voor een met veel kracht en buiging en het achterbeen.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 19:38

Danser en ons paard hebben beide Ahoy als opa, dit zou ik zelf niet doen. Hij is ook 1,62 zie ik en ik wil toch graag de maat behouden.

Alexandro zeker een gave hengst, heb een gesprek gehad met eigenaar maar we zaten beide een beetje met de strakke rug omdat hij daar ook naar neigt.

Henkie vind ik een leukerd! Zal hem eens bekijken! Bedankt.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:54

Het gaat haar om een sprongetje. Bijna ieder paard kan wel een sprongetje maken. Tenzij je vele spring parcoursen wilt springen en je gaat vele wedstrijden daar in wilt rijden word het een ander verhaal.
Zelf helaas te weinig verstand van fokken wat nou bij jou merrie past.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:17

xJasmijnw schreef:
Danser en ons paard hebben beide Ahoy als opa, dit zou ik zelf niet doen. Hij is ook 1,62 zie ik en ik wil toch graag de maat behouden.

Alexandro zeker een gave hengst, heb een gesprek gehad met eigenaar maar we zaten beide een beetje met de strakke rug omdat hij daar ook naar neigt.

Henkie vind ik een leukerd! Zal hem eens bekijken! Bedankt.

Mijn merrie is ook wat strak op rug en daar heb ik een hele gave Alexandro uit die niet enorm strak op de rug is.

Danser komt inderdaad uit een Ahoy moeder. Minder handig.

Van Alexandro verwacht meer springers overigens dan van Henkie,

Als je niet ZZ-Z voor ogen hebt maar inderdaad gewoon een sprongetje denk ik dat Alexandro prima is.
Die gaat de draf verbeteren en de galop en geeft ook nog eens een heeeeeeel erg mooi hoofd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:25

Decor Ferdinand is een práchtige hengst. Echt heel mooi. Geloof niet dat er een mooiere rondloopt binnen het KWPN. Maar of die kan springen, of beter, of zijn nafok kan springen, dat valt echt nog te bezien.
Hengst staat wel in een heel ander type dan de merrie, dus wat je dan krijgt is lastig te beredeneren.

Als je met deze merrie wilt fokken en je wilt juist wat minder 'IHW' in de verschijning en juist wat luxer, dan zou ik de Gelderse fokkerij liever niet proberen als ik jou was. Kans dat je dan weer 'een zware' krijgt is heel groot.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:37

Dressuur bloed en kunnen springen: Casandro JVR, onlangs bij Nrps goedgekeurd. Charmeur x Sandreo x Wellington uit hele beste moederlijn!.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 13:52

Maar ligt het aan mij NatasjavE, ik zie dat jij veel met Gelderse doet, dat het allemaal rond de 1,65 blijft plakken?

Ik weet natuurlijk nooit wat eruit komt maar ik zou het fijn vinden als het boven de 1,70 zou worden. Ik ben van de grote paarden :D Vandaar dat Decor Ferdinand mij heel erg aansprak, ook op de HK was hij de enige die gewoon stil bleef staan met de prijs uitreikingen, dat vind ik ook heel belangrijk :D

Bedankt voor je voorstel Dees, alleen spreekt dit paard mij niet aan eigenlijk, mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een hengst die al wat nakomelingen heeft. :D

Weet iemand nog info over Everdale of Dundee M ?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:32

Geeft niets. Ga gewoon voor de hengst waar je vooral zelf helemaal blij van wordt. 9 vd 10 keer is dat echt de allerbeste keuze!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:38

xJasmijnw schreef:
Maar ligt het aan mij NatasjavE, ik zie dat jij veel met Gelderse doet, dat het allemaal rond de 1,65 blijft plakken?

Gemiddelde stokmaat bij de Gelderse ligt net iets lager dan bij de rijpaarden.
Maar meeste Gelderse zijn ook laat rijp. Mijn Gelderse merrie was bij stamboekopname 165 en is nu 170+

Gelderse mag ook iets kleiner zijn omdat ze anders wel erg "groot"worden. Ze zijn rondgeribt en daardoor wordt het boven 170 wel heul erg veel paard.

Maar je moet inderdaad gaan voor de hengst waar je zelf blij van wordt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:01

https://www.oypo.nl/3C25DCE5D60EC3C6 In deze link zijn de veulens van Ferdinand te zien.
Als je even op de site bladert kan je ook de veulens van Floris BS zien.

Voor maat, braaf karakter en veelzijdigheid zou je ook kunnen kijken naar Feel Good.

Als dit mijn merrie was zou ik gaan voor een moderne Gelderse hengst zodat je in ieder geval geen 'vlees noch vis' fokt. Als je ooit onverhoopt toch moet verkopen.. Is het wel fijn dat je iets hebt waar publiek voor is. Een dressuurpaard uit een niet-KWPN geregistreerde Gelderse met een hoop TP bloed ligt niet heel goed in de markt, tenzij het paard super braaf is en goed opgeleid en mensen daarvoor vallen (vaak via via, mensen die het paard kennen). Ik zou het zelf zonde van het dekgeld vinden, maar dat is geheel persoonlijk en eigen keuze he.

Mijn merrie gaat bij Casaron dit jaar (loopt ook een topic over op EHK, op laatste bladzijden staan foto van de hengst).

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:16

Vertekend die standfoto nu heel erg of staat ie er scheef op? De stand van de voorhoeven zijn ook opmerkelijk. Of ook hier een vertekening?

Ik zou ook gaan voor een wat luxere hengst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:25

Ik denk dat de merrie er bij beide voeten voor heel stijl op staat.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 13:42

Dit klopt. Merrie heeft een bokvoet gehad en door achterstallig onderhoud van vorige eigenaren niet heel goed opgelost. Ze staat dus wat steil,wat wel een beetje vertekend op de foto omdat ze naar voren leunt. Ze heeft er verder geen last van. Maar daarom moet ik dus wel rekening houden met de hengstkeuze dat het natuurlijk geen 2 steile pootjes worden :D

Bedankt GJ9. Ik zal de hengsten even op gaan zoeken. Het is inderdaad een afvragen of ik toch bij het gelders blijf of naar de dressuurpaarden ga.

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 14:45

Maar, als je dus aan een hengst denkt.. die maat doorgeeft..en braaf karakter (dus niet te kijkerig, want mijn merrie heeft soms dagen dat ze denkt dat iedereen haar op wil eten..) Waar denken jullie dan aan?

De veulens van Ferdinand spreken mij toch wel heel erg aan! Van Floris wat minder, maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk :)

Feel Good geeft wel maat zag ik maar zou hij ook de beweging van mijn merrie kunnen verbeteren, ze heeft namelijk een wat kort voorbeen en zou ook met name de draf toch wel wat meer dr benen naar voren mogen gooien, knie actie genoeg :D Zelfde vraag bij Casaron? Wel een mooie hengst! Maar krijg ik dan een rijtypisch veulen?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:10

Ik vind de veulens van Ferdinand wel allemaal wat hoog in het kruis blijven. Wat bij jouw merrie ook een puntje kan zijn.
De Floris veulens spraken mij ook niet aan, te weinig front en uitstraling. Maar wie weet laat hij dit jaar een betere aanvullende collectie zien, hij heeft nu als het goed is betere merries gedekt.

De Feel Good veulens die ik heb gezien hebben een lang voorbeen en zelf vind ik hem mooi uit de schouder komen!
Al is dat echt niet het belangrijkste om op te selecteren, je moet een paard hebben met een goed achterbeen en sterke achterkant en daar de mogelijkheid om te gaan zitten, dan komt de voorhand vanzelf omhoog.

Van Casaron ken ik maar 1 nakomeling vanaf de foto, en dat is juist een wat degelijkere (net als de moeder). Casaron zelf is modern Gelders, en de vertegenwoordigt de rijtypische kant van de Geldersen (waar die van jou meer aan de tuigtypische kant zal zitten). Dus binnen de Geldersen zal je rijtypischer fokken met deze hengst.
Maar als je een flitsend dressuurpaard wilt zou ik een moderne dressuurhengst kiezen zoals Apache of Grand Galaxy Win oid, om een stapje die kant op te fokken (dat lukt je ook niet in 1 generatie).

xJasmijnw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:28

Okee, maar hoe zie je dit dan precies en wat kunnen de nadelen daar van zijn ?

Ik verwacht ook zeker niet dat er een super dressuurpaard uitkomt, als ik straks maar een leuke opvolger heb voor haar waar ik de dressuur mee ik kan en lekker kan gaan rijden. Het rijpaard type spreekt mij wel meer aan, daarom ga ik denk ik liever voor een "flitsend'' dressuurhengst, hihi.

Apache schijnt nog al gevoelig te zijn? Grand Galaxy Win is zeker mooi, alleen beide boven mijn budget ( dat is dus 1000 euro )

Heb ondertussen ook mijn oog laten vallen op Ferguson ( hele mooie veulens vind ik!), For Gribaldi en wie ik eerst niet zag staan maar toen bij van Uytert op de show zag, Geniaal.. ook een hele mooie.

Zou dit eventueel een goede match zijn?